Gå till innehåll

Intercom system


Gäst Daniel.H.

Rekommendera Poster

Gäst Daniel.H.

Hejsan! antar många med mig har åkt i tgb/jeep och blivit trött på att höja rösten och fråga va? va? VAD SA DU?

jag satt och funderade på rallyfolket, de kör ju med intercom ofta peltor, men då jag inte kör med hjälm eller vill ha stora hörselkåpor undrar jag om någon har någon bra lösning på detta!?

önskar något som håller och funkar men väldig gärna får stanna på lekmanna priser.

kanske sitter någon på begagnat isf PM:a mig.

 

roligt med idèr och lösningar så fram med kameran och visa mig och alla andra hur ni gjort! PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bajon1
Ett enkelt sätt är att köra med PMR radio och ett enkelt headset.

Ja headset är att rekommendera då det kan va lite svårt att höra vad som sägs

när man ligger på en marschhastighet på 60-70 km/tim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.
Ett enkelt sätt är att köra med PMR radio och ett enkelt headset. Har själv använt Cobra vid MC åka.

 

jo men då ska man ha två cb med headset och känns inte som det blir den riktiga intercom kännslanPDT_Armataz_02_05.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Seglarn

Mitt förslag var en billig enkel lösning som funkar. Givetvis finns det andra. Utbudet på marknaden är stort men kostar också betydligt mer. Mitt förslag ligger under 600 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.
Mitt förslag var en billig enkel lösning som funkar. Givetvis finns det andra. Utbudet på marknaden är stort men kostar också betydligt mer. Mitt förslag ligger under 600 kr.

 

ja det verkar nästen som det är det som gäller om man ska ha något för en vettig pengPDT_Armataz_02_14.gif fast man kan inte köra det som endast två parts kommunikation?

ju mer man tittar på intercom så blir man ju mer sugen på hörselkåpor med mic, kanske kan funka med enklare hörlurar med mick typ alla datanörd?

 

stor fördel med cb är ju att det är helt portabelt.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

23302.jpg

Motorcykel-intercom

För förare och passagerare

MC-intercom med individuellt reglerbar volymstyrka för passagerare resp. förare.

 

Headsetet fästes på insidan av hjälmen med medföljande kardborreband.

 

Audioingång för CD, freestyle etc., som automatiskt dämpas under samtal.

 

Drivs med 2 st R03 (AAA) batterier.

 

Levereras med:

- 2st headset 

- vindskydd till mikrofonerna

 

 

borde funka för vanliga kåpor me

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

 peltor peltor peltor man blir sugen på peltorPDT_Armataz_02_23.gif dock för dyrt om man ska ha två kåpor och en enhet, hadde jag använt det mer hadde det inte varit svårt att välja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

20050919155035.jpg

dessa rekomenderar peltor...

vill man inte ha buller dämpande så varför inte köra med kommradio och öron mussla...

fast man kanske skulle skaffa riktiga med blåtand så man kan prata i telefon mePDT_Armataz_02_10.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om det är mic man skall ha eller en 

Nån som har koll på hur vilket av kontaktblecken på ett mobilheadsetsladd till en Nokia E72 som gör vad och till vilka tåtar denna skall kopplas. Jag funderade på att göra ett TGBheadset med strupmic och tex de vanliga musslorna under hörselskydd. Med flatrate kan man lika gärna ringa till polarn i sätet bredvid som att ha intercom...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Någon strupmic lär inte behövas. Åtminstone inte om det är några Peltorlurar för de funkar med standardmicen i betydligt bullrigare miljöer än en TGB.

 

Vad gäller Nokias kontakter så är det en mindre djungel men två modeller har jag lite koll på och det är två varianter av den fyrpoliga 2,5mm kontakten. Jag har gjort om Peltorlurar till båda varianterna och de funkar kanon. E72 har vad jag läste mig till 3,5mm kontakt och är den fyrpolig finns det en chans att en av inkopplingarna är samma.

 

Denna är den troligaste (för den är nyast) och den passar bla till 3109c (Har man lite tur passar den 3-poliga kontakten som är standard på många lurar också. En del gör det och andra inte så jag tror det hänger på toleranser vid tillverkningen om det funkar.)

 

Nokiakontakt_1.jpg

 

Den här passar till bla 5210

 

Nokiakontakt_2.jpg

 

mvh Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hassefan is back
Vi har PMR i gruppen "8 man" och mic delen sätts mellan comtec och skallen fungerar skitbra PDT_Armataz_02_43.gif 

 

Bild?PDT_Armataz_02_14.gif

Ska se om jag får tag på dom från kasunen nästa helg när jag har terrängkörning med mina förare
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.
Vi har PMR i gruppen "8 man" och mic delen sätts mellan comtec och skallen fungerar skitbra PDT_Armataz_02_43.gif 

 

Bild?PDT_Armataz_02_14.gif

Ska se om jag får tag på dom från kasunen nästa helg när jag har terrängkörning med mina förare

 

vore inte dumt alls gärna märke och detalj på prylarna! PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Gäst christer_tgb

Nope

 

 

 

Det var ett inlägg eller tråd där någon sade sig sälja interkomsystem, det var moduluppbyggt, lite luddigt vad som ingick och inga bilder att visa.

 

 

 

Tänkte följa upp om det kommit bilder eller övrig info men hittar inte dit längre. :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...