Gå till innehåll

Hederlig bomkran!


Gäst Runristaren

Rekommendera Poster

Gäst Runristaren

Hoj!

 

Är det någon som har koll på information om gamla enkla manuella bomkranar till lastbilar?

Eller ännu bättre, ritningar!

Min tanke är en bakmonterad kran till min 912,a.

Då flaket inte är någon hangar så kommer det att röra sig om en bom på ca 3 m, med eventuell förlängning innuti.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bakmonterat kan ge lustiga köregenskaper om kranen är tung...bakom hytten är trevligare.... eller???  lustiga kanske är fel ord... intressanta kanske är bättre smiley9.gifs-os2007-01-09 12:11:08

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Runristaren
Bakmonterat kan ge lustiga köregenskaper om kranen är tung...bakom hytten är trevligare.... eller???  lustiga kanske är fel ord... intressanta kanske är bättre smiley9.gif

Jag tänkte bygga en själv å då maxlast är 1500 kg, tänkte jag mig en kran som orkar med 2000 kg vid 2 meter.

Ser man till Hiabs lätta kranar typ 022,an som väger runt 250 kg, kan det inte bli mycket tyngre, å då jag tänker sätta slätt flak på, så bör det kvitta eventuell "över" vikt.

 

Visst är jag med dig att det ser snyggare ut att ha kranen fram, men då jag sysslar med stenar och stockar så tror jag att jag kan utnyttja kranen bättre bak, speciellt när det inte handlar om en hydralare.

Beträffande köregenskaperna blir det inte mycket normal vägköra, av förklarliga själ....

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jupp jepp... nu är jag med i matchen... farsan har en sådan liggandes bakom uthuset ( i alla fall i somras)... den kommer nog från skogs/jordbrukstraktor..typ ferguson på 50-60 talet innan han bytte upp sig till Volvo Bamse/Nalle... den gula med 3-cyl diesel som startade och lät mycket speciellt.

 

En oval profil med knäck i mitten, trissa på toppen och vajer...cylindrisk i nederdelen i.e. tapp som gjorde den svängbar... en sådan konstruktion svetsar man nog lätt ihop och med winsch fungerar det nog mycket bra... och väger väldigt...öhh relativt lite.
s-os2007-01-09 18:36:28
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Runristaren
jupp jepp... nu är jag med i matchen... farsan har en sådan liggandes bakom uthuset ( i alla fall i somras)... den kommer nog från skogs/jordbrukstraktor..typ ferguson på 50-60 talet innan han bytte upp sig till Volvo Bamse/Nalle... den gula med 3-cyl diesel som startade och lät mycket speciellt.

 

En oval profil med knäck i mitten' date=' trissa på toppen och vajer...cylindrisk i nederdelen i.e. tapp som gjorde den svängbar... en sådan konstruktion svetsar man nog lätt ihop och med winsch fungerar det nog mycket bra... och väger väldigt...öhh relativt lite.
[/quote']

 Hmmm...du har ingen bild på den?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...