Gäst lövviksbon Postad 3 Januari , 2007 Rapport Share Postad 3 Januari , 2007 Tjena. Har en TGB 20 där bromsarna inte vill ordna upp sig. Det började med en läcka på ett hjul så jag fick in luft i systemet och efter det är det tvåpump som gäller. Jag har renoverat huvudbromscylindern, fixat läckan och justerat bromsarna och luftat till förbanelse. Några ider på allternativa fel eller bra tips på hur man får ur luft ur systemet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan11 Postad 3 Januari , 2007 Rapport Share Postad 3 Januari , 2007 Hej Har du justerat alla bromsarna? Min var sån när mina belägg bak var slut. Då fick man trampa 2 ggr innan det hände nåt, men efter jag bytt bromsar o justerat in dom så funkade det. Mvh Johan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.H. Postad 3 Januari , 2007 Rapport Share Postad 3 Januari , 2007 hadde samma bekymmer som föregående skrivare! men med en enkel justering på alla 6 hjulen så tar nu bromsarna fint på första "pumpet" och tar på samma höjd. hoppas du löser problemet! mvh Daniel Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst FormerMazda Postad 3 Januari , 2007 Rapport Share Postad 3 Januari , 2007 Hur trångt är det egentligen att justera bromsar? Har fått för mig om att navet ställer till det.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst lövviksbon Postad 3 Januari , 2007 Rapport Share Postad 3 Januari , 2007 Jag har justerat på alla fast tror att beläggen på bakersta axeln är slut. Bytte på mellan axeln pga läckan. Att komma åt fram var ganska enkelt fast bak var jag tvungen att plocka lös däcken. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.H. Postad 3 Januari , 2007 Rapport Share Postad 3 Januari , 2007 antingen så tar men och plockar bort alla hjulen eller så svetsar man sig en special block nyckel som ett z kan man säga, det ser ni om ni kollar. det är ju två juster bultar på ett hjul en bult för varje broms band. inte jätte smidigt men inte svårt!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst putte Postad 3 Januari , 2007 Rapport Share Postad 3 Januari , 2007 I ditt fall skulle jag av egen erfarenhet riva alla bromsar. Dän me alla backar å ur me kolvar å packningar. Städa ur cylindrarna. Kanske lite nya gummipacningar. Å montera ihop med bromscylinder fett. För att lufta systemat lätt så brukar jag göra så här. Skruva ut nipplarna å se till att dom är rena. Dra i dom igen men lämmna den öppen. Fyll behållarna låt det rinna ur nippeln innan ni stängar. Vänta med att påmpa på pedalen innan det runnit ur alla nipplar. Sedan kan man börja lufta som vanligt. Funkar bra för mej. Limmade om mina band fram för några vecker sedan. Kostade 600kr. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst FormerMazda Postad 3 Januari , 2007 Rapport Share Postad 3 Januari , 2007 VAR limmade du dom? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst putte Postad 3 Januari , 2007 Rapport Share Postad 3 Januari , 2007 Falköping där jag bor. Finns det en firma som heter Bil o. Broms-service. Mycke duktiga. Inte så sugna på att skicka saker. Men det kan ju jag lösa för den som vill det. Dom har även cylinderpackningar. Men tätningsdamaskerna dom har passar inte helt 100 men är bättre en inga alls. cylpak, kostar ca 25kr/st Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Chrille Postad 4 Januari , 2007 Rapport Share Postad 4 Januari , 2007 Hmmm, vi kanske skulle ta och göra en rengöring & justering av våra bromsar så vi slipper det där jevvla pumpandet Mazda? Och byta oljor och smörja knutar och laga rost osv osv Tack för bromstipsen Putte, jag kan tänka mig att vi hörs mer i ämnet! MVH Chrille Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst lövviksbon Postad 4 Januari , 2007 Rapport Share Postad 4 Januari , 2007 Det får nog bli en komplett genomgång efter puttes model med byte av samtliga tätningar + bromsbackar på bakersta axeln oxå. Tack Altyco. Men jag är så satans less på denna luftning så jag spyr Återkommer med framsteg/motgång. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 4 Januari , 2007 Rapport Share Postad 4 Januari , 2007 För egen del luftaade jag säkert fyra liter bromsvätska och fick ingen ordning på´t. Till sist luftade jag huvudcylindern så det rann överallt på golvet och därefter kutade jag runt bilen igen, tills det faen vart en stig runt den. SEN funkade det. Luftning av huvudcylindern sker med avskruvade rör och fingrarna som mothåll till hålen. Pumpa så det trycker ut vid fingrarna, håll för ordentligt innan du släpper upp. Jag hade varit glad om min luftning gått så bra som din, putte. För mig fungreade den metoden inte alls. Jag vet inte om det är nåt som skiljer, men prova det som putte beskriver först så klart. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst lövviksbon Postad 4 Januari , 2007 Rapport Share Postad 4 Januari , 2007 Man blir lite lätt frustrerad och undrar om det är luft i systemet eller om det är någe annat fel. Men snart är alla andra fel uteslutna till min plånboks stora skräck. När man har köpt en renoveringssats till huvudbromscylindern för 2000+. Renoverat en dag och luftat hela nästa dag så vill man gärna gråta lite. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 4 Januari , 2007 Rapport Share Postad 4 Januari , 2007 Jag vågar sätta en femma på att det är luft i huvudcylindern. Ingen kul luftningsoperation, för man får faen vrida alla leder i både armar och fingrar åt fel håll. omega24v2007-01-04 19:10:00 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst lövviksbon Postad 4 Januari , 2007 Rapport Share Postad 4 Januari , 2007 Det mesta är lättmekat, stort och bra men det här måste varit döden ute i fält för lumpen mekarna Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst putte Postad 5 Januari , 2007 Rapport Share Postad 5 Januari , 2007 Ska de jävlas så ska de med Murphy's lag. För min del tar de ca 15-20 min att lufta på en 13 bil. Jag gjorde likadant på min GMC 6x6 -43. Utan att det blev några stigar. Men jag har nog bara en sån däringa tur. Kanske..... Bromsvätske åtgång ca 1,5 liter. Lycka till med era bromsar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 5 Januari , 2007 Rapport Share Postad 5 Januari , 2007 kollar man i verkstads handboken så skall bromsarna luftas på ett specielt sett! testa volvos variant först innan det blir för mycket jobb nerlagt på luftning. tyvärr så har jag inte kunnat lägga ut mina böcker än här men i den som vi har utlagd (civil)så nämns samma sak förutom att 13/20-bilen saknas, men i kort så är luftningsproceduren följande, lufta i följande ordningsföljd: a:sekundärkretsens bakhjul b:sekundärkretsens framhjul c:i allmänhet måste sekundärkretsen luftas ytterligare en gång d:primärkretsens bakhjul e:primärkretsens framhjul detta är i nr följd vilken cylinder som skall luftas på en 13/20 framaxel vänster främre cyl 4 framaxel vänster bakre cyl 8 framaxel höger främre cyl 3 framaxel höger bakre cyl 7 mellanaxel vänster 6 mellanaxel höger 5 bakaxel vänster 2 bakaxel höger 1 här är en länk till den utlagda rephandboken fig 53-39 den skilljer sig lite ifrån kronans bok men en bild på luftning av tgb11 finns http://www.terrangbil.net/_content/_manualer/_tgb11/section5brakes4.pdflimpa2007-01-05 17:34:06 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 5 Januari , 2007 Rapport Share Postad 5 Januari , 2007 *host* Ja, det är inte konstigt att jag fick knoga så förbannat för att få bromsarna luftfria och de kanske inte är det ännu heller... Så där gjorde inte jag, men jag ska förbaske mig göra om´et och få´t bättre. omega24v2007-01-05 18:52:15 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst lövviksbon Postad 9 Januari , 2007 Rapport Share Postad 9 Januari , 2007 Jag fick höra en teori nu i dagarna på mitt problemet. Eftersom det är två cylindrar fram och och den ena är riktat snett uppåt så kan luft samlas i cylindern ovanför luftnippeln. Då borde det bli i stort sett omöjligt att få bort luften. Killen påstod att man ska ta bort bromstrumman och trycka ner pedalen försiktigt tills den övre cylindern prexis lättar, och då borde det komma luft. Det finns onekligen en viss logik i resonemanget. Synd att jag inte har tid att kolla på en gång.lövviksbon2007-01-09 17:36:08 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Henrik Postad 12 Januari , 2007 Rapport Share Postad 12 Januari , 2007 Vi luftade alltid främre genom att lossa övre broms röret....funkade alltid..om röret lossa vill säga. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst lövviksbon Postad 14 Januari , 2007 Rapport Share Postad 14 Januari , 2007 Kan glatt meddela att min senaste teori gav resultat. Den övre cylindern på framaxeln kunde inte trycka ur sig luften eftersom nippeln sitter för lågt. Jag tog bort bromstrumman och satte en hammare mellan golvet och den nedre bromsbacken så den blev stum. Kompisen tryckte försiktigt ner pedalen tills den övre kolven pressades ut så pass att luften kunde smita ut. Repetera på andra sidan. Och sen så var det EN PUMPS BROMS på en gång. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.