Gå till innehåll

Gröna saker


Gäst Volvo_Rules

Rekommendera Poster

Gäst Volvo_Rules

Tjena inhandlade en dieselgris (varmluftsaggregat 33) i början på vintern, tyckte det kunde vara bra att ha.

 

Nu när jag kollade till det efter att det stått ett tag har det läckt lite här och var, förgasarn läcker lite men det har också läckt ut diesel.

Allt finns ju inne i själva korven och det går inte att se var det kommer ifrån, läcker inget vid filter och pump, så min undran är om det är normalt att det kan rinna ut lite ifrån själva brännaren eller om man skall försöka få ut brännaren och inspektera så det inte händer några olyckor.

b61520101030349f37.jpg

Så ser den ut och den stora fläcken är diesel och de små är bensin.

 

Detta har ju inget med TGBs att göra men har märkt att det finns ett enormt kunnande om allt möjligt här så jag tänkte att man kan ju kolla om någon vet direkt vad som har hänt och hur man smidigast åtgärdar.

 

Rubrikern är ju gröna saker, har du något roligt från försvaret du använder eller som är bra att ha kan du ju lägga in en bild o lite text, kan ju va roligt att se vad andra har för skoj i gömorna som försvaret tidigare använt.

 

Mvh/Mikael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dirty Hog
tn_DSC00031.jpgMakalös manickPDT_Armataz_02_02.gif Går på bensin, behöver ingen sröm vid drift, ger en j-vla värme. Avsedd att värma stridsvagnar,tält,frusna bandaggregat osv..... You name itPDT_Armataz_02_03.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi
Tjena inhandlade en dieselgris (varmluftsaggregat 33) i början på vintern....

 

Mvh/Mikael

 

 

 

 

 

Hur är den där? Finns minst två utförande, bensindriven eller eldriven fläkt, tror jag. Låter den som bara den? Ser att du har ett par hörselskydd på bilden. Är det en tvåtakt? Elstart? Batteri?petewedi2010-12-16 14:38:46

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Volvo_Rules
Tjena inhandlade en dieselgris (varmluftsaggregat 33) i början på vintern....

 

Mvh/Mikael

 

 

Hur är den där? Finns minst två utförande' date=' bensindriven eller eldriven fläkt, tror jag. Låter den som bara den? Ser att du har ett par hörselskydd på bilden. Är det en tvåtakt? Elstart? Batteri?[/quote']

 

Detta är den som drivs av en bensinmotor, en 4-takt på 1,4hk tror jag det var, man får linda upp ett snöre och dra igång motorn sen är det bara att vri på dieselkranen så kommer det skön värme rätt snabbt faktiskt. Låter la rätt mycke, tyvärr fick jag inte med några tillbehör, men avgas systemet är ju bara ett rakt rör som sticker upp så den inte ska kunna suga in avgaser.

 

Läste lite om den, ska dra 3,6l diesel/h och 1l bensin/h, fördelen med bensin är ju att man kan använda den överallt utan tillgång till el.

 

Är det någon som har tillbehören liggandes och vill bli av med är jag intresserad.

 

Mvh/Mikael

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Volvo_Rules

Ingen mer som har något skoj från försvaret??? Trodde det fanns massa kul folk använde, någon gammal grävare, traktor, bensindriven svets eller vad som.PDT_Armataz_02_02.gif

 

Slänger in lite bilder på min fina duett som tjänstgjort inom försvaret tidigare, sitter lite saker från mörkerbelysningen kvar annars finns inte mycke mer kvar från den tiden, någon fick den dumma idén att måla nästan hela bilen blå en gång i tidenPDT_Armataz_02_04.gif, bara under huven och vid tanklocket som var grönt när den köptes.

9e2220105044031cc.jpg

Så här såg det ut en bit in i arbetet med den.

50222010508504f8a.jpg

Har inga bra bilder hur det såg ut under arbetetsgång.

f12220105131617ce.jpg

Och färdig blev det ungefär såhär och bilen rollades vilket jag ångrar lite men det var mycke o göra vid denna tid (som det alltid ärPDT_Armataz_02_06.gif) så tyckte det var bättre att få ihop den snabbt o använda den.

Är inte lika fin längre efter snart 2somrars användande och på vintern får den vila och slippa salt o rost, finns tid framöver kan det bli lack nya lister och lite mer ompyssling.

 

Som sagt tycker det är roligt med gröna saker så lägg gärna upp bild o lite text om du har något som inte passar i de fasta rubrikerna.

 

Mvh/Mikael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag har några gröna motorer uppe i Smedjan. Wisconsin är märket. Den ena är en riktigt kul sak. En militär vattenpump! Tänkt att på något sätt ingå i Brand-Valpens utrustning. Den är splitt nu och jag trodde det var endiesel först, för tändstiftet ser ut som en spridare på den- men det var ju "bara" ett vattentätt tändsystem på den... Den ser ut som en förvuxen Briggs&Stratton med en traktosskorsten som står rakt upp! Jag ska ta bilder på dom när jag kommer till smedjan, så fort snöandet har lugnat ner sej lite.......

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Volvo_Rules

Den hade suttit fint att ha med sig på träffar, pumpa 11an på macken efter körning i skövde i år, tog en evighet.

Kul att det finns lite grönt i garagenPDT_Armataz_02_02.gif så inte alla skattepengar skrotas ut när försvaret är färdig med dom.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för utspänning på de tre uttagen?
Skulle annars säga för laddning av batterilådor för 6/12 volts bilbatterier just med tanke på uttagen.
Har samma uttag på ett strömförsörjningsaggregat.

strömf_1.JPG

strömf_2.JPG

strömf_3.JPG


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grön kompressor används i garaget.
Förrådsställd -79 och stått där tills nyligen.

PICT4528.JPGpsid=1

vad är det för fart på kompressorn? Stod och petade på en sån på öb i skänninge men frugan tittade argt på den så det vara bara att gå vidarePDT_Armataz_02_05.gif
Det är varken stor tank eller stormotor på den så jag tänkte att den inte puttar ut så mycket luft i förhållande till sin storlek. Har jag fel och har missat en superpryl?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dirty Hog

Den här kanske? Vinch till Centurionbärgare. Ställde spade gräv för att få proportionerna, snön var så vacker så den fick va kvarPDT_Armataz_02_01.gif  
Eller ett hopfällbart fältlasarett??PDT_Armataz_02_31.gif                                                                     tn_DSC00045.jpg
tn_DSC00044.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
Gäst Protiwa
Ett perfekt tillfälle för mig att kolla med den samlade expertisen vad den här lilla saken använts till:

17yb83.jpg

 

2vvjk44.jpg

/Anders

Detta är en "stor" batteriladdare...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...