Gå till innehåll

Trophy i Borås


Gäst Yoggi

Rekommendera Poster

Från 4x4sweden.se:

 

"Nu är det snabba puckar som gäller. Hur

många är sugna på att prova på Trophy 17 Oktober? Skicka ett PM till

BorkJonas på 4x4sweden.se om ni vill vara med!

 

Det kommer tyvärr

att bli en kort tävling denna gången. Mellan 9-17 kör vi. Bes. mellan

7-8.30. Förar möte 8.45. Upplägget är inte klart, men det kommer att

krävas digitalkamera för att bevisa att man varit på kontrollen. Ett

Team består av två bilar. Varje bil har förare och Co-driver. Vi kör

efter ORE-reglementet. Bilarna skall vara bes, skattade och försäkrade.

Priswet kommer att vara 150kr/bil.

 

Hör av er snarast om ni vill vara med.

 

MER INFO KOMMER!

 

Mvh// Jonas och Borås Jeep Klubb"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Det kunde vara kul fast jag har ingen aning om vad ORE reglementet innebär.

 

Kan jag bara dyka upp med min original 131 eller vad gäller?

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Arne Karlsson

Du kan anmäla dej med 13bil, du kan inte bara dyka upp utan kontakta Jonas så fixar han en partner till dejPDT_Armataz_02_07.gif. De gör en vagnsbok enl ORE-regl. kostar dej 50kr + 150kr för tävlingen. ORE går mest ut på att bilen ska vara säker, tex ngn form av gummiduk som polskydd på batterierna, samt bälten och att bilen inte är öppen utan båge, så en 11 11 går perfekt, din bil klassas som att den har plåttak o då behövs ingen båge, (rekommenderas ändå till alla bilar, men inget krav). Hör med Jonas vad han tycker du ska ha med dej, men mackor o fika brukar vara klockrent.

MVH Arne Karlsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja i princip. Läs här: http://web.sbf.se/regler/up/12/ORE_REGLER.pdf

 

Det som krävs i form av säkerhet är väl i princip plåttak och lite tejp över batteripolerna.  Själva trophyn är väl lite oklart ännu vad den ska innehålla. Förra gången var det en form av orientering, vad som är viktigt att poängtera är att det INTE handlar om att köra ner i ett träsk och vincha 40 meter.

 

Förra gången hade vi skitkul, läs gärna här: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?t=14967 Börja på sidan 10 om du inte orkar läsa allt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Va bra, jag trodde det skulle vara krav på båge, hjälm m.m

 

Då ska jag kontakta Jonas och anmäla oss.

 

Ska bli kul.

Våra kottar följer alltid med så vi får hoppas att den vi blir ihopparad med har överseende med lite mer pisse och matpauser än vanligtPDT_Armataz_02_10.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Eftersom jag inte är vertikalt handikappad hjälper det tyvärr inte hur mycket jag än svankarPDT_Armataz_02_10.gif Jag får tillverka en "bula" på taket eller sätta in en taklucka

Det skiter sig i vilket fall som helst eftersom jag inte vill köpa hjälmar till tjejjen och barnen bara för det här.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Arne Karlsson

Åk själv, dubbelt så roligt, hälften så dyrt. (Gammalt talessätt). Låna en moppehjälm, var inte med själv förra gången men det var mkt positiva tongångar efter körningen. Som du vet så passar din bil väldigt bra i Borås, så ni andra som tvekar, ta kontakt m BorkJonas o ta ett snack m honom, en mkt tillmötesgående herre.

MVH Arne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Hjälm har jag men problemet är takhöjden.

Att åka själv är inget alternativ, det här är familjens hobby inte bara min.

 

Sen kan man tycka att det är rätt menlöst att behöva ha hjälm bara för att det är "tävling" när vi gasar runt friskt utan hjälmar i vanliga fall.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälm har jag men problemet är takhöjden.

Att åka själv är inget alternativ' date=' det här är familjens hobby inte bara min.

 

Sen kan man tycka att det är rätt menlöst att behöva ha hjälm bara för att det är "tävling" när vi gasar runt friskt utan hjälmar i vanliga fall.

 
[/quote']

Skillnaden är att nu är du försäkrad vid eventuell olycka, det är du inte när du gasar runt på en träff.

Med andra ord så är det försäkringsbolaget som sätter kravet på hjälm för att vi ska vara försäkrade.

Dessutom är det rätt skönt med hjälm när man exempelvis klättrar ut och ska ta kontroller i skogen, som det var förra gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Arne Karlsson

Kolla med ditt eget försäkringsbolag vad som gäller för dej vid terrängkörning och försök att få det på papper. Har varit en livlig diskussion om detta på 4x4Sweden, kontentan är att det är mkt tyckande o lite substans, men det kan väl sammanfattas som att endast trafikförsäkring gäller och att om man är vållande, kan man bli återbetalningsskyldig. Detta är endast tyckanden och hörsägen, så för att du ska vara säker tycker jag att man kollar med sitt eget bolag o får detta på pränt innan det händer ngt, speciellt som du har med dej arvingarna också.

MVH Arne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Helt rätt Arne

 

Har precis pratat med TH (jag har deras veteranlastbilsförsäkring) och det ska inte vara något problem med den typen av hobbykörning vi ägnar oss åt, däremot upphör försäkringen att gälla om det handlar om tävling.

Det tillsammans med personförsäkring för alla i familjen gör att jag känner mig väl försäkrad.

 

Sen vill man givetvis inte behöva nyttja försäkringen så man får tänka sig för lite och avstå dom värsta passagerna, i synnerhet när man har familjen i bilen.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt Arne

 

Har precis pratat med TH (jag har deras veteranlastbilsförsäkring) och det ska inte vara något problem med den typen av hobbykörning vi ägnar oss åt' date=' däremot upphör försäkringen att gälla om det handlar om tävling.

Det tillsammans med personförsäkring för alla i familjen gör att jag känner mig väl försäkrad.

 

Sen vill man givetvis inte behöva nyttja försäkringen så man får tänka sig för lite och avstå dom värsta passagerna, i synnerhet när man har familjen i bilen.

 
[/quote']

Kan du få det skriftligt, att din försäkring täcker när du kör på icke allmänna vägar mitt i skogen uppför en stenhäll och du råkar köra på någon. Ingen annan har nämligen lyckats.

Att försäkringen gäller för hobbykörning på en vanlig väg är naturligtvis självklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Jag bad inte att få det skriftligt men jag förklarade precis vad det är jag håller på med och det skulle inte vara något problem.

Jag anar att det här är en infekterad fråga för vissa så jag lämnar denna diskussionen nu.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bad inte att få det skriftligt men jag förklarade precis vad det är jag håller på med och det skulle inte vara något problem.

Jag anar att det här är en infekterad fråga för vissa så jag lämnar denna diskussionen nu.

Nejdå inte alls infekterad, ingen blir gladare än mig om försäkringen gäller. Däremot är det ingen som lyckas få det skriftligt, tyvärr.

 

Oavsett, så är det synd att du inte kan komma

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Portalpalme

Frågan är om det går att få det skriftligt på att den inte gäller. Tror inte det är så lätt som det låter att bara skriva ett papper.

MVH Palme

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått saken rätt så kollar försäkringsbolagen upp ALLA parametrar idag innan dom gör någon form av ersättning. Som tex, hade fordonet godkända däck- av rätt dimension, var skatten betald, var den besiktigad, fick fordonet framföras av den som körde, fick fordonet överhuvudtaget vara på det ställe som olyckan inträffade på? Om dom hittar något som inte stämmer så påverkar det ersättningsnivån negativt.

 

Det hörs nästan på namnet ju- TRAFIKFÖRSÄKRING, betyder väl en försäkring som täcker skador som uppkommit i trafiken. Och kör man  skogen eller på en motorstadion så räknas det inte som trafik på allmänna vägar.

  

Det otäcka i sammanhanget är att försäkringsbolagen betalar för eventuell sjukvård och uppkomna skador- men dom skickar en räkning till fordonsägaren på vad det har kostat bolaget. Så om det händer något och någon blir allvarligt skadad och behöver långvarig vård så kan det bli mycket dyrt.

 

Så för att slippa drabbas av sånt- kör försiktigt och var rädda om er.

 

SKREV OBELIX 
OBELIX2009-10-10 00:06:22
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...