Gäst Karl Postad 22 Mars , 2010 Rapport Share Postad 22 Mars , 2010 Har någon nåt tips på hur man lämpligen gör om man vill kunna dra ett släp både efter en TGB, med 50 mm kula på lämplig höjd, och efter en personbil? Spänningen är ett problem som jag inte lyckats lösa. Därutöver så är det olika antal poler. Nån som vet hur man kopplar och var man tex finner lampor/dioder som klarar 24 V men fortfarande lyser tillräckligt på 12 volt? Jag har visserligen funnit denna, http://www.lindqvist-msk.com/detaljer.asp?butik=43939 men priset var lite mer än vad jag tyckte var ok. Ett annat sätt är att låta släået ha tex 24 volt och sätta på en http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=151970 eller en http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=77711. (förresten, när ska man ha runda och när skall man ha triangulära reflexer?) Jag har ett släp med passande färgschema till TGBn men jag vill även kunna dra den efter en personbil. Mvh Karl Karl2010-03-22 16:47:27 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 22 Mars , 2010 Rapport Share Postad 22 Mars , 2010 kör med 24 volts lampor det ända som händer på 12 volt är att du bra får ut halva wattstyrkan så ev kan du gå upp något i watten på 24 volts lamporna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst smypm Postad 22 Mars , 2010 Rapport Share Postad 22 Mars , 2010 En tanke som jag lekt med är att koppla en spänningsregulator 12V (7812, 6 kr/st på elfa) före varje lampa på släpet. Då ska det inte spela någon roll om du kopplar 12 eller 24V på den. Och lampan håller längre då den aldrig får överspänning. /Mårten Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Edis Postad 22 Mars , 2010 Rapport Share Postad 22 Mars , 2010 kör med 24 volts lampor det ända som händer på 12 volt är att du bra får ut halva wattstyrkan så ev kan du gå upp något i watten på 24 volts lamporna. Jag tror inte att det är en bra lösning för när jag kopplade in mina nya bakljus på Valpen i helgen så lös det svagt som tusan när jag testade' date=' glödtråden glödde inte alls mycket. Trodde först att jag hade kopplat galet, men det visade sig att det var 24V-lampor i lyktorna. [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_10.gif[/img] Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Carlsson Postad 22 Mars , 2010 Rapport Share Postad 22 Mars , 2010 Om du byter till LED så klarar dom både 12 och 24 volt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 22 Mars , 2010 Rapport Share Postad 22 Mars , 2010 Triangel reflexer skall endast sitta på släp Och diod är som sagt enda lösningen på spänningsproblemet, finns ju diodlampor som är byggda på konventionella socklar, ligger lite bättre i pris.. Betr koppling så är det mellan militär och vanlig släpvagnskontakt du menar? Finns olika adaptrar men jag vet inte att det finns mellan dessa så det blir till att ta en sladd på några dm o sätta en militär hane i ena änden o en släpvagnshona i andra änden. Kula har du förståss redan på 42cm höjd. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst bv Postad 22 Mars , 2010 Rapport Share Postad 22 Mars , 2010 7812-regulatorn kräver väl ca 15 volt in för att kunna reglera ner till 12 volt så den fungerar nog inte bra. Angående att köra 24-voltslampor på 12-volt. Om man sänker spänningen till hälften sjunker effekten till en fjärdedel. Hur det exakt påverkar ljuset är svårt att säga, men det blir betydligt svagare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 22 Mars , 2010 Rapport Share Postad 22 Mars , 2010 Jag läste ett tips om samma problem att seriekoppla lampor identiska med de på släpet i en låda före släpvagnskontakten. Det gör ju ingenting att det lyser och blinkar några lampor där de inte syns ändå, bara det finns tillräcklig ventilation för att inte lamporna skall bli för varma. När inte släpet är tillkopplat förbrukar inte lamporna nån ström heller. Det är ju en del pill med lampbyten så klart om man kör med olika släp, men speciellt dyrt kan det inte bli i alla fall. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst fremar Postad 22 Mars , 2010 Rapport Share Postad 22 Mars , 2010 Dioder o en adapter med natokoppling i ena änden o sjupolig släpvagnskontakt i andra är nog det lättaste. Det går ju förstås även att sätta dubbla belysningar på släpen, men dioder blir nog både lättare o billigare. Angående reflexer så ska dom va triangelformade bak på släpen just för att man ska se att det är en släp. På bilen kan dom ha vilken form som helst, bara dom har ett godkännandenummer (E-märkta). //MARTIN Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst speedy Postad 22 Mars , 2010 Rapport Share Postad 22 Mars , 2010 Jeg har laget en overgang nato/sivil ettersom jeg bruker både campingvogna og biltransporteren etter 13 bilen. Bakdelen er at jeg må bytte pærer mellom 12 og 24, men det er ikke så ofte Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 22 Mars , 2010 Rapport Share Postad 22 Mars , 2010 på blocket annonserar en firma som säljer kompletta diod bak ljus till husvagnar och kärror 12-24 volt tror de tog runt 700. för moderna rektangulära bakljus. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 22 Mars , 2010 Rapport Share Postad 22 Mars , 2010 Det finns färdig lösning på adapter från 24 volt till 12 volt släpvagn, kostar ju en slant men ska man köra olika kärror ofta kan det vara värt pengarna. www.almax.se artikelnummer 100632 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 22 Mars , 2010 Rapport Share Postad 22 Mars , 2010 Förlåt en okunnig, Kan man inte ha en kontakt för 12 volt, och en för 24 volt så man kan använda kärran till fler fordon? I så fall kan man väl sätta dit dubbla bakljus och seriekoppla varje förbrukare (lampa) så kan man väl köra på 24 volt, och sen låter man 12 volt sladden mata in strömmen i sladden mellan lamporna så blir dom paralell-kopplade när man har en bil med 12 volt inkopplad. Det måste väl funka i och med att båda kontakterna inte är inkopplade samtidigt? Eller är jag ute och cyklar igen? SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst fremar Postad 22 Mars , 2010 Rapport Share Postad 22 Mars , 2010 Förlåt en okunnig' date=' Kan man inte ha en kontakt för 12 volt, och en för 24 volt så man kan använda kärran till fler fordon? I så fall kan man väl sätta dit dubbla bakljus och seriekoppla varje förbrukare (lampa) så kan man väl köra på 24 volt, och sen låter man 12 volt sladden mata in strömmen i sladden mellan lamporna så blir dom paralell-kopplade när man har en bil med 12 volt inkopplad. Det måste väl funka i och med att båda kontakterna inte är inkopplade samtidigt? Eller är jag ute och cyklar igen? SKREV OBELIX[/quote'] Ska man ändå ha dubbla bakljus o dubbla kablar så kan man ju ha ett 12volt o ett 24volt system. Jag har haft de så på en biltransportsläp som jag drog både med Mercabussen(24volt) o personbilen(12volt). Nackdelen med detta var att när man körde på vintern när det är mycket fukt o salt som kryper in överallt så ärjade den lampan som inte var tänd sönder på nolltid. //MARTIN Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 22 Mars , 2010 Rapport Share Postad 22 Mars , 2010 Martin, Ja det är sant. men om man kopplar som jag beskrev så lyser väl båda lamporna oavsett vilket system man använder. OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst fremar Postad 22 Mars , 2010 Rapport Share Postad 22 Mars , 2010 Martin' date=' Ja det är sant. men om man kopplar som jag beskrev så lyser väl båda lamporna oavsett vilket system man använder. OBELIX[/quote'] Jag är inte riktigt med på hur du menar. Men om du menar att både seriekoppla o paralellkoppla samma glödlampor så fungerar det inte. //MARTIN Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 23 Mars , 2010 Rapport Share Postad 23 Mars , 2010 Fremar, Jag ritade upp ett chema på papper, Och det funkar. Under förutsättning att man har en "hon-kontakt" för 24 volt systemet fast-skruvad på vagnen där "hane-kontakten" siter när man använder 12 volts-systemet. I "hon-kontakten" på släpvagnen ska alla kontakter vara jordade. då får du en fungerande parallellkoppling för dubbla lampor i 12 volt. När man sen kopplar in 24 volt så tar man ju bort kontakten och matar strömmen in den och genom dom två lamporna. Det enda som kan ställa till problem är om lysena är konstruerade så att minus är kopplat så det jordar automatiskt i godset. För den ena lampan kommer att få plusjord när man kör på 12 volt. Ska se om jag kan rita upp ett chema. SKREV OBELIXOBELIX2010-03-23 06:36:06 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst FormerMazda Postad 23 Mars , 2010 Rapport Share Postad 23 Mars , 2010 Eller en låda med dubbla honor monterad på släpet. Mellan lådan och bilen har man en såndär korvig sladd som på macken. Den ena honan är för 12v och går direkt till lamporna. Den andra går via 7815 samt diod (~14,4v) till lamporna, eller det andra uttaget för den delen. Alternativ till 7815 är Eriks idé om man vet vilka lampor man har på släpet. Det är nog billigaste alternativet dessutom. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 23 Mars , 2010 Rapport Share Postad 23 Mars , 2010 Jag har inte letat men visst borde det, som Carlsson skrev, finnas LED-lampor som funkar på både 12 och 24V? Kostar visserligen en del men det blir mindre krångel. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst fremar Postad 23 Mars , 2010 Rapport Share Postad 23 Mars , 2010 Fremar' date=' Jag ritade upp ett chema på papper, Och det funkar. Under förutsättning att man har en "hon-kontakt" för 24 volt systemet fast-skruvad på vagnen där "hane-kontakten" siter när man använder 12 volts-systemet. I "hon-kontakten" på släpvagnen ska alla kontakter vara jordade. då får du en fungerande parallellkoppling för dubbla lampor i 12 volt. När man sen kopplar in 24 volt så tar man ju bort kontakten och matar strömmen in den och genom dom två lamporna. Det enda som kan ställa till problem är om lysena är konstruerade så att minus är kopplat så det jordar automatiskt i godset. För den ena lampan kommer att få plusjord när man kör på 12 volt. Ska se om jag kan rita upp ett chema. SKREV OBELIX[/quote'] Ja, nu förstår jag hur du menar. Det skulle ju fungera. Men den enklaste lösningen som jag ser det är ändå dioder o en skarvsladd. //MARTIN Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 23 Mars , 2010 Rapport Share Postad 23 Mars , 2010 Fremar, Jag kan tillägga att jag kan inte så mycket om el- men jag försöker lära mej. Och det här var en tankenöt som verkade lagom svår. I praktiken blir det två sladdar på vagnen, en till 12 voltsystemet, och en till 24 voltsystemet. båda sitter i varsin hona på vagnen- och så tar man bara loss den aktuella sladden och sätter i fordonet så funkar det vilketsom. Nu har jag bara ritat upp EN förbrukare, men det blir ju samma princip på alla lysen på vagnen. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 23 Mars , 2010 Rapport Share Postad 23 Mars , 2010 blinkersen löses med en gul lampa extra?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.