Gå till innehåll

Diabild från 1970


Gäst Myrsloken

Rekommendera Poster

Vet inte om Myrsloken skojar, men är man gammal nok, vet man - även som danskar - at man tidligare hadde vänsterkörning i sverige... Bilerne ser ut till ak kunne vara från den tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte Myrsloken skojade, för ser man på vägmärkena så är dom från tiden efter den stora infrastrukturreformen som bland annat innebar att det blev högertrafik.

 

Sen har soldaterna modell 59 uniformen. Om det hade varit innan september 67 tror jag dom hade haft modell 58, (den grå) eller grötrocken på sej inne på kasern.

 

Så det är inte uteslutet att dom är spegelvända.

 

Och jag håller absolut med- mycket intressant tråd!

 

SKRE OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

första bilden av Kasernern är en Norrlandskasern

 

Bilderna längre ner med den långabyggnaden och klocktorn ser ut att vara ifrån antingen I15 eller I17
borre2010-12-12 10:26:57
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Bilderna längre ner med den långabyggnaden och klocktorn ser ut att vara ifrån antingen I15 eller I17

 

Håller med men på I15 hade väl alla kaserner den breda bården mot takfoten som den låga byggnaden på bilden har. Vasallen har ett fotoalbum från I15 då och nu:

http://www.vasallen.se/svenska/misc/fx/regementet-boras---da--nu.html

 

Kanske är inte alla bilder från samma regementsområde?

Kjell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den långa byggnaden med klocktorn står även på I4/A1, den funkade som matsal där. Samma färger till och med.

 

Jag har också varit inne på att det kan vara nån som farit runt och plåtat lite på dom olika ställena han har varit på.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma typ av byggnader finns på flera platser med vissa små skillnader, vilket sagt tidigare. Här en bild på I15:s "klocktornsbyggnad":

2_435x285.jpg

Denna ligger högre jämfört med byggnaden på diabilden, därav trappan. Diabildskåken har dessutom valv över dörrarna, I15 har raka linjer.

 

Kjell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej Kjell!

 

Det stämmer bra bra det Kjell. Många bilder kommer ifrån olika ställen. Den sista bilden ser ut att vara ifrån västkusten. Bilden där en rödbyggnad med porta öppna, det är en krigsbro 4 som byggs ihop.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boris,

 

Vart ligger/låg I 17? Jag googlade och fick svar på allt från Bohus regemente till norrlands dragoner, samt även en ÖstgötabataljonPDT_Armataz_02_08.gif

 

 

Magnus,

 

Är du intresserad av kraftverk och vattenkraft speciellt ska du titta på

 

 

SKREV OBELIX
OBELIX2010-12-12 16:48:30
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fristad Hed:

 

Fristad hed, mötes- och lägerplats för Älvsborgs

regemente 1797–1914, ca 10 km norr om Borås. Under första världskriget

internerades utländska militärer på platsen. Under beredskapen 1939–45

togs lägerbyggnader åter i anspråk för militärt ändamål.

 

Måste vara något senare än 1914 :)

 

Hittar inte igen kåken på Google maps :(

 

Magnus2010-12-12 19:12:56

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mera bilder....

Untitled-Scanned-74_Medium.jpg

 

 

Untitled-Scanned-15_Medium.jpg

 

 

Om inte jag ser helt fel så ser detta ut att vara samma hus från olika vinklar... Och då stämmer det att den nedre bilden är spegelvänd.

 

Kan det stämma att det här är I17:s kanslihus?

 

http://alturl.com/7ydbz

 

/Magnus

 

Det ser ju väldigt likt ut. Men vad jag kan se så är båda kasernerna på Google, ljusa. Dock stämmer geografin på den överta bilden väldigt bra. Förrutom den bruna kasernen, och det höga berget i bakgrunden...
Protiwa2010-12-12 23:44:49
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det verkar stämma, kolla fläktgallret på Valpen, det sitter till (mitt) vänster om mitten, så den undesrta varianten ser rätt ut.

 

Det är inte Gotland heller, varken P18 eller KA3 såg ut så.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...