Gäst s-os Postad 8 Januari , 2007 Rapport Share Postad 8 Januari , 2007 Hejsan... Har någon funderat/provat sätta kedjor/stål-band likt skogsmaskiner mellan hjulen bak... man borde kanske haft längre axelavstånd...men vilken halvbandare man skulle kunna få... brassa runt på myrarna... Galet...kanske.... men farbrorn tillverkade en sats till sin fyrhjuling...extra hjulpa/axel med stång på dragkroken och ett par stag och sedan kedjor/band mellan dessa extra hjul och bakhjulen...man kör överallt och klättrar upp från tvärbranta bäckar etc... dragförmågan är otrolig...s-os2007-01-08 13:54:23 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 8 Januari , 2007 Rapport Share Postad 8 Januari , 2007 Ögonblickligen låter ju detta som en god idé, även om jag är osäker på vinsten. Det är ju som du säger lite kort axelavstånd. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Svorsken Postad 8 Januari , 2007 Rapport Share Postad 8 Januari , 2007 Vad bra s-os Detta är nog möjligt intuitivt tänkt. såg en videosnutt på nätet där en kille hade ersätt hjulna på en dodge eller nåt?? med et band a-la- "puttes" signaturbild här på Terrängnet" på varje hjulfäste. tyckte det funkade bra vid körning i snö Men vad händer när du svänger då. Måste det det inn nogon form av spärr eller ?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Sugga Postad 8 Januari , 2007 Rapport Share Postad 8 Januari , 2007 Tufft nu börjar det virvla runt i skallen på mig också en sån vill jag ha. På halvbandarna typ (white mfl) från andra världskriget har jag för mig styrde enbart fram, ev gjorde Demagen det också, Volvo HBT bromsade däremot med banden vid sväng. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 8 Januari , 2007 Rapport Share Postad 8 Januari , 2007 Halvband på en C304? Rekad boggi. Blir inte bra. Men om man stelmonterar båda bakaxlarna mot gummikuddarna så att man begränsar flexet så kanske.... Annars så sitter ju inte begränsningarna i bärighet i boggin bak, utan 2,5 meter längre fram... Framaxeltrycket. Går igenom vilken myr som helst, medan boggin flyter uppepå. Ja, bliden nedan säger väl det mesta... Behöver jag nämna att jag återigen fick åka winch baklänges härifrån? // Klas Klas_B2007-01-08 15:14:22 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 8 Januari , 2007 Rapport Share Postad 8 Januari , 2007 Din bild visar på en del...kort hjulbas bak... halvbandare med rätt konstruerad boggi eller vad man skall kalla det har ju en förmåga att vilja lyfta/resa framvagnen när det tar emot... sedan skulle ju bara en axel behöva vara drivande, helst den främre...kanske ett extra litet hjul fram och drivning bak... eller tvärtom... ekipaget får dock inte bli längre... flak så har man ju inte karossen att fundera på och kan klura lite friare...kanske... nedfällbara "hjul" strax bakom hytten som man kan sträcka ut med t.ex. hanpumpad hydraul-cylinder så man får bandspänning och kan enkelt montera på/av då man skall köra landsväg.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Beau Postad 8 Januari , 2007 Rapport Share Postad 8 Januari , 2007 Såg ett par killar på vinterträffen i Trandum med en tgb 13 i mars förra året. Det var mycket snö och dom kopplade ihop två stycken snökedjor och försökte lägga den förlängda snökedjan runt bägge bakhjulen. Tyvärr räckte inte snökedjorna runt bägge hjulen så jag vet inte hur det hade fungerat. Men tydligen är det fler som har samma tanke! Kanske något i stil med detta hembygge? Beau2007-01-08 19:52:20 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 8 Januari , 2007 Rapport Share Postad 8 Januari , 2007 Vet du om den någonsin har gått Jonas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Beau Postad 8 Januari , 2007 Rapport Share Postad 8 Januari , 2007 Ja den fungerade ganska bra en gång i tiden. Enda problemet var kanske att den gick lite för fort eftersom den inte har någon lågväxel. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Seglarn Postad 8 Januari , 2007 Rapport Share Postad 8 Januari , 2007 KUl bygge. Har sett att det till de populära sk 4 hjulingarna fins en tillsats att montera så att man kan få band på dem. Såg en i Sälen förra året. Funkade mkt bra. Har ju även med stor framgång monterats på bl.a Grålletraktorerna förr för skogsbruk. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 8 Januari , 2007 Rapport Share Postad 8 Januari , 2007 Kolla TVA och TVB. (Volvo 40-talare) De hade sex hjul, men bara drift på boggin. De var duktiga på att ta sig fram ändå, eftersom de hade stödhjul framför och bakom framhjulen. Jag har allt funderat på nån liknande variant för 13-bilen, men det är som alltid när jag funderat en stund. Det finns SKÄL till varför det inte redan är gjort på det viset. Och eftersom Volvo gjorde det på 40-talet, så finns det inget skäl till varför de inte skulle gjort det på 70-talet också. Förmodligen är de mer ivägen än de gör nytta när man har framhjulsdrift också. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.