Gå till innehåll

Bandvagnshavveri


Gäst jeep_tom

Rekommendera Poster

Gäst jeep_tom

1. Polaren lånar min Mxz snöskoter, och lyckas köra fast som fan med den.

2. Farsan skall åka med min Bandvagn 202 och dra lös, då sticker ena oljeslagen från motorn och tömmer systemet på olja.

3. Jag får åka Med Studebakern med olja och verktyg.

4. Polare nr 2 är på plats med sin skoter där 202an står, och kör fast.

5. Jag får dra lös sistnämda skotern med studebakern.

6. Farsan lyckas köra 200 meter ut till vägen, sedan totalskär framaxeln på bv202an. Gick inte att bogsera eller något. Så fick stå och jävlas med att lägga av frambanden för att sedan kunna köra den hem med drift på endast de bakre banden..

 

Hyffsat skiteftermiddag =/ Sådant här för humöret att rusa iväg kan ja lova

 

873546_v4siqz.jpg

873548_hdk9t6.jpg

873549_4u5uja.jpg

873550_o0q6iq.jpg

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch, det där är inte kul...

Vi har en bandgående Terri 1020 och faaasiken vad tråkigt och jobbigt att hålla på med banden. Inte alls smidigt...

 

Tråkigt med så mycket strul på en och samma dag. Hoppas att det går att få ordning på axeln utan att det kostar skjortan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Dexxas

Har du sett nån Amazon med 6,38:1 i utväxling??

Axeln är betydligt grövre, Salisbury 5HA heter den....

Drivaxlarna är korta tack vare vagnarnas spårvidd på 1130mm så normala bildelar passar dåligt.

Det finns trots det en del reservdelar att få tag på,finns en kille i Mölndal?? som verkar att ha det mesta.

Kan fixa telefonnummer vid behov/Dex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jeep_tom

Fått tag på ny en sprillans ny komplett reservdelsaxel som jag har smällt dit nuPDT_Armataz_02_02.gif Så förhoppningsvis kan jag ut och köra snart igen PDT_Armataz_02_11.gif

 

Men inte lagt på banden ännu, tänkt göra det idag, men det regnar ute så ja skjuter på det lite PDT_Armataz_02_11.gif

 

Har tagit bilder hur det såg ut i axeln. lägger upp det senare. orsak till havveri = tomt på oljaPDT_Armataz_02_13.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dexxas

Ahhh...missat"Daglig Tillsyn???" PDT_Armataz_02_05.gif

Skämt åsido, synd att det rasade och tur att du hittade på en axel...

Törs man fråga varnånstans???

Kan vara bra att veta om det är typ en handlare....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Gäst Vinkon

Blev det några bilder? PDT_Armataz_02_14.gif

 

Ursäkta om jag frågar men......

saknar Bv202 N/MkI spaken för urkoppling av drivning till framvagnen? PDT_Armataz_02_14.gif

 

//Lethal

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
Gäst Knirken1

Ja! det gäller att vara envis trots att man har "elementen" emot sig ibland.

Vore även kul att veta lite mer om STUDEBAKER,n Ni hade som "service"-fordon.

Är det utbytesmotor (tex Volvomotor) eller är originalmotorn kvar? Finns reservdelar att få tag i?

- Lekte som liten (ca 5 årsåldern, 1965) bland sådana bandvagnar som då stog uppställda & övergivna

 i "svenskänden" av Grövelsjön (nordvästligaste Dalarna) ute bland blåbärsriset lite här och var bland fjällbjörkarna.

Det fanns ett flertal (typ surplus säkerligen) som förmodligen hade tjänstgjort på & nära Grövelsjön tills de gick sönder och bara "ställdes" som man ofta gjorde förr. Snöskotrarna & Snow.track-snövesslorna kom & tog över. Numera (& sedan ca slutet av 70 & en bit in på 80-talet) är det enbart snöskotrar man ser där, vilket jag tycker är synd. Jag har ofta undrat vart dessa underbara STUDEBAKER;s tog vägen, och allt sedan dess

fantiserat om att försöka få tag på/köpa en dito, för "samlingskänslan/nostalgi och allmäna terrängfordonsintresset.

Den på Era foton verkar vara (näst intill) i original, vilket vanligen entusiaster alltid bockar & tackar för. Jag tex.

Kul vore att få veta lite mera om Er STUDEBAKER-banvagn.  MVH / Kn1

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...