Gäst Christian Postad 30 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 30 Oktober , 2009 Hej! Jeg har fået fat i nogle 11.00 R16 Michelin dæk til vores 13 bil. Min plan var at skære centeret ud på fælgene og rykke centrum ca. 50 mm ind og svejse det fast igen, altså på den måde give 50 mm negativt offset i forhold til originalhjulene, som nok er tæt på 90 mm positivt offset. MEN nu har jeg talt med en, som siger at det må jeg endelig ikke, hjullejerne vil ikke kunne tåle det! Jeg ved godt at det belaster mere, men Volvo akslerne er jo lavet til køretøjer op til 5,4 ton (TGB20), og jeg har aldrig hørt nogen sige at aksler og lejer er svage... Vores Volvo kommer op på 3,5 ton totalt, så jeg regnede med at aksler og lejer sagtens kunne holde til hvad der svarer til 50 mm spacer? Oh Alle I Alvidende Volvo Orakler, hvad er dommen? Christian2009-11-05 19:01:41 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 30 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 30 Oktober , 2009 Poängen är att lagren inte får trycket på samma ställe om du flyttar offseten,, lager trycket är centrerat på yttre och inre lager original,, flyttar du ut centrum så flyttar du trycke med,, //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Christian Postad 31 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 31 Oktober , 2009 Ja Danne, men er det noget som Volvolejerne ikke kan holde til? Der er så mange der kører med spacers på Landcruisere, Nissaner osv, og og andre der har ombygget Volvo fælge, og derfor også flyttet off-set. Er der nogen der har haft problemer? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Christian Postad 5 November , 2009 Rapport Share Postad 5 November , 2009 Er der ikke flere der kan hjælpe? Hvad med dem der har breddat fælge eller laver beadlocks, det flytter jo også belastningen på lejerne? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Christian Postad 6 November , 2009 Rapport Share Postad 6 November , 2009 Come on, er det for at jag inta pratar Svensk!!! Jag er jo dansk Men jag behöver jo hjälpen for f*n! Klas_b, Erik, Daniel.L med flera, alla ni som vet? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 6 November , 2009 Rapport Share Postad 6 November , 2009 Den sista 11:an jag köpte var utrustad med några hemmagjorda fälgar som bara breddade utåt och däck dimensionen minns jag inte direkt men 22" (skördetröska?)var det iallafall och hjulen var gott och väl 40cm breda. Dom enda skador jag kunde se på axlarna var att nedre spindelled var uppsliten i bussningen med glapp som följd, men med detta sagt så vet jag ju inte hur länge och hur hårt förra ägaren körde med bilen och inte heller hur lager m.m i march hastighet lät för jag skrotade ner den rätt omgående. Dock är axlarna rejält byggda och tål nog en hel del stryck innan det blir större skador, jag vågar inte påstå att din plan kommer fungera utan att få lager problem, men utan att räkna på hållbarheter m.m så min tanke om det hela är att det gott kan vara värt ett test och se hur det fungerar. Mina fälgar som är breddat 3" utåt har jag kört ca 150 mil med än så länge både i skog och på asfalt utan att få några problem och med campern på väger nog bilen runt 4 ton lastad för en resa. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 7 November , 2009 Rapport Share Postad 7 November , 2009 Jag kör med 2" breddning utåt samt beadlocks, vilket ger ca 3" total breddning utåt på varje sida. Gummina är Maxxis Creepy Crawler 38.5"x14.5"-16". Har kört ca 5-6 träffar och ca 80 mil väg med den uppsättningen på min TGB-131A helkaross. Så jag har inte så mycket att gå på rent livslängdsmässigt. Kompisens 13-bil har samma breddning som min och han har kört minst dubbelt så mycket som mig utan problem. Och. Rent beräkningsmässigt så är det ju samma axlar även för TGB-20, som har en max totalvikt av 5,7 ton. Jämför man breddningen utåt (dvs högre momentlast på hjullagret) med den lägre maxvikten hos en TGB-13 så går det på ungefär ett ut. Jag tror inte man förändrar lagrens livslängd avsevärt genom en så pass måttlig breddning som 3" innebär. Baserat på detta håller jag till fullo med Daniel.L, alltså bör inte rimliga breddningar orsaka några problem, förutsatt att man inte kör kontinuerligt med maxlast, motsvarande 5,7 ton max totalvikt. Eventuella glapp i spindelleden har nog mer med korrekt inschimsning att göra. Ett tips jag har om man tänker bredda fälgarna utåt, är att klossa ned bakre bladfjäderfäöstena ca 40 mm på framaxeln, vilket gör att försprångsvinkeln blir lite större. Detta gör att bilen blir mindre spårkänslig vid vägkörning i högre hastigheter, och att den går betydligt stadigare. I terrängen får man några centimeters ökad frigång, samt mer plats i hjulhusen fram. Se gärna min tråd om Projekt Myrmonstret. Där finns bilder. // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Christian Postad 7 November , 2009 Rapport Share Postad 7 November , 2009 Tusind tak for svarene Daniel og Klas, det er lige præcis hvad jeg selv tænker, fx angående TGB20, men det er rigtig godt at høre fra nogen med erfaring! Interessant tips med at klossa ned bakre bladfjäderfäöstena ca 40 mm på framaxeln, det får jeg titta på! Her er data på dækkene: Michelin XZL 11.00R16 135K tire width max: 276 mm diameter: 984 mm turning circle: 2990 mm weight (without rim): 50,7 kg rim: 6.50H (other rims not approved !) max velocity: K (=110 km/h) Ups! Originalfælgene er 7,5! Men det går nok... Vores planer betyder at vi får en totalbredde på 210 cm. (camperkassen) Original spårvidd er 154 cm + 27,6 cm däck. Det giver en bredde på 181,6 cm, altså 10 cm fra dæk yderside til yderside bil. Ved at flytte fælgscentrum 5 cm får vi mere stabilitet, det er derfor jeg vil lave dem om. Altså ikke bredda fælgene, men flytte offset. Men tusind tak venner! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 7 November , 2009 Rapport Share Postad 7 November , 2009 weight (without rim): 50,7 kg[/quote'] Helskotta vilka klumpar! Originaldäcken väger i häradet 15-20 kg styck, så det blir en REJÄL ökning av den roterande vikten. Det lär suga acceleration och bli betydligt tyngre att bromsa, förutom att tjänstevikten på fordonet ökar kring 200kg. Å andra sidan så ökar den vikten allra längst ner på fordonet, så tyngdpunkten blir lägre på chassit än original. Själv har jag alltid hävdat att man skall vara försiktig med spårviddsändringar och bredare sulor på grund av de ökande belastningarna på de olika delarna av hjullager och styrlager, men kunnat konstatera att Daniels och Fredriks bilar håller för det de använder dem till och de är inte fega nån av dem. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Christian Postad 7 November , 2009 Rapport Share Postad 7 November , 2009 weight (without rim): 50,7 kg[/quote''] Helskotta vilka klumpar! Ja, de er heller ikke nemme at stable mere end 4 i højden alene! Her er et billede af dem bag et original Goodyear: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 7 November , 2009 Rapport Share Postad 7 November , 2009 Hmmmm. Jag kan ha fel om det där med viktökningen. Jag har för mig jag vägde ett hjul till 36kg när jag grejade hit och dit inför regbesiktningenav första flakbilen, men nu när jag kikar på offroadreifen.de så det närmaste däcket 35x11.5x16 Simex Extreme Trekker väger 39kg... Så ett helt nytt däck kanske kanske väger mer än jag trodde. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Christian Postad 7 November , 2009 Rapport Share Postad 7 November , 2009 Det tror jeg faktisk Erik, jeg har lige kigget, og Michelin 9.00 R16 vejer 40 kg. Nu skal jeg bare finde en der kan/vil ombygge vores fælge! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 7 November , 2009 Rapport Share Postad 7 November , 2009 Är det ett Good Year pildäck så ligger det runt 20 kg st, kollade det när jag skickade mina med bussgods till Jokkmokk relativt nyligen. Trelleborgarna har en dubbelt så tjock stomme ca 3 cm gämfört med pildäckens 1,5 cm stomme, Så Eriks minne att de ligger på runt 36 kg kan mycket väl stämma, Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 7 November , 2009 Rapport Share Postad 7 November , 2009 Christian >> Jag har några fälgcentrum passande TGB 11/13/20 till salu. Kan vara bra att ha om du skall flytta offseten och skall ta bort orginalcentrumen. Kolla min säljes annons: http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=3621&title=sljes-flgcentrum-tgb-11--13--20 MVH Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Christian Postad 8 November , 2009 Rapport Share Postad 8 November , 2009 Tak Klas, men jeg prøver at lave de originale om af to årsager; 1:jeg håber at biilprovningen her ikke opdager at sporvidden er u-original, det kan blive et problem. Men så må jeg ud og låne hjul. 2: jeg tror at "looket" bliver bedre, altså mere originalt. Men hvis alt ikke går som jeg håber ved jeg hvor jeg kan få dem! Christian2009-11-09 10:39:55 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.