Gå till innehåll

Bv 202E MKII Sågdammen SKULTUNA


Gäst gert

Rekommendera Poster

DSC01709.jpg

Min blivande bandvagn fotad vid Idkeberget Borlänge. 

DSC01710.jpg

Efter att ha kört 75 meter var jag såld. Den skulle jag ha.

DSC01708.jpg

Synd att vagnen fått stå ute, med vattenskada som följd. På rosten kan man se att vattendjupet ibland

varit ca. 1 dm.

 

DSC01721.jpg

6 MAJ kom den till Sågdammen. Här övas inkörning i kommande garage (här markerat

av 4 stolpar). Körde inte på någon pinne, konstigt nog. Det känns ju som bredsladd i

ultrarapid.

 

DSC01722.jpgHär syns vagnen i sin nya hemmiljö

sedd uppifrån nya fågeltornet.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej BAJON1!

Vad snabb du var med frågan. Skivan som nu är grönmålad med Sågdammen logga och texten: www.sågdammen.se är en 12 mm byggplyfa som går att fälla ut som ett bord som förre ägaren  använt till grillbord vid tex. vinterutflykter med barnbarnen. Kommer att användas som bardisk för korv mm vid

Sågdammsdagen i Maj 2010.

Mvh

Gert
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först o främst måste vagnen under tak och torka invändigt. Ett garage är ett måste om man skall kunna jobba  effektivt. DSC01739.jpg

Jag bygger mitt garage av galvade vttenledningsrör (27 mm utv). I klenaste laget men jag får staga upp det med wire som ett tält.

DSC01915.jpg

Eftersom rören är så veka och taket relativt tungt, klarar jag inte att resa stommen utan måste bygga 2 st 4 meter höga bockar och hissa upp taket 2,5 meter och sen snedstaga upp de veka benen.

DSC01922.jpg 

När garaget var klart fäste jag ett block i BV:n och spelade hela konkarongen på plats över bandvagnen.

DSC01920.jpg

 

Här är garaget nästan 1/2 vägs.

 

.DSC01970.jpg

Färdigt bygge. OBS! jag måste varna för dåliga presenningar. Den grå presenningen (Julas lätta) är hela garaget täck med. Men eftersom den läckte redan som nyinköpt, var jag tvungen att ha extra presenningar över vagnen inuti garaget tills jag täckte taket med en dyrare duk. Valde Biltemas kvalitetspresenning a' 1400:- kr att dra över hela bygget. VILKEN SKITPRESENNING det var. Fick torka ur vagnen med trasor. Den dyra "kvalitetspresenningen" tålde inte att vattnet låg kvar i nån svacka på taket. Då tog sig vattnet på nåt undeligt sätt igenom ???? Fick köpa en riktig presenning från Jensen Protektion för 1900:- och har inte haft några problem sen dess.

Jag ser på bilden att kortsidan är öppen  en liten glipa, så vi kan kika in.

 

DSC01971.jpg 

 
gert2009-09-21 21:27:33
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser på bilderna hos PORTALPALME att det finns många skillnader i konstruktionen mellan våra vagnar.

Men vad vi kan jämföra, är rostskador.

DSC01726.jpg 

Här i bakvagnens mittengång syns tydligt hur högt vattnet stått.

5 l rost & gegga avlägsnat.

 

Under sidosätena ligger rostiga värmeelement. Väggelementen har klarat sig bättre,

men inte bra.

 

DSC01727.jpg

 

Gissa om det var rost under elementen?

Rätt svar publiseras i nästa nr.
gert2009-09-24 21:49:17
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FEL, FEL , FEL som Brasse säger i 5 myror är fler än elefanter, ,men att du gissade fel kan bero på att vagnen är byggd i Eskilstuna av Volvo BM (Bolinder Munktell).

Vilken modell och årgång byggdes i  ArvikaVerkren ?

Mvh

Gert med rötter från Växvik
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var allt Volvo BM som byggdes på verken också (det hette ju hjullastarna därifrån då), åtminstonde mitten på 70 talet, man byggde en batch till Norge och slutligen några till England, men jag har för mig att det tillverkades en omgång även tidigare, fast minnet därav är liite klent, fast provbanorna gick hemmavid och bortåt Falleberget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att det har med saken att göra- men jag kan varmt rekommendera ett besök på Bolinder Munktell Museét i Eskilstuna. I dom gamla maskinhallarna står det fullt av industrihistoria i form av dom flesta fordon dom byggt.

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det blev ju ändåmer Brasselikt: Fel, fel men rätt ändå. PDT_Armataz_02_04.gif Du har säkert rätt om tillverkningen. Jag utgick från skyltarna i vagnen och i hand-böckerna.

En av Instruktionsböckerna heter "Bandvagn 202 REMO". Vet du vad som menas?

I den boken finns den enda uppgiften om vad 202E står för (Transport), men där står även att det  endast är typ 202B (Sjukvård) och (Spaning) som har vattenradiatorer i bakvagnen. Men min 202E har vattenradiatorer.

Vet du något om detta??

Mvh

Gert

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bandvagnarna som genomgick REMO har en Weber tvåportare och en wiremanövrerad koppling bla.

Även bränsleledningarna byggdes om med en returledning från förgasaren tillbaka till tanken igen.

Oljekylaren modifierades då det äldre utförandet ofta började läcka och inte var tillräckligt effektiv...

Det är även en hel del detaljer i bandaggregaten som modifierades, bla. brytpinnarna i bandsträckarna, andra navkåpor till bärhjulen mm.....

Det verkar som om vissa BV fått bakvagnen utbytt vid REMO, har sett att chassinr skiljer mellan fram och bakvagn på flera svenska vagnar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Posted: Today at 07:53 By Dexxas

Bandvagnarna som genomgick REMO har en Weber tvåportare och en wiremanövrerad koppling bla.

Även bränsleledningarna byggdes om med en returledning från förgasaren tillbaka till tanken igen.

Oljekylaren modifierades då det äldre utförandet ofta började läcka och inte var tillräckligt effektiv...

Det är även en hel del detaljer i bandaggregaten som modifierades, bla. brytpinnarna i bandsträckarna, andra navkåpor till bärhjulen mm.....

Det verkar som om vissa BV fått bakvagnen utbytt vid REMO, har sett att chassinr skiljer mellan fram och bakvagn på flera svenska vagnar.

 

 

 

Dexxas!

MIN BAKVAGN & FRAMVAGN HAR SAMMA CH.NR =5492. BLAND ALLA DESSA SIFFROR PÅ FÖRARVAGNEN FINNS ETT REG.NR 67 HF 46. ( Kan det vara tillverkningsår 67 ? ?)

Jag tror inte att min vagn är något REMOex, men jag var nyfiken på namnet.

 
gert2009-10-03 20:27:00
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din vagn är en Norsk nf1-vagn. Dom är  tillverkade 77-81.

Dom vagnarna omfattades inte av den svenska remo-kampanjen.

Min vagn är tillverkad oktober 1977.

Jag har den Norska handboken på min med handlingar från tiden då det begav sig.PDT_Armataz_02_05.gif

Mvh Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PDT_Armataz_02_02.gifVar till Borlänge i fredags och köpte domkraft till vagnen och ett par extra hjul. Där hos JJ OFF ROAD fanns det bandvagnstillbehör och delar till tusen. Även andra terrängfordon fanns.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej Clas1113!

Hur kunde du se på bilderna att min vagn var Typ 202NF1 ???PDT_Armataz_02_04.gif

PDT_Armataz_02_02.gif Nu först har jag upptäckt det. Genom att kolla i verkstadshandboken upptäckte jag att backen ligger 

 uppåt på 202N och nedåt på 202NF1. Sen skiljer batterityperna: 45 Ah resp. 72 Ah för NF1:an. Kontrollampa för kylvätska och dränagepumpar finns på NF1:an.

Men inget av detta kunde du se på bilderna!

 

På min vagn sitter tydligen en elektrsk bensinpump ovanför högra bensintanken. Enligt vad jag hört skall det inte vara standard, men det ser ut att vara originalgrejor. Från början har det varit 2 elmotorer (pumpar) vända mot varandra, men en har tydligen kollapsat och är bortmonterad.

Tacksam för svar och synpunkter.

MVH

Gert
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Man ser det på det nedre fotsteget samt på luftintaget att det är en NF1.

Sen är slutröret värmeskyddat på denna modellen med.

Kom precis in efter att ha tillbringat kvällen  i motorrummet på en dito.

Bensinmotorn åkte ut i går kväll och nu återstår den stora frågan vilken rova som skall efterträda B20.

Lite trångt vid främre kardanaxeln.

Det gör att Isuzu motorn har kommit ner på listan.

Återstår nu gör en d24 från vw samt en om602 (5 cyl) från mb.

Lite pyssel det därPDT_Armataz_02_04.gif

/Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...