Gå till innehåll

Tätningsringar bromsar


Gäst ErikC304

Rekommendera Poster

Gäst ErikC304

I reservdelslistorna finns upptaget tätningsringar till bromstrummorna, som skall hindra smuts och väta. Det förekommer uppgifter om att man inom svenska försvarsmakten tagit bort dessa på många C300, eftersom de krånglar mer än gör nytta när de börjar bli till åren.

 

På Volvo303-forumet på yahoogroups är en herre vid namn Willem-Jan Markerink aktiv och det lilla jag följt diskussionerna där, så verkar han vara insatt. Han har bland annat genomfört ett rally i en fd svensk brandbil - en C306. Jag har för mig rallyt gick mellan Paris och Peking eller nåt sånt.

 

Denne Markerink har i vart fall postat en förklaring kring dessa tätningar,vilken lyder ungefär så här:

 

Tätningarna kom egentligen till för 1111-bilarna, men monterades också på en del andra modeller. I övrigt lär de vara vanligast på 13 helkaross, sällsyntast på 13xx/20 och 11-bilarna nånstans emellan.

 

Hur många här har ringarna på sina bilar? Verkar de fungera? På min finns det inga.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

jag hade ringar på min fösta 11:a en vattenfallare men dom var torrspruckna och allmänt trasiga.

 min 13 har inga och inte heller min andra civila 11:a
limpa2007-02-05 23:19:34
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min 11:a finns det tätningsringar, fram är dom slitna och lite trasiga men på bakaxeln är tätningsringarna hela. När jag tar bort bromstrummorna efter det att jag kört i lera märks det en stor skillnad, där ringarna är hela finns det inte lera eller grus runt bromsbackarna. PDT_Armataz_02_30.gif 

 

Mvh  Rune M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan11

Jag har ringar på min, men dom är oxå torrspruckna så dom gör ingen nytta. Finns att köpa på Volvo LV. Kostar strax över 700:- styck. Det var nån här på forumet som skrev att dom gjode väldig nytta när dom var nya. Frågan är bara hur länge dom håller. Blir ju en del pengar men riva bromsar är ju varken kul eller billigt hellerPDT_Armataz_02_21.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst robban.f

Vi rev kompisens bromsar i helgen och där fanns det tätningar.

Spruckna.

Skall riva mina bromsar på lördag. Förmodligen är mina lika spruckna, om dom finns.

 

Var köper man tätningar till bäst pris ?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bruhn

Jag har på min 11bil. Har även monterat på bilar som inte haft innan, det är lite pyssel att sätta dit ringen på bromsskölden med hjälp av en rigg. Aluringen på bromstrumman som håller fast gummitätningen är dock lätt att sätta dit. Sen ska alltihopa tätas och ett luftningshål ska borras och luftningsslangar samt nipplar monteras. Fast tänk vad smidigt det går när man befinner sig på en Markverkstad och har alla specialverktyg man kan tänka sig bara nån meter bort ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Det var som... det ska alltså dit en massa andra smågrejor också. Jag kikade på Beaus Robot 1111 i måndags och ringarna på den var väldigt fina. Men jag studerade dem tyvärr inte så noga att jag lade märke till slangar och annat. Men jag hade en del gägg i bromsarna med mig från Bjurbäcken, så det skulle inte skada med ätningarna. Japp, det blir till att gräva ett djupt tag i plånkan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

fins det tätnings ringar till gammelvalpen också ? på min sitter det inga så vid badning får jag dålig bromsverkan, vet att detta skulle stå under valp sidan men när diskusionen endå är i gång här så kan man ju altid fråga : Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst janper

 Om man skall bygga om till utförande med tätning behöves följande

Hos Volvos lastsvagns verkstäder finnes föjande artiklar tillgägliga :

 

vot 1562888 packning   spärrad   334 kr

vot 1563298 hållare 587 kr

vot 1562892 tätningsring 286 kr

vot 1563299 spårring   slut   95 kr

vot 1562101 slitring spärrad 1 466 kr

vot 945647 stoppskruv   slut  5 kr

vot 1561879 nippel slut 18 kr

vot 955798 mutter 3 kr

vot 639056 rör 22 kr

vot 1306703 slang   ersatt   83 kr

 till vot 976734 slang   134 kr

endast på bakhjul

vot 946066 o-ring   spärrad 1,5 kr

vot 925057 o-ring   18 kr

 

m.v.h

JP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Jag tror jag står ut med att ha lite sämre bromverkan efter bad det funkar ju så länge man är medveten om det, och torkar upp ganska fort om man använder del lite efter bad, och bygga om till skiv bromsar nä inte aktuelt nu jag har ju fullt sjå och få den klar endå : Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan11
Vad är det för slitring för 1466 kr som är spärrad?

 

Aha, då är jag med. Tur att man har ringarna på redan. Måste dock byta ut dom för dom har sett sina bästa dagar helt klart...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...