Gå till innehåll

FÄRGVAL PÅ TGB 11


Gäst DEFENDER

Rekommendera Poster

Gäst DEFENDER

Hej skulle va kul o höra vilka färger som ni tycker passar på terrängbil 11 eller ni tycker att  man kanske inte ska förstöra orginal utförandet. Skulle va kul höra va ni tycker. Jag själv har väll inte riktigt bestämt mig än,Har funderat på militärens olivgröna för blir för mycket jobb med camo som den är nu men de verkar vara svårt att få fram försvarets grönfärg., så jag funderar på kanke lacka de mörkblå eller syda svart.smiley3.gif he he he mvh defendersmiley1.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Min 11:a är målad i Natos grönfärg, men till sommaren blir den ommålad i försvarets gröna. Färg historiken på min 11:a går fint att se, först var den grön, sedan blev den målad vit för att kunna gå inom FN... så blev detta inte av, och det blev målad i camo.

 

Personligen tycker jag 11:or och liknande ser absolut bäst ut i camo, men det är otroligt

mycket arbete med att bättra på fyra fält i stället för att bara ha en färg att hålla reda på.

 

Men en svart TGB är inte dumt det heller, se på Robbans smiley32.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

#1 - M90 cammo

 

#2 - M90 cammo

 

#3 - M90 cammo

 

....

 

#99 - Original Olivgrön

 

 

 

Men smaken är som baken. Delad. Alla har säkert sin egen uppfattning, och ett motiv för denna. Jag skulle definitvit satsa några extra timmar på att behålla M90-cammon, just med tanke på att det om säg 10 år kommer att kännas väldigt nostalgi med den färgsättningen. Snarare höja åtminstone affektionsvärdet på bilen om den är lite mer "original".

 

 

 

Kan man inte få fram de IR säkra matta färgerna så får nog olivgrön 325H duga. FMV (Volvo) levererade ju trots allt många bilar i den färgen till försvarsmakten. Har sett flera direkt avskyvärda exempel på försök till M90-cammo med blanka färger i fel nyanser.

 

 

 

// KlasKlas_B2007-01-15 10:50:09

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Svorsken

 

Titta under topic -ôvrigt -"färg på bilarna"

Kanskje vil Wedevåg Färg  AB kunna leverera "rätt" färg om nogon frågar.

Dom är i dag leverantör till försvaret. 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304
 

Titta under topic -ôvrigt -"färg på bilarna"

Kanskje vil Wedevåg Färg  AB kunna leverera "rätt" färg om nogon frågar.

Dom är i dag leverantör till försvaret. 

 

 

Hade de inte levererat till dig då???
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

En duktig bil lackerare borde inte ha så stora problem att få fram nyanserna bara han får ett färg prov och då får man ju en färg som är gjord för bilar. eller ? : Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om ökencamo? alltså M90-mönster men i bruna nyanser. Ligger ju rätt i tiden med tanke på försvarets nya inriktning smiley20.gif

Har haft funderingar på det men sen gäller det ju att orka. Har en del rost att laga också innan det blir aktuellt...

 

 

fs09-v522-bild3.jpg

 

fs09-v522-bild2.jpg

 

niklas2007-01-15 21:44:45

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

 

Vad sägs om ökencamo? alltså M90-mönster men i bruna nyanser. Ligger ju rätt i tiden med tanke på försvarets nya inriktning smiley20.gif

Har haft funderingar på det men sen gäller det ju att orka. Har en del rost att laga också innan det blir aktuellt...

 

 

 

 

Öken camo låter inte dumt' date=' en 11:a borde ju se ganska så brutal ut [img']smileys/smiley4.gif[/img]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst bertilsigurd1

En spännande variant på färg, använd på 70-talet under verkliga

öken-förhållanden, "Öken-cammo" , är ju helvitt. Den bör flertalet

färgleverantörer klara av...

 

 

20070116_201240_903sinai.jpg

 

 

Dessutom lätt att se rostfläckar...

 

 

 

bertilsigurd12007-01-16 20:13:13

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den färgen borde gå att få tag på! smiley17.gif

Vitt används väl alltid på militära fordon när de står under FN-flagg, oavsett klimat.

I Afghanistan har man målat de svenska fordonen bruna (inte camo) då detta är en NATO-ledd insats.

niklas2007-01-17 08:07:21

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst bertilsigurd1

Jo, jag förstod nästan det.

 

Vitt var i öknen en mycket praktisk färg då den absorberade solvärmen lite mindre. Likafullt fanns det dagar då 903:ans framruta fick fällas ut för att fartvinden skulla kyla något och färden bli uthärdlig.

 

Det närmaste NATO vi kom var att det fanns en massa observatörer  från US  Army och Marine Corps som var uttråkade av "hemmalivet" och ville ut igen efter att ha kommit hem från Vietnam.

 

Var Du född då?

 

bertilsigurd12007-01-17 22:02:36

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix då var jag på planeringsstadiet på sin höjd smiley17.gif

 

Förstår att den vita färgen måste gjort underverk för temperaturen! Var i Afghanistan för ett år sedan och till och med när pansarterrängbilarna målades bruna istället för gröna sjönk temperaturen ett antal grader!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...