Gå till innehåll

Problem med Klippo gräsklippare


Gäst petewedi

Rekommendera Poster

Det är ju inte direkt nån terrängbil men så länge det saknas ett komplett gräsklipparforum hoppas jag få hjälp här.

 

Jag har som sagt problem med en vanlig gräsklippare med briggs&strton motor. Igår när jag drog igång den började den ryka på en gång. Har hänt förut men det har gått över efter ett par sekunder. Men denna gång tilltog det betydligt á la rökmaskin. Förklaringen var att det pratiskt taget rann olja ur ljuddämparen. Hur kan det komma sig? Kolvringarna havererat? Ventilproblem?

 

/Peter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På yahoo finns det ett diskussionsforum för briggsmotorer och det finns garanterat på fler ställen också. På yahoo måste man registrera en mailadress först, men det är ju en enkel sak och man behöver ju inte använda den adressen till annat sen nödvändigtvis. http://groups.yahoo.com och sök briggsandstrattonengineclub. Där finns också en engelskspråkig diskussion om Volvo C3, sök Volvo303.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har haft problem med smuts i förgasaren vilket gjorde att bensinen ran ner i olja och det blev överfult. efter rengöring och sjustering så var problemet löst. en kompis hadde samma problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får ont i huvudet bara jag tänker på min gräsklippare : )  jag hatar b&s, nästa år ska jag köpa en klippare med Honda motor (hoppas jag)...hoppas den kommer göra mig lyckligare : )

 

Har du ställt klipparen på sidan eller vinklat den mycke så ryker den bra mycke ett bra tag, låt den gå en 10 minuter och se vad som händer, har du tur skär den ihop och du kan kasta skiten på soptippen : ) men mest troligt slutar den ryka och funkar normalt, kolla även att oljenivån är normal och inte luktar stark av bensin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

B&S gör digitala motorer.

 

1 = Antingen går de hur länge som helst utan service eller problem.

0 = Eller så är enda fixen att hiva skiten på skroten.

 

Jag har ändock mest erfarenhet av 1:or dock, och ser man till antalet motorer ute på marknaden och hur många av dom som inte fungerar så är det nog ändå överlag en bra maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla B&S motorer går att luta uan problem åt ETT håll. Det står i instruktionsboken vilket det är. På min ska man göra det när det är under halv tank och den ska lutas så förgasaren kommer uppåt.

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter at ha skruvat lite med B&S motorer så är min mening att motorerna konstruktionsmässigt är ren skit gjorda bara för att vara billiga att producera. Miljöförstörare av större mått än någon kan ana samt därmed dyra i drift i förhållande till utfört arbete. Dessutom för de ju ett sånt infernaliskt oväsen att de borde varit förbjudna för hur länge sedan som helst, och belagt med dödsstraff att använda.

 

Om en B&S ryker vid start och dryper olja.

1a: byt oljan och se till att slå i rätt mängd (och rätt olja). Motorn är så dåligt konstruerad att den läcker in bensin i motorn som sedan spär ut oljan (det är därför de inte "dricker" någon olja mellan bytena) . De flesta förbiser nämligen den lilla detaljen, DVS. att byta olja och stift varje säsong, vilket man MÅSTE göra på en B&S.

 

Alternativt 1b: Släng skiten och köp en klippare med tex Hondamotor eller varför inte en elektrisk som är tyst, startar alltid utan att rycka i snöret, utan bensinslabb som dessutom står och blirt gammal över vintern.

 

MVH Kalkyl

 

Kalkyl2009-09-10 21:34:49

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, om vi nu ska produktanalysera miljöklipparen så har jag för bara nån vecka sen tagit min oskud i el-gräsklippning och det blev ingen orgasm. Visst, lätt och smidig klippare, tyst så man inte behöver hörselkåpor, inget bränsleslabb. Men jävel vad klen. Och dra på den där kabeln... Nä fy fan. En plan villaträdgård på några hundra kvadrat utan ivägenvarande buskar och träd, då skulle jag överväga det. Allt annat; bränsledrivet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

B&S VAR absolut det bästa på marknaden, har kört min Klippo i 12 år o den startar hur lätt som helst (visst får man serva den ibland, kanske inte varje år men...).

 

Men tiden går o allt blir inte bättre, nu har Klippo själva gått över till Honda motorer.

 

 

Fick haveri på framvagnsupphängningen i våras, men det finns delar som väntar på permanent rep efter en fältmässigt genomförd bakom vinbärsbusken....

 

 

Kan ju va som min kompis från Hagfors som bytte, han tog me den gamla B&S till skjutbanan "Ja la i en 44 magnum o sköt, o tänk, han sprack! Dä va som en sten föll från hjärta..."
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Mjaa, kalkyl var väl ond vid B&S nu. Som sagt, en del är väl glappa, men många funkar smärtfritt allt som oftast.

Det finns ju hur många gräsklippare som helst, men långt ifrån alla servas ju. Ändå ligger det inte drivevis med trasiga B&S på skroten.

 

Tändningen pajade på svärpäronens stiga förra hösten. Identifierade motorn från 1988, så delar var ju inte lönt. Men den motorn har under deras tid ALDRIG fått en service, och fram till tändningens död gick det problemfritt.

 

Ang. elklippare så summerade Erik den rätt bra! PDT_Armataz_02_23.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst. Elklippare har kanske en bit att gå innan de är optimala för gemene mans trädgård. Men vänta bara tills elbilsbatterierna är färdigutvecklade.

Jag vidåller dock min uppfattning om B&S. Att de startar hyfsat bra beror förmodligen just på deras "stenålders" konstruktion. En ångmaskin går alltid igång oxå, om den bara är någorlunda tät.

 

Letar man på rätt ställe så ligger det faktiskt drösvis med gamla klippare med B&S-motor på åtrevinningstationerna och skrotarna.

Faktum kvarstår. Ska de gå ordentligt utan att ryka och misstända SKA man serva dem varje år. Det förbättrar iaf någorlunda deras miljöpåverkan.

 

MVH Kalkyl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...