Gå till innehåll

Två tramps broms


Gäst lövviksbon

Rekommendera Poster

Gäst lövviksbon

Tjena. 

 

Har en TGB 20 där bromsarna inte vill ordna upp sig. Det började med en läcka på ett hjul så jag fick in luft i systemet och efter det är det tvåpump som gäller.

Jag har renoverat huvudbromscylindern, fixat läckan och justerat bromsarna och luftat till förbanelse.

 

Några ider på allternativa fel eller bra tips på hur man får ur luft ur systemet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan11

Hej

 

Har du justerat alla bromsarna?

Min var sån när mina belägg bak var slut. Då fick man trampa 2 ggr innan det hände nåt, men efter jag bytt bromsar o justerat in dom så funkade det.

 

Mvh Johan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

hadde samma bekymmer som föregående skrivare! men med en enkel justering på alla 6 hjulen så tar nu bromsarna fint på första "pumpet" och tar på samma höjd.

hoppas du löser problemet!

mvh Daniel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst lövviksbon

Jag har justerat på alla fast tror att beläggen på bakersta axeln är slut. Bytte på mellan axeln pga läckan.

 

Att komma åt fram var ganska enkelt fast bak var jag tvungen att plocka lös däcken.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

antingen så tar men och plockar bort alla hjulen eller så svetsar man sig en special block nyckel som ett z kan man säga, det ser ni om ni kollar. det är ju två juster bultar på ett hjul en bult för varje broms band. inte jätte smidigt men inte svårt!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ditt fall skulle jag av egen erfarenhet riva alla bromsar. Dän me alla backar å ur me kolvar å packningar. Städa ur cylindrarna. Kanske lite nya gummipacningar. Å montera ihop med bromscylinder fett. För att lufta systemat lätt så brukar jag göra så här. Skruva ut nipplarna å se till att dom är rena. Dra i dom igen men lämmna den öppen. Fyll behållarna låt det rinna ur nippeln innan ni stängar. Vänta med att påmpa på pedalen innan det runnit ur alla nipplar. Sedan kan man börja lufta som vanligt. Funkar bra för mej.

 

 

 

Limmade om mina band fram för några vecker sedan. Kostade 600kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Falköping där jag bor. Finns det en firma som heter Bil o. Broms-service. Mycke duktiga. Inte så sugna på att skicka saker. Men det kan ju jag lösa för den som vill det. Dom har även cylinderpackningar. Men tätningsdamaskerna dom har passar inte helt 100 men är bättre en inga alls. cylpak, kostar ca 25kr/st

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chrille

Hmmm, vi kanske skulle ta och göra en rengöring & justering av våra bromsar så vi slipper det där jevvla pumpandet Mazda? Och byta oljor och smörja knutar och laga rost osv osv smiley2.gif

Tack för bromstipsen Putte, jag kan tänka mig att vi hörs mer i ämnet!smiley2.gif

MVH

Chrille
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst lövviksbon

Det får nog bli en komplett genomgång efter puttes model med byte av samtliga tätningar + bromsbackar på bakersta axeln oxå. Tack Altyco.

 

Men jag är så satans less på denna luftning så jag spyrsmiley26.gif

 

Återkommer med framsteg/motgång.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

För egen del luftaade jag säkert fyra liter bromsvätska och fick ingen ordning på´t. Till sist luftade jag huvudcylindern så det rann överallt på golvet och därefter kutade jag runt bilen igen, tills det faen vart en stig runt den. SEN funkade det. Luftning av huvudcylindern sker med avskruvade rör och fingrarna som mothåll till hålen. Pumpa så det trycker ut vid fingrarna, håll för ordentligt innan du släpper upp. Jag hade varit glad om min luftning gått så bra som din, putte. För mig fungreade den metoden inte alls. Jag vet inte om det är nåt som skiljer, men prova det som putte beskriver först så klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst lövviksbon

Man blir lite lätt frustrerad och undrar om det är luft i systemet eller om det är någe annat fel. Men snart är alla andra fel uteslutna till min plånboks stora skräck.

 

När man har köpt en renoveringssats till huvudbromscylindern för 2000+. Renoverat en dag och luftat hela nästa dag så vill man gärna gråta lite.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag vågar sätta en femma på att det är luft i huvudcylindern. Ingen kul luftningsoperation, för man får faen vrida alla leder i både armar och fingrar åt fel håll. omega24v2007-01-04 19:10:00

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska de jävlas så ska de med Murphy's lag. För min del tar de ca 15-20 min att lufta på en 13 bil. Jag gjorde likadant på min GMC 6x6 -43. Utan att det blev några stigar. Men jag har nog bara en sån däringa tur. Kanske..... Bromsvätske åtgång ca 1,5 liter. Lycka till med era bromsar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

kollar man i verkstads handboken så skall bromsarna luftas på ett specielt sett!

testa volvos variant först innan det blir för mycket jobb nerlagt på luftning.

 

tyvärr så har jag inte kunnat lägga ut mina böcker än här men i den som vi har utlagd (civil)så nämns samma sak förutom att 13/20-bilen saknas,

 

men i kort så är luftningsproceduren följande,

 

lufta i följande ordningsföljd:

a:sekundärkretsens bakhjul

b:sekundärkretsens framhjul

c:i allmänhet måste sekundärkretsen luftas ytterligare en gång

d:primärkretsens bakhjul

e:primärkretsens framhjul

 

detta är i nr följd vilken cylinder som skall luftas på en 13/20

framaxel vänster främre cyl 4

framaxel vänster bakre cyl 8

framaxel höger främre cyl 3

framaxel höger bakre cyl 7

mellanaxel vänster 6

mellanaxel höger 5

bakaxel vänster 2

bakaxel höger 1

 

här är en länk till den utlagda rephandboken fig 53-39 den skilljer sig lite ifrån kronans bok men en bild på luftning av tgb11 finns

limpa2007-01-05 17:34:06
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

*host* Ja, det är inte konstigt att jag fick knoga så förbannat för att få bromsarna luftfria och de kanske inte är det ännu heller... Så där gjorde inte jag, men jag ska förbaske mig göra om´et och få´t bättre. omega24v2007-01-05 18:52:15

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst lövviksbon

Jag fick höra en teori nu i dagarna på mitt problemet. Eftersom det är två cylindrar fram och och den ena är riktat snett uppåt så kan luft samlas i cylindern ovanför luftnippeln. Då borde det bli i stort sett omöjligt att få bort luften. Killen påstod att man ska ta bort bromstrumman och trycka ner pedalen försiktigt tills den övre cylindern prexis lättar, och då borde det komma luft.

 

Det finns onekligen en viss logik i resonemanget. Synd att jag inte har tid att kolla på en gång.
lövviksbon2007-01-09 17:36:08
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst lövviksbon

Kan glatt meddela att min senaste teori gav resultat. Den övre cylindern på framaxeln kunde inte trycka ur sig luften eftersom nippeln sitter för lågt.

 

Jag tog bort bromstrumman och satte en hammare mellan golvet och den nedre bromsbacken så den blev stum. Kompisen tryckte försiktigt ner pedalen tills den övre kolven pressades ut så pass att luften kunde smita ut. Repetera på andra sidan.

 

Och sen så var det EN PUMPS BROMS på en gång.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...