Gå till innehåll

Isolerande färg? Vad tror ni?


Gäst Teddan

Rekommendera Poster

Jo, det kanske kan funka. Har än så länge bara sett det användas på grenrör som sagt. Det är jättebra för att hämta lite extra hästar ur en hårt trimmat motor, samt höjer tillförlitligheten när en motor går hårt.

Du kan sänka yttertemperaturen med upp till 25% på ett grenrör med keramisk färg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet med keramiska additiver i målning etc, men jag har gjennom åren användt en massa andra additiver i epoxy och annat til båtbygging. Microballonger av glas och olika plaster är nogra av dessa additiver. Keramiska material har nogra mycket interessanta egenskaper, men det är inte magi. Lizardskin talar om 1 mm. Normal målning på 1mm tjock vill också påverka tunn plåt så den blir mindre resonnant och bromsa värmegjennomgång nogot. Om basfärgen är av rätt typ, och man tilsättter microballoner av keramik, tror jag absolut att det vill kunna öka dessa effekter, men ändå inte väldigt mycket. Det är bare et lager på 1 mm...

 

Det Laz säger ovanför ville jag tro är rätt: På mycket varma element i motoren som eksosmanifolden, kan man sänka yttertemperaturen med upptil 25%. Om denna är till exempel 400 grader varm, blir ändringen då 100 grader. Det er ju mycket i en sådan sammahäng. Men en 25% ändring av värmegjennomgång är långt ifrån det man behöver för normal termisk isolering av väggar och tak i bilar, som är åtminstone nogra hundra %.

 

Dom keramiska bubblorna vill sänka densiteten (egenvikten) på målningen, kanskje till under det halva eller mer. Materialet är hårdt, så målningens abrasjonsmotstånd (mekansk slitasjestyrka) vill sannolikt öka relativt mycket. Den lägre densiteten vill gjöra att målningen isolerer bättre termisk (nogot extra på grund av vacuumet i bubblorna), men dämper ljud dårligare.

 

Sannolikt vill denna typ målning på 1 mm ha en termisk isoleringsförmåga som är inte mycket dårligare enn 1mm skumgummi eller tillsvarande och ljuddämpningsförmåga nogot dårligare enn 1mm underredsmassa eller bitumen etc. Problemet är ju att specielt på isolasjon, tycker man att 1mm skumgummi etc är på tok för litet. Man behöver 10 eller 20 gånger så mycket. Isoleringsförmågan öker inte lineärt men eksponentielt. Det betyder att om man öker från 10 till 20 mm isoleringsmatta, kan det isolera kanskje 4 gånger bättre, även om det bara är 2 gånger tjockare. (Detta varierer mycket, beroende på material, temperatur, volym, etc, men är mäst märkbart när man öker en tunn isolering.)

 

Til extreme temperaturer, eller ställen med stor belastning eller utsatt for vann eller olja, kan keramiska additiver va mycket interessant. På trånga ställen i motorrummet etc, hvor det är svårt at använda andra typer isolering, kan denna typ målning kanskje också va nyttigt. Kanskje också om man vill dämpa plåt nånstans hvor det måste se ut som lackerad plåt. I andra användningsområden tror jag man som förr ska använda tunga litt hårda beläggningar eller mattor (bitumen, gummi, etc) för at dämpa vibrasjonsljud (bör limmas etc fast i plåten), mjuka porösa gjärna tjocka overflater för att dämpa reflektert ljud, och tjocka isolasjonsmattor för termisk isolasjon.

 

Som sagt är alt detta baserad på kvalifierad gissning, inte faktisk erfarenhet med de omtalade keramiska additiverna. "Just my two pence worth of opinion." PDT_Armataz_02_09.gif

 

Stein

 

steinv2010-02-19 08:30:22

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WOW! Tack Stein. Blev ganska rik på dina 2 pence! Det lät väldigt kvalificerad. PDT_Armataz_02_02.gif Vad jobbar du med om man får fråga? (Behöver du döda mig för att du berättar kan du väl förvarna)

Skulle en sådan färg ha någon positiv effekt när det gäller kondens på insidan av bilen? Kan man göra nåt för att minsta kondensens påverkan på insidan av plåten? Nu när jag renoverar valpen som jag gör så vill jag så klart har den mest optimala lösningen för ljud, fukt och värme.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte enklara att välja  en ljus takfärg för att slippa onödiga värme kyl toppar som man får från tex en matt eller mörk färg.  Vill ni bara staga plåt går ju alltid body att lägga på insidan ett grovt lager och på utsidan om det är synligt tar man och blandar upp bodyn och kör med vanlig färgspruta eller om ni vill ha elstaisk färg som tex allt svart på min 202 då blandar man body direkt i färgen, vill man ha vinyl stucket på taket som tex äldre jänkare hade tar man en roller och boddar med.  Vill man ha bil som är helt sval i alla temperaturer även i öken körningar är dubbeltak med luftspalt att föredra- kupen på min är bygd så. vill man få bort onödigt värmestråling via rutor ber man glasmästaren plocka fram något tonat med värmeavstötande mellnaskickt, laminat kostar inte mycket. 

 

Vill man få tyst i kupen finns nog inga genvägar något ljudabsorberade material som innertak äter ljud är enklaste lösningen,  se vanliga personbilar där innertaket är gjort av en bit form och hård pressat färdigbeklädd formflex.  Dyrare bilar har ofta även under golvmattan ett formflextäcke för att äta upp resonansljud.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Christian

Jeg kiggede på priserne; Five gallon Package:(Contains Enough Insulating Additive for 5 Gal of Paint) $49.75

(Total with shipping and handling: $64.51)

 

At that price it's worth a try! Om inte annat, så for at kunna säga at det er der!PDT_Armataz_02_01.gif

Om det fungerar som beskrevet, altså isolerande och bätra abrasjonformågande, ja så villa jeg bruka det i den utvendiga färg!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teddan

Jag behöver inte döda nogon. PDT_Armataz_02_17.gif

Jag har arbätat med veldigt många olika saker, men mycket innom sport relaterade saker. Specielt segling och sykkel (arbetade nogra år i Trek. www.trek.no). I nogra år seglade jag semi-profesjonelt (Frankrike mestadelen). Jag har byggt nogra regattabåtar (ex: "Mirage" och "XOZ", trimaraner.

) och designat nogra. Skulle jag nu ge mej själva en yrkesbetekning, vore det kanskje mäst båtdesigner, även om det mäst interessanta ved det inte helt er materialiserad, än.

 

Mina eventuella relevanta kunnskaper kommer från et relativt långt aktivt liv, stor vitebegjärlighet och et ständigt testande av allt möjligt man kommer på. Ja, jag har nog ADHHHDDD. PDT_Armataz_02_01.gif  PDT_Armataz_02_11.gif

 

Stein

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...