Gäst Yoggi Postad 7 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 7 Oktober , 2009 Från 4x4sweden.se: "Nu är det snabba puckar som gäller. Hur många är sugna på att prova på Trophy 17 Oktober? Skicka ett PM till BorkJonas på 4x4sweden.se om ni vill vara med! Det kommer tyvärr att bli en kort tävling denna gången. Mellan 9-17 kör vi. Bes. mellan 7-8.30. Förar möte 8.45. Upplägget är inte klart, men det kommer att krävas digitalkamera för att bevisa att man varit på kontrollen. Ett Team består av två bilar. Varje bil har förare och Co-driver. Vi kör efter ORE-reglementet. Bilarna skall vara bes, skattade och försäkrade. Priswet kommer att vara 150kr/bil. Hör av er snarast om ni vill vara med. MER INFO KOMMER! Mvh// Jonas och Borås Jeep Klubb" Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 7 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 7 Oktober , 2009 Kom igen och anmäl er! Det kommer bli skitkul! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 8 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 8 Oktober , 2009 Ingen som är intresserad? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik L Postad 8 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 8 Oktober , 2009 Det kunde vara kul fast jag har ingen aning om vad ORE reglementet innebär. Kan jag bara dyka upp med min original 131 eller vad gäller? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Arne Karlsson Postad 8 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 8 Oktober , 2009 Du kan anmäla dej med 13bil, du kan inte bara dyka upp utan kontakta Jonas så fixar han en partner till dej. De gör en vagnsbok enl ORE-regl. kostar dej 50kr + 150kr för tävlingen. ORE går mest ut på att bilen ska vara säker, tex ngn form av gummiduk som polskydd på batterierna, samt bälten och att bilen inte är öppen utan båge, så en 11 11 går perfekt, din bil klassas som att den har plåttak o då behövs ingen båge, (rekommenderas ändå till alla bilar, men inget krav). Hör med Jonas vad han tycker du ska ha med dej, men mackor o fika brukar vara klockrent. MVH Arne Karlsson Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 8 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 8 Oktober , 2009 Ja i princip. Läs här: http://web.sbf.se/regler/up/12/ORE_REGLER.pdf Det som krävs i form av säkerhet är väl i princip plåttak och lite tejp över batteripolerna. Själva trophyn är väl lite oklart ännu vad den ska innehålla. Förra gången var det en form av orientering, vad som är viktigt att poängtera är att det INTE handlar om att köra ner i ett träsk och vincha 40 meter. Förra gången hade vi skitkul, läs gärna här: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?t=14967 Börja på sidan 10 om du inte orkar läsa allt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 8 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 8 Oktober , 2009 Oj, Arne var snabbare att svara Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik L Postad 8 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 8 Oktober , 2009 Va bra, jag trodde det skulle vara krav på båge, hjälm m.m Då ska jag kontakta Jonas och anmäla oss. Ska bli kul. Våra kottar följer alltid med så vi får hoppas att den vi blir ihopparad med har överseende med lite mer pisse och matpauser än vanligt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 8 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 8 Oktober , 2009 Jag tror faktiskt att man måste ha hjälm. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik L Postad 8 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 8 Oktober , 2009 Då är det kört för min del, har bara ett par cm kvar mellan taket och huvudet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst pv-jeep Postad 8 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 8 Oktober , 2009 Släpp ut magen å svanka svag framåt så går det få dit en hjälm på skallen Hoppas du förstår min dåliga humor Mvh Daniel Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Portalpalme Postad 8 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 8 Oktober , 2009 Den humorn förstår jag att du har Daniel. För du har ju inte något tak på din bil Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Arne Karlsson Postad 9 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 9 Oktober , 2009 Daniel har nog sett när jag gjort det, tänk vad han lär sig mkt nyttigt av oss äldre MVH Arne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik L Postad 9 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 9 Oktober , 2009 Eftersom jag inte är vertikalt handikappad hjälper det tyvärr inte hur mycket jag än svankar Jag får tillverka en "bula" på taket eller sätta in en taklucka Det skiter sig i vilket fall som helst eftersom jag inte vill köpa hjälmar till tjejjen och barnen bara för det här. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Arne Karlsson Postad 9 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 9 Oktober , 2009 Åk själv, dubbelt så roligt, hälften så dyrt. (Gammalt talessätt). Låna en moppehjälm, var inte med själv förra gången men det var mkt positiva tongångar efter körningen. Som du vet så passar din bil väldigt bra i Borås, så ni andra som tvekar, ta kontakt m BorkJonas o ta ett snack m honom, en mkt tillmötesgående herre. MVH Arne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik L Postad 9 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 9 Oktober , 2009 Hjälm har jag men problemet är takhöjden. Att åka själv är inget alternativ, det här är familjens hobby inte bara min. Sen kan man tycka att det är rätt menlöst att behöva ha hjälm bara för att det är "tävling" när vi gasar runt friskt utan hjälmar i vanliga fall. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 9 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 9 Oktober , 2009 Hjälm har jag men problemet är takhöjden. Att åka själv är inget alternativ' date=' det här är familjens hobby inte bara min. Sen kan man tycka att det är rätt menlöst att behöva ha hjälm bara för att det är "tävling" när vi gasar runt friskt utan hjälmar i vanliga fall. [/quote']Skillnaden är att nu är du försäkrad vid eventuell olycka, det är du inte när du gasar runt på en träff. Med andra ord så är det försäkringsbolaget som sätter kravet på hjälm för att vi ska vara försäkrade. Dessutom är det rätt skönt med hjälm när man exempelvis klättrar ut och ska ta kontroller i skogen, som det var förra gången. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik L Postad 9 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 9 Oktober , 2009 Intressant, vad är det för typ av skador som jag inte är försäkrad mot med en vanlig helförsäkring? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Arne Karlsson Postad 9 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 9 Oktober , 2009 Kolla med ditt eget försäkringsbolag vad som gäller för dej vid terrängkörning och försök att få det på papper. Har varit en livlig diskussion om detta på 4x4Sweden, kontentan är att det är mkt tyckande o lite substans, men det kan väl sammanfattas som att endast trafikförsäkring gäller och att om man är vållande, kan man bli återbetalningsskyldig. Detta är endast tyckanden och hörsägen, så för att du ska vara säker tycker jag att man kollar med sitt eget bolag o får detta på pränt innan det händer ngt, speciellt som du har med dej arvingarna också. MVH Arne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik L Postad 9 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 9 Oktober , 2009 Helt rätt Arne Har precis pratat med TH (jag har deras veteranlastbilsförsäkring) och det ska inte vara något problem med den typen av hobbykörning vi ägnar oss åt, däremot upphör försäkringen att gälla om det handlar om tävling. Det tillsammans med personförsäkring för alla i familjen gör att jag känner mig väl försäkrad. Sen vill man givetvis inte behöva nyttja försäkringen så man får tänka sig för lite och avstå dom värsta passagerna, i synnerhet när man har familjen i bilen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 9 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 9 Oktober , 2009 Helt rätt Arne Har precis pratat med TH (jag har deras veteranlastbilsförsäkring) och det ska inte vara något problem med den typen av hobbykörning vi ägnar oss åt' date=' däremot upphör försäkringen att gälla om det handlar om tävling. Det tillsammans med personförsäkring för alla i familjen gör att jag känner mig väl försäkrad. Sen vill man givetvis inte behöva nyttja försäkringen så man får tänka sig för lite och avstå dom värsta passagerna, i synnerhet när man har familjen i bilen. [/quote']Kan du få det skriftligt, att din försäkring täcker när du kör på icke allmänna vägar mitt i skogen uppför en stenhäll och du råkar köra på någon. Ingen annan har nämligen lyckats. Att försäkringen gäller för hobbykörning på en vanlig väg är naturligtvis självklart. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik L Postad 9 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 9 Oktober , 2009 Jag bad inte att få det skriftligt men jag förklarade precis vad det är jag håller på med och det skulle inte vara något problem. Jag anar att det här är en infekterad fråga för vissa så jag lämnar denna diskussionen nu. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 9 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 9 Oktober , 2009 Jag bad inte att få det skriftligt men jag förklarade precis vad det är jag håller på med och det skulle inte vara något problem. Jag anar att det här är en infekterad fråga för vissa så jag lämnar denna diskussionen nu. Nejdå inte alls infekterad, ingen blir gladare än mig om försäkringen gäller. Däremot är det ingen som lyckas få det skriftligt, tyvärr. Oavsett, så är det synd att du inte kan komma Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Portalpalme Postad 9 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 9 Oktober , 2009 Frågan är om det går att få det skriftligt på att den inte gäller. Tror inte det är så lätt som det låter att bara skriva ett papper. MVH Palme Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 10 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 10 Oktober , 2009 Om jag har förstått saken rätt så kollar försäkringsbolagen upp ALLA parametrar idag innan dom gör någon form av ersättning. Som tex, hade fordonet godkända däck- av rätt dimension, var skatten betald, var den besiktigad, fick fordonet framföras av den som körde, fick fordonet överhuvudtaget vara på det ställe som olyckan inträffade på? Om dom hittar något som inte stämmer så påverkar det ersättningsnivån negativt. Det hörs nästan på namnet ju- TRAFIKFÖRSÄKRING, betyder väl en försäkring som täcker skador som uppkommit i trafiken. Och kör man skogen eller på en motorstadion så räknas det inte som trafik på allmänna vägar. Det otäcka i sammanhanget är att försäkringsbolagen betalar för eventuell sjukvård och uppkomna skador- men dom skickar en räkning till fordonsägaren på vad det har kostat bolaget. Så om det händer något och någon blir allvarligt skadad och behöver långvarig vård så kan det bli mycket dyrt. Så för att slippa drabbas av sånt- kör försiktigt och var rädda om er. SKREV OBELIX OBELIX2009-10-10 00:06:22 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.