Gå till innehåll

TGB1314 ombyggnad med Toyota-motor


Gäst ErikC304

Rekommendera Poster

Gäst ErikC304

Jag sprang på en länk till ett bygge:

 

 

Uppenbarligen nån form av verksamhet som utför byggen åt andra. Ska bli spännande att se hur resultatet blir. Hela drivlinan fram till ihopkopplingen med kardanerna används, liksom kyl och servosnäcka. Jävulens stor maskin det där, passar inte min egen smak alls så trångt som det är redan original att greja med maskineriet. Men alla har sina ideer och det här är ett alternativ. "Pulver i maskin" lär det bli i alla fall, det är nog inga klena grejor.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev fullt mellan ramarna i den......

 

Jag fick höra när jag skulle montera en Subarukylare i min 1500S att man ABSOLUT inte fick luta kylaren åt något håll för då skulle den inte fungera på ett optimalt sätt. Men dom här killarna verkar ju inte ha dom bekymren... Såg seriöst ut ändå tycker jag!

 

SKREV OBELIX 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Hittade detta:

 

The 12H-T is a 4.0 L (3980 cc) inline 6, 12 valve OHV turbocharged

diesel engine. Bore is 91 mm and stroke is 102 mm, with a compression

ratio of 18.6:1. Output is 135 hp (101 kW) at 3500 rpm with 231 ft·lbf

(312 N·m of torque at 2000 rpm.

 

Det duger väl.. PDT_Armataz_02_12.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan Anders,

 

Det har du rätt i, jag kollade faktiskt inte vridmomentet på motorspecen, utgick från att det var bra vrid i den med tanke på cyl volymen! Min pappas nya Honndajj I 30 har en 2 liters dieselmotor med 140 Hk och 350 Nm..... Bättre med en sån då!

 

SKREV OBELIXEN
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jo, jag kör en Saab 9000 och med fastnad waste gate-ventil laddade den betydligt mer än original och JÄVLAR vad stark den var... Rolig som tusan också, men det var till att lyssna hur mycket det visslade, för den laddade tills tändningen slog ifrån...

 

Men svängmassan blir inte ett dugg annorlunda för det. Jag skulle gissa att den där fyralitersmaskinen inte kroknar om man släpper upp kopplingen lite för fort på tomgång. Det lär ingen tvåliters klara oavsett om det är en bensin eller diesel. Och vispa på lite innan man släpper kopplingen så kroknar nog kardanerna istället...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Huuuh! Som den ska ha spikat! PDT_Armataz_02_07.gif

 

Hur som, klart att det är mer massa i tåjota-dieseln.

Men snart kommer jag bygga själv eftersom ingen annan gör det: bensinturbo med automat. Hur ska en sån bil vara att köra egentligen?

I min värld så behövs "inget" vrid vid låga varv i och med automaten, men frågan är om det fungerar bra eller inte?

Sen drar ju en sån drivlina med sig en MASSA andra problem. Mer värme vid turbo, en massa el, förmodligen mer effekt än original drivlina vill ha. Men det skulle vara kul att testa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Christian

Nu kender jeg jo Toyota motorarna, specielt dom från HJ60/61, som det er.

Det er en fin maskin, men gammal! Den är jävle tung, från hukommelsen 435kg!!!

Jeg havde opvervejet den, men mente at den var for tung, gammal och stor, tilsammans med växlen kommer det a veje mindst 200 kg mere end vores.

 

Hittade detta:

 

The 12H-T is a 4.0 L (3980 cc) inline 6' date=' 12 valve OHV turbocharged diesel engine. Bore is 91 mm and stroke is 102 mm, with a compression ratio of 18.6:1. Output is 135 hp (101 kW) at 3500 rpm with 231 ft·lbf (312 N·m of torque at 2000 rpm.

 

Det duger väl.. [img']smileys/PDT_Armataz_02_12.gif[/img]

 

Ja såklart, men hvad med:

 

1KZ-T specifications are:

96 mm x 103 mm bore/stroke

21:1 compression ratio

85kw @ 3600 rpm (114 hp)

295Mn @ 2400 rpm (217.5 lbs ft torque)

peaky torque - a little below 1800 rpm

 

... og det er før intercooler PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...