Gäst Runristaren Postad 9 Januari , 2007 Rapport Share Postad 9 Januari , 2007 Hoj! Är det någon som har koll på information om gamla enkla manuella bomkranar till lastbilar? Eller ännu bättre, ritningar! Min tanke är en bakmonterad kran till min 912,a. Då flaket inte är någon hangar så kommer det att röra sig om en bom på ca 3 m, med eventuell förlängning innuti. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 9 Januari , 2007 Rapport Share Postad 9 Januari , 2007 Bakmonterat kan ge lustiga köregenskaper om kranen är tung...bakom hytten är trevligare.... eller??? lustiga kanske är fel ord... intressanta kanske är bättre s-os2007-01-09 12:11:08 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Runristaren Postad 9 Januari , 2007 Rapport Share Postad 9 Januari , 2007 Bakmonterat kan ge lustiga köregenskaper om kranen är tung...bakom hytten är trevligare.... eller??? lustiga kanske är fel ord... intressanta kanske är bättre Jag tänkte bygga en själv å då maxlast är 1500 kg, tänkte jag mig en kran som orkar med 2000 kg vid 2 meter. Ser man till Hiabs lätta kranar typ 022,an som väger runt 250 kg, kan det inte bli mycket tyngre, å då jag tänker sätta slätt flak på, så bör det kvitta eventuell "över" vikt. Visst är jag med dig att det ser snyggare ut att ha kranen fram, men då jag sysslar med stenar och stockar så tror jag att jag kan utnyttja kranen bättre bak, speciellt när det inte handlar om en hydralare. Beträffande köregenskaperna blir det inte mycket normal vägköra, av förklarliga själ.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 9 Januari , 2007 Rapport Share Postad 9 Januari , 2007 jupp jepp... nu är jag med i matchen... farsan har en sådan liggandes bakom uthuset ( i alla fall i somras)... den kommer nog från skogs/jordbrukstraktor..typ ferguson på 50-60 talet innan han bytte upp sig till Volvo Bamse/Nalle... den gula med 3-cyl diesel som startade och lät mycket speciellt. En oval profil med knäck i mitten, trissa på toppen och vajer...cylindrisk i nederdelen i.e. tapp som gjorde den svängbar... en sådan konstruktion svetsar man nog lätt ihop och med winsch fungerar det nog mycket bra... och väger väldigt...öhh relativt lite. s-os2007-01-09 18:36:28 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Runristaren Postad 10 Januari , 2007 Rapport Share Postad 10 Januari , 2007 jupp jepp... nu är jag med i matchen... farsan har en sådan liggandes bakom uthuset ( i alla fall i somras)... den kommer nog från skogs/jordbrukstraktor..typ ferguson på 50-60 talet innan han bytte upp sig till Volvo Bamse/Nalle... den gula med 3-cyl diesel som startade och lät mycket speciellt. En oval profil med knäck i mitten' date=' trissa på toppen och vajer...cylindrisk i nederdelen i.e. tapp som gjorde den svängbar... en sådan konstruktion svetsar man nog lätt ihop och med winsch fungerar det nog mycket bra... och väger väldigt...öhh relativt lite. [/quote'] Hmmm...du har ingen bild på den? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 10 Januari , 2007 Rapport Share Postad 10 Januari , 2007 Ligger under en del snö just nu... jag tror jag minns var den var så jag kan prova skotta fram den för fotografering nästa gång jag är till stugan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.