Gå till innehåll

Expedition Island 2010


Gäst Daniel.L

Rekommendera Poster

Gäst H.Hansen

Ja helt otroliga vyer, 

det skall verkligen bli kul att se allt och läsa om äventyret när ni kommer hem .
Allt det fina på bara en vecka, så mycket trevligt ni har kvar PDT_Armataz_02_39.gif.
Ja och välkommen hit önskar jag också PDT_Armataz_02_43.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Fredrik L

Jaha då har man fått tag i lite internetuppkoppling igen PDT_Armataz_02_43.gif gött!!


Idag är vi i egilstaur (stavning) och slappar. Vi har klarat av trippen lite snabbare än vi planerade så vi har ett par dagar över till slappande.


Totalt har vi kört 330 mil PDT_Armataz_02_16.gif och vi planerade med styvt 200.


Det kommer snart en liten reseskildring och mer bilder.


Fredde

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

En liten bild kan man ju bjuda på sålänge


När jag tog denna bilden hade vi inte sett en annan levande själ på styvt 2 dygn

Lite nervöst att vara ensamma ute i ingenstans med noll täckning på mobilen.


IMG_2749_1024x683.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chrille

En liten bild kan man ju bjuda på sålänge

 

 

 

 

När jag tog denna bilden hade vi inte sett en annan levande själ på styvt 2 dygn

Lite nervöst att vara ensamma ute i ingenstans med noll täckning på mobilen.

 

 

 

 

 

wöööuv!PDT_Armataz_02_24.gif Det såg ju inte riktigt ut!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Det är otroligt vackert vart man än tittar. Första dagarna gick kameran varm och man tittade på allt utom vägen men allterftersom dagarna gick blev man lite blasé och var det inget exeptionellt tittade man knappt åt det hållet.


Kan garantera att det blir en Islandsresa igen om ett par år!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Så nu sitter vi på stena färjan halvägs hem till Göteborg, den nästan månads långa resan närmar sig sitt slut.

 

Ca 350 mil blev det kört på island och då planerade vi med att det skulle bli ca 200, med oss har vi en otrolig upplevelse med en stark beroendeliknande känsla att återvända för mer utforskning.

 

Ett försök till att summera resan kommer framöver vad det lider.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Nu har man varit hemma i snart ett dygn och imorgon är man tillbaka i ekorrhjulet på jobbetPDT_Armataz_02_21.gif.




Tänkte först att jag skulle försöka knåpa ihop en liten reseberättelse men eftersom jag är urdålig på att utrycka mig i ord så överlämnar jag det till mina resekamrater och postar lite bilder med komentarer istället.




31504049.jpg


Här är vi i hamnen på Färöarna och ser några snygga danska fordon som ska med till island. 


Bilen till höger stötte vi på i Egilsstaoir och visade sig inehålla en trevlig familj som var på sin andra Islandsressa








Torshavn på Föröarna ligger bakom oss och vi har ca 1 dygn kvar till Island

31504051.jpg





Seyöisfjöröur som båten anländer till ligger vackert insprängt i en fjord med branta berg runt omkring.


31504052.jpg



Kjell fick problem med bränsletillförseln redan i Danmark och vi bytte bakre filtret utefter motorvägen men det hjälpte inte så när vi kom till island fick Kjell börja med att dra om lite slangar. Under tiden fotade jag lite kristallklart smältvatten.


31504053.jpg


 31504146.jpg

 





Vår första natt spenderade vi i Höfn med den här fina utsikten.


31504054.jpg










På väg ner från Vatnajökull där vi tänkte åka lite skoter på glaciären men tyvärr var det dåligt väder där uppe så man såg bara några meter framför sig 31504065.jpg








Glacier Lagoon. Eller lite mindre turistigt: Jökulsarlon. Gubben i ful keps fiskade upp en liten bit av vattnajökull som såg lite kul ut


31504066.jpg


31504067.jpg








Vattenfall vi såg på väg ner mot Vik


31504068.jpg










Bilder från ett fantastiskt fint Vik


31504069.jpg


31504071.jpg31504072.jpg31504073.jpg31504074.jpg


31504076.jpg


31504080.jpg31504088.jpg31504086.jpg31504081.jpg








Det här vattenfallet paserade vi på väg in mot Eyjafjällajökull. Inget speciellt egentligen men rätt kul att man kunde gå runt det


31504092.jpg






Halvvägs in mot vulkanen kom askmolnet. På bilderna syns det som en vägg i bakgrunden men ibland såg man inte en meter framför sig.


31504094.jpg31504097.jpg


31504099.jpg








På vägen ut såg vi den här bilen som trodde dom körde TGB. När vi kom satt dom på taket.


31504100.jpg31504101.jpg








Reykjavik var lite av en besvikelse. Dom flesta gamla byggnader var ersatta med moderna fula byggen.


Det här "konstverket" skapade lite debatt, jag hävdar att det är en älg medans övriga vill få det till en klumpig fågel. Vad tycker ni?


31504102.jpg








Lite sälar fick vi se oxå


31504103.jpg








Bilder från Snaefellsjökull.


Hela Island är proppat med stenstaplar i alla möjliga storlekar och former. Det ska tydligen betyda tur så Pernilla gjorde en liten egen stapel.


31504104.jpg


31504107.jpg








Väl nere från glaciären blev vi attackerade av en gäng fåglar som inte tyckte om att vi gick förbi. Dom dök ner mot oss och vek undan i sista stund.


31504108.jpg








Lova hälsar på några Islandshästar


31504110.jpg






Jag vill oxå bli en riktig vulkan när jag blir stor...


31504112.jpg






Gullfoss


31504114.jpg








Geysir är alla gejsrars pappa men har tyvärr tappat sin Styrka och står idag bara och puttrar upp lite varmvatten över kraterytan. I sina stordagar slungade den regelbundet upp en vattenkaskad 70 meter upp i luften.


Vi fick hålla oss tillgodo med Geysirs lillebror Strokur som "bara" slungar upp vattnet 20 meter


31504115.jpg




31504117.jpg


31504119.jpg


31504120.jpg


31504121.jpg


31504122.jpg


31504123.jpg








Landmannalaugar.


Värdens finaste camping? Omgivningen är det nog inte många andra campingar som kan konkurera med.


Och alla campingar med lite klass har givetvis badmöjligheter i hetvattenkällor.


31504124.jpg31504125.jpg








På väg mot okänd mark


31504127.jpg






Det var verkligen okänd mark. Vi passerade den här skylten men den gäller ju inte när man kör tgb 13......


31504133.jpg

 




Det var egentligen ingen väg utan mer ett par hjulspår och med jämna mellanrum var vägen markerad med käppar.

När vi kört ut i ödemarken och inte sett någon annan levande själ på 1 dygn kunde vi inte se några käppar längre stod vi inför ett val: Fortsätta fram och riskera att inte komma fram hela vägen eller vända tillbaka medan vi fortfarande hade tillräckligt med bränsle.

Eftersom vi med stor möda tagit oss halvvägs vågade vi inte chansa utan vände tillbaka.

När vi efter 2,5 dagar kom tillbaka till IMPASEBLE skylten hade dom dessutom kompletterat med en träskylt där det stog att vägen är avstängd.

31504129.jpg







 


Den här floden med glaciärvatten var inte helt kul att passera. På ditvägen åkte Daniel över först och jag såg hur han började driva med i strömmen innan han kom över och eftersom min bil väger 500-1000 kg mindre vågande jag inte följa efter.


Vi fick spendera natten på var sin sida floden och tidigt nästa morgon när smältvattnet avtagit lite åkte jag över.

På den här bilden har vi vänt tillbaka och var återigen tvungna att övernatta tills vattnennivån sjunkt lite.

Det var inte jättedjupt, det gick över däcken på djupaste stället, men det var väldigt strömt.

31504131.jpg



 


Lite sköna bilder


31504135.jpg

31504136.jpg




 31504137.jpg


31504139.jpg



 

I Husavik gick vi på valmuseum och penismuseum.


Penismuseumet har dongar från i princip alla djur som finns på island och dom väntar på att ägarna till 3 st mäniskopenisar ska avlida så dom kan få in även dom i en glasburk.

 

Åkte även ut på en valsafari men vi fick tyvärr bara se en gäng delfiner men det var strålande solsken och en ganska bra dag ändå.

31504142.jpg

31504140.jpg




 


Dettifors


31504144.jpg

31504145.jpg




 


Sådana här galler finns överallt på island och hindrar fåren (500 000 st totalt på Island) att smita från sin inhägnad.


31504148.jpg





Hyfsad utsikt

31504149.jpg





 


Tror ni det var brant?


31504150.jpg

 

 

 

 

Grötfrukost smakar konstigt nog mycket bättre i det fria. 

31504130.jpg




Bilarna fungerade bra men lite småbekymmer fick vi ju givetvis.

På min hände detta:


2 Avgasgummin gick av så jag fick najja upp systemet.

 

Växelstången lossnade från växellådan. Turligt nog hade inte muttern lossnat helt så det var bara att sätta tillbaka grejjorna och dra åt.

 

Bränsleproblem. Bytte först filtret bak utan resultat och kopplade sedan förbi originalfiltret fram med ett biltema filter.

 

Hjulväxeln höger fram var på väg att lossna från axeln. Fick hissa upp bilen och dra åt alla muttrarna.

 

Massivt oljeläckage från mellanaxeln som berodde på klantighet från min sida.

Strax innan resan fick jag lagerfel på kraftöverföringen till bakaxeln så jag demonterade den och satte ett täcklock över hålet.

Vad jag inte visste var att dom fyra bultarna som håller fast kraftöverföringen i bakkant på axeln satt i en genomgående gänga så det var 4 hål rakt in i axeln.

Felet var lätt åtgärdat genom att sätta dit nya bultar men det kunde gått åt pipan om vi inte upptäckt det i tid.

Stötdämparen vänster bak gick av och höger bak började läcka olja.



 

 

 


 
































Fredrik L2010-09-09 21:40:31
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bollebygdarn

Japp, då va man hemma igen i värmenPDT_Armataz_02_02.gif

Bättre bilder än dom redan presenterade kan jag inte bidra med, dock några tankar för dom som planerar åka dit för första gången:

Islänningarna är mycket trevliga(tycker jag)pratar bra engelska och ibland även Svenska, dom är dessutom mycket intresserade av våra bilar, spelar ingen roll om man kommer ensam eller är vi va 2 eller 3 bilar, dom hejjar/fotar och kommer gärna fram och frågar och ger berömm, kul tycker jagPDT_Armataz_02_03.gif

För oss som vill ha bästa möjliga bensin(V-Power från Shell väljer jag)så är det mindre bra, väldigt svårt att få annat än 95 oktan på Island.

Sen ett problem som man kanske inte tänker på innan, damm, mycket damm blir det på grusvägarna som är många, betyder att man får skaka sängkläder varje dag typ, så där krävs förbättringar inför nästa resa till Norge / KarelenPDT_Armataz_02_02.gif

Kjell
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Helt otroligt vilken natur, ni måste ha haft en grymt fin resa .

Skall bli kul att få se resterande foton och även läsa framtida reseskildringar från denna tur, jag misstänker att det hände en del roligt och även mindre roligt,

Kan känna igen det där med korsa en flod/älv från NordNorge på vårarna, det gick bra att passera på förmiddagen men helt omöjligt på eftermiddagen/kvällen. så jag förstår att ni valde att övernatta och invänta att dagens smälltvatten runnit förbi och ni han över innan nästa dags resning av vattnet kom. inte så kul att börja glida sidleds i en sådan ström även om det är grunt just där man är, det kan ju fort bli djupare.

 

Väntar med spänning på fortsättningen

PDT_Armataz_02_39.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Tack hasse

Naturen är fantastisk och tro det eller ej varierande

Bilderna kommer alterftersom. Det tar jättelång tid att få in allt så  jag får ta det en bit i taget.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L


Shiet!! Faan vilken resa ni gjort!! Skaplig fastkörning för killen i den "fyrhjulsdrivna" bilen. Kom han loss?


Det var en traktor där som skulle hjälpa dom upp och efter en liten stund kom en fet van med ännu fetare däck och hjälpte snubbarna ner från taket.

Vi stannade en stund och tänkte kolla på när dom drog upp den men det tog så lång tid så vi tröttnade.

Hyrfirman blev nog inte så glad när dom fick tillbaka bilen PDT_Armataz_02_10.gif

31519140.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Fina bilder, man blir så sugen på en resa dit.

Vad kostade resan, så man vet hur många pengar man bör ha för att få se allt ni har sett.

Hur var båt resan? (sjö-sjuka?)  Mvh Johan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L
Fina bilder' date=' man blir så sugen på en resa dit.

Vad kostade resan, så man vet hur många pengar man bör ha för att få se allt ni har sett.

Hur var båt resan? (sjö-sjuka?)  Mvh Johan

[/quote']

 

 

 

Hej

 

 

Vår resa gick på ganska precis 50 000. Då är vi 2 vuxna + 2 barn och var hemifrån 1 månad.

Räknar man bort vad vi kostar hemma i 1 månad hamnar kostnaden för resan på styvt 40 000.

Den största kostnaden är båtresan. För oss 4 gick den på 26 000. Vill man snåla kan man spara ca 8 000 genom att sova under bildäck i 6-bäddshytter med gemensam toa i korridoren.

Campingarna kostade i snitt 60 kr per person och mat, bensin m.m kostar ungefär som här hemma.

 

 

Båtresan var ganska lugn fast jag märkte att jag är en klenis och mådde lite halvkasst hela tiden och det höll i sig 2 dagar efter man gått av båten.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...