Gå till innehåll

Motorval vid byte från original


Gäst Kanon

Rekommendera Poster

Hej. Jag är fundersam om det inte finns folk som har tänkt på å sätta en kraftig cummins-diesel i en sugga någon gång? jag själv äger ingen sugga men har planlagt starkt på att skaffa en inom snar framtid. Jag skulle kunna föreställa mig att den motorn är ideal åt den bilen, men åter igen så krävs det garanterat mycket arbete och vilja för att få motor,växellåda,fördelningslåda etc. att passa. Någon som har goda råd på en perfekt kraftig 6cyl turbodiesel passande åt en sugga?

 

Mvh: Finnen bosatt i norge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Kanon!

I do not speak Swedish (or Finn or Norwegian), but I believe you are asking about diesel engine options for the Sugga.
I am in the process of replacing the entire powertrain on my Sugga with a PowerStroke 7.3L V8 diesel, transmission and drivetrain from a Ford F-Series 4x4 pickup.   The 7.3L V8 will fit within the existing dimensions of the engine compartment.    This is an electronic engine though, so it presents more work than a simpler all-mechanical engine like the Cummins 6BT 12-valve.

The Cummins 6BT (12 valve or the newer electronic 24 valve version) can fit in the Sugga, although I believe one would have to move the radiator forward a couple of inches (there is room to do this), and some firewall modifications around the transmission tunnel are necessary. The current versions of the Cummins 6BT engine are about 40 inches long.

Since you are in Europe however, you have access to many excellent new turbocharged diesel designs that aren't available here in the USA.  Some of these newer designs are going into Mercedes, BMW, and Volvos, so you might want to investigate some of these newer diesel designs.   They are quite compact relative to a Cummins but can produce similar output torque and hp.   They aren't available here in the US.
bbftx

bbftx2010-11-20 21:09:31

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

That powerstroke machine sounds like an excellent choice! I've also had thoughts about using that machine. But there is some problem in finland (which is my homecountry) with some rules how much you can customize your vehicle and still be able to road-register it. You cant change more than 20% from the original. But its not impossible in some situations, this is quite an old car and that could be an great advantage. but still if it's in that case it would mean that i cant place bigger than a 4.3 litres machine in it. an mercedes 3.5 litres td could maybe work.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow,  seems way overpriced at SEK 100 000    Am I reading that correctly?

You can get a whole Sugga for less than that.

I'm not sure the 6.0L Powerstroke fits in the Sugga engine compartment.  The 6.0 is actually a bit wider than the older 7.3L Powerstroke.

bbftx2010-11-20 19:59:32

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får nästan en hel Ford f250 för den prisen. Är det någon här som vågar tippa på vad denna bilen är värt? Det är en Ford F-610 -69 361cid (5.9L) 210hp Före detta brandbil ombyggd till partybil med soffa,bord stereo etc inbyggt. Det är jag och en polare hemma i finland som äger den. 

Detta har ingenting och göra med terrängbilar men jag är bara nyfiken på vad folk har för åsikter.

 

 

20090530_0011.jpgKanon2010-11-03 16:10:53

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dirty Hog

Jag satte i en Mercedes OM 364 turbodiesel, lite lågt toppvarv men massor av vrid!

Det är bäst att ta en motor med vidhängande orginallåda-koppling o "skarva" kardanstumpen mellan huvudlåda-fördelningslåda, då får man minst huvudvärkPDT_Armataz_02_43.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Carlsson

När jag bytte motor i min sugga så blev det en volvo TD40 med tillhörandeväxellåda. Det tog en julvecka, några svordomar och ett par blå naglar.PDT_Armataz_02_10.gif

Motorn var bara att lyfta i, anpassa placeringen i längsled med kardanen till fördelningslådan och svetsa nya motorfästen , det var allt för att få placeringen av motorn rätt.

Kardanen till fördelningslådanpassade direkt mot medbringaren på växellådan, till och med bultdelningen var rätt. Motor och låda kom från en volvo408.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dirty Hog

oK! det stämmer ganska bra, Jag fick ut ca 85km/h vid ca 3000-3200v/min

Man borde kanske hitta en spis som kan varva ca 4500 för att få lite sprätt på en Sugga?!PDT_Armataz_02_03.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst klanen 1

undra hur utvxl skulle bli om man behöll orginallådan

om jag har förstått rätt så ska suggans vxllåda passa rakt på td40 men man måste borra nya håll för att få motorn rakt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dirty Hog
Utväxlingsförhållandet på  högsta växel blir samma vilken låda du än väljer, (med några mycket ovanliga lådor som undantag) oavsett hur många växlar lådan har, det som i detta fall påverkar toppfart blir motorns maxvarvPDT_Armataz_02_12.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst klanen 1

men vilket varv ligger orginal motorn i 90

jag tycker inte att min motor ligger på så höga varv i 80-90

men det skulle kanske passa en td40 som ligger i mellan 3000-3500 på grönt fält
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dirty Hog

Ja där har du nog rätt! Suggans sidventilare ger nog ca 3500v o det fixar en td40.

dom här uppgifterna har jag tagit som ett ungefär ur minnet så rätta mig gärna om jag har felPDT_Armataz_02_39.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Gäst 4WDǸFEWER

jag har en iveco 2.5l td motor i mitt bygge! motor och den 5 petade lådan är ifrån en 3510 tror jag dom heter, den ligger på ca 100hk och har ett gott vrid med! kan sprätta på bra med traktordäck (12,4 24) och fulldiff! PDT_Armataz_02_11.gif

lådan har samma knutkors som 912an!PDT_Armataz_02_02.gif den gör förövrigt mätaren ut!PDT_Armataz_02_07.gif(912ans mätare då)

4WDǸFEWER2011-03-29 15:50:02

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...