Gå till innehåll

volvo 912


Gäst Ante 912a

Rekommendera Poster

Gäst Ante 912a

Idag har jag,nalle och mikael varit och hämtat min nya bil mellan Svenljunga

och Skene.

En 912a i fint skick och komplett för endast 5000 kr,det måste

vara årets fynd.

Efter att Nalle backat så långt in på skogsvägen det bara gick

tills lastbilen fastnade drog vi ut winch vajern på 30m+ 2 långa kedjor för att

nå fram,efter det var det bara att trycka på knappen och dra upp den på

flaket.

Nu är den inställd i verkstan för översyn ...Tack Nalle för hjälpen att hämta den

ante912a.jpg

ante1.jpg

ante2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minimalt med rost vad jag kunde se,lite i framskärmarna och nederkant på höger dörr var det lite grann.

I övrigt var det mest slipa och måla som det behövdes för att få den snygg igen,motorn sitter dock fast men när vi kom hem slog Ante och Svea diesel i den och får det verka några dagar ska det nog släppa.

Planen är att använda org.motor om den funkar annars får det stoppas i något annat,så fort motorn funkar får det provköras och kolla hur det är med bromsar och dylikt.

Den har stått inomhus så den är i ett mycket bra skick och komplett och oskruvad,priset är fantastiskt billigt med tanke på skicket den är i.

Bara att gratulera till ett fynd Ante,faan nu blev ju jag också lite sugen på en sådan som komplement till BP-valpen.

PDT_Armataz_02_03.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ante 912a

Så nu är tanken tömd på gamal vattenbensin ... Förgasaren rensad

Då är det bara å hoppas på att en ventil ska släppa

Motor startar å går nu ....

tack mina vänner som HJÄLP mig

PDT_Armataz_02_03.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte undanhålla läsarna en liten beskrivning om hur det gick till att få loss ventilen.

 

Ventilen gick att knacka ner lite till när ventilbryggan lyftes bort. Således verkade det inte vara ett hopplöst fall. Vid försök med glidhammare hände inget.

Vid försök 2 med en annan, större glidhammare hände fortfarande inget.

Nästa försök var att klämma fast ventilens bricka i en klämma och lyfta med motorlyften. Lite knackningar på ventilskaftet. Fortfarande inget resultat.

Nytt försök med motorlyften och ett kraftigare rör som förlängare. Pumpa så högt så att nästan framhjulen lättade. Några knackningar med plastklubban och så plötsligt hörs en smäll som ekar i hela verkstaden.

-Om nu ventiltallriken var lite sned från början så blev den rak nu.....

Efter det kunde motorn startas upp.

 

Ska försöka ladda upp filmen.

 

Kalkyl2010-02-14 12:38:51

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...