Gå till innehåll

Köpa traktor - tips?


Gäst Theodor

Rekommendera Poster

Gäst Theodor

Grabbarrr!

 

Hus med uthus/garasje/stall er nå inforskaffat (bilder kommer!). Derfor behøvs traktor, til brøyting, flytting av foder, lek med stor redskap osv. Har nada erfaring innenfor faget, men jeg vet mange her har både en og to og tre slike leketøy.PDT_Armataz_02_03.gif

Derfor, hva skal jeg se etter? Hvilke merker er bra/dårlige? Hva skal man holde seg laaaaangt unna?

 

 

Kriterier som følger: 2x4, hytt, frontlaster (typ ca 500 kg løft). Vil også gjerne ha kjetting bak, snøblad bak, motorvarmer. 

Fant denne: http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=20639532, den ser bra ut. Men jeg har aldri hørt talas om Nuffield før.

 

 

Jadajada, jeg vet. Det er nok ikke direkte tilknyttet Volvo 4x4/6x6/8x8, men det sitter så himla mange her inne som kan så mye om det, så da tenkte jeg kansje... PDT_Armataz_02_15.gif

Theodor2010-01-22 12:47:48

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Clas. De han har föreslagit är snäppet mindre än den du har hittat men de verkar passa det du har skrivit bättre.

 

Personligen tycker jag att BM Volvo T430 också skulle passa dig. Det är efterträdaren till BM Volvo 400.

 

mvh Åke

 

PS. Volvo BM heter de inte förrän -74. Professor Messersmidt har talat. PDT_Armataz_02_03.gif

 

Edit: Här kan du läsa lite om BM-modellerna.

http://www.volvo.com/constructionequipment/corporate/en-gb/AboutUs/history/products/tractors/BM-Volvo/T+400+Buster.htm

 

 

 

Ake642010-01-22 17:11:03

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ltgb912

Nufield är ingen dårlig traktor, mycket enkelt oppyggat, men allla mått är i tum. Det samma är gällande för Ford 3000, som tillikemed är  en ganska liten traktor (Jag har själv en på sågen). Den lyfter inte rett mycket utan frontviktar, män är en bra liten traktor endda. Som du beskrivar arbetet, skulle jag ochså tro at en Volvo 400/430 skulle vara bra. Lycke till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herr Åke kanske misstycker då BM600 inte var rekommenderadPDT_Armataz_02_11.gif

 

Givetvis är det så!!!!!

 

Nej' date=' allvarligt talat så känns den för stor för de arbetsuppgifterna.

 

[img']uploads/140/BM600_plog.JPG[/img]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Theodor

Man takker og bukker for alle tips, folkens. Beklager sen tilbakemelding, er midt i flyttelasset.

Alt med tommer utgår (da må jeg jo bare kjøpe mer verktøyPDT_Armataz_02_10.gif). Så da får jeg lete rundt etter, som herrene varmt anbefaler, volvo Bm-greier!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alt med tommer utgår (da må jeg jo bare kjøpe mer verktøyPDT_Armataz_02_10.gif).

 

Jag har inte skruvat med 400:n så den kan jag inte uttala mig om men vad avser 600 så är det gott om tum där med. PDT_Armataz_02_11.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Theodor

Jojojojo. såklart Obelix. Men du vet, først skal man kjøpe sofa, og så skal man kjøpe kjøkkengreier, og så og så og så... Men såååååå kommer pappas leksaker....PDT_Armataz_02_11.gif Kom ihåg, jag har inte ens rukket å bli 30 vintrar gammal, så tum-verktyg har jag inte haft anvending av.. ENDA!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Mine herrer, jeg har funnet etpar aktuelle kandidater. Er disse noe å satse på? Og minst like viktig, klarer de løfte såpass med vekt på frontlaster at jeg kan bruke de til høyballer?

 

Denne:

 

Eller denne:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höbalar? Vilken storlek?

 

En 120cm rundbal med torrt hö väger ca 250 kg och det borde de klara tycker jag men det finns säkert en typskylt någonstans som kanske säger något. Ensilage däremot är rätt tungt så då kanske du får problem. International kan jag inget om men det är säkert ingen dålig traktor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Limpan4all

BM650 är mitt tips, tyvärr har dom börjat sticka iväg prismässigt, för några år sen så räckte 25´ nu behövs ca 40´för motsvarande skick +15´ för lastare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IH är bra traktorer, dom är inte så vanliga här och därför känner väl inte så många till dom. Jag har jobbat med flera stycken IH-traktorer under min uppväxt och dom fungerade alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Mr_Smurf

Köpte mig en belarus T42 med lastare rätt nyligen för under 50 papp och jag måste säga att jag är mycket positivt överkaskad. Liten fyrhjulsdriven 80-tals traktor som inte har så mycket finesser som kan gå sönder och komforten är riktigt bra med fjädrande framaxel och bra markfrigång :)

 

Dom verkar dock inte vara speciellt vanliga på begagnatmarknaden.

 

Mr_Smurf2010-03-02 19:51:19

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst silverado

man ska passa sej noga för gamla Belarus. mycket varierande kvalite. vid kopplingsbyte är det vanligt att även splinsen på axeln är helt slut, och hitta en sån på skroten som är hel är nog inte lätt... och konstruktionsmässigt är dom rena katastrofen.. men billiga är dom dock, fullt förståligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Gäst Theodor

Boys.

Man takker igjen for alle innspill. Nå har jeg en for hånden, attpåtil til en grei pris. Det er ikke direkte noe smykke vi snakker om, men endå.

imgp1948large.jpg

Det er en Case IH 574, med industri-lastare, servo og hydraul-tilt på skopan. Den er lite rostig, så det kommer vel gå med lite tid til puts og målning.

Om jeg inte tar helt fel, burde jeg kunne få denne, med snøfres og kjetting for rundt om 30k (norska). Er det nån som ser det som en forferdelig upris? Eller eventuelt nån som nå sier "NEEEJ, inte en Case, eftersom ......"? 



Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...