Gå till innehåll

Orginal Sugga


Gäst Monster-Hog

Rekommendera Poster

Gäst Monster-Hog

Har införskaffat mig en Sugga från -54.Köpte den av en arbetspolares morfar som har haft den sen -82 då han köpte loss den från försvaret,han var nån yrkesmilitär så han lyckades köpa den med all utrustning kvar .Jag fick med mig 3 pallar med ytterligare tillbehör såsom radioapparater,dunkar,yxor,spadar,plåtdelar,nån konstig cykel som man skulle ladda radion med?, däck,axlar.PDT_Armataz_02_44.gif

 

 

Sugga_1954.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Monster-Hog

Lite bilder på motorn.Blev bara tvungen att starta den fast soppan är minst 15 år gammal,den gick igång efter några försök och sen spann den som en katt.Det luktade faan i verkstan från den gamla soppan men den funkade iallafall utan problem förutom nån packning vid förgasaren som börjat att läcka.PDT_Armataz_02_23.gif

 

Motorn.jpg

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst klanen 1

frän en orginal sugga

ska du göra den helt orginal och sen sälja den till utlandet som alla andra

nä släng ut de gammla och sätt i en stor v-8 och toyota axlar då kan du använda den

då får den vara kvar i sverige

ps tar du bort mellan vägen och sätter i plaststolar kan du sitta i den utan att skumpa runt som ett farthinder på vägarnaPDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och grattis till din SUGGA! 

 

Välkommen i gänget!

 

Jag brukar inte vara så där militärisk av mej och rekommenderar gärna folk att lacka sina bilar i allt annat än grönt.

 

Men nu säger jag så här: Se till att få den i originalskick så långt det bara är möjligt- För med det utgångsläget och den utrustningen som du fått med till den så kan du bygga dej ett helt eget litet terrängradiobilsmuseum! Det kommer vara ett givet blickfång på militärevenemang i framtiden! Lycka till med renoveringen- och låt kameran gå varm i fortsättningen med! Vi är nämligen en samling fotofetishister allihopa här på forumet.

 

SKREV OBELIX 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att du fått en Sugga med extra allt så snälla, behåll i original. Att den dessutom gick igång med gammal soppa utan några problem är ju ett budskap som talar sitt tydliga språk:

BEHÅLL ORIGINAL.
Suggor med V8or, höjda och med allsköns alla andra modifieringar finns det gott om men ett original kvar i Sverige är ett strå vassare. Det finns inte så många kvar.  

Stort grattis till köpet och lycka till med projektet!!!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så ja, så ja. Nu lugnar vi ner oss lite.

Givetvis så är "Klanen 1" naturligtvis ironisk. ALLA som har något som kallas sunt förnuft inser ju att denna bil måste vara kvar i original PDT_Armataz_02_02.gif. F.ö. håller jag som vanligt med Obelix. Ändra till bättre för framkomligheten i terräng eller gör något kul..... men inte i detta fallet.

 

Lycka till hälsar fortfarande avundsjuke KalkylPDT_Armataz_02_26.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst klanen 1
Så ja' date=' så ja. Nu lugnar vi ner oss lite.

Givetvis så är "Klanen 1" naturligtvis ironisk. ALLA som har något som kallas sunt förnuft inser ju att denna bil måste vara kvar i original [img']smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img]. F.ö. håller jag som vanligt med Obelix. Ändra till bättre för framkomligheten i terräng eller gör något kul..... men inte i detta fallet.

 

Lycka till hälsar fortfarande avundsjuke KalkylPDT_Armataz_02_26.gif

Nä jag är inte ironisk

Det bästa sättet för att få behålla en sugga i sverige och ha tillgång till delar är att bygga om

För när jag letade efter delar så fanns det men ingen vill sälja sina delar

så jag ruttnade på att leta delar och tog ut radiobordet och mellanvägen och sålde dom med ra200 anl till en polare

så när du upptäker att du inte kommer att hitta delar så kontakta mig så for du nummret till killen

ps är det en ra422 som ligger på liften den är nog polarn mycke intresserad av
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck och dräggel, vilken underbar sugga!!! Den skulle sitta som en smäck i mitt garage PDT_Armataz_02_03.gif

Den  konstiga cykeln kallas grisen och är till för att driva Ra200.

V8 är absolut inget måste i en sugga har kört sugga med original sidventilaren och det handlar mest om att lära sig köra den. Visst det är inte den enklast att sprätta lera med men det behövs det ju ingen v8 till räcker ju med en sketen suki.

Sugga axlarna är något av de starkaste du kan hitta och jag kan inte tänka mig att bytet till toyota är något lyft.

Originalare eller inte gör ingen skillnad på om den försvinner utomlands skillnad gör säljaren och hur girig man är.

Delar till dessa finns dock inte på Biltema mfl. det kan dock krävas lite letande men det är ju också tjusningen med en originalare.

Till monster-hog kan jag bara säga lycka till med en otroligt komplett originalare.PDT_Armataz_02_44.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tycker jag att Monster Hogs tråd börjar likna en diskussion som faktiskt hör hemma i en helt egen tråd. Men på Klanen och Pittbull låter det som om ens bilar "bara" försvinner utomlands bara för att dom är fina! Mej veterligen finns det bara en bilhobby där det är köparen som bestämmer villkoren till hundra %, och det är folkrace.

 

Och om jag hade en riktigt fin originalbil och såg mej tvungen att sälja den av en eller annan anledning så skulle jag ljuga om jag skrev att jag hellre säljer den inom landet, när jag kan få kanske tre gånger så mycket utomlands. Det är väl som med allt annat- fri konkurrens! Inse att ytlänningar faktiskt har fattat det rätta värdet på våra kära fordon! 

 

Jag bygger och anpassar min bil till det skicket JAG vill ha den, samtidigt så har jag erbjudit alla originaldelar till folk här på forumet så dom även i fortsättningen kommer till nytta. Sen finns det säkert en och annan som inte gillar att jag har "slaktat" ner en kanonfin original kapell-valp för att tillfredställa mina önskemål. Vad den skulle inbringa vid en försäljning är inget som jag ägnar en tanke på idag.

 

Pittbull och Klanen- rent personligen ställer jag mej bakom era synpunkter, då jag har allt det ni pratar om i åtanke vad det gäller min bil, men inte på grund av att den ska bli kvar i landet! Utan för att jag vill göra min valp så bra som möjligt i skogen! Pittbull, din PV-JEEP är nog bland det läckraste jag sett!!!!! (dregel)

 

Så, nu tycker jag att någon trevlig moderator kan skapa en ny tråd och lägga in dessa diskussioner som jag finner mycket intressanta i en egen tråd, så Monster Hog får ha sin tråd ifred! BASTA!!!

 

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ser det väl inte ut som Monster-Hog behöver renovera eller över huvudtaget göra något speciellt med Suggan. utom lite färg och pilla ihop radioprylarna då. Dessutom har han, såvitt jag erfar inte ens antytt med en suck att försäljning var ett alternativ......? Det var ju helt Klanens påståeende.

 

Såååå, lycka till säger Kalkyl.

 

 

Pitbulls PV-jeep kommer från Värnamo Jeepklubb. PDT_Armataz_02_44.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Monster-Hog

Oj vilken respons PDT_Armataz_02_30.gif Det roliga i sammanhanget är ju att jag inte var på jakt efter en Sugga utan sökte en Willysjeep,men arbetspolaren tjatade så mycket på mig att köpa hans morfars bil så det blev bara så.Tyvärr har jag ingen större koll på Suggor än men jag surfar runt och försöker lära mig så mycket som möjligt.Har sett att det inte tillverkades allt för många och många verkar ha blivit ombyggda.Är det någon som vet hur många det finns kvar i landet?PDT_Armataz_02_14.gif

Förresten så håller jag med Obelix,Pv-Jeepen är skitläcker
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Monster-Hog

Har surfat runt hela helgen o letat efter Suggor på nätet,hittade en bra Suggasida "Suggaregistret" som hade massor av bra bilder på Suggor.Har funderat hela helgen vad jag ska göra med bilen,inser dock att jag är mer intresserad av en Sugga med 44" däck och V8 än orginalskick,så jag tänkte nog göra som Obelix skriver,sälja iväg orginalsakerna (kommer annons på Blocket) och bygga om till stora däck o V8.Så nu vill jag ha hjälp av er som har gjort det redan med byggtips om vilken motor,låda,fördelninglåda osv som man ska använda.Hur stora däck kan man ha?Jag är tacksam för alla svar,men gärna fort då jag tänker hålla på hela Julhelgen 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent ekonomiskt borde man tjäna på att sälja iväg originalsuggan och leta reda på en som är färdig med V8 och stora hjul. Fanns en på blocket för ett litet tag sedan för runt 60 000 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst klanen 1

ska man ha likvärdig ut vxl i axlarna och behålla orginal lådan

så skulle jag sattsa på unimog eller volvo portaler

volvo portalerna är lite klena

när man höjer så gör det snyggt så att när du ångrar dej så kan du bygga tillbaka

med unimg så ska du ha ca40tum då blir det lagom + att kardanen sitter på rätt sida

du har inte funta på en td40 med orginal vxlåda kardanen passar rakt på

det är ingen fel att bygga om en bil om man gör det på rätt sätt

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...