Gäst Fredrik Postad 20 Februari , 2007 Rapport Share Postad 20 Februari , 2007 Hur långt har era Tgb 11, 13 och 20 rullat? (på mätaren, inte i grässlänten )? Och vilka större reparationer har den fått enligt kontrollboken? Min 11:a har gått 7300 mil - av dokumentationen att döma har följande komponenter setts över, bytts ut eller reparerats: - Koppling - Avgassystem - Motortrimning - Grenrör - Bromsar - Bränslesystem - Rep motor - Hastighetsmätarvajer - Oljeläckage - Reparation inför karossbyte - Karossbyte - Rostskydd För mig som är något av en kontrollboksfetischist är det tråkigt med den digitala teknikens intåg i reparationsjournalens beskrivningar. Många åtgärder är i min bok endast försedda med datum, km, ett arbetsordernr och en kort kommentar typ "Rep. enligt GT" (Grundtillsyn). I och för sig kan ju besiktningen vid grundtillsynen endast uppmärksammat mindre brister som inte är värda att notera. Men det är ju ändå kul att se fordonets hela historik. Mysig läsning kalla vinterdagar.. Det finns även en lång rad med TOÄ (Teknisk order ändring) - åtgärder som ska ha vidtagits generellt på fordonsgruppen. Förbättringar som gjorts allt eftersom, helt enkelt. Det har ju sålts en del Tgb 11-13-20 som passerat både 11 och 12 tusen mil - någon som vet vad som brukar vara gjort vid de miltalen? Eller håller sakerna ihop så pass bra att välservade exemplar inte behöver visa tecken på tidens tand? Hoppas detta blir en lååång och intressant tråd! Och vem blir först att skanna in sin kontrollbok och publicera den?? Hoppas ni har överseende med min kanske något märkliga intresseinriktning.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Seglarn Postad 20 Februari , 2007 Rapport Share Postad 20 Februari , 2007 Jag har fått lära mig att det finns "folk till allt" så jag är inte förvånad. Tror nog att kronbilarna generellt har mkt hög hållbarhet, men de som gått som utbildningsfordon har naturligtvis fått mkt stryk av ovana förare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 20 Februari , 2007 Rapport Share Postad 20 Februari , 2007 någon har slarvat bort min kontrollbok till 1314 så jag har ingen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 21 Februari , 2007 Rapport Share Postad 21 Februari , 2007 Min förra elverksbil hade gått 26 000 mil när jag köpte den ( hade stått nåt år då), var väl karossen som tagit stryk messt. Dessa får ju gå ganska mycket landsväg men ändå ganska fort. Blir en del på snöiga vägar under jourutryckningar, och det är ju enklare att åka till ledningsgatan än att gå också så visst blir det en del terräng också. Min nuvarande har gått på Storlinje och har väl mer arbetskörning än beredskap, lite färre mil. Inga större ingrepp förutom att polackerna som körde den senast brände kopplingen, de hade kört en hel del terräng på CL26 men nån hade inte talat om för dom att det fanns en lågväxel att ta till i terrängen.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Lynghaug Postad 21 Februari , 2007 Rapport Share Postad 21 Februari , 2007 Min 13 har nu gått 10170 mil, varit ca 8 år(4+4) i aktiv tjänst i lappland. Har använts som "patrullbil" av vakten. Hade en mätarställning på 10049 mil vid inköp (oktober 2006) Motorn bytt vid ca 6500 mil (efter första 4 års perioden) V-låda med förgreningslåda och koppling vid 10012 mil. (efter andra 4 års, 1999) Hade även tur att alla servicedelar var bytta då. Har en mycket nogrant ifylld kontrollbok, enda andra återkommande reparationerna/justeringarna verkar vara kopplingsspelet samt kontroll startmotor. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 21 Februari , 2007 Rapport Share Postad 21 Februari , 2007 Min 13 med chassinummer 5456 hade när jag köpte den rullat 1120 mil. Den hade varit konserverad sen 1997 och rullat sista tiden på P10 Strängnäs. Första dateringen i Kontrollboken är 790328 vid 2563 km, då Axel Davidsson Bil i Uppsala gjorde 250-mila service. Noteringarna är Kontroll Generatorladdning och Justering Handbromskontakt. 1981 noterades bland annat gummibälg bytt vänster fram och en av diffspärrarna bak reparerad. Bilen fick sin tillsyn på Miloverksataden i Uppsala till i mitten på 1982, då det börjar stå Enköping istället. I Januari 1984 bytte avgassystemet och alla bromsar renoverades. I februari 86 "rep oljeläckage vä främre hjulväxel", gummibälg igen??? 86 gjordes också en rejäl rostskyddsbehandling avTuffKoteDinol i Enköping. Mätarställning: 10240km. Inte undra på att rostskyddet fortfarande var fräscht när jag tog över. Bara hundra mil gammalt! I november 87 läcker vänster framhjulsväxel igen... Från december 87 till februari 94 finns inga noteringar, men de två datumen är på samma blad, så jag tror det mesta som varit med i boken fortfarande är kvar. 1996-11-19 läcker en hjulväxel. Kamaxel och samtliga lyftare byts ut. "Ombyggnad grenrör" vad det nu innebär. "Tillverkning och montering regnskydd mellan hytt och hydda". Detta har utförts på MILOverkstad Strängnäs, vilken också konserverade bilen 1997-01-09. Den hade då rullat 11188km. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 22 Februari , 2007 Rapport Share Postad 22 Februari , 2007 Min 11:a har rullat 5800mil, och användts aktivt till sent 2005. Fick ny kaross i 1999, ut över det så är det mest små saker så som: - Justering av bromsar - Byte av Damasker (en gång per axel!!!!!) - Justering av tändning - Justering av förgasare - Rostskyddsbehandling - Byte av däck - Gummilister,vindrutetorkare, lampor Inget stort.. skall bläddra igenom boken och se om det var något mer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik Postad 22 Februari , 2007 Rapport Share Postad 22 Februari , 2007 Intressant läsning!! Verkar som om våra bilar håller bra så länge den värste beväringen håller sig borta.. Bra information även för den som går i köptankar vid kommande auktioner. Hoppas fler fyller på med uppgifter! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Jeep Postad 24 Februari , 2007 Rapport Share Postad 24 Februari , 2007 Min TGB 11 har gått 4700 mil. Reparationsjornalen är inte komplett, första dateringen är från 1986 och 4100 mil och reparationerna som är utförda är kopplingsbyte, nytt avgassystem och ny tryckstång till huvudcylinder bromssystem vid 4400 mil. Vad jag har bytt och reparerat är följande: Packning mellan växellåda och fördelningslådan. Packning till tankarmaturen - Hög bränsleförbrukning Bränslepump. Avluftningsslangar från trummbromsarna. Vad som är på gång är en översyn av generatorn - Vattenskadad Ingen notering om att gummibälgarna är bytta MVH Rune M Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 24 Februari , 2007 Rapport Share Postad 24 Februari , 2007 Skumt det därmed tryckstång huvudcylinder, den är bytt på min med! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik Postad 24 Februari , 2007 Rapport Share Postad 24 Februari , 2007 Vid närmare koll har faktiskt jag också en liten notering om "byte tryckstång"!! Undrar just om det är någon form av förebyggande åtgärd eller rep. vid konstaterad felfunktion? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst petewedi Postad 19 April , 2007 Rapport Share Postad 19 April , 2007 Omega24, din 13 stod antagligen i föråd 87 till 94. På tal om det, jag körde 1313 med radiohytt på S1 Enköping 93/94. Vill minnas att vi fick en bil som stått i föråd en längre tid och inte gått särskilt långt. Den var då omålad, eller snarare den bleka olivgrön/beige färgen. Under vintern målades den i cammo.Men det fanns ju flera 13 på området. Men inte så många. Själv har jag 11-bil där första datumet i boken är -78 - Byte av damasker - Justering av tändning- Justering av förgasare - Rostskyddsbehandling - Avgassystem Och byte kaross -96 vid 7803 mil och sedan ställd i förråd. Idag har den gått 7840. Så det är nya bilen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 19 April , 2007 Rapport Share Postad 19 April , 2007 På tal om det, jag körde 1313 med radiohytt på S1 Enköping 93/94. Vill minnas att vi fick en bil som stått i föråd en längre tid och inte gått särskilt långt. Den var då omålad, eller snarare den bleka olivgrön/beige färgen. Under vintern målades den i cammo.Men det fanns ju flera 13 på området. Men inte så många. Kul! Du råkar inte ha nåt foto där bilen finns med? Regnumret finns ju kvar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bruhn Postad 19 April , 2007 Rapport Share Postad 19 April , 2007 Tryckstången vid huvudbromscylindern är bytt på väldigt många av förebyggande skäl, har själv bytt ett flertal på miloverkstan kristinehamn, alla som byttes ut märktes med regnummer och skickades iväg på röntgen. Det va så att några hade spruckit eller om dom hade böjt sig, kommer inte ihåg exakt men iaf så ville dom veta orsaken till att några hade blivit så dåliga. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst putte Postad 19 April , 2007 Rapport Share Postad 19 April , 2007 Vid köpet stog mäterställningen på 302,9 mil. Nu är den snart uppe i 500 mil. Mil regnr 138819 Typintyg 780508 Chassi nr C036x6-006297 Krockskada höger fram 940927 2986km 791031 Visby Strålkastarinst Rengöring av bromssystemet Byte band fram 801208 Rep avgas läcka Rengöring av bromssystemet Rep innerbelysning o kontrollampa aut, halvljus 810429 Trafiksäkerhetskontroll och långtidskonservering 881114 Åtgärd (A) 2780km 881128 Åtgärd (OF Sm) 2800km 941019 I förråd 3011km Glykol -25* 981103 Omkonservering Ja så ser historian ut på min bil. Utagen från mil,tjänst på Gottland sensommaren 2005 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Jeep Postad 20 April , 2007 Rapport Share Postad 20 April , 2007 På min 1314 är reparationsjounalen på flera sidor om det beror på att militären har varit mycket nogrann med servicen eller om det är ett måndagsex. vet jag inte. Här listar jag en liten del av vad som är bytt och reparerat. Bytt koppling och kopplingswire = 5 gånger första bytet vid 365 mil. Bytt generator och oljekylare vid 2000 mil. Bytt växellåda vid 2440 mil. Rep. av havererad motor vid 3910 mil ( slipning av cylinderlopp, nya kolvar och vevlager). Bytt damasker i axeln 3 gånger. Bytt länkstång till huvudbromscylinder. Mvh Rune M Jeep2007-04-20 20:54:47 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bollebygdarn Postad 1 Maj , 2007 Rapport Share Postad 1 Maj , 2007 En liten fråga från en relativt nybliven TGB-11 ägare: Hur svårt är det att byta packningen (i mitt fall blir det nog isf Loctite)mellan växelådan/fördelningslådan, om man som i mitt fall är "normalfuntad", men har bra tillgång till mekplats och verktyg? Tacksam för svar, då det alltid blir lite söl under bilen efter varje tur(som gärna blir ofta då denna bil är skitkul att köra) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst putte Postad 2 Maj , 2007 Rapport Share Postad 2 Maj , 2007 Det arbetat tar inte många timmar om man är "lite" händig. Var bara noga med att rengöra innan du skruvar isär sakerna. Samt att tappa ur oljorna. Va nogran med att göra rent mellan lådorna innan du limmar så får du ett gott resultat. Själva skruvandet tar inte lång tid. För det är ju bara kardanerna samt handbromswirwn och länkaget till fördelningslådan som du behöver lossa. Va noga med att märk upp kablarna till kontakten på fördelningslådan. Lite lurigt att få loss hastighetswiren. Jag fick ta en skruvmejsel å driva runt den med. Palla upp motorn i bak kant å lossa skruvarna till fördelningslåda å fästena. Sen ligger den på golvet. Ja ungefär så enkelt är det att utföra jobbet. Jag för min del byter lådan på min 13 bil på ca 1timme. Men det är ju lite trängre på en 11 tror jag.putte2007-05-02 00:47:57 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bollebygdarn Postad 2 Maj , 2007 Rapport Share Postad 2 Maj , 2007 Tack"putte"för tipsen, lite händig kan jag väll knappast tro att jag är, men med lite envishet och gott om tid löser man det mesta! Så motorn måste alltså pallas upp? Sen undrar jag vad du menar med"lånkaket"? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst putte Postad 3 Maj , 2007 Rapport Share Postad 3 Maj , 2007 Staget som manövrerar H & L lägrt från huvudlådan. Demonteras relativt enkelt med handkraft. En bygel att låssa från staget å sedan dra ur sprinten som den sitter ihop med. Anledningen av att du bör palla upp motorn är att du demonterar bakre motor/växellådsfästa. OBS! Se upp med fläkt axeln som kan hoppa ur läget mot vattenpumpen. Men om jag vore som du så skulle jag ta ner hela växellåds paketet. För att kontrolera så att bakre vevaxeltätningen innanför lamellen inte läcker. Samt att limma om ytorna mellan lådan å motorn samt mellan startmotorn å motorn. För det ska vara limmat där me som överallt annars. Lycka till med ingreppet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Lerkungen Postad 3 Maj , 2007 Rapport Share Postad 3 Maj , 2007 Min TGB 13 (131C) har rullat 8650 mil i Kungsängen Sthlm och när man läser i gröna pärmen om allt dom bytt så är det mesta bytt minst en gång. Har varit i bruk fram till 2003 penl dokumentationen som jag fick med bilen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.