Gäst Johan11 Postad 13 Februari , 2007 Rapport Share Postad 13 Februari , 2007 Är det någon här som monterat det på TGB? Har en från en 240 liggandes som jag tänkte man kunde satt dit. Det låter ju en hel del från den höfläkten som sitter nu.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 14 Februari , 2007 Rapport Share Postad 14 Februari , 2007 ErikL har gjort det på sin 11:a med mycket gott resultat, har själv köpt in 240 fläkt samt extra fläkt arrangemang till 11:an så jag kan modifiera utan att plocka ut det befintliga -så det blir att montera till våren... även den plast-propeller jag har är för stor så jag åker på att göra den lite mindre... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan11 Postad 14 Februari , 2007 Rapport Share Postad 14 Februari , 2007 Det verkar ju lovande Ingen som har bilder på hur dom gjort? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.H. Postad 14 Februari , 2007 Rapport Share Postad 14 Februari , 2007 en liten fråga till s-os, du säger att du ska förminska fläkten är det 240 fläkten då? har du tänkt ha slir kopplingen ända framme vid kylaren? vet inte man jag trodde värmen gkorde att oljan i slir kopplingen blev seg vilket gjorde att den tvingas snurra. behövs då inte värmen ledas från motorn till aluminium kopplingen? eller räcker det med värmen från kylaren? nyfiken vill me bygga om sen en varning för att kapa ner vingarna det blir lätt obalans vilket tids nog dödar lagren. mvh Daniel Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Lynghaug Postad 14 Februari , 2007 Rapport Share Postad 14 Februari , 2007 kopplingen känner av värmen från kylaren, så den måste sitta längst fram. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 14 Februari , 2007 Rapport Share Postad 14 Februari , 2007 Prexis... värmen från kylaren så den skall sitta fram... det är ju lite av en termostatfunktion som även värmer upp motorn snabbare...dvs så länge luften från kylaren kall så slirar det. Obalans är inget problem...plast och symetriskt gjutet bara montera så den går att rotera och t.ex. fixera en penna och rotera så ritar det fint på bladen..bara att kapa lite snyggt sedan... är man toknogrann så kan man ju balansera den först via två bockar och en axel med två konor...eller likt ett gyro - sätta snurr och se var det "kastar ut" .... balansera kardan.. palla upp och köra med växel i föra en mejsel mot kardan...där den kastar ut blir det ett märke från mejseln...montera slangklämma med skruv sidan åt motsatt håll och prova igen... konster finns många Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.H. Postad 14 Februari , 2007 Rapport Share Postad 14 Februari , 2007 Härliga och bra tipps!! ska gå ut i verkstaden och se om inte jag har någon slirkoppling liggandes smarta lösningar med ballanseringen tackar för tippsen! Mvh Daniel Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan11 Postad 14 Februari , 2007 Rapport Share Postad 14 Februari , 2007 Tackar för tipsen. Blir till att kolla på detta så fort jag får tid. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 14 Februari , 2007 Rapport Share Postad 14 Februari , 2007 En länk till Valp i fokus med bilder på ErikL modifiering... http://volvovalp.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=a41c33e2-3fae-42e3-9950-12cac19f2491 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.H. Postad 14 Februari , 2007 Rapport Share Postad 14 Februari , 2007 De må jag säga!! STILIGT! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 15 Februari , 2007 Rapport Share Postad 15 Februari , 2007 Jag balanserade magneten på en skotermotor (efter svetsning) en gång... tillverkade en form av back med två vågräta metallstycken som jag svetsade ihop likt två häckar för hinderlöpning hyfsat avstånd emellan så magneten fick plats... planfräste ytorna och svarvade två konor med hål och axel igenom gängade alltihopa... ställde balanseringsfixturen i våg med vattenpass och ställskruvar som jag monterat i botten... trädde axeln genom axel-hålet på magneten och fixerade med kona från var sin ände... sedan var det bara att lägga på jiggen och se hur den tyngsta delen hamnade längst ned... borrade bort lite material på den punkten och så höll jag på tills man kunde ställa magneten fritt utan att den roterade... givetvis var detta nästan hopplöst då det räcker med något "micro-gram" för att det hela skulle rotera... nåja man sätter gränsen själv... men jä*lar vilken statisk balans man fick... och att göra en statisk balansering räcker gott för sådana här prylar... s-os2007-02-15 18:56:48 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Groentas Postad 18 Februari , 2007 Rapport Share Postad 18 Februari , 2007 Jeg kjøpte en vifte fra en Volvo 240 for å montere på min C304. Etter å ha ligget under bilen noen timer og undersøkt, kom jeg til at det ikke lot seg gjøre uten større inngripen. Akslingen fra motoren til originalviften går nemlig gjennom sistnevnte. Den kan imidlertid ikke gå gjennom viskosekoblingen til en 240-vifte. Jeg endte derfor opp med å sette den 'nye' viften på min valp (L3314N), og har senere monterte en 16" elektrisk vifte på min C304. Det ga virkelig en stillere C304. Nå kan jeg faktisk høre lyden av dynamoen når jeg kjører! Christian Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.