Gå till innehåll

militär auktion


Gäst wackerberg

Rekommendera Poster

Gäst christer_tgb

Vi får hoppas att det blir lättare att komma igenom filtret efter 1/7-2010, när besiktningen inte måste ske hos bilprovningen längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bollebygdarn
Vi får hoppas att det blir lättare att komma igenom filtret efter 1/7-2010' date=' när besiktningen inte måste ske hos bilprovningen längre.[/quote']

PDT_Armataz_02_12.gifPDT_Armataz_02_12.gifPDT_Armataz_02_12.gifPDT_Armataz_02_12.gifPDT_Armataz_02_12.gifPDT_Armataz_02_12.gifPDT_Armataz_02_12.gifPDT_Armataz_02_12.gifPDT_Armataz_02_12.gif

/Kjell
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Professorn

Nyligen hemkommen från auktionen. Generellt intryck är att det blev billigt samt i ett rasande tempo. Ca 150-200 utrop i timmen. Själv köpte jag ingenting och känner mig lite vedmodig.

Ett axplock av priser(exkl moms): 3st axlar TGB20 21tkr. , TGB11 ca 25-40tkr, Valp 7-10tkr, TGB20 14-17tkr, TGB30 13-15tkr, TGB40 brandbil 45tkr.

Bilarna gick alltså för halva priset. Reservdelarna i början av auktionen såsom däck, låda och motorer gick till mer eller mindre normalpris.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robotjeep tgb1111 gick till Holland för 50000:- tillsammans med PV-jeep 9031 för 46000:-

Snittpris på tgb 11 blev 22000, dom sista 6 st 11:a bilarna gick för 18000:- st

 

tgb 13 såldes för runt 17000. En köpare tog 4 st för 15000:- vardera.

 

Tgb 20 gick för runt 16000:-. Många såldes för 15000:-

 

TGB 30 såldes nästan alla för 15000:- vardera. En såldes för 13000:-

 

Två st 912:or såldes för 15000:- resp 12000:- Och dom var fina

 

Priserna var överlag låga. Vädret var strålande fint. Inte riktigt lika mycket folk som på de auktioner jag varit på tidigare.

4st Valpar gick för ca 6000:- Dom var dåliga och får betraktas som reservdelsbilar.

Många som jag kände var där. Till ovanstående priser tillkommer moms.

 

En liten film när Robotjeep tgb 1111 auktioneras bort. Dagens dyraste militärbil.

Beau2010-06-04 22:30:53
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst borre

IMG_0639_2.jpg

 

Här är 935 (Hytt på 912 chassi) som jag köpte. Gick för 15000:- Jätte fin i Hytten, stabshytten och runt om. Nästan alla delar fanns med så nu återstår att sätta in radioutrust som väntar hemma. Då blir den 90% komplett och 10% smådaljer. Den har rullat 2065mil, 1959.  Bataljonövningskartorna fanns kvarPDT_Armataz_02_02.gif.

 

 

 

 

borre2010-06-04 23:43:15

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skogsvild

Ett axplock av priser(exkl moms): 3st axlar TGB20 21tkr. ' date=' TGB11 ca 25-40tkr, Valp 7-10tkr, TGB20 14-17tkr, TGB30 13-15tkr, TGB40 brandbil 45tkr.

 
[/quote']

Sjukt att 3 lösa axlar kostade 21 000:- medans hela bilar gick mellan 14 000-17 000:-
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag såg och anntecknade så låg de flesta 1314 bilarna mellan 15-20 tusen.

2 bilar gick i alla fall för 20000 och jag ropade själv in en av dem. Då fick jag en bil med 5st helt nya Trelleborg cross country, rostfritt avgassystem och en aluzink hytt på den!

 

Klart värt de exta tusenlapparna enligt mig! Dock så var det en  del rost på sjuktransporthytten och lite bucklig hytt, men men man kan inte få allt..

 

Den dyraste 30 bilen gick för 23 vad jag såg och då var den helt ok på ytan i allafall.

Många andra låg sen på 15, 16 och 17. Helt otroligt billigt enligt mig, bara rena skrotvärdet blir ju en del.

Enligt uppgift så var en eller flera bilar där utan automatiska växelväljaren

 

Överlag får man säga att det var dåligt skick på de flesta fordonen, men det var väntat.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

Själv kom jag och kompisen hem igår förmiddag kl 9 med 1 st Tgb 30. Planen var som vanligt att inte köpa något men vis av tidigare erfarenhet tittade vi ut några tänkbara objekt ifall priserna mot förmodan skulle falla oss i smaken. Även om saker är billiga vill man ju åtminstone gjort något slags bedömning av aktuell status (hur noggrann den nu kan bli när det inte ens fanns batterier i fordonen...) innan man lägger ett bud. Men gud eller om ni så vill, djävulen, var på vår sida och det första av två fordon vi satt på önskelistan ropades in till den ynkliga summan 15 tkr + moms. För en Tgb 30 som inte ens gått 1200 mil...!! Nog blev vi allt lite överraskade över prisbilden men då priset höll sig inom vår limit så fanns det ju ingen återvändo. Det sägs ju att man oftare ångrar sådant man INTE gjorde än sådant man verkligen tog sig för. Vi får väl hoppas att det gäller även här.

Fortsättning med bilder följer...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

En tgb 1314 ambulans blev det för 16tkr... kortis i generatorn samt luft i bromsarna, men 30mil hem gick den iaf.... efter bortkoppling av generator och ca 100liter bensin...

 

Tycker priserna var riktigt bra... men fordonen var ej startbara på visningen, så det borde ha påverkat priserna lite...

 

Kikade lite extra på 30-bilarna, endel fina & endel rostiga. några utan automatisk växelväljare. majoriteten gick för 15tkr... mycket lastbil för pengarna...

 
samlarsaker2010-06-06 22:26:13
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalkyl

Fick köpt 5,5t winch för 5000 + moms.... var kanske inte den bästa affär jag gjort. men när man inte stegar priset själv utan utroparen höjer med 1000 kr i varje call så.... nåja, nu har man en.

En motorvärmare som passar till både Suggan och TL11:an satt OK det med.

Appropå det: Någon som har kapelltak till TL11/12 ? Sälja eller låna ut för nytillverkning?

 

Hör av er till Kalkyl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

IMG_0639_2.jpg

Här är 935 (Hytt på 912 chassi) som jag köpte. Gick för 15000:- Jätte fin i Hytten' date=' stabshytten och runt om. Nästan alla delar fanns med så nu återstår att sätta in radioutrust som väntar hemma. Då blir den 90% komplett och 10% smådaljer. Den har rullat 2065mil, 1959.  Bataljonövningskartorna fanns kvar[img']smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img].

 

 

Avundsjuk  PDT_Armataz_02_06.gif men grattis till ett läckert köp.

 

Vad är måtten inne i hytten ca?

Hoppas du kommer med bilder på ditt bygge sen man kan du inte bara lägga upp lite bilder hur det ser ut just nu inne i hytten?

Och gärna lite mer extriör bilder på din fina 935a

PDT_Armataz_02_03.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst borre

Klart jag ska fixa detta till dig. Ska plocka upp den imornPDT_Armataz_02_02.gif. Det fanns inte många i armen. Man hade mellan 2-4 på varje rgemente. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Danne

I lördags stod det 6-7 stycken TGB40 på bangården i Umeå som körts dit från mobbförrådet i Tavelsjö och var påväg att skickas ner med tåg till någon av FMVs uppköpare. Undrar om det blir dags för en ny auktion snart :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I lördags stod det 6-7 stycken TGB40 på bangården i Umeå som körts dit från mobbförrådet i Tavelsjö och var påväg att skickas ner med tåg till någon av FMVs uppköpare. Undrar om det blir dags för en ny auktion snart :)

Kan ju vara MSB som "handlat" också..
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...