Gå till innehåll

Bilprovningens regler


Gäst tessier

Rekommendera Poster

Gäst Fredrik

www.bilprovningen.se kan man läsa vilka kontrollpunkter som finns för lätta lastbilar och "valpen" är ju en sådan. Det enda som skiljer sig från andra lätta lastbilar är i så fall kontrollpunkten bromsar. Om frågan gäller specifikt hur bromsarna ska provas så går det att hänvisa till http://www.geocities.com/valpclub/broms.html

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kortfattat är det vanlig besiktning som gäller med undantaget att varken Valpen eller C300 serien skall åka på rullbromsprovaren. Det brukar bilprovningen ha koll på.

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chrille

Detta brukar jag har med mig ifall, man vet aldrig vad de får för sig.

 

 

 

Från: kundtjanst@bilprovningen.se

Skickat: den 20 november 2001 11:29

Till: raptgb9033@passagen.se

Ämne: SV: SV: SV: SV: SV: Bromsprovning av äldre fyrhjulsdrivna fordon

Hej.

Vi har nu från Volvo fått det klarläggande som vi efterlyst. Det tidigare medgivandet att göra bromsprov på fleraxeldrivna fordon i rullbromsprovare gäller numera inte bilar med en totalvikt under 7000 kg. Detta har inarbetats i våra instruktioner och är vad vi kan svara och det som gäller ute på bilprovningsstationerna.

 

Mvh

Kundtjänst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Väldigt nyttig information smiley20.gif skall själv skriva ut detta och ta med när det är dags att besiktiga min valp, men man undrar ju hur smiley15.gif dom kollar bromsarna då, som jag har provat så är fram bromsarna ganska lätta att kolla om de tar jämt, och handbromsen kan ju kollas med att dra i den och starta försiktigt på hög ettan då skall den ta så motorn stannar, men hur kollar man bakhjuls bromsarna ? ja själv så ställer jag ut backarna så de börjar att ta i vid rotation sedan justeras de tillbaka presis till det läge där de slutar ha anlägsytorna mot varandra, men det är ingen garanti att de tar exakt lika då smiley24.gif. Skall bli intresant att se hur dom beter sej på bilprovningen smiley1.gif : Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tessier

Dom provar inte bromsarna alls. Skulle iofs tro att dom gnäller om bilen drar som fan åt något håll när dom bromsar. Dom ska heller inte göra något avgasprov då det är en 30 år gammal lastbil. (har jag för mig) Någon som kan bekräfta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tessier

Jo, naturligtvis bromsar dom med bilen, men inte på bromsprovaren.

 

Någon som har besiktat med B20 och dubbla stromberg istället för B18 och zenith i en 903a?

 

tessier2007-01-10 12:57:34

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Då jag besiktade ett annat fordon igår, passade jag på att fråga om bromsprov och Valp. 2 stycken besiktningskillar sade båda att de bromsprovade valpen på rullarna, och tittade även i datorn då jag protesterade litegranna. ( med hänvisning till denna tråd ) Fanns inget undantag inskrivet i deras dator vad de kunde finna.

 

Dessa 2 killar jobbar normalt sett inte på lastbilssidan, varför deras kunnande kanske inte är det bästa. Men deras databas borde ju ha haft en notis om det hela?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Lägg i fyrhjulsdriften justera så att det inte går att få i enbart bakhjuls drift så kan de omöjligt prova i broms provaren och lär göra ett alternativt bromsprov det vill säga köra och provbromsa, fins inget som säger att fyrhjuls driften måste vara möjlig att koppla ur, de fick inte ur den på min så så fick jag alternativa bromsprovet , men jag har inget bekymmer med bromsarna förutom att de låser bak först PDT_Armataz_02_30.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan jag justera det så om så är, men jag tänkte närmast på vad som faktiskt gäller.

Mailet som det hänvisas till, är ju från 2001 och reglerna kan ju ha ändrats sedan dess.

 

I.o.f.s så tror jag inte mina bromsar skulle visa något fel, i vart fall inte i dagsläget.

Men det vore ju kul att verkligen veta vad som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja det är klart det kan ju vara bra att veta.

Skulle nog gärna göra ett broms prov utan att de kollade så man vet i vilket skick bromsarna vrkligen är i , Får ta mej till I  14  gamla moliverkstad där fins bromsprovarn kvar och  ligger presis utanför min kompis verkstad så jag kan ju få tillgång till den och kolla upp samt justera i lugn och ro en dag .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, har du ingen grusväg med "brant" backe i närheten?

Blir ju ingen exakt vetenskap med ett bromstest på grus, men ger i alla fall en hint om åt vilket håll det lutar... ( ja inte backen då PDT_Armataz_02_01.gif )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst kvarnsholm

Jag har besiktigat min tgb13 2ggr, nu senast i juni, och då har dom kört en sväng runt bilprovningen och gjort "bromsprovet" på parkeringen.

Avgaskontroll har inte gjorts heller och när jag fråga sa herr besiktigare att "bilen är för gammal, en 75:a eller hur?".

Det kom ju nya avgasregler -76 å dom gamla B30 spisarna saknar egr. Så det är säkerligen därför så många TGB har just årsmodell 1975 i pappren, för dom klarar inte de nya gränserna.

Själv har jag 2 st TGB 1314 vilka är tillverkade i maj och juni 1978 fast i regbeviset står det 1975 som årsmodell.PDT_Armataz_02_43.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min har de alltid frågat om frihjulen är inkoplade och då vet de att bromsning kan göras och själv vill man ju att de ska vara jämna så enklast är att låta dem köra den på rullarna, dock har jag sagt till om handbromsen varje år samt inget pumpande så vacumet sjunker för mycket eftersom 4x4 driften då kan hoppa i och det raslar en del med frihjulen inkopplade.

avgasaer kan dels rökas eftersom min är diesel och sen ska de godkännas visuellt dvs ingen rök av fotogen mm för att få låga värden  men k sprit funkar ännu på alla dieslar och detta syns inte visuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min har de alltid frågat om frihjulen är inkoplade och då vet de att bromsning kan göras och själv vill man ju att de ska vara jämna så enklast är att låta dem köra den på rullarna' date=' dock har jag sagt till om handbromsen varje år samt inget pumpande så vacumet sjunker för mycket eftersom 4x4 driften då kan hoppa i och det raslar en del med frihjulen inkopplade.

[/quote']

Frihjulsnav är ju inte standard på någon 11/13/20/202/valp så det är väl inget som berör merparten av användarna härPDT_Armataz_02_30.gif Sen så är grejorna så pass gamla så att hålla dem i skick som personbilar är enligt mig överdrivet då det sällan är någon som ligger och plöjer endast landsväg med dessa fordon utan de vistas mest i skogen. Självklart ska de ta rakt men provbroms räcker gott, enligt mig iafPDT_Armataz_02_32.gif

 

/Chrille
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

De gånger jag varit inne har de provat bromsarna körandes kring kåken. Men en gubbe i Eksjö sa att "man kan förbikoppla tryckgivaren i bromssystemet och kolla på rullarna på det viset". Men det gjorde han i alla fall inte. Det är fina bromsar på de här kärrorna i alla fall, de bilar jag kört med ordning på hejdarna har jag nära nog slagit pannan i rutan på när jag provat. omega24v2007-09-04 21:35:17

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Jodå Anders jag har kollat på grus vägarna här och det nyper till samtidigt bah och väldigt nära fram och den rear inte åg något håll, lite otrevligt att den låser bak först under sommare gör det väl inte så mycket blir lite värre när det är halt ute men då har jag ju i regel fyrhjulsdriften i och motor bromsar mer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett brev från kundtjanst@bilprovningen.se daterat 20/11 2001

 

Där står det:

Ämne: Bromsprovning av äldre fyrhjusdrivna fordon.

 

Vi har nu från Volvo fått det klarläggande som vi efterlyst. Det tidigare medgivandet att göra bromsprov på fleraxeldrivna fordon i rullbromsprovare gäller numera inte bilar med en totalvilt under 7000 kg. Detta har inarbetats i våra instruktioner och är vad vi kan svara och det som gäller ute på bilprovningsstationerna.

 

Mvh

Kundtjänst

 

Jag har gjort många besiktningar med mina militärbilar och aldrig varit utsatt för rullbromsprov, inte ens före 2001.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har besiktigat både 11:a o 20:bil och dom har inte kört nån av dom i bromsprovaren. Testade däremot 11:ans avgasvärde för skoj skull o det låg på 3,5 om jag inte minns fel. Vet att det i alla fall låg en bit under gränsvärdet på 4,5 för 76 års modell o nyare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett brev från kundtjanst@bilprovningen.se daterat 20/11 2001

 

Där står det:

Ämne: Bromsprovning av äldre fyrhjusdrivna fordon.

 

Vi har nu från Volvo fått det klarläggande som vi efterlyst. Det tidigare medgivandet att göra bromsprov på fleraxeldrivna fordon i rullbromsprovare gäller numera inte bilar med en totalvilt under 7000 kg. Detta har inarbetats i våra instruktioner och är vad vi kan svara och det som gäller ute på bilprovningsstationerna.

 

Mvh

Kundtjänst

 

Jag har gjort många besiktningar med mina militärbilar och aldrig varit utsatt för rullbromsprov' date=' inte ens före 2001.
[/quote']

 

Men det som jag undrar om, är ju huruvida det uttalandet fortfarande gäller.

2001 är ju några år sedan... Och på direkt fråga till personalen på SBP häromdagen, sade de ju att de bromsprovade valpar på rullarna i hallen. Och inget fanns i deras dataregister som sade något annat.

 

Om man vill undvika bromsprov av någon anledning, så kan det ju kanske vara dumt att hänvisa till ett kundtjänstuttalande från 2001, som kanske inte gäller idag ( eller 2009 i mitt fall )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...