Gäst wallin Postad 8 Februari , 2007 Rapport Share Postad 8 Februari , 2007 är det någon som känner till något om den broms som visas i delkatalog28 sid 16 http://www.terrangbil.net/_content/_manualer/_tgb11/PartCatalogue28.pdf på vilken bil sitter denna ? walllin Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 8 Februari , 2007 Rapport Share Postad 8 Februari , 2007 Lastanordningar... Undrar om den kan ha med vinschen att göra? Jag kan inte heller lista ut vad den ska vara till. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst janper Postad 8 Februari , 2007 Rapport Share Postad 8 Februari , 2007 Det är ett special utförande beställt av Svenska Statens vattenfallsverk troligen en winschbroms. JP Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 8 Februari , 2007 Rapport Share Postad 8 Februari , 2007 Den sitter ju på "driv-axeln" till winschen så winschbroms tycker jag också det borde vara... men hur aktiveras den... jag tyder det hela som att den ligger an via fjäder och måste frigöras av någon automatik? då winschen startas??? s-os2007-02-08 09:53:58 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 8 Februari , 2007 Rapport Share Postad 8 Februari , 2007 Det bör alltså vara den här manicken som syns på den skissade 13-bilen överst, jag såg den inte när jag kikade första gången: Den är av självförstärkande typ, så bromsen drar åt sig själv åt ena hållet, men lättar åt andra. Vilket håll som den bromsar vet jag inte, men kan det vara en broms för att kunna koppla i linan i nåt, frihjula vinschen med broms när man backar ifrån föremålet (automatisk sträckning), stanna, koppla in driften och vinscha, frihjula igen när man åter backar osv? Det finns en justerskruv 19 med vilken man spänner fjädern med muttrarna 20.omega24v2007-02-08 11:14:37 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 8 Februari , 2007 Rapport Share Postad 8 Februari , 2007 Jag funderade också på detta med "självlåsning" men fick inte ihop det då drivaxeln kan rotera åt båda hållen beroende på om man backar ut eller drar in... vattenfall m.fl. brukar ju spänna lufthängande kablar med något??? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst jkb Postad 8 Februari , 2007 Rapport Share Postad 8 Februari , 2007 Den ligger alltid på en slirbroms e till för att axeln inte skall ligga och slå och skramla runt när du inte har last på axeln så den e "alltid" aktiverad Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 8 Februari , 2007 Rapport Share Postad 8 Februari , 2007 Den ligger alltid på en slirbroms e till för att axeln inte skall ligga och slå och skramla runt när du inte har last på axeln jag är tveksam till detta, i mina ögon så är bandbromsen till för att tröga rotationen på trumman så att wiren inte kan rullas ut för fort och trassla sig runt trumman. på min första 11:a som var en vattenfall så satt en sådan broms monterat tillsammans med en linbroms, kanske ville vattenfall ha en extra säkring så att winchen fungerar riktigt i alla lägen, men detta är vad jag tror och jag vet inte säkert varför den sitter där men jag vet däremot att den tar inte bort något skramel ifrån kardanaxeln då min nuvarande 11:a(civil men ej vattenfall) inte är utrustad med broms utan bara linbroms och något skrammel existerar inte min, likaså den winch som jag tog av en annan civil 11:a saknade bandbroms med men som sagt så vet jag inte varför den sitter där tillsamans med linbroms och det verkar bara vara på vattenfall bilar jo just det! bromsen jobbar med en justerbar fjäder som belastar bandet och skapar friktion på trumman, sen vad jag minns av den så har jag för mig att den "släpper" lite när man winchar in wiren och trögar vid utdragning limpa2007-02-08 19:00:08 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 8 Februari , 2007 Rapport Share Postad 8 Februari , 2007 Stärker min teori. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst jkb Postad 9 Februari , 2007 Rapport Share Postad 9 Februari , 2007 Den bromsen som var på bilden e till axeln om jag inte såg fel det sitter en linbroms mot linan oxå den ska väl iaf bromsa trumman och wiren Den andra sitter direkt på axeln och trögar ner den. På min finns det iaf inget som kan påverka den oavsett om man kör in eller ut wire. men jag kan ha missat nått när vi monterade winchen...... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.