Gå till innehåll

parkeringsbroms


Gäst wallin

Rekommendera Poster

Den sitter ju på "driv-axeln" till winschen så winschbroms tycker jag också det borde vara... men hur aktiveras den... jag tyder det hela som att den ligger an via fjäder och måste frigöras av någon automatik? då winschen startas???

 
s-os2007-02-08 09:53:58
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Det bör alltså vara den här manicken som syns på den skissade 13-bilen överst, jag såg den inte när jag kikade första gången:

 

20070208_110716_Vinschbroms.JPG

 

Den är av självförstärkande typ, så bromsen drar åt sig själv åt ena hållet, men lättar åt andra. Vilket håll som den bromsar vet jag inte, men kan det vara en broms för att kunna koppla i linan i nåt, frihjula vinschen med broms när man backar ifrån föremålet (automatisk sträckning), stanna, koppla in driften och vinscha, frihjula igen när man åter backar osv? Det finns en justerskruv 19 med vilken man spänner fjädern med muttrarna 20.
omega24v2007-02-08 11:14:37
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderade också på detta med "självlåsning" men fick inte ihop det då drivaxeln kan rotera åt båda hållen beroende på om man backar ut eller drar in... vattenfall m.fl. brukar ju spänna lufthängande kablar med något???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L
Den ligger alltid på

en slirbroms e till för att axeln inte skall ligga och slå och skramla runt när du inte har last på axeln

 

jag är tveksam till detta, i mina ögon så är bandbromsen till för att tröga rotationen på trumman så att wiren inte kan rullas ut för fort och trassla sig runt trumman.

 

på min första 11:a som var en vattenfall så satt en sådan broms monterat tillsammans med en linbroms, kanske ville vattenfall ha en extra säkring så att winchen fungerar riktigt i alla lägen, men detta är vad jag tror och jag vet inte säkert varför den sitter där men jag vet däremot att den tar inte bort något skramel ifrån kardanaxeln då min nuvarande 11:a(civil men ej vattenfall) inte är utrustad med broms utan bara linbroms och något skrammel existerar inte min, likaså den winch som jag tog av en annan civil 11:a saknade bandbroms med

 

men som sagt så vet jag inte varför den sitter där tillsamans med linbroms och det verkar bara vara på vattenfall bilar

 

jo just det! bromsen jobbar med en justerbar fjäder som belastar bandet och skapar friktion på trumman, sen vad jag minns av den så har jag för mig att den "släpper" lite när man winchar in wiren och trögar vid utdragning

 

 
limpa2007-02-08 19:00:08
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den bromsen som var på bilden e till axeln om jag inte såg fel

det sitter en linbroms mot linan oxå den ska väl iaf bromsa trumman och wiren

Den andra sitter direkt på axeln och trögar ner den.

På min finns det iaf inget som kan påverka den oavsett om man kör in eller ut wire.

 

men jag kan ha missat nått när vi monterade winchen......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...