Gå till innehåll

Ny koppling


Gäst Sugga

Rekommendera Poster

Äntligen precis inkommen efter ett svettigt jobb med kopplingsbyte på 11:an.

Tänkte dela med mig av mina nyvunna erfarenheter.

Problemen började med problem att få i lågen och sedan gick det inte att växla alls, det var lätt löst då kulleden bak på lådan tappade sin mutter och helt enkelt släppt, hävarmen lossades och knackades in så var de problemen lösta.

Då uppstod ett nytt problem, 1:an och 2:an gick inte att få i !? Blev tvungen att flytta runt bilen lite vilket slutade med totalstopp, konstaterade då att kopplingen gett upp (var iof dålig innan) 1:an och 2:an problemet löstes efter mycket kliande i skallen med att justera skruven för backspärren.....!

 

Beställde en ny koppling 9,5" 10 splines med tryckplatta och lager för ca 2400:- från KG biltrim.

Lyfte bort luckor och huvar, lossade kardanerna med kapmaskin då bulten satt HÅRT, fick även plocka bort kardanen till vinchen helt då den tog i.

Gjorde en lyftanordning liknande den i handboken (6136+6129) att hänga motorn i.

Lossade kopplingsvajern och handbromsvajern vid spaken.

La en kort trästolpe mellan baksätet och mellanväggen och kunde då hänga växellådan i  två rejäla spännband.

Lossade bultarna till växelådsfästena.

Avgasröret kommer att vara i vägen så jag kapade helt enkelt av det och vek ut den återstående kröken på höger sida i stället.

Lossade alla bultarna på sprängkåpan (jag behövde 15, 16, 17 och 18mm nycklar smiley5.gif)

Nu gick hela växellådan att sänka neråt och dra bakåt under tvärbalken bak.

Bytte koppling och hela manövern baklänges igen.

Enligt handbokens borttagning av växellåda ska man plocka bort ganska mycket men det behövs inte.

Ny ska jag öppna en pilsner och vara lite social med familjen och ladda inför klubbens nyårskörning. smiley4.gifsmiley4.gifsmiley4.gifsmiley36.gif
Sugga2006-12-30 20:47:21
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...