Gå till innehåll

Körsträcka och reparationer


Gäst Fredrik

Rekommendera Poster

Hur långt har era Tgb 11, 13 och 20 rullat? (på mätaren, inte i grässlänten PDT_Armataz_02_10.gif)?

 

Och vilka större reparationer har den fått enligt kontrollboken?

 

Min 11:a har gått 7300 mil - av dokumentationen att döma har följande komponenter setts över, bytts ut eller reparerats:

 

- Koppling

- Avgassystem

- Motortrimning

- Grenrör

- Bromsar

- Bränslesystem

- Rep motor

- Hastighetsmätarvajer

- Oljeläckage

- Reparation inför karossbyte

- Karossbyte

- Rostskydd

 

För mig som är något av en kontrollboksfetischist är det tråkigt med den digitala teknikens intåg i reparationsjournalens beskrivningar. Många åtgärder är i min bok endast försedda med datum, km, ett arbetsordernr och en kort kommentar typ "Rep. enligt GT" (Grundtillsyn). I och för sig kan ju besiktningen vid grundtillsynen endast uppmärksammat mindre brister som inte är värda att notera. Men det är ju ändå kul att se fordonets hela historik. Mysig läsning kalla vinterdagar..

 

Det finns även en lång rad med TOÄ (Teknisk order ändring) - åtgärder som ska ha vidtagits generellt på fordonsgruppen. Förbättringar som gjorts allt eftersom, helt enkelt.

 

Det har ju sålts en del Tgb 11-13-20 som passerat både 11 och 12 tusen mil - någon som vet vad som brukar vara gjort vid de miltalen? Eller håller sakerna ihop så pass bra att välservade exemplar inte behöver visa tecken på tidens tand?

 

Hoppas detta blir en lååång och intressant tråd!

 

Och vem blir först att skanna in sin kontrollbok och publicera den??

 

Hoppas ni har överseende med min kanske något märkliga intresseinriktning..PDT_Armataz_02_15.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått lära mig att det finns "folk till allt" så jag är inte

förvånad. Tror nog att kronbilarna generellt har mkt hög hållbarhet,

men de som gått som utbildningsfordon har naturligtvis fått mkt stryk

av ovana förare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min förra elverksbil hade gått 26 000 mil när jag köpte den ( hade stått nåt år då), var väl karossen som tagit stryk messt. Dessa får ju gå ganska mycket landsväg men ändå ganska fort. Blir en del på snöiga vägar under jourutryckningar, och det är ju enklare att åka till ledningsgatan än att gå också så visst blir det en del terräng också.

 

Min nuvarande har gått på Storlinje och har väl mer arbetskörning än beredskap, lite färre mil. Inga större ingrepp förutom att polackerna som körde den senast brände kopplingen, de hade kört en hel del terräng på CL26 men nån hade inte talat om för dom att det fanns en lågväxel att ta till i terrängen....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lynghaug

Min 13 har nu gått 10170 mil, varit ca 8 år(4+4) i aktiv tjänst i lappland. Har använts som "patrullbil" av vakten. Hade en mätarställning på 10049 mil vid inköp (oktober 2006)

 

Motorn bytt vid ca 6500 mil (efter första 4 års perioden)

V-låda med  förgreningslåda  och koppling vid 10012 mil. (efter andra 4 års, 1999)

Hade även tur att alla servicedelar var bytta då.

 

Har en mycket nogrant ifylld kontrollbok, enda andra återkommande reparationerna/justeringarna verkar vara kopplingsspelet samt kontroll startmotor.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Min 13 med chassinummer 5456 hade när jag köpte den rullat 1120 mil. Den hade varit konserverad sen 1997 och rullat sista tiden på P10 Strängnäs.

 

Första dateringen i Kontrollboken är 790328 vid 2563 km, då Axel Davidsson Bil i Uppsala gjorde 250-mila service. Noteringarna är Kontroll Generatorladdning och Justering Handbromskontakt.

 

1981 noterades bland annat gummibälg bytt vänster fram och en av diffspärrarna bak reparerad.

 

Bilen fick sin tillsyn på Miloverksataden i Uppsala till i mitten på 1982, då det börjar stå Enköping istället.

 

I Januari 1984 bytte avgassystemet och alla bromsar renoverades. I februari 86 "rep oljeläckage vä främre hjulväxel", gummibälg igen???

 

86 gjordes också en rejäl rostskyddsbehandling avTuffKoteDinol i Enköping. Mätarställning: 10240km. Inte undra på att rostskyddet fortfarande var fräscht när jag tog över. Bara hundra mil gammalt!

 

I november 87 läcker vänster framhjulsväxel igen...

 

Från december 87 till februari 94 finns inga noteringar, men de två datumen är på samma blad, så jag tror det mesta som varit med i boken fortfarande är kvar.

 

1996-11-19 läcker en hjulväxel. Kamaxel och samtliga lyftare byts ut. "Ombyggnad grenrör" vad det nu innebär. "Tillverkning och montering regnskydd mellan hytt och hydda". Detta har utförts på MILOverkstad Strängnäs, vilken också konserverade bilen 1997-01-09. Den hade då rullat 11188km.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Min 11:a har rullat 5800mil, och användts aktivt till sent 2005. Fick ny kaross i 1999, ut över det så är det mest små saker så som:

 

- Justering av bromsar

- Byte av Damasker (en gång per axel!!!!!)

- Justering av tändning

- Justering av förgasare

- Rostskyddsbehandling

- Byte av däck

- Gummilister,vindrutetorkare, lampor

 

Inget stort.. skall bläddra igenom boken och se om det var något mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant läsning!! Verkar som om våra bilar håller bra så länge den värste beväringen håller sig borta.. 

 

Bra information även för den som går i köptankar vid kommande auktioner. Hoppas fler fyller på med uppgifter! 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min TGB 11 har gått 4700 mil. Reparationsjornalen är inte komplett, första dateringen är från 1986 och 4100 mil och reparationerna som är utförda är kopplingsbyte, nytt avgassystem och ny tryckstång till huvudcylinder bromssystem vid 4400 mil.

 

Vad jag har bytt och reparerat är följande:

 

Packning mellan växellåda och fördelningslådan.

Packning till tankarmaturen - Hög bränsleförbrukning PDT_Armataz_02_06.gif

Bränslepump.

Avluftningsslangar från trummbromsarna.

 

Vad som är på gång är en översyn av generatorn - Vattenskadad PDT_Armataz_02_03.gif

 

Ingen notering om att gummibälgarna är bytta

 

 

MVH  Rune M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid närmare koll har faktiskt jag också en liten notering om "byte tryckstång"!! Undrar just om det är någon form av förebyggande åtgärd eller rep. vid konstaterad felfunktion?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst petewedi

Omega24, din 13 stod antagligen i föråd 87 till 94.

På tal om det, jag körde 1313 med radiohytt på S1 Enköping 93/94. Vill minnas att vi fick en bil som stått i föråd en längre tid och inte gått särskilt långt. Den var då omålad, eller snarare den bleka olivgrön/beige färgen. Under vintern målades den i cammo.Men det fanns ju flera 13 på området. Men inte så många.

Själv har jag 11-bil där första datumet i boken är -78

- Byte av damasker

- Justering av tändning

- Justering av förgasare

- Rostskyddsbehandling

- Avgassystem

 

Och byte kaross -96 vid 7803 mil och sedan ställd i förråd. Idag har den gått 7840. Så det är nya bilen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

På tal om det, jag körde 1313 med radiohytt på S1 Enköping 93/94. Vill minnas att vi fick en bil som stått i föråd en längre tid och inte gått särskilt långt. Den var då omålad, eller snarare den bleka olivgrön/beige färgen. Under vintern målades den i cammo.Men det fanns ju flera 13 på området. Men inte så många.

Kul! Du råkar inte ha nåt foto där bilen finns med? Regnumret finns ju kvar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryckstången vid huvudbromscylindern är bytt på väldigt många av förebyggande skäl, har själv bytt ett flertal på miloverkstan kristinehamn, alla som byttes ut märktes med regnummer och skickades iväg på röntgen. Det va så att några hade spruckit eller om dom hade böjt sig, kommer inte ihåg exakt men iaf så ville dom veta orsaken till att några hade blivit så dåliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid köpet stog mäterställningen på 302,9 mil. Nu är den snart uppe i 500 mil.

 

 

 

Mil regnr 138819

 

Typintyg 780508

 

Chassi nr C036x6-006297

 

 

 

 

 

Krockskada höger fram 940927 2986km

 

791031 Visby

 

Strålkastarinst

 

Rengöring av bromssystemet

 

Byte band fram

 

801208

 

Rep avgas läcka

 

Rengöring av bromssystemet

 

Rep innerbelysning o kontrollampa aut, halvljus

 

810429

 

Trafiksäkerhetskontroll och långtidskonservering

 

881114

 

Åtgärd (A) 2780km

 

881128

 

Åtgärd (OF Sm) 2800km

 

941019

 

I förråd 3011km

 

Glykol -25*

 

981103

 

Omkonservering

 

 

 

Ja så ser historian ut på min bil. Utagen från mil,tjänst på Gottland sensommaren 2005

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min 1314 är reparationsjounalen på flera sidor om det beror på att militären har varit mycket nogrann med servicen eller om det är ett måndagsex. vet jag inte.

Här listar jag en liten del av vad som är bytt och reparerat.

 

Bytt koppling och kopplingswire = 5 gånger första bytet vid 365 mil.

Bytt generator och oljekylare vid 2000 mil.

Bytt växellåda vid 2440 mil.

Rep. av havererad motor vid 3910 mil ( slipning av cylinderlopp, nya kolvar och vevlager).

Bytt damasker i axeln 3 gånger.

Bytt länkstång till huvudbromscylinder.

 

 

Mvh Rune M

 

 

 
Jeep2007-04-20 20:54:47
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Bollebygdarn

En liten fråga från en relativt nybliven TGB-11 ägare:

Hur svårt är det att byta packningen (i mitt fall blir det nog isf Loctite)mellan växelådan/fördelningslådan, om man som i mitt fall är "normalfuntad", men har bra tillgång till mekplats och verktyg?

Tacksam för svar, då det alltid blir lite söl under bilen efter varje tur(som gärna blir ofta då denna bil är skitkul att köra)

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst putte

Det arbetat tar inte många timmar om man är "lite" händig. Var bara noga med att rengöra innan du skruvar isär sakerna. Samt att tappa ur oljorna. Va nogran med att göra rent mellan lådorna innan du limmar så får du ett gott resultat. Själva skruvandet tar inte lång tid. För det är ju bara kardanerna samt handbromswirwn och länkaget till fördelningslådan som du behöver lossa. Va noga med att märk upp kablarna till kontakten på fördelningslådan. Lite lurigt att få loss hastighetswiren. Jag fick ta en skruvmejsel å driva runt den med. Palla upp motorn i bak kant å lossa skruvarna till fördelningslåda å fästena. Sen ligger den på golvet. Ja ungefär så enkelt är det att utföra jobbet. Jag för min del byter lådan på min 13 bil på ca 1timme. Men det är ju lite trängre på en 11 tror jag.putte2007-05-02 00:47:57

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bollebygdarn

Tack"putte"för tipsen, lite händig kan jag väll knappast tro att jag är, men med lite envishet och gott om tid löser man det mesta!

Så motorn måste alltså pallas upp?

Sen undrar jag vad du menar med"lånkaket"?

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst putte

Staget som manövrerar H & L lägrt från huvudlådan. Demonteras relativt enkelt med handkraft. En bygel att låssa från staget å sedan dra ur sprinten som den sitter ihop med. Anledningen av att du bör palla upp motorn är att du demonterar bakre motor/växellådsfästa. OBS! Se upp med fläkt axeln som kan hoppa ur läget mot vattenpumpen. Men om jag vore som du så skulle jag ta ner hela växellåds paketet. För att kontrolera så att bakre vevaxeltätningen innanför lamellen inte läcker. Samt att limma om ytorna mellan lådan å motorn samt mellan startmotorn å motorn. För det ska vara limmat där me som överallt annars. Lycka till med ingreppet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lerkungen

Min TGB 13 (131C)  har rullat 8650 mil i Kungsängen Sthlm och när man läser i gröna pärmen om allt dom bytt så är det mesta bytt minst en gång. Har varit i bruk fram till 2003 penl dokumentationen som jag fick med bilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...