Gå till innehåll

Förgasarproblem


Gäst Jocke

Rekommendera Poster

Hej alla på forumet.

Jag var en av dom lyckliga som kom hem från Karlstad ifjol med en tgb 11. Men tyvärr så har jag inte fått köra så mycket som önskat. Det började med garage bygge,fortsatte med damaskbyte (båda sidor), kopplingsvajer osv. Hittills har jag lyckats fixa problemen, men nu ser det svårare ut än någonsin!!

 Bakom den bakre förgasaren sitter det en varmstartsventil ur vilken det rinner bensin ur när man gasar!! Jag är inte riktigt med på funktionen på denna. Kan det ha med någon av flottörerna att göra?? eller membran?? öppen för tips, ideer på felsökning.

 

Jocke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det rinner ut där när förgasaren flödar över. På min 13 bil löste det sej med rengörning av flotörnålen. Å så monterade jag extra bränslefilter. En för vardera förgasare. Sedan vet jag att man kan behöva justera bränsletrycket på orginalfiltret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det problemet hade jag med.....visa sig att det va backventilen som krånglade...den ventilen som flotören stänger...den hade skruvat loss sig. Va bara att skruva dit sen gick den som en klocka:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket för tipsen! Jag river isär till helgen så får vi se hur det ser ut. Putte du skrev om att justera bränsletrycket på orginalfiltret, kan du beskriva något mer om detta ?

 

Jocke 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppe på toppen av filtret sitter det en kupolmutter som man kan lossa sen får man justera på skruven där under. Men sen kollade jag i rephandboken å såg att den modellen som jag far efter inte finns som rep del. Men jag har en sådan på min 13 bil å sett det på många andra 11-20 bilar. Kan tyvär inte tala om vad det ska vara för tryck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Äntligen blev det tid och temperatur för skruvning i helgen! Jag började att skruva isär underdelen på förgasarna. I den främre förgasaren var det GRUS i botten. Plockade isär flottörventilen och gjorde rent skruvade ihop. Kollade filtret och konstaterade att insatsen var moterad åt fel håll!!! Ingen filtrering! Gjorde rent och satte ihop. Vilken skillnad på motorgång! Mycket mer dragvillig vid gaspådrag på låga motorvarv.

 

Tack för all hjälp i felsökningen

 

Jocke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Gäst Gastorn

Hej, nu är det så att det har börjat läcka bensin från den bakre av dom två förgasarna. Bensinen droppar ut under till där det sitter nån typ mässings lock, vad kan det vara för nåt fel? är det ett enkelt fel att åtgärda? Ska nämligen besiktiga bilen på måndag, såg felet i dag när jag höll på att byta kardan så det är akut att fixa det. Hjälp mig!!

Tack på för hand Ronny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Precis det felet dök upp hastigt och mindre lustigt när jag skulle off-road-sällskapa med herrarna Dahlin (FormerMazda och Chrille) för nån månad sen. Inge roligt att ha åkt fem mil och upptäcka att man inte vågar ut å åka i skogen med risk för att starta en eldsvåda. Vad gör man? Äh, det är ju en ENKEL bil som SKA gå att fixa när grejorna rasar som olägligast. Så med lite uppmuntran från bröderna beslöt jag mig för att riva av flottörhuset från den förgasare som läckte och hoppades på att få ihop det så pass att jag inte behövde be om skjuts hem efter en uppsättning fuggar från reservmotorn för att överhuvudtaget komma tillbaka hem. Men lösningen var enkel! Just den mässingsknopp du beskriver är nederänden på en plugg som är tätad med en o-ring. Gissa hur fnösketorr ringen var? På med permatex, torka rent i hålet och dit me´n. Jag väntade en halvtimme tror jag, men det kanske var torrt innan. Den läckte inte när jag startade. Jag hade förbaskat trevligt resten av den där dan, med mycket skojig äventyrskörning! Och sen dess har tätningen inte lämnat ifrån sig så mycket som en droppe. PDT_Armataz_02_43.gifomega24v2007-07-21 21:32:17

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Gäst calle11

Samma här, precis innan Rimbo körning imorgon, typiskt.

Fick köpa nya O-ringar som rekommenderades här, klockan 21:00, tack för Coop Forum!

Dom var plast pluggar, inte mässing förresten.

En bild av pluggar, plus ett avancerat verktyg för att få ut dom

carb_plugs.JPG

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej alla på forumet. jag har proglem mih 11a den är svårstartad får köra länge som f*n innan den går igång ,hörde talas om bakelitpackning mellan förgasarna o insug kann de hjälpa tro är det nån som vet.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bakelit, "ånglås" i förgasare brukar ju ske då motorn varm... du kanske har dålig soppapump eller så fungerar inte choken... går den som den ska då den väl startat... dvs den har ork i backar, accelerar och har bra toppfart = då får den nog med soppa och ha rjust tändning... kolla choken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Gastorn

Perfekt nu fick man reda på dimensionen på o-ringen, har ju inte hunnit plocka loss den pluggen igen efter den läckte för tre veckor sen, det droppade bensin rakt ner på avgas röret när jag stod i garaget, såg det somtur var när man höll på att byta den främre kardanen, så det var bara att ta loss pluggen och försöka leta tag i en ny o-ring men hitta ingen så det blev till att täta provisoriskt med permatex, så nu får man väl ett h-vete att få det rent där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej tobias och andra.

 

Min 13-bil var mycket svårstartad i början och det berodde på choken.

Sen jag smörjde upp chokevajern startar den med en gång, även vintertid.

 

Observera att det är viktigt att trampa gasen i botten och hålla den där och därefter dra på choke-reglaget för fullt. Släpp sedan gasen och starta. Om man inte har gasen i botten så går inte choken i ordentligt. Så funkar det iallafall på min bil.

 

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...