Gäst Seglarn Postad 29 September , 2006 Rapport Share Postad 29 September , 2006 Såg att Danne hittat bårar på ÖoB. Jag har 2 st som jag haft i min 903:a. Tänkte ha dem i 11:an också. Men kan inte se att det finns några fästpunkter för upphängning av krokbanden i taket. Hur är det tänkt att det ska sitta i 11:an? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 29 September , 2006 Rapport Share Postad 29 September , 2006 Kolla i användarinstruktionen. Där finns bilder på hur man gör en vanlig elva till sjuktransport. Jag har inte tittat igenom alla pdf:er än (aj aj aj, moderator och allt...) men jag har bestämt för mig jag sett en användarinstruktion i C300-presentationen på förstasidan här. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 29 September , 2006 Rapport Share Postad 29 September , 2006 Det sitter i allafall fästen i min aluzink,,, //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 29 September , 2006 Rapport Share Postad 29 September , 2006 Sitter i min också... tillsammans med ett stag som skall sitta i taket. Men jag har ingen lust att montera ur lastgallret bak, så jag skall se om jag kan svetsa några kraftiga gångjärn som gör att jag kan fälla gallret när jag skall ha upp bårar i taket. Blir fint jobb till vintern... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 30 September , 2006 Rapport Share Postad 30 September , 2006 Sedan släpper jag inte Trond´s idé att man kan ha en kammin i bilen, hade varit väldigt fint med lite värme om man skall på safari på höst/vinter. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 30 September , 2006 Rapport Share Postad 30 September , 2006 Andreas>> Angående lastgallret och dess eventuella bortmontering, så fyller det även en stabiliserande funktion. Alla rambyggda fordon har ju lite flex i ramen. Om man tagit bort gallret och senare vill sätta tillbaks det så är det näst intill omöjligt att få det att passa, om man inte står med bilen på plan mark. Varför? Jo, pga flexet i ramverket. Så för att få full styvhet i karrosseri och ramverk bör man ha lastgallret på plats, då det minskar utböjningen i ramen. Sannolikt så är det mindre påtagilgt i en 11-bil, med kort ram. Kör man mycket i grov terräng minskar alltså lasten på ramen med gallret på plats. // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 30 September , 2006 Rapport Share Postad 30 September , 2006 MMmm jag har tänkt på det du skriver, men om man bygger en tillsvarande konstruktion så som sätesraden bak är, så borde man fortfarande få stabilisiteten under drift, men ändå möjlighetern att vid stopp fälla ner gallret. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 30 September , 2006 Rapport Share Postad 30 September , 2006 Idén med fällbar galler är inte så dum! Frågan är vad Bilprovningen säger... ett krav på lätta lastbilar är ju att ha ett permanent lastförskjutningsskydd. Frågan är vad dom tycker om att det går att fälla samtidigt som du har last i bak. Försl*g: Skaffa en 13-bil, för där får du plats med en fullång säng utan att fälla gallret. Lillasyrran sov i min TGB-131A (helkaross) under en vecka i somras. Har en 90 cm bred säng (grön!!) med riktig madrass iordninggjord att sättas fast med spännband på vänstra hjulhuset i skuffen. Funkade alldeles ypperligt, syrran var helnöjd . Men så är hon ju redan indoktrinerad i förvarsmakten. Sova i tjänstebilen... // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst cato Postad 30 September , 2006 Rapport Share Postad 30 September , 2006 ja ja clas B du får legga inn lite bilder her å der på din 13 bil Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 30 September , 2006 Rapport Share Postad 30 September , 2006 Självklart ska du få se lite bilder! Här råkade jag fastna lite, hängandes på underredet >> 6-hjulsspinn! TGB-13 går stadigt som en Finlandsfärja även om det är stenigt... Mer bilder finns på Gestrike Offroad Bildgalleri // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 30 September , 2006 Rapport Share Postad 30 September , 2006 Idén med fällbar galler är inte så dum! Frågan är vad Bilprovningen säger... ett krav på lätta lastbilar är ju att ha ett permanent lastförskjutningsskydd. Frågan är vad dom tycker om att det går att fälla samtidigt som du har last i bak. // Klas Skulle inte vara några problem det' date=' sedan den är reggad som personbil... men kanske det hellre blir en 13:bil [img']smileys/smiley4.gif[/img] Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Beau Postad 30 September , 2006 Rapport Share Postad 30 September , 2006 Angående bilprovningens syn på lastgaller och lätt lastbil är det inte lätt att bli klok på vad som gäller. Min PV-jeep 9031 har inget lastgaller och den går som lätt lastbil och har blivit besiktigad flera gånger utan anmärkning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst putte Postad 30 September , 2006 Rapport Share Postad 30 September , 2006 Vad gällande lastgaller så har jag inget i min IH scout. Där räknas baksätet som lastskydd. Det är en-75a. mvh//putte Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 30 September , 2006 Rapport Share Postad 30 September , 2006 6-iga bilder Klas.... men hur känns bilen annar i skogen, är det till våldsamt besvär att den är så lång ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 30 September , 2006 Rapport Share Postad 30 September , 2006 Om jag griper in emellan, så måste jag säga att inte själva längden är nåt större problem. Den är ju bara 5.35. Visserligen en hel meter längre än elvan, men det som är kämpigast är att kränga runt boggin. De fyra bakhjulen är ju inte precis samarbetsvilliga i svängarna och svänger man och stannar, så ser man hur mjukt och fritt allt är upphängt, för de bakre axlarna stannar kvar säkert en decimeter gott och väl förskjutna i sidled i bilen! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.