Gå till innehåll

Bårar


Gäst Seglarn

Rekommendera Poster

Såg att Danne hittat bårar på ÖoB. Jag har 2 st som jag haft i min 903:a. Tänkte ha dem i 11:an också. Men kan inte se att det finns några fästpunkter för upphängning av krokbanden i taket.

Hur är det tänkt att det ska sitta i 11:an?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i användarinstruktionen. Där finns bilder på hur man gör en vanlig elva till sjuktransport. Jag har inte tittat igenom alla pdf:er än (aj aj aj, moderator och allt...smiley9.gif) men jag har bestämt för mig jag sett en användarinstruktion i C300-presentationen på förstasidan här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Sitter i min också... tillsammans med ett stag som skall sitta i taket. Men jag har ingen lust att montera ur lastgallret bak, så jag skall se om jag kan svetsa några kraftiga gångjärn som gör att jag kan fälla gallret när jag skall ha upp bårar i taket.

 

Blir fint jobb till vintern...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas>> Angående lastgallret och dess eventuella bortmontering, så fyller det även en stabiliserande funktion. Alla rambyggda fordon har ju lite flex i ramen. Om man tagit bort gallret och senare vill sätta tillbaks det så är det näst intill omöjligt att få det att passa, om man inte står med bilen på plan mark. Varför? Jo, pga flexet i ramverket. Så för att få full styvhet i karrosseri och ramverk bör man ha lastgallret på plats, då det minskar utböjningen i ramen. Sannolikt så är det mindre påtagilgt i en 11-bil, med kort ram. Kör man mycket i grov terräng minskar alltså lasten på ramen med gallret på plats.

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

MMmm jag har tänkt på det du skriver, men om man bygger en tillsvarande konstruktion så som sätesraden bak är, så borde man fortfarande få stabilisiteten under drift, men ändå möjlighetern att vid stopp fälla ner gallret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idén med fällbar galler är inte så dum! Frågan är vad Bilprovningen säger... ett krav på lätta lastbilar är ju att ha ett permanent lastförskjutningsskydd. Frågan är vad dom tycker om att det går att fälla samtidigt som du har last i bak.

 

 

 

Försl*g: Skaffa en 13-bil, för där får du plats med en fullång säng utan att fälla gallret. Lillasyrran sov i min TGB-131A (helkaross) under en vecka i somras. Har en 90 cm bred säng (grön!!) med riktig madrass iordninggjord att sättas fast med spännband på vänstra hjulhuset i skuffen. Funkade alldeles ypperligt, syrran var helnöjd . Men så är hon ju redan indoktrinerad i förvarsmakten. Sova i tjänstebilen...

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E
Idén med fällbar galler är inte så dum! Frågan är vad Bilprovningen säger... ett krav på lätta lastbilar är ju att ha ett permanent lastförskjutningsskydd. Frågan är vad dom tycker om att det går att fälla samtidigt som du har last i bak.

 

 

// Klas

 

Skulle inte vara några problem det' date=' sedan den är reggad som personbil... men kanske det hellre blir en 13:bil [img']smileys/smiley4.gif[/img]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående bilprovningens syn på lastgaller och lätt lastbil är det inte lätt att bli klok på vad som gäller. Min PV-jeep 9031 har inget lastgaller och den går som lätt lastbil och har blivit besiktigad flera gånger utan anmärkning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag griper in emellan, så måste jag säga att inte själva längden är nåt större problem. Den är ju bara 5.35. Visserligen en hel meter längre än elvan, men det som är kämpigast är att kränga runt boggin. De fyra bakhjulen är ju inte precis samarbetsvilliga i svängarna och svänger man och stannar, så ser man hur mjukt och fritt allt är upphängt, för de bakre axlarna stannar kvar säkert en decimeter gott och väl förskjutna i sidled i bilen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...