Gäst Monster-Hog Postad 10 December , 2009 Rapport Share Postad 10 December , 2009 Har införskaffat mig en Sugga från -54.Köpte den av en arbetspolares morfar som har haft den sen -82 då han köpte loss den från försvaret,han var nån yrkesmilitär så han lyckades köpa den med all utrustning kvar .Jag fick med mig 3 pallar med ytterligare tillbehör såsom radioapparater,dunkar,yxor,spadar,plåtdelar,nån konstig cykel som man skulle ladda radion med?, däck,axlar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Monster-Hog Postad 10 December , 2009 Rapport Share Postad 10 December , 2009 Lite av delarna som följde med,vet knappt ens vad hälften av delarna är till. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Kalkyl Postad 10 December , 2009 Rapport Share Postad 10 December , 2009 Luckost.... Min avundsjuka vet inga gränser. Kalkyl gråter men glad för din skull Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Monster-Hog Postad 10 December , 2009 Rapport Share Postad 10 December , 2009 Här kommer lite bilder innifrån bilen,varenda kabel är fortfarande kvar,radion gick igång efter en del meck. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 10 December , 2009 Rapport Share Postad 10 December , 2009 Skitfräckt Jag hoppas verkligen att du tänker behålla den i orginalskick. Suggor som är helt orginal växer fan inte på träd. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Monster-Hog Postad 10 December , 2009 Rapport Share Postad 10 December , 2009 Här är en del av de radiodelar som medföljde.Tänk att man orkar spara på allt det där. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 10 December , 2009 Rapport Share Postad 10 December , 2009 Vill du bli av med lite prylar så tar vi gärna emot dom i föreningen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toen Postad 10 December , 2009 Rapport Share Postad 10 December , 2009 Dregel. Speciellt inte med all utrustning kvar i. Vill oxå ha. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst pvfreak Postad 10 December , 2009 Rapport Share Postad 10 December , 2009 En sugga!!!..Mums! Hoppas du behåller/renoverar den till originalskick Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Monster-Hog Postad 10 December , 2009 Rapport Share Postad 10 December , 2009 Lite bilder på motorn.Blev bara tvungen att starta den fast soppan är minst 15 år gammal,den gick igång efter några försök och sen spann den som en katt.Det luktade faan i verkstan från den gamla soppan men den funkade iallafall utan problem förutom nån packning vid förgasaren som börjat att läcka. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst klanen 1 Postad 10 December , 2009 Rapport Share Postad 10 December , 2009 frän en orginal sugga ska du göra den helt orginal och sen sälja den till utlandet som alla andra nä släng ut de gammla och sätt i en stor v-8 och toyota axlar då kan du använda den då får den vara kvar i sverige ps tar du bort mellan vägen och sätter i plaststolar kan du sitta i den utan att skumpa runt som ett farthinder på vägarna Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Monster-Hog Postad 10 December , 2009 Rapport Share Postad 10 December , 2009 V-8? Hur hade du tänkt dig? Ska man stoppa in en V8 i Sugga?Förstör man dem inte då?Varför Toyota-axlar,är de starkare än Suggan's? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 10 December , 2009 Rapport Share Postad 10 December , 2009 Hej och grattis till din SUGGA! Välkommen i gänget! Jag brukar inte vara så där militärisk av mej och rekommenderar gärna folk att lacka sina bilar i allt annat än grönt. Men nu säger jag så här: Se till att få den i originalskick så långt det bara är möjligt- För med det utgångsläget och den utrustningen som du fått med till den så kan du bygga dej ett helt eget litet terrängradiobilsmuseum! Det kommer vara ett givet blickfång på militärevenemang i framtiden! Lycka till med renoveringen- och låt kameran gå varm i fortsättningen med! Vi är nämligen en samling fotofetishister allihopa här på forumet. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Puppe Postad 10 December , 2009 Rapport Share Postad 10 December , 2009 Med tanke på att du fått en Sugga med extra allt så snälla, behåll i original. Att den dessutom gick igång med gammal soppa utan några problem är ju ett budskap som talar sitt tydliga språk: BEHÅLL ORIGINAL. Suggor med V8or, höjda och med allsköns alla andra modifieringar finns det gott om men ett original kvar i Sverige är ett strå vassare. Det finns inte så många kvar. Stort grattis till köpet och lycka till med projektet!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Kalkyl Postad 10 December , 2009 Rapport Share Postad 10 December , 2009 Så ja, så ja. Nu lugnar vi ner oss lite. Givetvis så är "Klanen 1" naturligtvis ironisk. ALLA som har något som kallas sunt förnuft inser ju att denna bil måste vara kvar i original . F.ö. håller jag som vanligt med Obelix. Ändra till bättre för framkomligheten i terräng eller gör något kul..... men inte i detta fallet. Lycka till hälsar fortfarande avundsjuke Kalkyl Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst klanen 1 Postad 11 December , 2009 Rapport Share Postad 11 December , 2009 Så ja' date=' så ja. Nu lugnar vi ner oss lite. Givetvis så är "Klanen 1" naturligtvis ironisk. ALLA som har något som kallas sunt förnuft inser ju att denna bil måste vara kvar i original [img']smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img]. F.ö. håller jag som vanligt med Obelix. Ändra till bättre för framkomligheten i terräng eller gör något kul..... men inte i detta fallet. Lycka till hälsar fortfarande avundsjuke Kalkyl Nä jag är inte ironisk Det bästa sättet för att få behålla en sugga i sverige och ha tillgång till delar är att bygga om För när jag letade efter delar så fanns det men ingen vill sälja sina delar så jag ruttnade på att leta delar och tog ut radiobordet och mellanvägen och sålde dom med ra200 anl till en polare så när du upptäker att du inte kommer att hitta delar så kontakta mig så for du nummret till killen ps är det en ra422 som ligger på liften den är nog polarn mycke intresserad av Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Pittbull Postad 11 December , 2009 Rapport Share Postad 11 December , 2009 Pittbull2010-03-25 19:46:38 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Sugga Postad 11 December , 2009 Rapport Share Postad 11 December , 2009 Suck och dräggel, vilken underbar sugga!!! Den skulle sitta som en smäck i mitt garage Den konstiga cykeln kallas grisen och är till för att driva Ra200. V8 är absolut inget måste i en sugga har kört sugga med original sidventilaren och det handlar mest om att lära sig köra den. Visst det är inte den enklast att sprätta lera med men det behövs det ju ingen v8 till räcker ju med en sketen suki. Sugga axlarna är något av de starkaste du kan hitta och jag kan inte tänka mig att bytet till toyota är något lyft. Originalare eller inte gör ingen skillnad på om den försvinner utomlands skillnad gör säljaren och hur girig man är. Delar till dessa finns dock inte på Biltema mfl. det kan dock krävas lite letande men det är ju också tjusningen med en originalare. Till monster-hog kan jag bara säga lycka till med en otroligt komplett originalare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 11 December , 2009 Rapport Share Postad 11 December , 2009 Nu tycker jag att Monster Hogs tråd börjar likna en diskussion som faktiskt hör hemma i en helt egen tråd. Men på Klanen och Pittbull låter det som om ens bilar "bara" försvinner utomlands bara för att dom är fina! Mej veterligen finns det bara en bilhobby där det är köparen som bestämmer villkoren till hundra %, och det är folkrace. Och om jag hade en riktigt fin originalbil och såg mej tvungen att sälja den av en eller annan anledning så skulle jag ljuga om jag skrev att jag hellre säljer den inom landet, när jag kan få kanske tre gånger så mycket utomlands. Det är väl som med allt annat- fri konkurrens! Inse att ytlänningar faktiskt har fattat det rätta värdet på våra kära fordon! Jag bygger och anpassar min bil till det skicket JAG vill ha den, samtidigt så har jag erbjudit alla originaldelar till folk här på forumet så dom även i fortsättningen kommer till nytta. Sen finns det säkert en och annan som inte gillar att jag har "slaktat" ner en kanonfin original kapell-valp för att tillfredställa mina önskemål. Vad den skulle inbringa vid en försäljning är inget som jag ägnar en tanke på idag. Pittbull och Klanen- rent personligen ställer jag mej bakom era synpunkter, då jag har allt det ni pratar om i åtanke vad det gäller min bil, men inte på grund av att den ska bli kvar i landet! Utan för att jag vill göra min valp så bra som möjligt i skogen! Pittbull, din PV-JEEP är nog bland det läckraste jag sett!!!!! (dregel) Så, nu tycker jag att någon trevlig moderator kan skapa en ny tråd och lägga in dessa diskussioner som jag finner mycket intressanta i en egen tråd, så Monster Hog får ha sin tråd ifred! BASTA!!! SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Kalkyl Postad 11 December , 2009 Rapport Share Postad 11 December , 2009 Nu ser det väl inte ut som Monster-Hog behöver renovera eller över huvudtaget göra något speciellt med Suggan. utom lite färg och pilla ihop radioprylarna då. Dessutom har han, såvitt jag erfar inte ens antytt med en suck att försäljning var ett alternativ......? Det var ju helt Klanens påståeende. Såååå, lycka till säger Kalkyl. Pitbulls PV-jeep kommer från Värnamo Jeepklubb. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Monster-Hog Postad 11 December , 2009 Rapport Share Postad 11 December , 2009 Oj vilken respons Det roliga i sammanhanget är ju att jag inte var på jakt efter en Sugga utan sökte en Willysjeep,men arbetspolaren tjatade så mycket på mig att köpa hans morfars bil så det blev bara så.Tyvärr har jag ingen större koll på Suggor än men jag surfar runt och försöker lära mig så mycket som möjligt.Har sett att det inte tillverkades allt för många och många verkar ha blivit ombyggda.Är det någon som vet hur många det finns kvar i landet? Förresten så håller jag med Obelix,Pv-Jeepen är skitläcker Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Monster-Hog Postad 13 December , 2009 Rapport Share Postad 13 December , 2009 Har surfat runt hela helgen o letat efter Suggor på nätet,hittade en bra Suggasida "Suggaregistret" som hade massor av bra bilder på Suggor.Har funderat hela helgen vad jag ska göra med bilen,inser dock att jag är mer intresserad av en Sugga med 44" däck och V8 än orginalskick,så jag tänkte nog göra som Obelix skriver,sälja iväg orginalsakerna (kommer annons på Blocket) och bygga om till stora däck o V8.Så nu vill jag ha hjälp av er som har gjort det redan med byggtips om vilken motor,låda,fördelninglåda osv som man ska använda.Hur stora däck kan man ha?Jag är tacksam för alla svar,men gärna fort då jag tänker hålla på hela Julhelgen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hassefan is back Postad 13 December , 2009 Rapport Share Postad 13 December , 2009 Ett snällt tips är att inte fördärva denna suggan utan en som inte är komplett och i ett sådant bra skick som denna är i ...... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst AndersG Postad 13 December , 2009 Rapport Share Postad 13 December , 2009 Rent ekonomiskt borde man tjäna på att sälja iväg originalsuggan och leta reda på en som är färdig med V8 och stora hjul. Fanns en på blocket för ett litet tag sedan för runt 60 000 kr. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst klanen 1 Postad 13 December , 2009 Rapport Share Postad 13 December , 2009 ska man ha likvärdig ut vxl i axlarna och behålla orginal lådan så skulle jag sattsa på unimog eller volvo portaler volvo portalerna är lite klena när man höjer så gör det snyggt så att när du ångrar dej så kan du bygga tillbaka med unimg så ska du ha ca40tum då blir det lagom + att kardanen sitter på rätt sida du har inte funta på en td40 med orginal vxlåda kardanen passar rakt på det är ingen fel att bygga om en bil om man gör det på rätt sätt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.