Gå till innehåll

"Klonk" efter sväng


Gäst Mr_Smurf

Rekommendera Poster

När alla ändå pratar konstiga ljud :)

 

När jag svänger i en korsning och sedan kör typ 10-50 meter så låter det klonk och hoppar det till lite en gång, det låter som det kommer från framaxeln men jag är inte säker..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klonk låter inte som en pensionär. De har ett mer frasigt ljud, typ "boinkeli" och

efterföljande hopp är knappt kännbart. 

 

 

 

Men kanske detta är felet:

Ljud när man svänger kan även ha att göra med Rezeppa(styrled) som är trasig/sliten.

 

En kompis Tgb gav knepiga ljud när man svängde och belastade/gasade. Vi bytte inkopplingsdelen till framhjulsdrift, (utgåendeaxel på fram fördelningslådan). Lagret var dåligt och även lagerläge.

Mvh. Morgan

 

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte när man svänger, utan det är efter man svängt och kört en liten bit.

 

Precis som att något hoppar rätt igen.

 

Jag har inte sett någon koppling till övergångsställen :)

Mr_Smurf2010-09-21 15:25:38

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Volvo_Rules

Antar att vi pratar om en tgb11 eller??

Man får ju den effekten när man bromsar in hårt och fyrhjulsdriften går i och man sedan svänger så ligger ju axlarna i spänn så fyrhjulsdriften går inte ur förrän efter några meter då alla axlar snurrar lika fort och fyrhjulsdriften hoppar ur igen, då kan det hacka till eller rassla till lite.

 

Så lyssna noga när du bromsar om ventilen slår till, och testa bromsa mjukt så den inte slår till och se om ljudet fortsätter för gör det det har jag inte fler idéer.

 

Lycka till//Mikael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...