Gäst H.Hansen Postad 26 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 26 Augusti , 2010 Uffe har rustat för vintern......... Nu kan snöhelvetet komma när som helst' date=' riktiga kedjor med täta grova länkar på alla fyra hjulen ska väl bidra till ökad framkomlighet i snön! [img']http://forum.terrangbil.net/uploads/791/Kedjor.JPG[/img] Me like, vill med ha.... SKREV OBELIX Men, men, hur har du trätt den ytttre kedjan med "björn"? Den skall väl gå genom alla ringarna? JAJA det var nog första gången de provade sen de gjorde lumpen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 27 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 27 Augusti , 2010 Tack för info, vi hade ingen aning om hur den skulle sitta! SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 27 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 27 Augusti , 2010 Jag kommer och hjälper er att sätta på kedjorna på den uppsättning ni skall ha dem på tills i vinter. för de skulle väl sitta kvar på de däck ni sätter dem på och så skiftar ni däck när de behövs om jag fattat rätt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 27 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 27 Augusti , 2010 Du är så välkommen till Smedjan- det vet du! Har du riktig tur så sätter vi nåt verktyg i händerna på dej också! Helt rätt Hasse, Vi ska snart få hem en uppsättning Valpdäck, Afrikanska snödäck! Och dom blir perfekta att lägga kedjorna på. Vad gör den "extra" kedjan för nytta? Att den skulle vara på utsidan fattade vi, men sen tog det stopp! Det är faktiskt sant- åtminstone jag har inte haft med kedjor att göra sen lumpen. Och dom kedjorna såg inte ut så här. Dom var betydligt klenare länkar på- och glesare mellan drivlänkarna. Och jag tror inte att Pepparn hade snökedjor i köket på båten heller... SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 27 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 27 Augusti , 2010 Ja den skall väl spänna kedjan bättre och hålla den på plats. Ni var rätt ute men drog den lite fel Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst vedan Postad 28 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2010 om tyngd för bakaxeln sökes så pm,a mig så kan ni få diverse obetalda räkningar att lasta där bak. har tonnvis men de mesta e betalt men väger bly ivarjefall och dom icke betalda medföljer ett ocr nummer ni kan nyttja Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 29 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 29 Augusti , 2010 Vedan Hmm, Det enda som blir tyngre av dina obetalda räkningar är väl ditt samvete? Elda upp dom istället så håller dom dej varm en stund i stället, det kommer ju ändå nya..... Back on track again please. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 5 September , 2010 Rapport Share Postad 5 September , 2010 Jag var på besök i ovan nämnda smedja idag och vill på detta sätt tacka för guidningen i lokalerna. Ni har det fint, lite undanskymt sådär som bröderna Grimm beskriver häxans pepparkakshus i Hans och Greta. Jag hoppas verkligen att vi får anledning till mer samarbete i framtiden. Humlegaard2010-09-05 15:48:17 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 5 September , 2010 Rapport Share Postad 5 September , 2010 Klart vi kommer göra! Ska prata med dom berörda på Tisdag- och sen är det bara att åka! Skoj att du tittade upp! Och ja, vi gillar vårat lilla gubbdagis! SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 15 September , 2010 Rapport Share Postad 15 September , 2010 Det blev en kväll i Smedjan idag. Fick inte så mycket gjort med Brand-Valpen då vi konscentrerade oss på städning av lokalerna då en liten uppgradering av maskinparken är nära förestående. Men vi fick ändå tid att borra hålen i Pepparns nya fina (tunga) stötfångare som ska sitta akter över. Den är likasammadan som den jag har på min- med EN skillnad. Den är skuren ur en 60 mm:s plåt istället för en 100 mm:s som min är. Fast det är samma mått på dom 100X60X1600 mm. Men när jag borrade mina 8 st hål för att kuna bulta fast den så tog det två dagar då jag var tvungen att borra i den yta där skärsnittet låg När vi nu borrade denna stötis tog det kanske en timme att borra 8 st 14 mm:s hål! Vilken skillnad! Några bilder då: Här borrar jag lite i körnslaget för att få en bra anvisning för det stora borret sen.... Och här jobbar pelarborren på....... Nu ligger den färdigmålad för att monteras i morgon! Kommer säkert några bilder på det med..... SKREV OBELIXOBELIX2010-09-15 22:04:24 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Sören Postad 15 September , 2010 Rapport Share Postad 15 September , 2010 Bilder? Jag såg inga bilder först men nu kom dom Sören2010-09-15 22:05:48 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 15 September , 2010 Rapport Share Postad 15 September , 2010 Tröck ju på fel knapp liksom...... men nu är det fixat SKREV OBELIXEN Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Sören Postad 15 September , 2010 Rapport Share Postad 15 September , 2010 JAg var lite snabb där Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 15 September , 2010 Rapport Share Postad 15 September , 2010 Blir kanon det där ju Ni får masa er hit en dag/kväll och inventera bland mina valpdelar att fylla på erat föråd med, så kanske jag får några hylmeter över till allt som ligger på golvet och kan städa upp lite jag också Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 15 September , 2010 Rapport Share Postad 15 September , 2010 Visst blir det bra, Och sen har vi ju både traktordrag och kula till dom. Jag ska prata med "Den Gode" så bestämmer vi en dag. Vem av oss två som sen är den "Den Onde" och "Den Fule" får du spekulera i själv. SKREV OBELISKEN Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 15 September , 2010 Rapport Share Postad 15 September , 2010 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan Postad 15 September , 2010 Rapport Share Postad 15 September , 2010 AJA DEJ OBELIX, inga handskar i den STORA borrmaskinen, det kan göra ont om man fastnar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 1 Oktober , 2010 Rapport Share Postad 1 Oktober , 2010 Ingen uppgradering i smedjan ännu? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 2 Oktober , 2010 Rapport Share Postad 2 Oktober , 2010 Hej Mikael, Det kommer! Min kamera och dator har slutat prata med varandra..... Vet inte vad som hänt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 3 Oktober , 2010 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2010 Nu har jag agerat medlare mellan min kamera och datorn! Så nu pratar dom med varandra igen. Då är det väl läge att komma med lite uppdateringar från Smedjan. Vi har varit utomläns och köpt på oss lite bra-och-ha-saker till våra valpar. Eller mest till Pepparns valp YMER. Först fick vi ett brännande hett tips av den gode Humlegaard här på forat om en H/T till en valp! Vi fick numret och ringde direkt- och åkte ner och tittade på den. Vi gillade vad vi såg och det blev affär. Sen säger mannen som sålde H/T:n at han visste var det stod en valp som eventuellt kunde vara till salu, så vi åkte dit och tittade på den med. Det var visserligen "bara" en kaross med det mesta av delarna upplagda på flaket. Den var i stort sett komplett förutom motor och lådor. Det var en P/U som delvis var i riktigt bra skick utan rost och bulor i plåten. Skulle passa som en smäck till Pepparns stundande renovering. Vi fick tag på ägaren via telefon och vi köpte den för en rimlig peng. Så på fredagen åkte jag ner till Humlegaard som gärna hjälpte till så vi fick hem karossen på ett enkelt sätt. Den lastades med en traktor- och hemma lastades den av med en annan traktor! Smidigt som bara den. Tack snälla Mikael för hjälpen! Och det var riktigt trevligt att åka terrängbil från andra våningen! Idag Lördag så var det dags att hämta H/T:n, då med personbil och släpkärra. Men vi fick lasta på lite i Smedjan som skulle tillbaka till han vi köpte karossen av. Nämligen axlarna- dom var inte till nån valp- så dom var vi inte intresserade av alls. Men det var inga problem- han tog tillbaka dom och priset justerades så vi var nöjda båda två. En reko kille som det var lätt att ha och göra med- sånt är trevligt. Well, när vi kom fram och skulle hämta H/T:n så hade vi i förväg kapat till rejäla reglar som den skulle vila stadigt på, och lastningen gick smidigt på alla sätt. Pepparn fick med sido-dörrarna och överdelen till bakdörren- och dom var riktigt fina! Så nu har vi allt vi behöver för att ge YMER den renovering den så väl behöver. Lite bilder då: Humlegaards fina 30-bil som transporterade karossen! Så en bild på valpkarossen: Lägg märke till hur fin hyttens övre del ser ut! Den kommer att användas tillsammans med H/T:n på YMER. Och sen till sist- en bild på Själva H/T:n när den är lastad och klar: Det festliga är att fönstren på denna H/T är faktiskt större än dom som sitter i Pepparns valp nu! Visserligen bara 2 cm, och den har ett luftutsläpp högst upp på bakstammen som jag inte sett på andra valpar. Det blir skoj att få hjälpa till att göra i ordning YMER, målet är en helt rostfri och rak och fin valp. i civila kläder! Dock INTE en brandbil........ SKREV OBELIX OBELIX2010-10-03 00:43:27 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 3 Oktober , 2010 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2010 Obelix googla på bilder på laplander eller c202 dvs de ungersktillverkade så ser du luftutsläpp och större rutor. Nyfiken fråga med tanke på vad ni värderade en komplett valp med pto vinch och div rost som skickades i väg som vrak på köp och sälj, vad fick ni betala. tror nog de fortfarande står kvar några i smålandskogarna och på småskrotarna. eile2010-10-03 08:16:09 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Sören Postad 3 Oktober , 2010 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2010 Vacket, de ska bli väldigt kul att förja erat bygge och se YMER i ny kostym. Rutorna på min HT ser ut att vara samma som den här och luftutsläppen finns på båda mina valpar 66 och 68. Kul att få föja med på erat uppdrag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 3 Oktober , 2010 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2010 Obelix googla på bilder på laplander eller c202 dvs de ungersktillverkade så ser du luftutsläpp och större rutor. Nyfiken fråga med tanke på vad ni värderade en komplett valp med pto vinch och div rost som skickades i väg som vrak på köp och sälj' date=' vad fick ni betala. tror nog de fortfarande står kvar några i smålandskogarna och på småskrotarna. [/quote'] Om jag inte misstar mej så var det 300 kr för HTn och dörrarna, Den med fel axlar vet jag inte då de lämnade tillbaka axlarna och fick skrot vikt priset justerat men jag tippar på att slut priset på den vart mellan 500-800 kr Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 3 Oktober , 2010 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2010 Tack snälla för hjälpen! Och det var riktigt trevligt att åka terrängbil från andra våningen! Tack själv för en trevlig pratstund, roligt att använda de gröna till något som iallafall i teorin känns vettigt! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 3 Oktober , 2010 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2010 Okej, då finns det tydligen lite olika varianter av tak till dom! Det gör ju ingenting att rutorna blir lite större på den sen. Pepparns Valp är ju en -63:a, så dom större rutorna, luftutsläppet och takluckan togs kanske bort efterhand som som dom byggdes.. Sören, du kommer att få se många bilder både på Brand-Valpen och YMER under hösten/vintern. Eile, vi har inte värderat nån valp med winch på köp och sälj. Men dom här delarna värderade vi högre än vad vi fick betala- så för oss kändes det som en riktigt god affär. Synd bara att axlarna nu var fel Humlegaard, det kunde ju inte lösa sej bättre för våran del! Förena nytta med nöje så att säga Och det var trevligt och jag lärde mej mycket av dej när vi pratade gröna fordon. Speciellt om alla finesser på 30-bilen- mekanisk etta på en automat Dom tänkte på allt när dom byggde dom. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.