Gäst Kanon Postad 1 November , 2010 Rapport Share Postad 1 November , 2010 Hej. Jag är fundersam om det inte finns folk som har tänkt på å sätta en kraftig cummins-diesel i en sugga någon gång? jag själv äger ingen sugga men har planlagt starkt på att skaffa en inom snar framtid. Jag skulle kunna föreställa mig att den motorn är ideal åt den bilen, men åter igen så krävs det garanterat mycket arbete och vilja för att få motor,växellåda,fördelningslåda etc. att passa. Någon som har goda råd på en perfekt kraftig 6cyl turbodiesel passande åt en sugga? Mvh: Finnen bosatt i norge Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst bbftx Postad 1 November , 2010 Rapport Share Postad 1 November , 2010 Hej Kanon! I do not speak Swedish (or Finn or Norwegian), but I believe you are asking about diesel engine options for the Sugga. I am in the process of replacing the entire powertrain on my Sugga with a PowerStroke 7.3L V8 diesel, transmission and drivetrain from a Ford F-Series 4x4 pickup. The 7.3L V8 will fit within the existing dimensions of the engine compartment. This is an electronic engine though, so it presents more work than a simpler all-mechanical engine like the Cummins 6BT 12-valve. The Cummins 6BT (12 valve or the newer electronic 24 valve version) can fit in the Sugga, although I believe one would have to move the radiator forward a couple of inches (there is room to do this), and some firewall modifications around the transmission tunnel are necessary. The current versions of the Cummins 6BT engine are about 40 inches long. Since you are in Europe however, you have access to many excellent new turbocharged diesel designs that aren't available here in the USA. Some of these newer designs are going into Mercedes, BMW, and Volvos, so you might want to investigate some of these newer diesel designs. They are quite compact relative to a Cummins but can produce similar output torque and hp. They aren't available here in the US. bbftx bbftx2010-11-20 21:09:31 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Kanon Postad 2 November , 2010 Rapport Share Postad 2 November , 2010 That powerstroke machine sounds like an excellent choice! I've also had thoughts about using that machine. But there is some problem in finland (which is my homecountry) with some rules how much you can customize your vehicle and still be able to road-register it. You cant change more than 20% from the original. But its not impossible in some situations, this is quite an old car and that could be an great advantage. but still if it's in that case it would mean that i cant place bigger than a 4.3 litres machine in it. an mercedes 3.5 litres td could maybe work. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ROADKILL Postad 3 November , 2010 Rapport Share Postad 3 November , 2010 Nice Power stroke, with a nice price http://www.blocket.se/skaraborg/Ford_Truck_F250_2006_Diesel_Motor_6_0_V8_29159881.htm?ca=13&w=1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ryden Postad 3 November , 2010 Rapport Share Postad 3 November , 2010 En nolla för mycket? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst bbftx Postad 3 November , 2010 Rapport Share Postad 3 November , 2010 Wow, seems way overpriced at SEK 100 000 Am I reading that correctly? You can get a whole Sugga for less than that. I'm not sure the 6.0L Powerstroke fits in the Sugga engine compartment. The 6.0 is actually a bit wider than the older 7.3L Powerstroke. bbftx2010-11-20 19:59:32 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Kanon Postad 3 November , 2010 Rapport Share Postad 3 November , 2010 Man får nästan en hel Ford f250 för den prisen. Är det någon här som vågar tippa på vad denna bilen är värt? Det är en Ford F-610 -69 361cid (5.9L) 210hp Före detta brandbil ombyggd till partybil med soffa,bord stereo etc inbyggt. Det är jag och en polare hemma i finland som äger den. Detta har ingenting och göra med terrängbilar men jag är bara nyfiken på vad folk har för åsikter. Kanon2010-11-03 16:10:53 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dirty Hog Postad 3 November , 2010 Rapport Share Postad 3 November , 2010 Jag satte i en Mercedes OM 364 turbodiesel, lite lågt toppvarv men massor av vrid! Det är bäst att ta en motor med vidhängande orginallåda-koppling o "skarva" kardanstumpen mellan huvudlåda-fördelningslåda, då får man minst huvudvärk Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Carlsson Postad 3 November , 2010 Rapport Share Postad 3 November , 2010 När jag bytte motor i min sugga så blev det en volvo TD40 med tillhörandeväxellåda. Det tog en julvecka, några svordomar och ett par blå naglar. Motorn var bara att lyfta i, anpassa placeringen i längsled med kardanen till fördelningslådan och svetsa nya motorfästen , det var allt för att få placeringen av motorn rätt. Kardanen till fördelningslådanpassade direkt mot medbringaren på växellådan, till och med bultdelningen var rätt. Motor och låda kom från en volvo408. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dirty Hog Postad 3 November , 2010 Rapport Share Postad 3 November , 2010 Carlsson. villket toppvarv resp toppfart fick du med TD40,an Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Carlsson Postad 4 November , 2010 Rapport Share Postad 4 November , 2010 Jag har för mej att den varvade 3800 och toppfarten var ca 90. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dirty Hog Postad 4 November , 2010 Rapport Share Postad 4 November , 2010 oK! det stämmer ganska bra, Jag fick ut ca 85km/h vid ca 3000-3200v/min Man borde kanske hitta en spis som kan varva ca 4500 för att få lite sprätt på en Sugga?! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst klanen 1 Postad 16 November , 2010 Rapport Share Postad 16 November , 2010 undra hur utvxl skulle bli om man behöll orginallådan om jag har förstått rätt så ska suggans vxllåda passa rakt på td40 men man måste borra nya håll för att få motorn rakt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dirty Hog Postad 16 November , 2010 Rapport Share Postad 16 November , 2010 Utväxlingsförhållandet på högsta växel blir samma vilken låda du än väljer, (med några mycket ovanliga lådor som undantag) oavsett hur många växlar lådan har, det som i detta fall påverkar toppfart blir motorns maxvarv Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst klanen 1 Postad 16 November , 2010 Rapport Share Postad 16 November , 2010 men vilket varv ligger orginal motorn i 90 jag tycker inte att min motor ligger på så höga varv i 80-90 men det skulle kanske passa en td40 som ligger i mellan 3000-3500 på grönt fält Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dirty Hog Postad 16 November , 2010 Rapport Share Postad 16 November , 2010 Ja där har du nog rätt! Suggans sidventilare ger nog ca 3500v o det fixar en td40. dom här uppgifterna har jag tagit som ett ungefär ur minnet så rätta mig gärna om jag har fel Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst 4WDǸFEWER Postad 29 Mars , 2011 Rapport Share Postad 29 Mars , 2011 jag har en iveco 2.5l td motor i mitt bygge! motor och den 5 petade lådan är ifrån en 3510 tror jag dom heter, den ligger på ca 100hk och har ett gott vrid med! kan sprätta på bra med traktordäck (12,4 24) och fulldiff! lådan har samma knutkors som 912an! den gör förövrigt mätaren ut!(912ans mätare då) 4WDǸFEWER2011-03-29 15:50:02 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.