Gäst gert Postad 20 September , 2009 Rapport Share Postad 20 September , 2009 Min blivande bandvagn fotad vid Idkeberget Borlänge. Efter att ha kört 75 meter var jag såld. Den skulle jag ha. Synd att vagnen fått stå ute, med vattenskada som följd. På rosten kan man se att vattendjupet ibland varit ca. 1 dm. 6 MAJ kom den till Sågdammen. Här övas inkörning i kommande garage (här markerat av 4 stolpar). Körde inte på någon pinne, konstigt nog. Det känns ju som bredsladd i ultrarapid. Här syns vagnen i sin nya hemmiljö sedd uppifrån nya fågeltornet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 20 September , 2009 Rapport Share Postad 20 September , 2009 Fräckt Men vad e de för skiva som sitter på sidan?Bajon12009-09-20 22:05:08 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 20 September , 2009 Rapport Share Postad 20 September , 2009 Det ser du väl att det är en kräftskiva! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst gert Postad 20 September , 2009 Rapport Share Postad 20 September , 2009 Hej BAJON1! Vad snabb du var med frågan. Skivan som nu är grönmålad med Sågdammen logga och texten: www.sågdammen.se är en 12 mm byggplyfa som går att fälla ut som ett bord som förre ägaren använt till grillbord vid tex. vinterutflykter med barnbarnen. Kommer att användas som bardisk för korv mm vid Sågdammsdagen i Maj 2010. Mvh Gert Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 20 September , 2009 Rapport Share Postad 20 September , 2009 Aha... Låter riktigt praktiskt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Portalpalme Postad 21 September , 2009 Rapport Share Postad 21 September , 2009 Den såg ju inte så farligt bucklig ut. Lycka till med bvn. MVH Palme Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBAT Postad 21 September , 2009 Rapport Share Postad 21 September , 2009 Snyggt! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 21 September , 2009 Rapport Share Postad 21 September , 2009 Det ser du väl att det är en kräftskiva! nte minst när man simmar runt o ska hiva i o upp me burarna...... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst borre Postad 21 September , 2009 Rapport Share Postad 21 September , 2009 Ännu en till Bv202 ägare!!!!! välkommen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst gert Postad 21 September , 2009 Rapport Share Postad 21 September , 2009 Först o främst måste vagnen under tak och torka invändigt. Ett garage är ett måste om man skall kunna jobba effektivt. Jag bygger mitt garage av galvade vttenledningsrör (27 mm utv). I klenaste laget men jag får staga upp det med wire som ett tält. Eftersom rören är så veka och taket relativt tungt, klarar jag inte att resa stommen utan måste bygga 2 st 4 meter höga bockar och hissa upp taket 2,5 meter och sen snedstaga upp de veka benen. När garaget var klart fäste jag ett block i BV:n och spelade hela konkarongen på plats över bandvagnen. Här är garaget nästan 1/2 vägs. . Färdigt bygge. OBS! jag måste varna för dåliga presenningar. Den grå presenningen (Julas lätta) är hela garaget täck med. Men eftersom den läckte redan som nyinköpt, var jag tvungen att ha extra presenningar över vagnen inuti garaget tills jag täckte taket med en dyrare duk. Valde Biltemas kvalitetspresenning a' 1400:- kr att dra över hela bygget. VILKEN SKITPRESENNING det var. Fick torka ur vagnen med trasor. Den dyra "kvalitetspresenningen" tålde inte att vattnet låg kvar i nån svacka på taket. Då tog sig vattnet på nåt undeligt sätt igenom ???? Fick köpa en riktig presenning från Jensen Protektion för 1900:- och har inte haft några problem sen dess. Jag ser på bilden att kortsidan är öppen en liten glipa, så vi kan kika in. gert2009-09-21 21:27:33 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst gert Postad 24 September , 2009 Rapport Share Postad 24 September , 2009 Jag ser på bilderna hos PORTALPALME att det finns många skillnader i konstruktionen mellan våra vagnar. Men vad vi kan jämföra, är rostskador. Här i bakvagnens mittengång syns tydligt hur högt vattnet stått. 5 l rost & gegga avlägsnat. Under sidosätena ligger rostiga värmeelement. Väggelementen har klarat sig bättre, men inte bra. Gissa om det var rost under elementen? Rätt svar publiseras i nästa nr.gert2009-09-24 21:49:17 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 25 September , 2009 Rapport Share Postad 25 September , 2009 Jag gissar på skinade blank o hel metall.... Di kunde sina grejjer på verken i Arvika, evt att nån föreg ägare misskött sig????? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst gert Postad 25 September , 2009 Rapport Share Postad 25 September , 2009 FEL, FEL , FEL som Brasse säger i 5 myror är fler än elefanter, ,men att du gissade fel kan bero på att vagnen är byggd i Eskilstuna av Volvo BM (Bolinder Munktell). Vilken modell och årgång byggdes i ArvikaVerkren ? Mvh Gert med rötter från Växvik Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 25 September , 2009 Rapport Share Postad 25 September , 2009 Ja det var allt Volvo BM som byggdes på verken också (det hette ju hjullastarna därifrån då), åtminstonde mitten på 70 talet, man byggde en batch till Norge och slutligen några till England, men jag har för mig att det tillverkades en omgång även tidigare, fast minnet därav är liite klent, fast provbanorna gick hemmavid och bortåt Falleberget. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 25 September , 2009 Rapport Share Postad 25 September , 2009 Inte för att det har med saken att göra- men jag kan varmt rekommendera ett besök på Bolinder Munktell Museét i Eskilstuna. I dom gamla maskinhallarna står det fullt av industrihistoria i form av dom flesta fordon dom byggt. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst gert Postad 26 September , 2009 Rapport Share Postad 26 September , 2009 Tack för tipset. Ska försöka göra ett studiebesök på museet. Problemet är att jag inte får frun med, hon är allergisk mot bandvagnar. mvh Gert Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst gert Postad 26 September , 2009 Rapport Share Postad 26 September , 2009 Ja det blev ju ändåmer Brasselikt: Fel, fel men rätt ändå. Du har säkert rätt om tillverkningen. Jag utgick från skyltarna i vagnen och i hand-böckerna. En av Instruktionsböckerna heter "Bandvagn 202 REMO". Vet du vad som menas? I den boken finns den enda uppgiften om vad 202E står för (Transport), men där står även att det endast är typ 202B (Sjukvård) och (Spaning) som har vattenradiatorer i bakvagnen. Men min 202E har vattenradiatorer. Vet du något om detta?? Mvh Gert Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Pvpjtgb1111 Postad 26 September , 2009 Rapport Share Postad 26 September , 2009 Om jag inte missminner mig så står Remo För Renoverad och Modifierad. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dexxas Postad 27 September , 2009 Rapport Share Postad 27 September , 2009 Bandvagnarna som genomgick REMO har en Weber tvåportare och en wiremanövrerad koppling bla. Även bränsleledningarna byggdes om med en returledning från förgasaren tillbaka till tanken igen.Oljekylaren modifierades då det äldre utförandet ofta började läcka och inte var tillräckligt effektiv... Det är även en hel del detaljer i bandaggregaten som modifierades, bla. brytpinnarna i bandsträckarna, andra navkåpor till bärhjulen mm..... Det verkar som om vissa BV fått bakvagnen utbytt vid REMO, har sett att chassinr skiljer mellan fram och bakvagn på flera svenska vagnar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst gert Postad 27 September , 2009 Rapport Share Postad 27 September , 2009 Posted: Today at 07:53 By Dexxas Bandvagnarna som genomgick REMO har en Weber tvåportare och en wiremanövrerad koppling bla. Även bränsleledningarna byggdes om med en returledning från förgasaren tillbaka till tanken igen.Oljekylaren modifierades då det äldre utförandet ofta började läcka och inte var tillräckligt effektiv... Det är även en hel del detaljer i bandaggregaten som modifierades, bla. brytpinnarna i bandsträckarna, andra navkåpor till bärhjulen mm..... Det verkar som om vissa BV fått bakvagnen utbytt vid REMO, har sett att chassinr skiljer mellan fram och bakvagn på flera svenska vagnar. Dexxas! MIN BAKVAGN & FRAMVAGN HAR SAMMA CH.NR =5492. BLAND ALLA DESSA SIFFROR PÅ FÖRARVAGNEN FINNS ETT REG.NR 67 HF 46. ( Kan det vara tillverkningsår 67 ? ?) Jag tror inte att min vagn är något REMOex, men jag var nyfiken på namnet. gert2009-10-03 20:27:00 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst clas1113 Postad 27 September , 2009 Rapport Share Postad 27 September , 2009 Din vagn är en Norsk nf1-vagn. Dom är tillverkade 77-81. Dom vagnarna omfattades inte av den svenska remo-kampanjen. Min vagn är tillverkad oktober 1977. Jag har den Norska handboken på min med handlingar från tiden då det begav sig. Mvh Clas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst gert Postad 3 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2009 Var till Borlänge i fredags och köpte domkraft till vagnen och ett par extra hjul. Där hos JJ OFF ROAD fanns det bandvagnstillbehör och delar till tusen. Även andra terrängfordon fanns. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst gert Postad 4 November , 2009 Rapport Share Postad 4 November , 2009 Hej Clas1113! Hur kunde du se på bilderna att min vagn var Typ 202NF1 ??? Nu först har jag upptäckt det. Genom att kolla i verkstadshandboken upptäckte jag att backen ligger uppåt på 202N och nedåt på 202NF1. Sen skiljer batterityperna: 45 Ah resp. 72 Ah för NF1:an. Kontrollampa för kylvätska och dränagepumpar finns på NF1:an. Men inget av detta kunde du se på bilderna! På min vagn sitter tydligen en elektrsk bensinpump ovanför högra bensintanken. Enligt vad jag hört skall det inte vara standard, men det ser ut att vara originalgrejor. Från början har det varit 2 elmotorer (pumpar) vända mot varandra, men en har tydligen kollapsat och är bortmonterad. Tacksam för svar och synpunkter. MVH Gert Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst clas1113 Postad 4 November , 2009 Rapport Share Postad 4 November , 2009 Man ser det på det nedre fotsteget samt på luftintaget att det är en NF1. Sen är slutröret värmeskyddat på denna modellen med. Kom precis in efter att ha tillbringat kvällen i motorrummet på en dito. Bensinmotorn åkte ut i går kväll och nu återstår den stora frågan vilken rova som skall efterträda B20. Lite trångt vid främre kardanaxeln. Det gör att Isuzu motorn har kommit ner på listan. Återstår nu gör en d24 från vw samt en om602 (5 cyl) från mb. Lite pyssel det där /Clas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.