Gå till innehåll

S314 drivkärra


Gäst Teddan

Rekommendera Poster

Hemligheten är nu inte hemlig längre. 

Drivsläpet har varit hos Mårten nu ett tag och jag har lyckats övertala Mårtens underbar fru att låta mig ta över pärlan! Men Mårten blir inte helt utan eftersom det finns dubbelt av det mesta så han kommer också konna koppla på släpet.

Det som inte finns efterlyser jag följande delar (Dem delarna man behöver för att driva valpens original vinsch som jag inte har...):
1. Kraftuttaget till fördelningslådan samt reglaget
2. Kardanen från kraftuttaget till "lilla" fördelningslådan
3. Balken till "lilla" fördelningsväxellådan

Steg ett blir att plocka bort flaket för att se över det hela. Byta vätskor, slangor och kolla att bromssystemet funkar.

Steg 2 är att rega den.

Efter det har jag 2 olika planer. Det ena är att återställa den till original skick där man kan ta av hela flaket.
Den andra delen är att bygga flak/skåp så att den blir en "expeditionssläp" lite som den här: http://www.adventuretrailers.com/horizon.html


Här ser ni fästen till släpet och uttaget med lock på.
drivkarra01.jpg


Skruvar loss locket.
drivkarra02.jpg



Nu undrar vi om den här splinsade varianten kan vara en standard traktor variant?  Det är så att denna är för grovsplinsad för att passa medbringaren till släpet.
drivkarra03.jpg

Kraftuttaget till hör Mårten så det är denna och reglaget som jag behöver...
drivkarra04.jpg


Hydraulslngar till bromsen.
drivkarra05.jpg


drivkarra06.jpg


drivkarra07.jpg


drivkarra08.jpg


drivkarra09.jpg


drivkarra10.jpg


drivkarra11.jpg


drivkarra12.jpg


drivkarra13.jpg


drivkarra14.jpg



Bromsservo till släpet.
drivkarra15.jpg


drivkarra16.jpg



Hydraulkopplingar frö mellan släpet och bilen.
drivkarra17.jpg


drivkarra18.jpg


drivkarra19.jpg


drivkarra20.jpg


drivkarra21.jpg



Det finns stopp så att man inte kan svänga för hårt och skada bilen eller släpet.
drivkarra22.jpg


drivkarra23.jpg


drivkarra24.jpg


drivkarra25.jpg


drivkarra26.jpg


drivkarra27.jpg



Lilla tanken mitt på är hydraultanken.
drivkarra28.jpg


drivkarra29.jpg


drivkarra30.jpg



Provmonterad på min nya ram.
drivkarra31.jpg


drivkarra32.jpg


drivkarra33.jpg



Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi stack ut med Mårtens bil idag för att titta lite hur den funkar i terrängen, DOCK UTAN DRIVNING.

Häftigast var att den snurrar på den tjocka röret i mitten när den lutar sidleds i terrängen. Kolla när den rättar till sig när man planar ut.

Filmen kan ni beskåda här:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där e hög porrfaktor på ett sånt släp

 

Snygga bilder

 

Mvh Arnberg

Släpet är fastspänt på ramen med stora U-bultar som man har för att hålla fast axlarna på bladfjäderpaketen.

Så jag det blir original och lätt att plocka av för äventyr.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu undrar vi om den här splinsade varianten kan vara en standard traktor variant?  Det är så att denna är för grovsplinsad för att passa medbringaren till släpet.
drivkarra03.jpg

 

Japp, det är ett vanligt kraftuttag typ de som sitter på traktorer. Hur ser det ut på vagnen då?

 

//Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åke jag har ingen bild på den. Kanske kan Mårten ta en.

Det ser ut som nedan. Bilden är av den delen som går på baksidan av kraftuttaget till släpet. 

Fast den på släpet är lite större i diameter om jag inte minns fel.

drivkarra34.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olsons i ellös har en del splines hylsor m.m' date=' funderade lite på om man kanske kan man bygga någon adapter eller så med hjälp av något där

 

 

Det borde inte vara så besvärligt, och fördelen att behålla traktormodellen är att det finns delar "överallt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte läst hela tråden, en liten koll bara.

Brandterrängbilen som hade drivkärran hade en annan utväxling på axlarna jämfört med standard. Detta erfor kollegorna som bytte bakaxel på en brandterrängbil och sedan upptäckte att framaxel och bakaxel snurrade med olika varvtal. Kolla detta så att du inte bryter sönder något. Det kan bli en dyr erfarenhet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns fel så har Mårten redan kollat och det ska var det samma. 

Mårten? Hur var det? Men att dubbel kolla skadar och kostar mindre som du säger TL13. Tack!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hassefan is back
Har inte läst hela tråden' date=' en liten koll bara.

Brandterrängbilen som hade drivkärran hade en annan utväxling på axlarna jämfört med standard. Detta erfor kollegorna som bytte bakaxel på en brandterrängbil och sedan upptäckte att framaxel och bakaxel snurrade med olika varvtal. Kolla detta så att du inte bryter sönder något. Det kan bli en dyr erfarenhet.
[/quote']

 

På 903:an är det samma men på TGB20 brandilarna med 13 kaross är det 11:a utv i då dom ska kunna gå lite fortare än annars
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fy fan va fräck kärra PDT_Armataz_02_44.gif

Den ska du helt klart renovera upp till orginalskick.Inget annat.

Annars skickar vi Arnberg på dig PDT_Armataz_02_10.gif

 

Ja vilken färg vore mer passande än grön, det man blir av avundsjuka!

 

Kjell
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Projektet rullar vidare!

Mårten och jag hälsade på Altyco och har löst splines problemet på krafuttaget. Självklart hade Altyco det vi behövde på hyllan! Splinsen på våra uttag var visst den vanliga traktor varianten. Men nu har vi den rätt splinsade axeln som ska vara i uttaget. 

Här tar jag bort dem 4 kramporna som höll släppet på ramen.
drivkarra41.jpg

Vi var väldigt förvånad över i hur bra skick träet var på undersidan. Allt var mer eller mindre hel! Ramen var också hur fin som helst.
drivkarra42.jpg

Nu blir det att kontrollera fördelningslådan, dra om elen, byta ut alla slang och montera en ny bromscylinder.
drivkarra43.jpg

Den gamla bromscylindern.
drivkarra44.jpg

Vakuum för att koppla in och ur fördelningslådan.
drivkarra45.jpg

drivkarra46.jpg

drivkarra47.jpg

Imorgon åker jag tillbaka för att köpa en ny bromscylinder eftersom vi tror att den på kärran har gjort sitt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore ett snyggt ekipage. Låta valpen bli dragen ur gegga med hjälp av släpets winch. Om inte annat kan det vara praktist för att dra upp saker på släpet.

Hur mycket väger härligheten egentligen? Det ser väldigt "välbyggt" ut. Valpen får väl inte dra så hemskt tunga släp...

 

Edit: Anders kan inte stava
Toolman2009-09-24 14:39:17
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller praktiskt att dra upp andra.

Släpet väger en del. Vet inte exakt hur mycket. Mårten borde kunna svara på det. (Jag har inte fått pappren ännu. PDT_Armataz_02_16.gif)

Ramen och axeln är kan man säga från en kapad valp. Tänken just nu är att ta flaket från en pickis valp och använda det till släpet. Då matchar släpet valpen perfekt!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativt så byter du dragkroken bak på släpet och använder kraftuttaget till att koppla på en till S314, och en till... Möjligheterna är oändliga, valp 8x8 eller 10x10 någon? PDT_Armataz_02_10.gif

Kanske kan bli lite tungt för motorn dock...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativt så byter du dragkroken bak på släpet och använder kraftuttaget till att koppla på en till S314' date=' och en till... Möjligheterna är oändliga, valp 8x8 eller 10x10 någon? [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_10.gif[/img]

Kanske kan bli lite tungt för motorn dock...

PDT_Armataz_02_07.gif Great minds think alike! Vi funderade också på en 8x8 Valp. PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...