Gå till innehåll

Kraftuttag


Gäst CCKW

Rekommendera Poster

20070131_224050_7158189424.jpg20070131_224144_7185443216.jpgHej! Ny Medlem på eran kanon sida. Då vi på firman håller på och Bygger en Terräng Flak bärgare på en TGB 20 Skulle vi Behöva ett kraftuttag enligt Bif. bilder

Volvo art Nr:1561005

Är det någon som har eller vet var det finns vore jag tacksamsmiley1.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stora problemet med kraftutaget från en 202a är att den går rakt ut från fördelningslådan. Mot vad det gör på 11-20 bilarna. Problemet blir då att kraftutags axeln går rakt i vakumtanken. Har letat med ljus å lykta länge utan att hitta ett kraftutag till 11-20 bilar. Ska förvisso montera ett 202 kraftutag på min 13 bil. Som jag ska driva en 25t winch som ska sitta monterad åvanför boggiaxeln. I en egen ram som jag monterar på ramen. Kör ju utan skåp å flak. Har kollat på vinklarna från kraftutaget å tror att det går fritt för vakumtanken. Annars så klarar jag mej med att runda ur lite på tanken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

En liten fundering hur har ni tänkt på att lösa problemet med stödben ?, nu vet jag ju inte om ni bara skall använda den till att dra upp fordon på flaket, men vid bärgning utan stödben som stretar i mot så har handbromsen en förmåga att ta stryk, jag har tappat räkningen på hur många gånger som just handbromsen fått lagas efter förare som inte använde stödbena vid upp bärgning av fordon som legat i diket eller satt sej fast på andra sätt`, det borde kräva någon slags hydralik till dessa, går det att ordna med en hydralpump som drivs av kraftutaget ? undrande : Hasse smiley24.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Hasse. Självklart skall vi montera stödben, hydrauliska klassiska bärgarstödben men med den skillnaden att dom går att fälla upp vid terrängkörning.Byggnationen i övrigt är helhydraulisk med avskjutbart flak samt flak winch + ram winch.

Byggnationen har vi tagit från en Krockad Hollänsk bärgare och är av samma typ som

Jerr- dans mindre flak byggnationer.Således ett fabriks bygge som vi anpassat till TGB 20:an Då vi har allt Utom Kraftuttaget skull det vara kul att få tag i ett original.

Går ju lösa detta på andra sätt men detta är det enklaste.

 

Detta forum är jätteintressant då man är uppvuxen på motor huven på en L3314 PU

Bärgare som Farsan hade under lång tid.Nu har vi dock mordernare grejor En Volvo

FL 614 Flakbärgare så TGB 20:an skall således vara ett komplement när det blir Besvärligt.Efter 23 år i yrket Så håller jag fullständigt med om att Stödben är Kung!!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jobbigt värre. Det är lättare att hitta en nål i en höstack. Fråga mej ja vet. Jag har fått ta ett kraftutag från en 202 till min 13 bil. Men lycka till med sökandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat med Roger i Nässjö?

 

Han hade fördelningslåda(or) sist jag kollade i alla fall...kanske finns kraftuttag också

 

Sedan finns det ju en i norra Finland som verkar ha mycket prylar... han finns på volvovalp.ifokus.se "finvalp" +400 487275 finlands rikt

(en liten misstanke om att han var med tidigt när x-antal tgb gick till smältverket i Kemi (tror jag det var)...med axlar och allt som jag förstod... herregud säger jag bara)
s-os2007-02-12 12:30:08
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
Gäst petewedi

Nyfiken:

Hur fungerar kraftuttaget? Var skruvar man fast det? Finns det förberett uttag på lådan? Är det plug n play på alla fördelningslådor på 11/13/20?

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Gastorn

Hej,

Tror det är plug n play på alla f-lådor. På ett enkelt sätt att se det på är om det sitter en rund täckplåt på vänstra sidan av f-lådan. Det enda som skiljer lådorna åt, men det är då inte på f-lådan utan på växellådan, är att växellådan på tgb20 är 5 växlad, på dom andra är den 4 växlad.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Gastorn

Ajdå, såg nu att jag missade att ge svar på några av dina frågor. Man kopplar kraftuttaget i och ur med vakum, i inkopplat läge så styr man den genom att ställa f-lådan i neutralläge och ställer varvtalet på kraftuttaget med hjälp av växellådan genom att välja vilken växel från 1-4+back eller 1-5+back. Det går även att använda kraftuttaget med drivning på hjulen genom att då välja antingen hög eller låg läget i f-lådan. Kommer nu inte riktigt ihåg hur många bult det skruvas fast med, men jag tror det är 6 bultar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...