Gå till innehåll

Gasol i bilen... OOPS!


Gäst Teddan

Rekommendera Poster

Gäst fremar

PROVA INTE DETTA HEMMA..PDT_Armataz_02_05.gif

 

Gasol i en husvagn är inte att leka med..

Vi gjorde ett litet test med detta en gång.

Vi hade en husvagn som var totalt slut o som vi skulle skrota.

Det vi gjorde var att slå sönder glaset på en 220v glödlampa men glödtråden förblev hel.

Vi öppnade en gasoltub (liten) o lät det läcka ut i vagnen.

På tryggt avstånd kopplade vi i sladden med ingående ström till vagnen, vilket fick glödtråden att smälta o gasen att antändas.

VILKEN J#VLA SMÄLL.

Det flög grejor överallt.

Det enda som fanns kvar av vagnen var golvet o underredet, allt annat låg spritt på ett rejält stort område.

Jag är glad att jag inte satt i eller nära vagnen när det small.

Detta var ca 15år sedan o före digitalkamerornas tid så tyvärr har jag inga bilder att visa.

 

//MARTIN
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kilen

För egen del kör jag med fotogen och observera att det skall vara just fotogen, inte lampolja eller annat paraffinbaserat junk de säljer. Ger värme, ljus och varm mat. Att det väser, kräver lite ompyssling för att fungera och luktar gott är bara charmigtPDT_Armataz_02_11.gif. Lite ur min samling av fotogenapparater, dessa har plats i 11:an:

 

DSCN0500_512x384.JPG

Kjell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst SBA111
För egen del kör jag med fotogen och observera att det skall vara just fotogen' date=' inte lampolja eller annat paraffinbaserat junk de säljer. [/quote']

Jag tror på det.  Har funderat på en värmare till manskapshytten, med vek-brännare som en lampa och med avgasrör till utsidan. (jag kan klara mig utan den goda lukten) Finns en sån grunka att få tag på? Den ska inte ha nåra pumpar eller fläktar eller annat elgrejs. Kanske man kan göra en? Tips mottages!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kilen

Något sådant kanske:

125_17acb32f8e99482582fb67b53779b164.jpg

POD:s båtvärmare har veke och avgasrör, vattenburen värme till radiatorer dock, vilket du kanske inte tänkt dig eller?

 

Denna kräver cirkulationspump och du vill inte ha pump men du kanske menar pump för att trycksätta bränslet, som i en stormlykta?

 

Kjell

 

 

Kilen2010-03-31 22:35:25

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasse

Hej!

 

Så ger jag mig in i diskussionen, som gammal båtägare ratade jag gasol, detta pga. explosionsrisken. Gasol är flytande, och blir först i gasform när man släpper ut den = Kryper in överallt, inte minst i ett tätt båtskrov!

 

Nåväl

 

Både diesel och fotogenvärmare funkar bra, så länge man står still. Men kör man runt med sitt ekipage har de en förmåga att slockna! Oavsett skorsten och därtill kommande rökrör... H-Rör eller liknande fungerar i teorin, men inte i praktiken!

 

Jag har haft några ypperliga värmare som går på diesel, originalet är från danska Refleks, http://www.refleks-olieovne.dk/ Men i så mycket annat finns det plagiat... Så jag har i en båt haft en svensk kopia... Detta från en firma i Göteborgstrakten, fy f@n för firman och inte minst servicen från dessa...

 

Det finns engelska värmare också, ett märke jag testat är Taylor, utsökta värmare, men svårt med reservdelar... http://www.blakes-lavac-taylors.co.uk/prod01.htm

 

Avslutningsvis

 

Jag vill hålla mig till diesel/fotogen/ved pga. riskerna med gasol.

 

I mitt sista ekipage svetsade jag ihop en stålkamin, den eldade jag med allt brännbart, inte minst ved som finns överallt i vår fauna! *L*

 

P.S. Relekskaminen med kopparmantlad vattendel kan du få med självtryck att mata element i olika delar, detta då varmt/kallt går isär utan motorer... D.S.

 

/Lasse

 

Edit

 

Hittade ett par bilder på en husbuss jag haft, i den monterade jag in Refleks största dieselvärmare. Den höll hela bussen varm när det var minus 20 utanför, med element!

 

buss1.jpg

 

buss2.jpg

---

 

I min båt har jag en Taylor, en kamin utan element. Den strålar ut sin värme, och nu snackar jag värme. +++

 

 

 

 

Lasse2010-04-01 10:39:11

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...