Gå till innehåll

Lufta bromsar 1314


Gäst Dr Müller

Rekommendera Poster

Gäst Dr Müller

Hej!

 

Jag är övertygad om att det, och jag tror att jag sett tidigare, finns en eller flera bra trådar om luftning av bromsar - lite pedagogiska med bilder och så. Har sökt och sökt med sökvertyget men det vill sig inte riktigt för mig.

 

Jag ska i alla fall sätta dit 2 nya belägg och 2 nya hjulcylindrar på vänster framhjul. Nu är båda bromsvätskebehållarna tomma och det gör inget egentligen då oljan fylldes på 1982 eller något enligt boken.

I varje fall har jag sett bilder på hur man sätter en tryckslang (som kopplas till ett reservhjul) på locket av vald bromsvätskebehållare efter att ha fyllt på olja förstås. Sedan ska det vara vara att sätta en avtappningsslang till nippeln på respektive hjul och på rätt krets och tappa på till dess att bara olja kommer...rätt uppfattat?PDT_Armataz_02_14.gif

 

Eller kan någon trevlig forumskamrat tipsa med en bra tråd?

 

Tack på förhand. PDT_Armataz_02_03.gif

 

 
Dr Müller2010-04-09 09:19:32
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dr Müller

Glömde nämna varningsventilen, den ska ju också skruvas ur. Något speciellt att tänka på där så jag inte pajar den?

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst speedy
Glömde nämna varningsventilen' date=' den ska ju också skruvas ur. Något speciellt att tänka på där så jag inte pajar den?

 

 
[/quote']

 

Bare at skru rakt ur PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag har bara lyckats genom att lufta huvudcylindern först, men det är många som skakat på huvudet när jag sagt det så jag vet inte varför jag inte lyckats genom att lufta bara vid hjulen. Hur som helst så om du misslyckas med hjul-luftning så skruva av rören på huvudcylindern och håll för fingrarna för hålen där medan du pumpar. När golvet är nersölat PDT_Armataz_02_13.gif så skruvar du på rören utan att ta bort fingrarna först PDT_Armataz_02_10.gif eller så snabbt som möjligt så inte det rinner ur nån vätska och luft kommer in. Sen är det "hjulvägen" som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

I verkstadshandboken finns en instruktion om vilken ordning man skall luft de olika kretsarna. Är det tomt från början är det nog bara att fylla behållarna och trampa ut det i systemet med bromspedalen för att senare påbörja luftsekvensen. Vill minnas att jag fick göra två varv på en 13 innan det blev perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fremar

Tänk på att inte trampa bromspedalen helt ner i botten när ni luftar bromsarna.Gör man det kan det få till följd att packningarna i huvudcylindern vänder sig, med huvudcylinderrenovering som följd.

Roligare kan man ju ha..

 

//MARTIN
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst speedy
Tänk på att inte trampa bromspedalen helt ner i botten när ni luftar bromsarna.Gör man det kan det få till följd att packningarna i huvudcylindern vänder sig' date=' med huvudcylinderrenovering som följd.

Roligare kan man ju ha..

 

//MARTIN
[/quote']

 

Og det sier du nå PDT_Armataz_02_04.gifPDT_Armataz_02_13.gifPDT_Armataz_02_04.gif PDT_Armataz_02_08.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fremar
Lærer litt hver dag PDT_Armataz_02_30.gif Hvis pakningene vender seg' date=' hvordan oppfører pedalen  seg da ??[/quote']

Det som händer är att du inte får någon broms. Packningen tätar inte o oljan trycks inte ut till hjulen.

Pedalen går väldigt lätt, precis som när man har luft i systemet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
  1. Höger bak
  2. vänster bak
  3. höger fram främre cylinder
  4. vänster fram främre cylinder
  5. höger mitten
  6. vänster mitten
  7. höger fram bakre cylinder
  8. vänster fram bakre cylinder

Det här förutsätter att 20bilen är identisk med 13bilen i det här avseendet vilket jag är ganska säker på att den är.

 

// Jonas 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  1. Höger bak
  2. vänster bak
  3. höger fram främre cylinder
  4. vänster fram främre cylinder
  5. höger mitten
  6. vänster mitten
  7. höger fram bakre cylinder
  8. vänster fram bakre cylinder

Det här förutsätter att 20bilen är identisk med 13bilen i det här avseendet vilket jag är ganska säker på att den är.

 

// Jonas 

 

 

  1. Höger bak
  2. vänster bak
  3. höger fram främre cylinder
  4. vänster fram främre cylinder
  5. höger mitten
  6. vänster mitten
  7. höger fram bakre cylinder
  8. vänster fram bakre cylinder

Det här förutsätter att 20bilen är identisk med 13bilen i det här avseendet vilket jag är ganska säker på att den är.

 

// Jonas 

Tack för infon! ska prova och se om det blir bättre, annars får jag återkomma :)

 

/ Nicklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan få lufta ett flertal gånger, och blir inte det bra ändå, kör med metoden som övriga ovan skrivit: att du luftar huvudcylindern först.

 

 Eller som jag, åker till Mekonomenverkstan där jag känner hela gänget, och kopplar in bromsluftningsverktyget på tryckluft..grymt fint resultat sen!! :wub:

  NOGA att du luftar nipplarna i rätt ordning, som Mandarin här ovan har angivit. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...