Gäst Dr Müller Postad 9 April , 2010 Rapport Share Postad 9 April , 2010 Hej! Jag är övertygad om att det, och jag tror att jag sett tidigare, finns en eller flera bra trådar om luftning av bromsar - lite pedagogiska med bilder och så. Har sökt och sökt med sökvertyget men det vill sig inte riktigt för mig. Jag ska i alla fall sätta dit 2 nya belägg och 2 nya hjulcylindrar på vänster framhjul. Nu är båda bromsvätskebehållarna tomma och det gör inget egentligen då oljan fylldes på 1982 eller något enligt boken. I varje fall har jag sett bilder på hur man sätter en tryckslang (som kopplas till ett reservhjul) på locket av vald bromsvätskebehållare efter att ha fyllt på olja förstås. Sedan ska det vara vara att sätta en avtappningsslang till nippeln på respektive hjul och på rätt krets och tappa på till dess att bara olja kommer...rätt uppfattat? Eller kan någon trevlig forumskamrat tipsa med en bra tråd? Tack på förhand. Dr Müller2010-04-09 09:19:32 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dr Müller Postad 9 April , 2010 Rapport Share Postad 9 April , 2010 Glömde nämna varningsventilen, den ska ju också skruvas ur. Något speciellt att tänka på där så jag inte pajar den? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst speedy Postad 9 April , 2010 Rapport Share Postad 9 April , 2010 Glömde nämna varningsventilen' date=' den ska ju också skruvas ur. Något speciellt att tänka på där så jag inte pajar den? [/quote'] Bare at skru rakt ur Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 9 April , 2010 Rapport Share Postad 9 April , 2010 Jag har bara lyckats genom att lufta huvudcylindern först, men det är många som skakat på huvudet när jag sagt det så jag vet inte varför jag inte lyckats genom att lufta bara vid hjulen. Hur som helst så om du misslyckas med hjul-luftning så skruva av rören på huvudcylindern och håll för fingrarna för hålen där medan du pumpar. När golvet är nersölat så skruvar du på rören utan att ta bort fingrarna först eller så snabbt som möjligt så inte det rinner ur nån vätska och luft kommer in. Sen är det "hjulvägen" som gäller. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst petewedi Postad 9 April , 2010 Rapport Share Postad 9 April , 2010 I verkstadshandboken finns en instruktion om vilken ordning man skall luft de olika kretsarna. Är det tomt från början är det nog bara att fylla behållarna och trampa ut det i systemet med bromspedalen för att senare påbörja luftsekvensen. Vill minnas att jag fick göra två varv på en 13 innan det blev perfekt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst fremar Postad 9 April , 2010 Rapport Share Postad 9 April , 2010 Tänk på att inte trampa bromspedalen helt ner i botten när ni luftar bromsarna.Gör man det kan det få till följd att packningarna i huvudcylindern vänder sig, med huvudcylinderrenovering som följd. Roligare kan man ju ha.. //MARTIN Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst speedy Postad 9 April , 2010 Rapport Share Postad 9 April , 2010 Tänk på att inte trampa bromspedalen helt ner i botten när ni luftar bromsarna.Gör man det kan det få till följd att packningarna i huvudcylindern vänder sig' date=' med huvudcylinderrenovering som följd. Roligare kan man ju ha.. //MARTIN[/quote'] Og det sier du nå Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst fremar Postad 9 April , 2010 Rapport Share Postad 9 April , 2010 Og det sier du nå Bättre sent än aldrig Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst speedy Postad 9 April , 2010 Rapport Share Postad 9 April , 2010 Lærer litt hver dag Hvis pakningene vender seg, hvordan oppfører pedalen seg da ??speedy2010-04-09 22:44:46 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst fremar Postad 9 April , 2010 Rapport Share Postad 9 April , 2010 Lærer litt hver dag Hvis pakningene vender seg' date=' hvordan oppfører pedalen seg da ??[/quote'] Det som händer är att du inte får någon broms. Packningen tätar inte o oljan trycks inte ut till hjulen. Pedalen går väldigt lätt, precis som när man har luft i systemet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst speedy Postad 9 April , 2010 Rapport Share Postad 9 April , 2010 Jaha Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dr Müller Postad 10 April , 2010 Rapport Share Postad 10 April , 2010 Hmmm...jag har trampat pedalen i botten när oljan var slut. Återstår att se om jag gjort bort mig då. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst fremar Postad 10 April , 2010 Rapport Share Postad 10 April , 2010 Det är inte alltid packningarna vänder sig, men risken finns att dom gör det när man trampar i botten. //MARTIN Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MisterNJ Postad 31 Mars , 2013 Rapport Share Postad 31 Mars , 2013 Nu gör jag ett litet trådlyft då det ändå berör ämnet. Finns det någon som har luftningsschema på en tgb20? blir tokig på luften som aldrig försvinner efter ett felaktigt damaskbyte :S Mvh Nicklas (nybliven 20 ägare) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mandarin Postad 31 Mars , 2013 Rapport Share Postad 31 Mars , 2013 Höger bak vänster bak höger fram främre cylinder vänster fram främre cylinder höger mitten vänster mitten höger fram bakre cylinder vänster fram bakre cylinder Det här förutsätter att 20bilen är identisk med 13bilen i det här avseendet vilket jag är ganska säker på att den är. // Jonas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MisterNJ Postad 31 Mars , 2013 Rapport Share Postad 31 Mars , 2013 Höger bak vänster bak höger fram främre cylinder vänster fram främre cylinder höger mitten vänster mitten höger fram bakre cylinder vänster fram bakre cylinder Det här förutsätter att 20bilen är identisk med 13bilen i det här avseendet vilket jag är ganska säker på att den är. // Jonas Höger bak vänster bak höger fram främre cylinder vänster fram främre cylinder höger mitten vänster mitten höger fram bakre cylinder vänster fram bakre cylinder Det här förutsätter att 20bilen är identisk med 13bilen i det här avseendet vilket jag är ganska säker på att den är. // Jonas Tack för infon! ska prova och se om det blir bättre, annars får jag återkomma / Nicklas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 31 Mars , 2013 Rapport Share Postad 31 Mars , 2013 Man kan få lufta ett flertal gånger, och blir inte det bra ändå, kör med metoden som övriga ovan skrivit: att du luftar huvudcylindern först. Eller som jag, åker till Mekonomenverkstan där jag känner hela gänget, och kopplar in bromsluftningsverktyget på tryckluft..grymt fint resultat sen!! NOGA att du luftar nipplarna i rätt ordning, som Mandarin här ovan har angivit. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MisterNJ Postad 31 Mars , 2013 Rapport Share Postad 31 Mars , 2013 Härligt med svar, men två av nipplarna verkat rostat fast.. båda bak på v-sida :/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.