Gäst Daniel.L Postad 1 November , 2009 Rapport Share Postad 1 November , 2009 Någon som vet vad för sorts färg volvo använde invändigt i tanken på tgb 11,13,20? Eller om det finns någon annan färg som tål konstant kontakt med bensin/diesel? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Arne Karlsson Postad 1 November , 2009 Rapport Share Postad 1 November , 2009 Hej Daniel Lämna tanken på förzinkning, Iså Galv i Gånghester tex. Brukar vara billigt o bra, de doppar tanken. MVH Arne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 1 November , 2009 Rapport Share Postad 1 November , 2009 Hej Arne å tack för sist Jag har lurat lite på att förzinka fast på en firma i göteborg som gjorde mina andra grejer, men då får all gammal färg bort invändigt först vilket vore det bästa, har en del bränsle problem som gott kan ha med färgen att göra Får se hur det blir, tänkte passa på att bygga lite större volym samtidigt men att få bort all färg invändigt blir nog lite lurigt om inte man skär upp den och blästrar Såna där fina syrabad man ser ibland på american hotrod vore kalas , men finns det ens i sverige? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst fremar Postad 1 November , 2009 Rapport Share Postad 1 November , 2009 Alla saker som förzinkas brukar behandlas med syra först. Det tar bort både färg o rost. Jag föreslår att du pratar med firman du kände till, så löser dom det säkert till dig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 1 November , 2009 Rapport Share Postad 1 November , 2009 Får höra med dom imorgon vad dom tror om saken, det är ju en hel del färg som ska bort invändigt och det måste bli bra så inte det sätter igen filter och ledningar med löst skit, kanske är lättast ändå att måla om den invändigt igen om det finns någon bra färg. kollade på vad rostfri plåt kostade om man skulle bygga en helt ny tank men jag fick prisuppgift på 1669kr/kvm för 1.5mm plåt och det blir en del kvadrat innan allt är klart Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 2 November , 2009 Rapport Share Postad 2 November , 2009 Annars brukar tankar vara emaljerade på insidan (det är därför de rostar så snabbt om man råkat svetsa på dom, emaljen lossnar av värmen) Nån modern plastbytta som passar??? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 2 November , 2009 Rapport Share Postad 2 November , 2009 Är det EMALJ?! Ok, går det emaljera om en tank då? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 2 November , 2009 Rapport Share Postad 2 November , 2009 Har aldrig målat eller behandlat hemmagjorda tankar invändigt. Varför skulle man vilja göra det? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Jens S Postad 2 November , 2009 Rapport Share Postad 2 November , 2009 På MC tankar vet jag att man använder epoxi en variant som jag tror inte är tixotrop finns på NM http://www.nilsmalmgren.se/ . Så egentligen plastbelägger man insidan av tanken, epoxy är ju tät vilket polyester inte är. Fixade min tank förra hösten men då var färgen på insidan 100% ok, så insidan fick vara. Koncentrerade mig istället på att ta bort ytrost och lägga på ett lager epoxy och sedan måla. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik L Postad 2 November , 2009 Rapport Share Postad 2 November , 2009 Har aldrig målat eller behandlat hemmagjorda tankar invändigt. Varför skulle man vilja göra det? Det får du fråga FMV eftersom dom har målat tankarna på alla TGB 11, 13 och 20. Många har problem med att färgen i tankarna lossnar och sätter igen filtren och därför är det rätt intressant om man kan måla över befintlig färg och på så vis binda den. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Portalpalme Postad 3 November , 2009 Rapport Share Postad 3 November , 2009 Min tank är ej målad. Det är jag ganska glad för. Vad ni än gör så häll inte i e85 det kan få färgen att lossna del vis. Och det är nästan omöjligt att få bort allt. MVH PALME Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Kilen Postad 3 November , 2009 Rapport Share Postad 3 November , 2009 På MC tankar vet jag att man använder epoxi en variant som jag tror inte är tixotrop finns på NM http://www.nilsmalmgren.se/ . Så egentligen plastbelägger man insidan av tanken' date=' epoxy är ju tät vilket polyester inte är. Fixade min tank förra hösten men då var färgen på insidan 100% ok, så insidan fick vara. Koncentrerade mig istället på att ta bort ytrost och lägga på ett lager epoxy och sedan måla. [/quote'] När jag köpte BSA:n hade förre ägaren precis plastat tanken invändigt, tror det var med Kreem tanktätare. Sicket junk! Förgasarna (Amal, vad annars?) sattes igen av plastklägg som lossnade från tanken. Fick rengöra dessa ett antal gånger. Går inte att få bort från tanken med mindre än att kapa den itu vilket jag borde ha gjort egentligen. Mängden klägg som lossnar har efterhand minskat något och med ett extra bränslefilter går det att hålla situationen under kontroll som det är. Kjell Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Jens S Postad 3 November , 2009 Rapport Share Postad 3 November , 2009 Kilen! Kollade in kreem och det verkar helt riktigt vara junk, epoxy är däremot kanonbra :-) Är inte något mjukt som kan lossa. Man använder det även på båtskrov (Polyester och stål) för att skydda mot vatten inträngning används också för limning då det fäster som satan... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst 13rätt Postad 5 November , 2009 Rapport Share Postad 5 November , 2009 Håller med om att Kreem är riktiga sopor och det verkar vara något snarlikt i TGB-tankarna. Samma färg, lukt hårdhet mm. Att använda epoxi känns väl sådär...... Men om man väljer att göra det, välj en typ som är bensintålig, långt ifrån alla är det. En viss elasticitet är nog åxå att föredra, då det vita original-gucket i tanken inte är helt hårt. Man kan ringa t ex Epotex för råd om material. Annars är ju det bästa att kapa upp tanken och blästra. Syra biter inte på plast-gucket. Annars kanske man kan hitta en bättre tank, det skrotas ju en del TGB. Lycka till Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 5 November , 2009 Rapport Share Postad 5 November , 2009 Det blir att kapa upp och blästra bort färgen helt, tänkte bygga på lite mer volym samtidigt nu när jag ändå är tvungen att fixa till en tank då min gamla är inget vidare längre. men i den kommer det inte vara någon ny färg den saken är säker Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.