Gå till innehåll

Svetsdiffad bakaxel C202?


Gäst Frippe_

Rekommendera Poster

Gäst Frippe_

Då jag inte är särskilt nöjd med att bilen inte är diffad bak så kom ju tankarna på att ev svetsa diffen i bakaxlen. Är det någon här som gjort detta och hur fungerar det? Hur är det med vanlig landsvägskörning osv?

Hållbarheten? Då större delen av mina pengar ska gå till andra projekt så är nog det inte tal om att köpa

nån "riktig" diff. Är det svårt att få tag på bakaxlar till C202 om denna skulle haverera efter svettsning?

  Mvh / Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst pv-jeep

Jag har åkt svetsat på min pv-jeep och just nu i skrivande stund håller Jockum på att göra Pajala-lockright på sina 202 axlar. Ska du åka mycket på väg kan det vara negativt. Kör man me skallen och inte illkör går det utmärkt. Mvh D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jockum

Pajala-lockrighten påbörjas snart är tanken.

Läste om att nån hade fyllt en diff-klump med polyester, det skulle tydligen fungera prima. Man kunde även kladda i lite glasfiber om man var osäker. Det hade ju vart ett bra alternativ då man kan återställa diffen, om inte lätt men lättare än om man kör fristad-finnensPDT_Armataz_02_05.gif alternativ.

 

//jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst pv-jeep

Har oxå hört att man kan låsa det så men tror personligen att det blir svårt med tanke på våra däckval samt potenta motorer. iaf din V8, Min B18 bigblock hade det nog funkat me hehe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jockum

Då var Pajala-diffen klar. Den ser  ju inte ut som en vanlig öppen diffklump vilket gör det lite svårare vid svetsning.

Jag gjorde som så att jag lossade kronhjulet, sedan åkte gaveln av så man kom åt lite bättre. Lät dreven ligga på plats och näste ihop dem. Efter de plockades de ur för helsvetsning.

Nu återstår de att se om de håller.....

 

//jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Frippe_

Svetsa ihop min diff idag, vart inte så bra med tanke på hur trångt det var att komma åt ordentligt med pinnen PDT_Armataz_02_06.gif   Men nu återstår väl bara att se hur länge det håller, premiärturen gick då bra iaf PDT_Armataz_02_02.gif  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jockum

Japp det är inte mycket plats om man inte öppnar upp diffen. Dock är ju det en hel del extra jobb om man inte ska fixa nått annat i axeln samtidigt. Får bara säga lyckas till! Och hoppas det håller.

 

//jocke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...