Gå till innehåll

TP21 - min sugga


Gäst Humlegaard

Rekommendera Poster

Gäst Humlegaard

Ärade forumister!

 

Jag har läst detta forum från och till. Emellanåt her jag hittat lösningar på mina problem, andra gånger har jag läst enbart för nöjes skull.

 

Nu har jag för avsikt att göra ett köp av en Sugga, helt vansinnigt givetvis, men kul. Jag undrar om någon har några tips på fällor och liknande.

 

Detta vet jag:

Sprucket grenrör, oklart var.

Färdbroms ur funktion.

Rost i golv.

Kaross hel men färgen flagar överallt.

Alla gummilister har antingen fallit bort, hänger och fladdrar eller är duktigt spruckna.

Inget radiobord eller tillhörande kablage finns med.

Ytrost i balkar och synligt rostangrepp under tanken.

Dåligt avgassytem.

Rostigt i hela bagageutrymmet.

Rosthål stora som snusdodor under fotsteget vid bakdörrarna på bägge sidorna.

All lös utrustning saknas, såsom spade, yxa, dunkar, antenner mm.

Motor går bra och är lättstartad.

Bilen rullar lätt.

Hyggliga däck.

Alla växlar och fördelningsväxellådan fungerar.

Parkeringsbromsens funktion är tillräcklig.

Dörrar lås och gångjärn fungerar som de ska.

 

Priset är av underordnad betydelse eftersom jag har för avsikt att behålla bilen under överskådlig framtid, däremot vill jag inte göra ett dåligt köp. Jag vill inte få ett fordon som blir stående i ladan på grund av svårtillgängliga reservdelar eller liknande.

 

I och med detta eventuella fordonsköp har jag för avsikt att förvärva ett fordon som kan användas året runt när andan faller på. Min önskan är att hålla fordonet i bruksskick.

 

Med hopp och goda råd.

 

 
Humlegaard2010-06-19 12:34:59
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 84
  • Skapat
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Gäst klanen 1

Sprucket grenrör, oklart var.= spjälhuset (förvärmningen till fögasaren)mycke svårt att få tag på man får bygga en egen

Färdbroms ur funktion.=troligen så behöver du hona runt om sen köper man renoveringssats till cylindrarna hos exe altyco

Rost i golv.=bilen är bara rakaytor som är punktade så golv är lättlagat

Kaross hel men färgen flagar överallt.=högtrykstvätt

Alla gummilister har antingen fallit bort, hänger och fladdrar eller är duktigt spruckna.=veteranbilsmarknader

Inget radiobord eller tillhörande kablage finns med.=svårt att hitta men har man inte bråttom så dycker det upp sådana eller så får du kopiera ett

Ytrost i balkar och synligt rostangrepp under tanken.=stålborste men ser du tanken så saknar du skyddsplåten??

Dåligt avgassytem.=altyco säljer det han inte har är dämparen

Rostigt i hela bagageutrymmet.=troligen ytrost bilen har tjockplåt 

Rosthål stora som snusdodor under fotsteget vid bakdörrarna på bägge sidorna.=standar

All lös utrustning saknas, såsom spade, yxa, dunkar, antenner mm.=går att hitta

Motor går bra och är lättstartad.=huvudsaken att den funkar glöm inte att använda blyersättningen

Bilen rullar lätt.

Hyggliga däck.

Alla växlar och fördelningsväxellådan fungerar.

Parkeringsbromsens funktion är tillräcklig.

Dörrar lås och gångjärn fungerar som de ska.

 

lycka till
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

Grenröret är således affärens svagaste punkt. Tillverka eget, nja såpass händig är jag inte.

-Förslag på annan lösning?

-Hur gör andra?

-Någon som tillverkat själv?

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalkyl

Oftast byter man till en "roligare" motor. Slipper problem med dålig tillgång på reservdelar och bilen går förmodligen både bättre och billigare, oavsett val av motor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

Roligare än en sidventilsexa??

 

Nä, allvarligt så är det inte aktuellt med något annat är en originalspis av nostalgiskäl.

Men kanske finns det någon annan som lyft ur sin motor och således har lite prylar liggande?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalkyl

Jo jo.PDT_Armataz_02_32.gif

Logiskt sett så har nog en och annan bytt till "roligare" motor och då finns det ju motorer och delar över. Det gäller bara att hitta dem.

 

Speckulerar Kalkyl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tator

Jag har en sugga som jeg kanskje skal selge. Det er litt å gjøre på den, men den har fungerande driftsbromsar, fungerande handbroms, fungerande sperrer. Har inte forsøkt å starte motoren på den, den har inte varit i gang på 15 år, men den går fint rundt på både startmotoren ock startsveiven. dekkene har bra ock rigtig mønster, dock har dom noe torrsprickar. Rost finnes samt avflassende maling, men bilen har radiobord, skillevegg,kjettinger og sykkelstativ ock ALLA antenner i behold. Noe radioutrustning finnes också. Har också liggende nya packningar til alla hjulsylindre, huvedbromssylinder ock til vacumsperrene. lite ekstra deler som bromsslangar, ekstra diff, ekstra drivknutar, ekstra dør ock beskrivning del1 ock del 2 i næra nyskick finnes också.+ lite til. Vet inte hva jag kan ta for den, men det er inte aktuelt å selge den til noen som evt vil bygga om den.

Kan det vara av interesse?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

Sprucket grenrör' date=' oklart var.= spjälhuset (förvärmningen till fögasaren)mycke svårt att få tag på man får bygga en egen[/quote']

 

Hur kontaterar jag vad som är trasigt utan att skruva isär?

 

Var kan man få hjälp att laga/nytillverka ett sprucket spjällhus?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst klanen 1

samma delar sitter i volvo droskan

om det är en spricka så kan man troligen lämna in den till någon som kan svetsa sprickan

i den ena som jag har så blev jag tvungen att tillverka en egen det blev inte snygg men det funkar

om det är en lten spricka så kan man använda keramisk metal på tub
klanen 12010-05-31 19:18:02
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

...i den ena som jag har så blev jag tvungen att tillverka en egen det blev inte snygg men det funkar...

 

Har du någon dokumentation om detta i form av bilder eller dylikt?

 

Vad ska är rimligt att bjuda för ovanstående objekt?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tator

Jeg kan nok sende deg noen bilder, men har du en mail adresse? Sliter litt med å legge inn bilder her. Det eneste jeg har her er dette.sugga_mi_Small.JPGtator2010-05-31 20:38:09

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst klanen 1

bromsarna är det minsta problemet

 

Vad blir enligt dig det största problemet?

det finns nog inte något stort problem

det ända man inte kan hitta är plåtdelar så allt måste tillverkas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Carlsson

Jag gjorde iordning en sugga för några år sedan och plåtdelar som skärmar och nederdelen på dörrarna gjorde en plåtslagare i byn åt mej. Dom blev riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard
Jag gjorde iordning en sugga för några år sedan och plåtdelar som skärmar och nederdelen på dörrarna gjorde en plåtslagare i byn åt mej. Dom blev riktigt bra.

Byn betyder i ditt fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst klanen 1

jag börjar undrar

hur mycket kunskap har du om bilar

ska du lämna bort allt eller har du svets och kan mecka i hobbynivå

är det så att du måste lämna bort eller få kompisar att göra allt så skulle jag rekomendera att köpa färdigt det blir billigare

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

Bra och motiverad fråga!

 

Jag skruvar själv men svetsandet klarar jag inte av, el och mekanik förstår jag. Men jag har inte den medfödda förmågan som vissa har att med hjälp av öronen konstatera att "ställ fram tändningen 2 grader och öppna luftskruven ett halvt varv".

 

Dessutom har jag vissa begränsningar i mina lokaler. Jag äger inte en komplett motorverkstad om vi säger så, snarare har jag utrymmen i lada med hårt golv och tätt tak. Vissa (kanske merparten av medlemmarna här) är ju utrustade med en komplett verkstad med svets, svarv,  fräs, pelar lyft, motorlyft och allehanda pryttlar samt oceaner av tid. Så är det inte för mig.

 

Börjar känna att jag kanske hamnat i lite fel sällskap här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Nej för helskotta. Här är informationsflödet det viktiga, inte vilka meckar-resurser man har. En militärbil är det enklaste fordon man kan köpa och endera man skruvar själv eller lämnar grejorna ifrån sig bör det vara relativt enkelt att få ordning på dem med förmedlad kunskap härifrån. Jag hjälpte till exempel min morbror med verkstadsdokumentation till valp så han kunde lämna sin jaktbil till en traktorverkstad för ett tag sen. Det gjorde att verkstan grejade bilen relativt smidigt trots noll kunskap om modellen från början.

 

Jag tror inte sådär väldigt många har inomhusresurser att hysa de här klumpedunsarna och det är långt ifrån alla som skruvar allting själva. Själv har jag haft tur att kunna hålla till på min mors gård, men var där hänvisad till Blå Hallen, en vädermässigt ganska nyckfull verkstadsresurs. Hittills har jag haft relativt gott om tid också, men med familj på jäsning och flytt till ort helt utan lokal- och uppställningsmöjligheter har meckandet plötsligt mer eller mindre avstannat. Så fortsätt gärna vara med oss, forumet ska skapas av deltagarna!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...