Gå till innehåll

byggtråd eller ej?


Gäst OBELIX

Rekommendera Poster

Hej, Jag har fått ett delikat jobb att sätta tänderna i, och det är min garagekompis Uffe som köpt en Suzuki lersprättare. Och nu ska den totalrenoveras och byggas om på en massa punkter. Men frågan är om det är något att lägga in som byggtråd här? Det sitter visserligen Volvo drivlina i den, men det är ju hur man än vrider och vänder på den en Suka!

 

Ja, ni alla här på forumet- vad tycker ni?

 

FRÅGADE OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan väl lägga den i övrigt, och kanske på 4x4sweden där det finns många Suka fantaster.

 

//Jonas

 

Ahhhrg, jag hittar inte mina terrangbil.net klistermärken till Olerum!!PDT_Armataz_02_04.gif

 

Edit: HITTADE DEM! PDT_Armataz_02_03.gif
olycka2009-09-17 19:05:22
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har ju en byggtråd på Olerumssidan, och tänkte att jag kunde länka dit. Men det är inte ett öppet forum, Men under övrigt kan jag väl trycka dit några bilder mellanåt!

Jag har mina klistermärken liggandes hos Hassemannen. Får dom i morgon så min brand-valp blir fin. Ska bli kul som bara den, kommer nog rätt mycket folk verkar det som. Nu har ju Öjerskog TT o Storskogen och det kan nog dra mycket folk från O-hamnstrakten, för det är ett riktigt trevligt område det också.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åke, Det har du rätt i, Men jag har nog senap i skallen, för jag har inte lyckats att lägga in några bilder på

S-K.A.W.D än!

 

Mårten, jag tycker ju det också- och jag visar gärna och berättar vad som händer i Smedjan, MEN jag vill även ha en ödmjuk inställning till det faktum att det är ett forum för svensktillverkade terrängfordon.

 

Rättning: Olerums forum är till viss del öppet för gäster- och det verkar som sidan "Byggprojekt" är öppen för även icke medlemmar. Så jag kan länka dit.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

E ju trots allt ett volvo/scania terrängbilsforum.

Men som sagt.....byggtrådar med massa bilder e ju alltid kul PDT_Armataz_02_02.gif

Har ju skogsvilds suzukiprojekt....bara axlarna som e tg-bil där.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bajon,

 

Du skrev: "E ju trots allt ett volvo/scania terrängbilsforum"

 

Två stora faktafel i en och samma mening- Närapå veckans rekord!

 

Första felet: Ordet terrängbil innefattar väl egentligen INTE bandvagnar eller motorcyklar- vilka fått utrymme här på forumet också- vilket jag inte har något emot alls, jag tycker om att läsa om allehanda fordon.

 

Andra felet: Motorcyklarna är inte tillverkade av Volvo eller Scania, Det är väl Huskvarna, Monark eller nåt. Och bandvagnarna är väl byggda av Hägglund och består av en massa olika komponenter från diverse tillverkare.

 

Så ska man vara noga så borde du skrivit " terrängfordons-forum för allehanda åkdon som är tillverkade i Sverige"

 

Nu får ni inte uppfatta det som att jag har vaknat på fel sida eller är sur eller så- ICKE! jag är på världens bästa humör, men tycker att innebörden av vissa ord tolkas lite för lättvindigt ibland. Sen har ju Åke lagt till en länk till Suzukibygget här- tack så mycket. Brand-Valpen kommer uppdateras i vinter, och det kommer ni få läsa om här i alla fall.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bra byggråd och någon kan få lite tips eller nya ideer kan det väl bara vara bra. annars går det väl lägga in på övrigt.

 

Men visst är forumet lite märkesbundet,  har själv lyft bort min bil och bilder eftersom det knappast är någon terrängbil längre och det lilla volvo som finns kvar är ju öststatstillverkat.

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Obelix:

 

Utklippt från förstasidan:

"Terrängbil.net lanserades hösten 2006 och har som mål att ge dig som ägare av en Terrängbil (Volvo och Scania) tillgång på så mycket information som möjligt."

 

Så i första hand e de ju ett volvo/scania-terrängbilsforum

 

Att det sedan smugit sig in motorcyklar och bandvagnar e bara jäklit kul PDT_Armataz_02_02.gif

Det har jag absolut ingenting emot.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att det har mer blivit som en sida för försvarets utbud av terrängfordon av alla de slag.

 

Mvh Gastorn

 

Jag vill inflika ett par saker här.

 

Gastorn har till viss del rätt och ni andras åsikter är rätt de också. Orsaken till att vi har satt ett visst omfång fordon vi värnar om här på Terrängbil.net är att vi ska försöka hålla nere röran och ha möjlighet att följa alla diskussioner för att hålla tonläget på en saklig nivå och ett tydligt omfång på intresset. Det finns exempel på forum som är utom all möjlighet att följa med i postningarna per dag vilket gör att många diskussioner löper amok - med spamrobotar' date=' döskallars önskan att bryta tristessen och folks hetsiga sinnelag som ingredienser.

 

Alla som skapar ett forum har sin ide om hur saker ska gå till och inget ont om det. Andreas hade sin vision och vi som är med och styr och ställer här har helt anammat hans ideer - med vår egen påverkan så klart - på det att vi tycker att de är bra. Namnet Terrängbil kom så klart av att det från början endast var fordon inom benämningen BIL som var avsikten att ha med. Från start hade vi "Din optimala Volvo Terrängbil portal på Internet" som slogan och det gick så klart omgående snett när vi ville ha med SBA och SBAT. Men vi döpte om Scania till Volvo istället, så löste sig det problemet enkelt [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_11.gif[/img] Vad gäller bandvagnarna så har fler och fler ägare till sådana hittat hit och då har vi sagt att vi utökar omfånget med 202:an eftersom en del av den är tillverkad av Volvo. Vi FÖRSÖKER hålla en röd tråd här för tydlighetens skull.

 

Vi som håller till här är ju intresserade av terrängkörning av grövre eller lättare grad och därmed platsar betydligt fler både märken och fordonstyper in på vårt intresseområde. Här har förekommit SnowTrac, Stridsvagnar, en kanonförsedd Vespa (!), traktorer och säkert en del andra skapelser jag inte minns. Man kan ju inte FÖRBJUDA folks intressen när de är i närheten av det vi värnar om här! Men samtidigt är det bra om det inte skapas trådar som handlar om renovering och modifiering av fordon som inte alls ingår i forumets modellomfång. Och det bara för att hålla forumets inriktning relativt tydlig. Länka hellre i såna fall.

 

Men det är inte enkelt att sålla. Skogsvilds till exempel är klockren, skitbra byggtråd. Så vi får även i fortsättningen köra med det som funkat hittills - ADMIN och MODERATOR är enväldiga i bedömningen. PDT_Armataz_02_11.gif

 

Så fortsätt i samma stil! Från mitt håll kan jag säga att det är jäkligt kul att administrera ett forum där folk är så sakliga och håller en schysst stil mot varandra. PDT_Armataz_02_43.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo,, å ett bra jobb gör ni åsså! PDT_Armataz_02_44.gif

Har sett trådar på andra forum som spårat ur rejält med både personliga påhopp å annat,

men här verkar det funka bra,, änsålänge,, PDT_Armataz_02_05.gif

keep up the good work!

vore dock lite kul att träffa flera av medlemmarna irl,,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

!

vore dock lite kul att träffa flera av medlemmarna irl,,

//Danne


Kom till High Chaparral nästa år då. I år var det mänga okända ansikten som blev til kändaPDT_Armataz_02_02.gif.

Hälsar Kalkyl
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ErikC304,

 

Tack för dekalerna! Skönt och visa var man hör hemma.

 

Det var intressant att läsa din synpunkt i frågan om jag ska göra en tråd om vårat nya bygge här. Men jag blev inte klok på hur du ställer dej till min ursprungliga fråga? Och jag är väl medveten om att det är en Japan-producerad terrängbil, som är långt ifrån grön.

Så därvidlag har jag väl gjort rätt som valt att lägga tråden på vårat klubbforum. Och jag tycker det är en bra lösning att länka dit för dom som vill titta på hela projektet.

 

Men Jag är en nykter och klok person som är full av idéer och gillar att bygga saker. Och i det här fallet kommer jag att bygga om i princip hela Suzukin vad det gäller hjulupphängning och drivlina. Mycket av det arbetet är direkt "tillämpningsbart" på både Valpar och 202:or- då dom i prinsip ser exakt likadana ut under kläderna.

 

 Jag tror att mina tankar och idéer kan vara nyttiga för andra som gått i ombyggartankar, och kanske till och med kan det få några att våga börja bygga. Typ- kan den där stollen- så kan väl jag, ungefär!

 

Så jag kommer att visa lite före och efterbilder på hur mina lösningar kommer att se ut, tips på materialval, vilka delar jag kommer använda, hur det är konstruerat osv. Men nu är ju hösten här också, och Brand-Valpen ska få alu-durk i flaket, och taket ska på plats också, och det arbetet kan ni följa på min tråd om den.

 

SKREV OBELIX

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore dock lite kul att träffa flera av medlemmarna irl' date=',

//Danne
[/quote']

En liten träff blir det ju den 25:e oktober på femörefortet.

Ska bli kul att träffa lite fler "forumrävar" PDT_Armataz_02_02.gifBajon12009-09-29 21:03:21
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag blev inte klok på hur du ställer dej till min ursprungliga fråga?

 

Det är helt klart bättre som du lagt upp det nu' date=' att ha byggtråden på annat forum eftersom själva bilmodellen inte omfattas av huvudämnena på det här forumet.

därvidlag har jag väl gjort rätt som valt att lägga tråden på vårat klubbforum. Och jag tycker det är en bra lösning att länka dit för dom som vill titta på hela projektet.

 

Ajjamän! PDT_Armataz_02_43.gif Det är det som är det knepiga att styra med. En hel del av det du gör är säkert relevant för ombyggnation på "våra" bilmodeller också. Och som alla kompisar är vi så klart intresserade och nyfikna på vad du roar dig med och då passar det bra att du skriver en rad och berättar ibland och infogar en bild.

 

 
Jag tror att mina tankar och idéer kan vara nyttiga för andra som gått i ombyggartankar' date=' och kanske till och med kan det få några att våga börja bygga. Typ- kan den där stollen- så kan väl jag, ungefär! [/quote']

 

Japp! "Stolletyg" är bra som inspirationskälla för andra, så funkar jag själv! PDT_Armataz_02_32.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalkyl,

 

efter att ha varit på High Chaparral kan jag inte annat än instämma- kom dit nästa år! Det enda som saknades var väl riktiga klätter-utmaningar på berg för dom som föredrar den typen av körning. Men den stämning som 550 terrängbilar och dess förare samt vänner, makar, barn och andra tillresta entusiaster skapade var helt obeskrivligt gött! Rent befolkningsmässigt borde det ligga ganska centralt i landet också. Träffen på H.C. är det som jag tar med mej i sinnet som den bästa offroad-upplevelsen för mej den här sommaren.

 

ErikC304,

 

Känns skönt att få bekräftat att jag valde rätt då! Det kommer smyga in sej lite Sukabilder ändå när jag anser att det är något som andra kan ha NYTTA av.

 

SKREV EN MÄTT OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...