Gå till innehåll

Snöplogartips till 903 önskas


Gäst JohnA

Rekommendera Poster

Du hittar en massa bra saker under Mechanical engineering

 

En kulhandske skulle också kunna fungera, bara man hittar något sätta att lyfta hela bladet så att inte ett hörn dippar
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att se era idéer! Jag tror också på en lösning med en balk under- då får man dragkrafterna där dom "brukar" vara. Och man utsätter inte främre delen av ramen för brytkrafter den inte är byggd för att klara. Sen ska man komma ihåg att valpens garanterade framaxelbelastning ligger på gränsen redan original- så rent viktmässigt ska man nog vara försiktig med att belasta fronten med för tunga grejer.

 

Nu ska jag vara tråkigPDT_Armataz_02_06.gif Enligt min uppfattning så är en släpvagnskoppling, kula/handske INTE att föredra. Av två skäl- 1, den är byggd för att i första hand ta upp jämna och fina rörelser och till största del dragande moment. När ett snöblad jobbar mot backen så blir det smällar och slag mot låsningsmekanismen i handsken som kommer att få den och glappa upp väldigt fort.

 

Och sen orsak nr 2, den typen av koppling har en begränsad rörelse i den riktning som du ritat. När du saftar i i nåt hårt så kommer bladet att vikas ner- och fjädrarna håller emot som tänkt. Men vad händer om det är nåt riktigt hårt och bladet vill förbi den nedre gräns som handsken tillåter att bladet viks? Då ger sej nånting och du får svetsa....

 

Jag har skrivit det här förr, och visat ritningar- som jag inte hitter i nulägetPDT_Armataz_02_15.gif Men mitt blad som jag ska bygga (nån dag) Kommer vara fast monterat på balken och endast ha vridning åt sidan för att kunna skotta åt ena eller andra hållet. Sen blir det skrapstål av Hardox 500 i skäret, och det svetsas fast i ett vinkeljärn som kommer funka som vikbart skärstål. Ska rita en bild på det senare när jag kommer hem från klubbens kaffekväll.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min plan är att ha en sprint mellan blad och blak som endast tillåter svängning i sidled (svängningen begränsas av antingen en kedja eller platta med sprint)samt en ögla bak att hänga på draget. Bladet kommer få släpvagnsstödhjul fram så att det inte belastar fronten med mer vikt och kommer få en gummimatta i nederkant (som senare kan bytas till ledat stål). En kätting håller bladet på plats i sidled (blir nog ett spännband i demostadiet).

 

Alltså väldigt likt Rydens ghettoplog ovan men med en led mindre vid plogbladet.

 

Ska inventera materialförrådet i helgen och se vad det finns att bygga av.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående material till bladet, som jag ser det finns det två vägar att gå. Tjockt gods i bladet utan stödram bakom eller tunnt gods i bladet med en stöttande ram bakom. Antagligen blir det ett mellanting, är det någon som har synpunkter på vad som blir enklast/billigast att bygga samt vad den gyllene medelvägen är? 

 

Hur tunnt gods går det att komma undan med utan att det bucklar sig? Jag är rätt sugen på att testa att bygga av blå plasttunnor om det kan hålla. Det ger rundningen, en glatt yta och man slipper rost på en gång.
Toolman2010-12-15 09:59:31
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Nu har jag ju inte byggt någon plog, men sett massor som är rejält buggliga i själva skoveln, 

Så det är nog lite beroende på vad och hur mycket man skall ploga för att bestama matrial, 
Om den vanliga snöröjjaren kommer på morgonen vid några + grader och lägger upp en vall på gårds infarten och den hinner frysa innan man skall ploga bort den själv på kvällningen, tror jag inte att plast håller.
även om man har en bra ram runt.
Om man bygger med ett ramverk runt , misstänker jag att man ändå måste gå upp till 2-3 mm plåt för att det skall hålla för frysna snö klumpar. 
Nu när snön är lätt och inte har frustit i hop funkar det nog med plast, så länge det inte är riktigt kallt ute, då blir ju plasten väldigt skör och spricker lättare.
Men det kanske skulle räcka med oljefat, och en ram runt för hemma bruk då behöver det ju inte kosta skjortan att bygga. och plåten i oljefaten är ju lätt att byta ut eller lägga i två lager om man ser att det behövs
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Här är en bild från sidan ovan:

Tanken med formen är, att plogen ska klara jordfasta stenar och andra hinder. För det är en bil bakom plogen och inte en traktor

 

p6a13.gif

 

Jag har funderat över skärets vinkel mot marken. Vad tror ni om teorin ovan? Kommer bladet att ta dåligt eller är det ett smart skydd?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nog funka om man har ett tillräckligt stort tryck på bladet.

 

Jag har ritat en skiss på hur jag ska tillverka mitt blad, men det verkar som det strular med storleken på filen. Men jag lägger in den så får vi se om det funkar. Annars lägger jag den i min Pix-box och länkar dit.

 

snöblad.JPG

 

Verkar som det funkade, får se när inlägget kommer i tråden.

 

Hursom helst så är min princip en sida på en hydrofortank, förstärkt med två plattjärn nertill som ni ser på bilden. längst ner är det massa rör som är kapade i korta sektioner med där varannat rör är svetsat i bladet- och resten av rören är svetsade i vinkeljärnen där skrapstålen sitter. Rören tillsammans med en axel av passande dimension fungerar som ett gångjärn då. 

 

Skrapstålet uppdelat i 5-6 sektioner där dom kan fjädra fritt oberoende av varandra. Som fjäder vill jag använda ett relingsgummi till båtar. På bilden visar jag inte släp-skorna som reglerar höjden, och inte heller vridningen eller lyftningen av bladet. Det är lättare att visa det på separata bilder. Stången bak till draget är inte sin fulla längd heller.

 

Som ni ser så sitter bladet bara fast i mitten, i nerkant på bladet- så kraften kommer så nära backen som möjligt för att få så lite brytkrafter som möjligt i materialet. Sen regleras vinkeln på bladet med hjälp av en herrejösses vantskruv som jag har köpt på Ö&B för många år sen.

 

Bilder på vridningen, släpskorna/stödhjulen, sidostödet och lyftningen kommer snart också. Om nån är intresserad av och se hur min hjärna har angripit "problemet"

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här spirar ideerna så jag kan väl visa hur jag gjorde mitt blad som numer är sålt.

 

Detta blad har inget stål eller stödben utan bara ett runt rör i botten av bladet

och de följer backen mjukt och fint och vid större hinder så viker sig bladet för

att sedan fjädra tillbaka.

 

Min granne har ett liknande blad på sin Willys som har fungerat i 15-20 år bara bytt rör under bladet när de har slitits ut.

 

Blad2_750x565.jpg

Och så här ser kolvfästet ut, snabbkopplat i draget fram.

 

Blad05_750x560.jpg

Inte så enkelt byggt men en fungerande lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johansson

Jag håller också på att bygga en snöplog till min nyinköpta Valp. Plogen är inte provkörd och helt färdig än, men jag ska försöka lägga in bilder på konstruktionen:

 

phpgZ8ZVXPM.jpg

 

phpXNWrJoPM.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ni ser så sitter bladet bara fast i mitten' date=' i nerkant på bladet- så kraften kommer så nära backen som möjligt för att få så lite brytkrafter som möjligt i materialet. Sen regleras vinkeln på bladet med hjälp av en herrejösses vantskruv som jag har köpt på Ö&B för många år sen.

 

Bilder på vridningen, släpskorna/stödhjulen, sidostödet och lyftningen kommer snart också. Om nån är intresserad av och se hur min hjärna har angripit "problemet"[/quote']

 

Jag vill väldigt gärna se resten av bilderna på dina funderingar.

 

Är det gråa på sprinen mellan bladet och stången gummibussningar?

Vilken godstjocklek är det på tanken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är en gummibussning på var sida om örat som sitter i bladet. För att dämpa skramlet då det hålet ska vara större än sprinten så vill jag ha nån form av dämpning där.

 

Jodå, jag ska rita resten också.

 

Jag vet faktiskt inte exakt vilken tjocklek en så tank har- men den tanken jag har i tanken (ha ha ha) är en tryckluftstank godkänd för ett tryck på 21 kilo. Och den väger as kan jag säga. Rymmer 300 liter luft och är ny och fin. Står i Smedjan och har aldrig varit inkopplad. Men en gissning kan vara kanske 5-6 mm:s godstjocklek. Så pass kraftigt att det inte kommer att behövas några förstärkningar mer än i nedre delan av bladet där alla infästninar är.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer en principskiss på hur släpskorna ser ut, det är hardox 500 rondeller diameter 200 mm. Dom kommer hettas upp så dom glöder och pressas till en konkav yta som glider mot snön. Själva justeringen är en gängstång M24 med några muttrar, så den kan justeras till rätt höjd.

 

"Panhardstaget" sitter fast i ett skruvbart fäste längst ut på stötfångaren.

 

snöblad_fram.JPG

 

Tanken med designen på skrapstålet är att när det fastnar mot nåt så kommer det att vikas bakåt naturligtvis- men också tvinga hela bladet att "hoppa" uppåt lite, så det får lite gratis hjälp över hindret. Därför är "gångjärnets" vridcentrum lite bakom skrapstålets anläggningsyta mot backen. Lyft av blad kommer att ske med med hjälp av min lilla winch.

 

Vridningen blir troligtvis åsnedriven, jag får gå ut och vrida det själv och sätta i en sprint för att spärra det i rätt vinkel.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jeg ser det funderes endel rundt materialvalg.

 

Mitt forslag, kjøp en gammal kass traktorfres på blocket e.l., og kappe av vangene og sveise disse to sammen på midten. Gamle utdaterte fresere kommer man over billig, og disse har ofte også buede vanger (og med litt flaks slitestål). Og slepesko! Har man lyst kan man jo også lage vikplog, ettersom man jo faktisk sitter med to halver, klare for hengselmontering i midten. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Forlåt. Tenkte ikke på at det kanskje het noe annet på svensk. 

 

Men anyhow, et bilde sier mer enn tusen ord, og en link med tre bilder sier da ca 3000 ord :) Denne fant jeg nå på sparket, kanskje ikke helt optimal for formålet, fast endå: 54_-131801649.jpg(Link til annonsen: http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tool/object?finnkode=25985154)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Toolman

Hur går det med plogplanera? Är det någon som börjat bygga eller befinnersig alla på planingsstatidet ännu?

 

Jag har börjat kapa till 43*3 rör som ska bli ramen till plogen. Det blir mycket kapande för att kunna svetsa ihop runda rör på ett vettigt sätt...

 

Tanken är att det ska bli skär av gummi till plogen till att börja med. Tänkte testa att kapa upp ett bildäck och se om det bli bra. Materialet är billigt, styvt och har en lätt konkav form (efter att däcksväggarna kapats bort) som borde fungera bra att dra av marken med.

 

Efter att ha röjt upp en väg för hand i helgen blev behovet av plog uppenbart. Jag funderar även på om det inte vore en bra idé att göra en vikplog när jag ändå håller på. Det behöver inte bli så mycket mer komplicerat.
Toolman2011-01-10 11:26:26
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johansson

Min snöplog funkar jättebra, bättre än jag trodde faktiskt.... Har plogat gården och 6 km. skogsväg 5 gånger nu utan större problem. Fick svetsa på ett 28mm. rör under slitstålet (120x6 plattjärn) som skar för djupt i snön annars. Valpen driver bra utan kedjor på hjulen.

 

phppkxgx2AM.jpg

 

phpFAcvfGAM.jpg

 

Vinchen är köpt på Clas Ohlsson och fick kämpa rätt hårt, så jag gjorde ett brytblock för att underlätta. Har ett extra batteri på passagerar-golvet för vinchen.

 

phpZD10iCAM.jpg

 

Bladet är 220 cm brett och gjort i 3 mm. plåt som jag valsat och förstärkt med 50x50 vinkeljärn uppe & nere + div. balkar för den fjäderbelastade tippen. Fjädrarna kommer från en garageport tror jag, fick dela den på mitten och böja till nya öron. Midjan är lagrad i en 30 mm. axel och man ställer plogbladets vinkel manuellt med de två stagen, höger-rakt-vänster, genom att flytta sprintarna.

 

Infästningen i ramen är en 100x50 U-balk som är bultad i ramtassarna under stötfångaren, verkar hålla bra.

 

Enda man kan klaga på är väl sikten bakåt, en pickup är nog bättre. Nu fattas bara lite färg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Toolman

Nu har jag äntigen kommit förbi det tråkiga inventera och kapa delen och har börjat bygga. Det hann bli ½ vikplog under helgen. Det är 33 cm mellan ribborna så varje halva kommer bli 115cm för en total bredd av 230cm. Det var ett meck att få gångjärnet att löpa lätt men gick till slut. Att jag lyckades svetsa en av gångjärnsringarna på båda sidorna hjälpte inte heller. :) Den kommer antagligen bli klar lagom tills snön har smält bort :)

 

804201183130Pfc50.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...