Gäst Humlegaard Postad 30 Maj , 2010 Rapport Share Postad 30 Maj , 2010 Ärade forumister! Jag har läst detta forum från och till. Emellanåt her jag hittat lösningar på mina problem, andra gånger har jag läst enbart för nöjes skull. Nu har jag för avsikt att göra ett köp av en Sugga, helt vansinnigt givetvis, men kul. Jag undrar om någon har några tips på fällor och liknande. Detta vet jag: Sprucket grenrör, oklart var. Färdbroms ur funktion. Rost i golv. Kaross hel men färgen flagar överallt. Alla gummilister har antingen fallit bort, hänger och fladdrar eller är duktigt spruckna. Inget radiobord eller tillhörande kablage finns med. Ytrost i balkar och synligt rostangrepp under tanken. Dåligt avgassytem. Rostigt i hela bagageutrymmet. Rosthål stora som snusdodor under fotsteget vid bakdörrarna på bägge sidorna. All lös utrustning saknas, såsom spade, yxa, dunkar, antenner mm. Motor går bra och är lättstartad. Bilen rullar lätt. Hyggliga däck. Alla växlar och fördelningsväxellådan fungerar. Parkeringsbromsens funktion är tillräcklig. Dörrar lås och gångjärn fungerar som de ska. Priset är av underordnad betydelse eftersom jag har för avsikt att behålla bilen under överskådlig framtid, däremot vill jag inte göra ett dåligt köp. Jag vill inte få ett fordon som blir stående i ladan på grund av svårtillgängliga reservdelar eller liknande. I och med detta eventuella fordonsköp har jag för avsikt att förvärva ett fordon som kan användas året runt när andan faller på. Min önskan är att hålla fordonet i bruksskick. Med hopp och goda råd. Humlegaard2010-06-19 12:34:59 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst klanen 1 Postad 30 Maj , 2010 Rapport Share Postad 30 Maj , 2010 Sprucket grenrör, oklart var.= spjälhuset (förvärmningen till fögasaren)mycke svårt att få tag på man får bygga en egen Färdbroms ur funktion.=troligen så behöver du hona runt om sen köper man renoveringssats till cylindrarna hos exe altyco Rost i golv.=bilen är bara rakaytor som är punktade så golv är lättlagat Kaross hel men färgen flagar överallt.=högtrykstvätt Alla gummilister har antingen fallit bort, hänger och fladdrar eller är duktigt spruckna.=veteranbilsmarknader Inget radiobord eller tillhörande kablage finns med.=svårt att hitta men har man inte bråttom så dycker det upp sådana eller så får du kopiera ett Ytrost i balkar och synligt rostangrepp under tanken.=stålborste men ser du tanken så saknar du skyddsplåten?? Dåligt avgassytem.=altyco säljer det han inte har är dämparen Rostigt i hela bagageutrymmet.=troligen ytrost bilen har tjockplåt Rosthål stora som snusdodor under fotsteget vid bakdörrarna på bägge sidorna.=standar All lös utrustning saknas, såsom spade, yxa, dunkar, antenner mm.=går att hitta Motor går bra och är lättstartad.=huvudsaken att den funkar glöm inte att använda blyersättningen Bilen rullar lätt. Hyggliga däck. Alla växlar och fördelningsväxellådan fungerar. Parkeringsbromsens funktion är tillräcklig. Dörrar lås och gångjärn fungerar som de ska. lycka till Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 30 Maj , 2010 Rapport Share Postad 30 Maj , 2010 Grenröret är således affärens svagaste punkt. Tillverka eget, nja såpass händig är jag inte. -Förslag på annan lösning? -Hur gör andra? -Någon som tillverkat själv? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Kalkyl Postad 30 Maj , 2010 Rapport Share Postad 30 Maj , 2010 Oftast byter man till en "roligare" motor. Slipper problem med dålig tillgång på reservdelar och bilen går förmodligen både bättre och billigare, oavsett val av motor. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 30 Maj , 2010 Rapport Share Postad 30 Maj , 2010 Roligare än en sidventilsexa?? Nä, allvarligt så är det inte aktuellt med något annat är en originalspis av nostalgiskäl. Men kanske finns det någon annan som lyft ur sin motor och således har lite prylar liggande? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Kalkyl Postad 30 Maj , 2010 Rapport Share Postad 30 Maj , 2010 Jo jo. Logiskt sett så har nog en och annan bytt till "roligare" motor och då finns det ju motorer och delar över. Det gäller bara att hitta dem. Speckulerar Kalkyl Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst tator Postad 30 Maj , 2010 Rapport Share Postad 30 Maj , 2010 Jag har en sugga som jeg kanskje skal selge. Det er litt å gjøre på den, men den har fungerande driftsbromsar, fungerande handbroms, fungerande sperrer. Har inte forsøkt å starte motoren på den, den har inte varit i gang på 15 år, men den går fint rundt på både startmotoren ock startsveiven. dekkene har bra ock rigtig mønster, dock har dom noe torrsprickar. Rost finnes samt avflassende maling, men bilen har radiobord, skillevegg,kjettinger og sykkelstativ ock ALLA antenner i behold. Noe radioutrustning finnes också. Har också liggende nya packningar til alla hjulsylindre, huvedbromssylinder ock til vacumsperrene. lite ekstra deler som bromsslangar, ekstra diff, ekstra drivknutar, ekstra dør ock beskrivning del1 ock del 2 i næra nyskick finnes också.+ lite til. Vet inte hva jag kan ta for den, men det er inte aktuelt å selge den til noen som evt vil bygga om den. Kan det vara av interesse? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 31 Maj , 2010 Rapport Share Postad 31 Maj , 2010 Det är av intresse. Vill du skicka mig en bild? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 31 Maj , 2010 Rapport Share Postad 31 Maj , 2010 Sprucket grenrör' date=' oklart var.= spjälhuset (förvärmningen till fögasaren)mycke svårt att få tag på man får bygga en egen[/quote'] Hur kontaterar jag vad som är trasigt utan att skruva isär? Var kan man få hjälp att laga/nytillverka ett sprucket spjällhus? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst klanen 1 Postad 31 Maj , 2010 Rapport Share Postad 31 Maj , 2010 samma delar sitter i volvo droskan om det är en spricka så kan man troligen lämna in den till någon som kan svetsa sprickan i den ena som jag har så blev jag tvungen att tillverka en egen det blev inte snygg men det funkar om det är en lten spricka så kan man använda keramisk metal på tubklanen 12010-05-31 19:18:02 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 31 Maj , 2010 Rapport Share Postad 31 Maj , 2010 ...i den ena som jag har så blev jag tvungen att tillverka en egen det blev inte snygg men det funkar... Har du någon dokumentation om detta i form av bilder eller dylikt? Vad ska är rimligt att bjuda för ovanstående objekt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst tator Postad 31 Maj , 2010 Rapport Share Postad 31 Maj , 2010 Jeg kan nok sende deg noen bilder, men har du en mail adresse? Sliter litt med å legge inn bilder her. Det eneste jeg har her er dette.tator2010-05-31 20:38:09 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 31 Maj , 2010 Rapport Share Postad 31 Maj , 2010 Jeg kan nok sende deg noen bilder' date=' men har du en mail adresse? Sliter litt med å legge inn bilder her. Det eneste jeg har her er dette.[img']http://forum.terrangbil.net/uploads/592/sugga_mi_Small.JPG[/img] Du har PM. Är den lika fin på andra sidan? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Maybach Postad 31 Maj , 2010 Rapport Share Postad 31 Maj , 2010 Hej! Jag är seriöst intresserad av din tp 21. SMS:a gärna dina kontaktuppgifter på tfn +46737842558. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Maybach Postad 31 Maj , 2010 Rapport Share Postad 31 Maj , 2010 Hej! Jag är seriöst intresserad av din tp 21. SMS:a gärna dina kontaktuppgifter till tfn +46737842558 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 1 Juni , 2010 Rapport Share Postad 1 Juni , 2010 Finns alla delar till att renovera hela bromssystemet att få tag på? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 1 Juni , 2010 Rapport Share Postad 1 Juni , 2010 Har både svetsat och hårdlött grenrör till veteranbilar så det mesta går att laga. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst klanen 1 Postad 1 Juni , 2010 Rapport Share Postad 1 Juni , 2010 Finns alla delar till att renovera hela bromssystemet att få tag på? bromsarna är det minsta problemet Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 1 Juni , 2010 Rapport Share Postad 1 Juni , 2010 bromsarna är det minsta problemet Vad blir enligt dig det största problemet? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst klanen 1 Postad 2 Juni , 2010 Rapport Share Postad 2 Juni , 2010 bromsarna är det minsta problemet Vad blir enligt dig det största problemet? det finns nog inte något stort problem det ända man inte kan hitta är plåtdelar så allt måste tillverkas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Carlsson Postad 2 Juni , 2010 Rapport Share Postad 2 Juni , 2010 Jag gjorde iordning en sugga för några år sedan och plåtdelar som skärmar och nederdelen på dörrarna gjorde en plåtslagare i byn åt mej. Dom blev riktigt bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 2 Juni , 2010 Rapport Share Postad 2 Juni , 2010 Jag gjorde iordning en sugga för några år sedan och plåtdelar som skärmar och nederdelen på dörrarna gjorde en plåtslagare i byn åt mej. Dom blev riktigt bra. Byn betyder i ditt fall? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst klanen 1 Postad 3 Juni , 2010 Rapport Share Postad 3 Juni , 2010 jag börjar undrar hur mycket kunskap har du om bilar ska du lämna bort allt eller har du svets och kan mecka i hobbynivå är det så att du måste lämna bort eller få kompisar att göra allt så skulle jag rekomendera att köpa färdigt det blir billigare Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 4 Juni , 2010 Rapport Share Postad 4 Juni , 2010 Bra och motiverad fråga! Jag skruvar själv men svetsandet klarar jag inte av, el och mekanik förstår jag. Men jag har inte den medfödda förmågan som vissa har att med hjälp av öronen konstatera att "ställ fram tändningen 2 grader och öppna luftskruven ett halvt varv". Dessutom har jag vissa begränsningar i mina lokaler. Jag äger inte en komplett motorverkstad om vi säger så, snarare har jag utrymmen i lada med hårt golv och tätt tak. Vissa (kanske merparten av medlemmarna här) är ju utrustade med en komplett verkstad med svets, svarv, fräs, pelar lyft, motorlyft och allehanda pryttlar samt oceaner av tid. Så är det inte för mig. Börjar känna att jag kanske hamnat i lite fel sällskap här. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 4 Juni , 2010 Rapport Share Postad 4 Juni , 2010 Nej för helskotta. Här är informationsflödet det viktiga, inte vilka meckar-resurser man har. En militärbil är det enklaste fordon man kan köpa och endera man skruvar själv eller lämnar grejorna ifrån sig bör det vara relativt enkelt att få ordning på dem med förmedlad kunskap härifrån. Jag hjälpte till exempel min morbror med verkstadsdokumentation till valp så han kunde lämna sin jaktbil till en traktorverkstad för ett tag sen. Det gjorde att verkstan grejade bilen relativt smidigt trots noll kunskap om modellen från början. Jag tror inte sådär väldigt många har inomhusresurser att hysa de här klumpedunsarna och det är långt ifrån alla som skruvar allting själva. Själv har jag haft tur att kunna hålla till på min mors gård, men var där hänvisad till Blå Hallen, en vädermässigt ganska nyckfull verkstadsresurs. Hittills har jag haft relativt gott om tid också, men med familj på jäsning och flytt till ort helt utan lokal- och uppställningsmöjligheter har meckandet plötsligt mer eller mindre avstannat. Så fortsätt gärna vara med oss, forumet ska skapas av deltagarna! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.