Gå till innehåll

tgb13 halvbandare?


Gäst s-os

Rekommendera Poster

Hejsan...

 

Har någon funderat/provat sätta kedjor/stål-band likt skogsmaskiner mellan hjulen bak... man borde kanske haft längre axelavstånd...men vilken halvbandare man skulle kunna få... brassa runt på myrarna...

 

Galet...kanske.... smiley5.gif  men farbrorn tillverkade en sats till sin fyrhjuling...extra hjulpa/axel med stång på dragkroken och ett par stag och sedan kedjor/band mellan dessa extra hjul och bakhjulen...man kör överallt och klättrar upp från tvärbranta bäckar etc... dragförmågan är otrolig...
s-os2007-01-08 13:54:23
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Svorsken

Vad bra s-os

Detta är nog möjligt intuitivt tänkt.

såg en videosnutt på nätet där en kille hade ersätt hjulna på en dodge eller nåt?? med et band a-la- "puttes" signaturbild här på Terrängnet" på varje hjulfäste.

tyckte det funkade bra vid körning i  snö

Men vad händer  när du svänger då.  Måste det  det inn nogon form av spärr eller ??
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tufft nu börjar det virvla runt i skallen på mig också en sån vill jag ha.smiley4.gif

På halvbandarna typ (white mfl) från andra världskriget har jag för mig styrde enbart  fram, ev gjorde Demagen det också, Volvo HBT bromsade däremot med banden vid sväng.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halvband på en C304? Rekad boggi. Blir inte bra. Men om man stelmonterar båda bakaxlarna mot gummikuddarna så att man begränsar flexet så kanske.... Annars så sitter ju inte begränsningarna i bärighet i boggin bak, utan 2,5 meter längre fram... Framaxeltrycket. Går igenom vilken myr som helst, medan boggin flyter uppepå. Ja, bliden nedan säger väl det mesta... Behöver jag nämna att jag återigen fick åka winch baklänges härifrån?

 

 

 

20070108_151401_DSC03319_2.JPG

 

 

 

// Klas

 

 

 

Klas_B2007-01-08 15:14:22

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din bild visar på en del...kort hjulbas bak... halvbandare med rätt konstruerad boggi eller vad man skall kalla det har ju en förmåga att vilja lyfta/resa framvagnen när det tar emot... sedan skulle ju bara en axel behöva vara drivande, helst den främre...kanske ett extra litet hjul fram och drivning bak... eller tvärtom... ekipaget får dock inte bli längre... flak så har man ju inte karossen att fundera på och kan klura lite friare...kanske... nedfällbara "hjul" strax bakom hytten som man kan sträcka ut med t.ex. hanpumpad hydraul-cylinder så man får bandspänning och kan enkelt montera på/av då man skall köra landsväg....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

smiley1.gif

Såg ett par killar på vinterträffen i Trandum med en tgb 13 i mars förra året. Det var mycket snö och dom kopplade ihop två stycken snökedjor och försökte lägga den förlängda snökedjan runt bägge bakhjulen. Tyvärr räckte inte snökedjorna runt bägge hjulen så jag vet inte hur det hade fungerat. Men tydligen är det fler som har samma tanke!

 

 

Kanske något i stil med detta hembygge?

 

20070108_195150_PA020089acc.jpg

 

 
Beau2007-01-08 19:52:20
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Seglarn

KUl bygge. Har sett att det till de populära sk 4 hjulingarna fins en

tillsats att montera så att man kan få band på dem. Såg en i Sälen

förra året. Funkade mkt bra. Har ju även med stor framgång monterats på

bl.a Grålletraktorerna förr för skogsbruk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Kolla TVA och TVB. (Volvo 40-talare) De hade sex hjul, men bara drift på boggin. De var duktiga på att ta sig fram ändå, eftersom de hade stödhjul framför och bakom framhjulen. Jag har allt funderat på nån liknande variant för 13-bilen, men det är som alltid när jag funderat en stund. Det finns SKÄL till varför det inte redan är gjort på det viset. Och eftersom Volvo gjorde det på 40-talet, så finns det inget skäl till varför de inte skulle gjort det på 70-talet också. Förmodligen är de mer ivägen än de gör nytta när man har framhjulsdrift också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...