Gå till innehåll

kan man prata BV206 här?


Gäst 540is

Rekommendera Poster

Gäst christer_tgb

540is har en poäng, tråden heter ju faktiskt Bandvagn 202/BV202

 

 

 

Kanske någon moderator skall ändra så BV206 inkluderas. PDT_Armataz_02_41.gif

 

 

 

Mvh,

 

Christer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående trådens rubrik,

 

Vad är det för skillnad på Bandvagn 202 och BV 202?

 

I övrigt tycker jag det är självklart att både Husqvarnas & Hägglunds fordon platsar väldigt bra bredvid Volvo och Scania på detta formidabla forum!

 

UNDRADE & TYCKTE OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Det är samma fordon! Bättre att säga BV 202 då den kan förväxlas med bilen.

Ang pris så är skicket på Band och bär/drivhjul avgörande.

Det är bra att kolla motorn med då topparna är känsliga.

Delarna till BV206 ligger högt i pris och det är ofta bäst att köpa en vagn i bra skick.

Många delar är tillverkade endast för BV206 ex startmotorn som mig veterligen endast  är tillverkad

för Hägglund.

/Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har vart lite runnt senast, och det ser ut som om att det fortfarande är säljers marknad (Den som har grisen, bestemmer prisen). Från sek.110.000 för en V6 benzin softtopp till sek. 280.000 för en 6 cyl. diesel med få km i ganska bra skick. Som Clas skriver, kolla band och drivhjul, dom kostar skjorten! Böjar vi prata specialbyggnad, såsom krokhejs, kran och dyl. blir det mer. Igen, kolla band och drivhjul! Skal den användas varje dag för job, tycker jag inte det finns något alternativ till diesel. 

Bäste (h)julhälsningar
Bent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att det äntligen blir en plats för BV206. Jag föreslog detta för länge sedan, men just då nöjde man sig med BV202.

Men vore det inte bättre med en egen plats för BV206?

BV202 och BV206 är ju helt olika fordon. Det enda gemensamma är att de går på band.

Precis som man skiljer på tgb11/13/20 ifrån tgb30/40.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att det äntligen blir en plats för BV206. Jag föreslog detta för länge sedan' date=' men just då nöjde man sig med BV202.

Men vore det inte bättre med en egen plats för BV206?

BV202 och BV206 är ju helt olika fordon. Det enda gemensamma är att de går på band.

Precis som man skiljer på tgb11/13/20 ifrån tgb30/40.

[/quote']

De använder ju båda styrdon, (sen hurvida de skiljer sig åt vet jag ej) samt bakre vagnen som roder.

 

Vad har bv206 för produktionsår??

 

 

 

monkysa2010-12-17 01:25:36
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst volvopower

Man skulle köpt ett gäng på Toveks Auktion på Örsholmen...

 Fans ett 80 tal.. olika< modeller , många gick i klump för skitsummor.....

 

  Ut å gasa !!

Göran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skulle köpt ett gäng på Toveks Auktion på Örsholmen...

 Fans ett 80 tal.. olika< modeller ' date=' många gick i klump för skitsummor.....

 

  Ut å gasa !!

Göran
[/quote']

 

Som vanligt förstår man livets mening alldeles försent, som jag förstår det är dom flesta utsålda nu?

eller kommer det fler batchar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst volvopower

Klart intressant fråga,  men är det intesåhär att FMV inte vill släppa så stora batchar, man har visst insett att det finns kapital i grejjerna....

 

 Det finns med all största sannolikhet rätt mycket fordon å sånt kvar,,

alla volvo tgb.  ska visst fasas ut innom några år....

 Å var är alla reservdelar ???  försvaret hade /har MASSOR av ALLT......

 

Hare  Göran.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hassefan is back

Tgb bilarna kommer vara kvar i många år till,   likaså Bv206 då vårat kära högkvarter inte ville köpa BVS10 "efterföljaren till 206an" ...... reservdelar har dom så in i skogen och dom ligger bra på regementen enligt Fmlogg

Jag beställde ut ny startmotor, ny generator, nya förgasare och lite annat smått o gott för tgb11-20 till våran rep grupp.

även 2 uppsättningar "canada" band till Bv206 hämtades ut ihop med 16st bärhjul och 20 lagersatser till bärhjul.

 

så reservdelar finns kan man lungt säga...
Hassefan is back2010-12-17 20:33:01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

Jag måste bara skriva vilket underbart fantastiskt fordon BV 206 är. Jag satt soch rattade BV hela denna vecka för Vattenfalls räkning och det var emellanåt riktigt tuff terräng, inte kan man välja annan väg heller eftersom hela kraftledningsgatan måste patrulleras. Idag har det fallit 40 centimeter snö här hemma så en BV står högt upp på önskelistan inför nästa fordons anskaffning...

P1060096.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Utbudet är väl inte så stort så 180+moms eller så får man hosta upp hos Milmac. De verkar som att försvaret bantade bort alla BV ~2005 och efter det har de aldrig dykt upp på auktioner heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hassefan is back

Är det nu jag ska säga att jag har tillgång till 4 Bv206 och jag betalar inte bensinen!!!! och jag har ett flygfält och ett pansar fält att köra på om jag inte vill nöta asfalt var jag vill PDT_Armataz_02_03.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hassefan is back
Utbudet är väl inte så stort så 180+moms eller så får man hosta upp hos Milmac. De verkar som att försvaret bantade bort alla BV ~2005 och efter det har de aldrig dykt upp på auktioner heller.

Av 4500st bv206 har försvaret eldat, skänkt, sålt, möglat bort 2500 st vagnar........dom som är kvar är till till internationella skydds styrkorna, grk plutonerna, mfl och dom kommer inte att säljas ut
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utbudet är väl inte så stort så 180+moms eller så får man hosta upp hos Milmac. De verkar som att försvaret bantade bort alla BV ~2005 och efter det har de aldrig dykt upp på auktioner heller.

Av 4500st bv206 har försvaret eldat' date=' skänkt, sålt, möglat bort 2500 st vagnar........dom som är kvar är till till internationella skydds styrkorna, grk plutonerna, mfl och dom kommer inte att säljas ut [/quote']

 

Fan så man gråter när man hör sånt.... PDT_Armataz_02_06.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...