Gå till innehåll

färgen i bensintanken?


Gäst Daniel.L

Rekommendera Poster

Gäst Daniel.L

Någon som vet vad för sorts färg volvo använde invändigt i tanken på tgb 11,13,20?

 

Eller om det finns någon annan färg som tål konstant kontakt med bensin/diesel?

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Hej Arne å tack för sistPDT_Armataz_02_39.gif

Jag har lurat lite på att förzinka fast på en firma i göteborg som gjorde mina andra grejer, men då får all gammal färg bort invändigt först vilket vore det bästa, har en del bränsle problem som gott kan ha med färgen att göra

 

Får se hur det blir, tänkte passa på att bygga lite större volym samtidigt men att få bort all färg invändigt blir nog lite lurigt om inte man skär upp den och blästrar

 

Såna där fina syrabad man ser ibland på american hotrod vore kalas , men finns det ens i sverige?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla saker som förzinkas brukar behandlas med syra först. Det tar bort både färg o rost.

Jag föreslår att du pratar med firman du kände till, så löser dom det säkert till dig.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Får höra med dom imorgon vad dom tror om saken, det är ju en hel del färg som ska bort invändigt och det måste bli bra så inte det sätter igen filter och ledningar med löst skit, kanske är lättast ändå att måla om den invändigt igen om det finns någon bra färg.

 

kollade på vad rostfri plåt kostade om man skulle bygga en helt ny tank men jag fick prisuppgift på 1669kr/kvm för 1.5mm plåt och det blir en del kvadrat innan allt är klartPDT_Armataz_02_06.gif

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars brukar tankar vara emaljerade på insidan (det är därför de rostar så snabbt om man råkat svetsa på dom, emaljen lossnar av värmen)

 

Nån modern plastbytta som passar???
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På MC tankar vet jag att man använder epoxi en variant som jag tror inte är tixotrop finns på NM http://www.nilsmalmgren.se/ . Så egentligen plastbelägger man insidan av tanken, epoxy är ju tät vilket polyester inte är.  Fixade min tank förra hösten men då var färgen på insidan 100% ok, så insidan fick vara. Koncentrerade mig istället på att ta bort ytrost och lägga på ett lager epoxy och sedan måla.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L
Har aldrig målat eller behandlat hemmagjorda tankar invändigt.  Varför skulle man vilja göra det?

Det får du fråga FMV eftersom dom har målat tankarna på alla TGB 11, 13 och 20.

Många har problem med att färgen i tankarna lossnar och sätter igen filtren och därför är det rätt intressant om man kan måla över befintlig färg och på så vis binda den.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Portalpalme

Min tank är ej målad. Det är jag ganska glad för. Vad ni än gör så häll inte i e85 det kan få färgen att lossna del vis. Och det är nästan omöjligt att få bort allt.

MVH PALME
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På MC tankar vet jag att man använder epoxi en variant som jag tror inte är tixotrop finns på NM http://www.nilsmalmgren.se/ . Så egentligen plastbelägger man insidan av tanken' date=' epoxy är ju tät vilket polyester inte är.  Fixade min tank förra hösten men då var färgen på insidan 100% ok, så insidan fick vara. Koncentrerade mig istället på att ta bort ytrost och lägga på ett lager epoxy och sedan måla.   [/quote']

 

När jag köpte BSA:n hade förre ägaren precis plastat tanken invändigt, tror det var med Kreem tanktätare. Sicket junk! Förgasarna (Amal, vad annars?PDT_Armataz_02_11.gif) sattes igen av plastklägg som lossnade från tanken. Fick rengöra dessa ett antal gånger. Går inte att få bort från tanken med mindre än att kapa den itu vilket jag borde ha gjort egentligen. Mängden klägg som lossnar har efterhand minskat något och med ett extra bränslefilter går det att hålla situationen under kontroll som det är.

Kjell
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kilen!  Kollade in kreem och det verkar helt riktigt vara junk, epoxy är däremot kanonbra :-)  Är inte något mjukt som kan lossa. Man använder det även på båtskrov (Polyester och stål)  för att skydda mot vatten inträngning används också för limning då det fäster som satan... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst 13rätt

Håller med om att Kreem är riktiga sopor och det verkar vara något snarlikt i TGB-tankarna. Samma färg, lukt hårdhet mm. Att använda epoxi känns väl sådär...... Men om man väljer att göra det, välj en typ som är bensintålig, långt ifrån alla är det. En viss elasticitet är nog åxå att föredra, då det vita original-gucket i tanken inte är helt hårt. Man kan ringa t ex Epotex för råd om material.

 

Annars är ju det bästa att kapa upp tanken och blästra. Syra biter inte på plast-gucket. Annars kanske man kan hitta en bättre tank, det skrotas ju en del TGB.

 

Lycka till
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Det blir att kapa upp och blästra bort färgen helt, tänkte bygga på lite mer volym samtidigt nu när jag ändå är tvungen att fixa till en tank då min gamla är inget vidare längre. men i den kommer det inte vara någon ny färg den saken är säker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...