Gäst Teddan Postad 5 September , 2009 Rapport Share Postad 5 September , 2009 Hemligheten är nu inte hemlig längre. Drivsläpet har varit hos Mårten nu ett tag och jag har lyckats övertala Mårtens underbar fru att låta mig ta över pärlan! Men Mårten blir inte helt utan eftersom det finns dubbelt av det mesta så han kommer också konna koppla på släpet. Det som inte finns efterlyser jag följande delar (Dem delarna man behöver för att driva valpens original vinsch som jag inte har...): 1. Kraftuttaget till fördelningslådan samt reglaget 2. Kardanen från kraftuttaget till "lilla" fördelningslådan 3. Balken till "lilla" fördelningsväxellådan Steg ett blir att plocka bort flaket för att se över det hela. Byta vätskor, slangor och kolla att bromssystemet funkar. Steg 2 är att rega den. Efter det har jag 2 olika planer. Det ena är att återställa den till original skick där man kan ta av hela flaket. Den andra delen är att bygga flak/skåp så att den blir en "expeditionssläp" lite som den här: http://www.adventuretrailers.com/horizon.html Här ser ni fästen till släpet och uttaget med lock på. Skruvar loss locket. Nu undrar vi om den här splinsade varianten kan vara en standard traktor variant? Det är så att denna är för grovsplinsad för att passa medbringaren till släpet. Kraftuttaget till hör Mårten så det är denna och reglaget som jag behöver... Hydraulslngar till bromsen. Bromsservo till släpet. Hydraulkopplingar frö mellan släpet och bilen. Det finns stopp så att man inte kan svänga för hårt och skada bilen eller släpet. Lilla tanken mitt på är hydraultanken. Provmonterad på min nya ram. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 5 September , 2009 Rapport Share Postad 5 September , 2009 Fy fan va fräck kärra Den ska du helt klart renovera upp till orginalskick.Inget annat. Annars skickar vi Arnberg på dig Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Karl XI Postad 5 September , 2009 Rapport Share Postad 5 September , 2009 Japp och då får ni det inte lätt Där e hög porrfaktor på ett sånt släp Snygga bilder Mvh ArnbergKarl XI2009-09-05 20:19:29 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 5 September , 2009 Rapport Share Postad 5 September , 2009 Vi stack ut med Mårtens bil idag för att titta lite hur den funkar i terrängen, DOCK UTAN DRIVNING. Häftigast var att den snurrar på den tjocka röret i mitten när den lutar sidleds i terrängen. Kolla när den rättar till sig när man planar ut. Filmen kan ni beskåda här: http://www.soost.com/tgb/drivkarra/trailertest.mov Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 5 September , 2009 Rapport Share Postad 5 September , 2009 Där e hög porrfaktor på ett sånt släp Snygga bilder Mvh Arnberg Släpet är fastspänt på ramen med stora U-bultar som man har för att hålla fast axlarna på bladfjäderpaketen. Så jag det blir original och lätt att plocka av för äventyr. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 5 September , 2009 Rapport Share Postad 5 September , 2009 Jag tänkte när man ska ändå total renovera valpen att man gör det fullt ut med en riktig drivsläp! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 5 September , 2009 Rapport Share Postad 5 September , 2009 Nu undrar vi om den här splinsade varianten kan vara en standard traktor variant? Det är så att denna är för grovsplinsad för att passa medbringaren till släpet. Japp, det är ett vanligt kraftuttag typ de som sitter på traktorer. Hur ser det ut på vagnen då? //Åke Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 5 September , 2009 Rapport Share Postad 5 September , 2009 Åke jag har ingen bild på den. Kanske kan Mårten ta en. Det ser ut som nedan. Bilden är av den delen som går på baksidan av kraftuttaget till släpet. Fast den på släpet är lite större i diameter om jag inte minns fel. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 5 September , 2009 Rapport Share Postad 5 September , 2009 Olsons i ellös har en del splines hylsor m.m, funderade lite på om man kanske kan man bygga någon adapter eller så med hjälp av något där http://www.oeparts.se/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Myrsloken Postad 5 September , 2009 Rapport Share Postad 5 September , 2009 Vakuumtanken såg ut att vara från en 912:a Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 6 September , 2009 Rapport Share Postad 6 September , 2009 Olsons i ellös har en del splines hylsor m.m' date=' funderade lite på om man kanske kan man bygga någon adapter eller så med hjälp av något där http://www.oeparts.se/ Det borde inte vara så besvärligt, och fördelen att behålla traktormodellen är att det finns delar "överallt". Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TL 13 Postad 6 September , 2009 Rapport Share Postad 6 September , 2009 Har inte läst hela tråden, en liten koll bara. Brandterrängbilen som hade drivkärran hade en annan utväxling på axlarna jämfört med standard. Detta erfor kollegorna som bytte bakaxel på en brandterrängbil och sedan upptäckte att framaxel och bakaxel snurrade med olika varvtal. Kolla detta så att du inte bryter sönder något. Det kan bli en dyr erfarenhet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 6 September , 2009 Rapport Share Postad 6 September , 2009 Om jag inte minns fel så har Mårten redan kollat och det ska var det samma. Mårten? Hur var det? Men att dubbel kolla skadar och kostar mindre som du säger TL13. Tack! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hassefan is back Postad 6 September , 2009 Rapport Share Postad 6 September , 2009 Har inte läst hela tråden' date=' en liten koll bara. Brandterrängbilen som hade drivkärran hade en annan utväxling på axlarna jämfört med standard. Detta erfor kollegorna som bytte bakaxel på en brandterrängbil och sedan upptäckte att framaxel och bakaxel snurrade med olika varvtal. Kolla detta så att du inte bryter sönder något. Det kan bli en dyr erfarenhet.[/quote'] På 903:an är det samma men på TGB20 brandilarna med 13 kaross är det 11:a utv i då dom ska kunna gå lite fortare än annars Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TL 13 Postad 6 September , 2009 Rapport Share Postad 6 September , 2009 Vågar nog sätta en peng på att det är olika utväxling mellan Brandtgb 921 och övriga, men ägaren har friheten att göra som han vill. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst smypm Postad 6 September , 2009 Rapport Share Postad 6 September , 2009 Japp, brandterrängbilen hade lägre utväxling, MEN den här kärran är en prototyp, med vanliga utväxlingen. /Mårten Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Kilen Postad 7 September , 2009 Rapport Share Postad 7 September , 2009 Fy fan va fräck kärra Den ska du helt klart renovera upp till orginalskick.Inget annat. Annars skickar vi Arnberg på dig Ja vilken färg vore mer passande än grön, det man blir av avundsjuka! Kjell Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 23 September , 2009 Rapport Share Postad 23 September , 2009 Projektet rullar vidare! Mårten och jag hälsade på Altyco och har löst splines problemet på krafuttaget. Självklart hade Altyco det vi behövde på hyllan! Splinsen på våra uttag var visst den vanliga traktor varianten. Men nu har vi den rätt splinsade axeln som ska vara i uttaget. Här tar jag bort dem 4 kramporna som höll släppet på ramen. Vi var väldigt förvånad över i hur bra skick träet var på undersidan. Allt var mer eller mindre hel! Ramen var också hur fin som helst. Nu blir det att kontrollera fördelningslådan, dra om elen, byta ut alla slang och montera en ny bromscylinder. Den gamla bromscylindern. Vakuum för att koppla in och ur fördelningslådan. Imorgon åker jag tillbaka för att köpa en ny bromscylinder eftersom vi tror att den på kärran har gjort sitt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 23 September , 2009 Rapport Share Postad 23 September , 2009 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 23 September , 2009 Rapport Share Postad 23 September , 2009 Hmmmm. Kanske ska utnyttja det extra kraftuttag på släpet till en original Valp vinsch.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 24 September , 2009 Rapport Share Postad 24 September , 2009 Det vore ett snyggt ekipage. Låta valpen bli dragen ur gegga med hjälp av släpets winch. Om inte annat kan det vara praktist för att dra upp saker på släpet. Hur mycket väger härligheten egentligen? Det ser väldigt "välbyggt" ut. Valpen får väl inte dra så hemskt tunga släp... Edit: Anders kan inte stavaToolman2009-09-24 14:39:17 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 24 September , 2009 Rapport Share Postad 24 September , 2009 Eller praktiskt att dra upp andra. Släpet väger en del. Vet inte exakt hur mycket. Mårten borde kunna svara på det. (Jag har inte fått pappren ännu. ) Ramen och axeln är kan man säga från en kapad valp. Tänken just nu är att ta flaket från en pickis valp och använda det till släpet. Då matchar släpet valpen perfekt! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 24 September , 2009 Rapport Share Postad 24 September , 2009 Alternativt så byter du dragkroken bak på släpet och använder kraftuttaget till att koppla på en till S314, och en till... Möjligheterna är oändliga, valp 8x8 eller 10x10 någon? Kanske kan bli lite tungt för motorn dock... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 24 September , 2009 Rapport Share Postad 24 September , 2009 Alternativt så byter du dragkroken bak på släpet och använder kraftuttaget till att koppla på en till S314' date=' och en till... Möjligheterna är oändliga, valp 8x8 eller 10x10 någon? [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_10.gif[/img] Kanske kan bli lite tungt för motorn dock... Great minds think alike! Vi funderade också på en 8x8 Valp. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst smypm Postad 24 September , 2009 Rapport Share Postad 24 September , 2009 Tjänstevikt 620, totalvikt 1150. (Maxlast 530) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.