Gå till innehåll

Slirkoppling till fläkten


Gäst Johan11

Rekommendera Poster

Är det någon här som monterat det på TGB?

Har en från en 240 liggandes som jag tänkte man kunde satt dit.

Det låter ju en hel del från den höfläkten som sitter nu....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ErikL har gjort det på sin 11:a med mycket gott resultat, har själv köpt in 240 fläkt samt extra fläkt arrangemang till 11:an så jag kan modifiera utan att plocka ut det befintliga -så det blir att montera till våren... även den plast-propeller jag har är för stor så jag åker på att göra den lite mindre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

en liten fråga till s-os, du säger att du ska förminska fläkten är det 240 fläkten då? har du tänkt ha slir kopplingen ända framme vid kylaren? vet inte man jag trodde värmen gkorde att oljan i slir kopplingen blev seg vilket gjorde att den tvingas snurra. behövs då inte värmen ledas från motorn till aluminium kopplingen? eller räcker det med värmen från kylaren? nyfiken vill me bygga om PDT_Armataz_02_23.gif 

sen en varning för att kapa ner vingarna det blir lätt obalans vilket tids nog dödar lagren.

mvh Daniel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prexis... värmen från kylaren så den skall sitta fram... det är ju lite av en termostatfunktion som även värmer upp motorn snabbare...dvs så länge luften från kylaren kall så slirar det. Obalans är inget problem...plast och symetriskt gjutet bara montera så den går att rotera och t.ex. fixera en penna och rotera så ritar det fint på bladen..bara att kapa lite snyggt sedan... är man toknogrann så kan man ju balansera den först via två bockar och en axel med två konor...eller likt ett gyro - sätta snurr och se var det "kastar ut" .... balansera kardan.. palla upp och köra med växel i föra en mejsel mot kardan...där den kastar ut blir det ett märke från mejseln...montera slangklämma med skruv sidan åt motsatt håll och prova igen... konster finns många

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

Härliga och bra tipps!! ska gå ut i verkstaden och se om inte jag har någon slirkoppling liggandesPDT_Armataz_02_44.gif smarta lösningar med ballanseringen tackar för tippsen!

Mvh Daniel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag balanserade magneten på en skotermotor (efter svetsning) en gång... tillverkade en form av back med två vågräta metallstycken som jag svetsade ihop likt två häckar för hinderlöpning hyfsat avstånd emellan så magneten fick plats... planfräste ytorna och svarvade två konor med hål och axel igenom gängade alltihopa... ställde balanseringsfixturen i våg med vattenpass och ställskruvar som jag monterat i botten... trädde axeln genom axel-hålet på magneten och fixerade med kona från var sin ände... sedan var det bara att lägga på jiggen och se hur den tyngsta delen hamnade längst ned... borrade bort lite material på den punkten och så höll jag på tills man kunde ställa magneten fritt utan att den roterade... givetvis var detta nästan hopplöst då det räcker med något "micro-gram" för att det hela skulle rotera... nåja man sätter gränsen själv... men jä*lar vilken statisk balans man fick... och att göra en statisk balansering räcker gott för sådana här prylar... s-os2007-02-15 18:56:48

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Groentas

Jeg kjøpte en vifte fra en Volvo 240 for å montere på min C304.

 

Etter å ha ligget under bilen noen timer og undersøkt, kom jeg til at det ikke lot seg gjøre uten større inngripen.

 

Akslingen fra motoren til originalviften går nemlig gjennom sistnevnte.

 

Den kan imidlertid ikke gå gjennom viskosekoblingen til en 240-vifte.

 

Jeg endte derfor opp med å sette den 'nye' viften på min valp (L3314N),

 

og har senere monterte en 16" elektrisk vifte på min C304.

 

Det ga virkelig en stillere C304.

 

Nå kan jeg faktisk høre lyden av dynamoen når jeg kjører!

 

 

 

Christian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...