Gå till innehåll

Volvo TL-11 (953) Koppling


Gäst piercub

Rekommendera Poster

Gäst piercub

Hej

 

Jag heter Per och är ny på listan.

Har i över 20 år haft en fantastisk bil ,en gamal startbil från flygvapnet att röja snö

med och skrapa min infartsväg. Bor på en avstyckad gård och har egna infartsvägar.

Har en Ferguson-hydraulik monterad därbak med ett traktorskaktblad.

I alla år har bilen gått perfekt trots minimal service. På med soppa och ett batteri så har den alltid

ställt upp när det behövts.

Nu har det som bekant kommit stora mängder snö här i Skåne och tyvärr har kopplingen gjort sitt

och börjat slira.

 

Någon som har en ny lamell som kan passa till en A 6 motor eller vet var man kan hitta en ?

Hur jobbigt är det att byta den. Har bara jobbat med mindre grejer tidigare.

Tacksam för goda råd.

 

Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst piercub

Tack Klanen1

Inte fler som har svarat.

Kanske beror det på att man tycker att bilen inte är original och att det är helgerån att

montera en traktorhydraulik bakpå.

Visst är det kanske  så. Men det skick jag hittade bilen i var mycket sämre. Hade stått ute i många år och för många originaldelar saknades för att den skulle för rimliga kostnader kunna återställas i originalskick.. så är det. Har en helt ny originalkylare att byta med om någon behöver..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har då två startjeepar, en hyfsat fin och ett riktigt vrak med Rundnosdiesel. Har motor+vxllåda från en tredje också.

 

-Jag kan ha nitar för nitning av lameller.

 

/Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte fler som har svarat.

 

Jag tror det är så enkelt att det är betydligt färre här som har svaret när det gäller en TL-11 än om det hade gällt en valp eller C3xx. Själv kan jag inte tillföra något och skrev därför inget.

 

mvh Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ltgb912

En av årsakerne är ochså, att Altyco troligens är dom enda, som har reservdelar kvar till en TL11. Du kan ochså kolla på en broms- och kupplungsservice, om dom kann fixa problemet. Jag skal fråga dom jag anvendar i Frederikssund, om det är Lomma nord om Malmö, du bor i, är det inte särskilt långt til F-sund. Jag har mest erfarenhet från TL22, men om du har haft golvat ute förut, skulle jag inte mena att det är noget stort problem at byta kupplung, men der kann vara mycket rost i skruvorna, som håller golet til hytten. Bäst är det ochså om du kan komma över nån sorts av grav eller lift.

Bent
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst piercub

Jo det är säkert så att TL 11 och TL 12 har samma koppling. 912 vet jag inte.

Det mesta som skiljer startbilarna åt var att TL-!! hade startgeneratorn ( för Tunnan ovh Wampire)

monterad under bilen ,med en kedjekoppling från motorn och en lång kardan bakåt.

På TL-12 satte man startgeneratorn direkt i nosen.

Har hört att alla dessa gamla startgeneratorer plockades bort och såldes till folk som byggde el-svetsar ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst piercub

Hej igen!

Vilket härligt forum!

Kanske till och med att jag hittar en stor vikt för att få mer tyngd på bakaxeln.

Har en men behöver en till. Har ett Volvo nr. ( hittade inte det nu )

 

per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst piercub

Hej igen !

Såg på Löddeköpinge-meetinget en fin TL-11 förra sommaren.

Är det kanske så att du läser den här listan?

Ring gärna Per Hallin 040 414881 eller 0707 314881

 

mvh

per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Vilket härligt forum!

 

per

 

 

Istemmer!

Jeg gillar selvfølgelig Volvos terrengbiler' date=' og vil ha en når jeg får tid. (Blir en L3314 N Felt med kapell) Om jeg ikke vore like interessert eller bilene ikke var så fine som de er, ville terrangbil.net alene være en god grunn til å bli entusiast. Høres ut som ass kissing [img']smileys/PDT_Armataz_02_10.gif[/img] men jeg mener det. Det er mye kunnskap her, veldig mye, mange er her hver dag så frågor får oftest snabba svar, og det er en uvanlig bra tone her. Positiv, ivrig hjelpsom og entusiastisk, tolerant for ulike meninger og ofte humoristisk. Det er få forumer, uansett tema, som har et så bra miljø!

 

Keep uf the good work guys! PDT_Armataz_02_44.gif

 

Stein

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Har du fått tag i lamell? Annars vet jag en gubbe som säljer lösa lameller ( och bromsband ) till vilken bil som helst.

TL 11 / 12 och 912 (TL22) har ju båda A6 motor och borde således ha samma koplling. Suggan däremot har ju ED motor så den är jag mindre säker på om den passar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst piercub

Hej

Suggan har 10" lamell och TL 11 /12 har 12".

Fär se hur det går, fick ett svar på en beg. som bara gått några hundra mil.

Köper den om den stämmer men har in te fått svar än.

 

mvh

 

per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst piercub

Hej.

Har en kanske dum fråga men allt är ju lätt när man vet hur saker och ting fungerar.

Luftrenaren på min A 6 motor har ett filter med ett stålnät och luften renas genom ett bad av olja.

Hur mycket olja, och troligtvis skall det var a en tunn olja.

Nu när det var riktigt kallt hade jag problem att få igång motorn. Lyfte av luftfiltret och då gick det bättre.

Troligtvis hade kondens m.m frusit och hindrade luftflödet.

Har någon tips om hur ett dylikt filter skall skötas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bör väl kunna rengöra det med diesel,thinner eller liknande.

Är ju mest det grova mjäket som sätter sig i filtret.

Vad gäller oljan så funkar det med vanlig motorolja.

Har samma sorts filter i min Bm Victor och där har jag motorolja 15w-40.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...