Gäst apkne Postad 18 Januari , 2011 Rapport Share Postad 18 Januari , 2011 har köpt ett varmluftsaggregat 11A från surplus.se men tycks inte kunna få riktig fart på det, verkar som det går på halvfart och blåser ut ca 40* värme, det reagerar inte på reglaget heller. Någon som kan hjälpa mig? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SweMob Postad 18 Januari , 2011 Rapport Share Postad 18 Januari , 2011 Har du köpt en ny eller begagnad värmare?Dom som är nya brukar alltid fungera.Beg.värmare som stått oanvända en längre tid brukar det vara problem med.Kan vara bränslepumpen som ger för lite soppa.Glödstiftet verkar fungera eftersom du får lite värme.Där är också endel relän som skall fungera i rätt ordning.Tyvärr är dom så kompakt byggda, så det är svårt att felsöka. Viktigt är att du har mycket bra kräm i batteriet när du provkör,annars tänder den dåligt. Den är en stor strömförbrukare. Tillverkaren Polarn Innovation AB http://www.polarn-innovation.se/polarn.htm finns kvar,så du kan ju kolla service med dom. Finns fortfarande en liknande produkt att köpa från dom. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst apkne Postad 18 Januari , 2011 Rapport Share Postad 18 Januari , 2011 Den är begagnad från fmv, och startar precis som den ska, allt fungerar kan man säga, men bränslepumpen ökar inte hastighet i förhållande till reglaget (reagerar inte på reglage ändring), för jag antar väl att mer bränsle mer förbränning = hetare luft, gjorde en ful grej och tvångsmata med diesel och det blev då som det ska vara på max effekt. läste någonstans att det sitter en plombering vad nu det kan vara? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SweMob Postad 18 Januari , 2011 Rapport Share Postad 18 Januari , 2011 Plomberingen sitter på värmereglagets 3 läge.Syns om du öppnar sidoluckan.Röd metallgrej med plombering som hindrar att man använder läge 3. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Protiwa Postad 18 Januari , 2011 Rapport Share Postad 18 Januari , 2011 Vet inte om du fick med manualen till aggregatet. Jag har skannat in min ifall du sakner den. Det kanske kan vara till någon hjälp. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst petewedi Postad 19 Januari , 2011 Rapport Share Postad 19 Januari , 2011 Manualen innehåller en ganska enkel felsökning, i stort sett: 1) Lossa bränsleslangen nära glödstiftet och kontrollera att det kommer bränsle 2) Lossa glödstift och se att det glöder I ditt fall verkar ju båda ovan fungera eftersom det blir lite varmt. Och precis som du säger skall pumpen ticka snabbare i andra steget på den vänstra dragspaken och därmed ge mer bränsle och därmed varmare luft. Det är ju nån "elektronik" som styr spänningen till pumpen, eller att man lastdelar över ett motstånd i steg2. Tror att den automatiska 12/24 anpassnigen sker så. Så kolla den biten. Sedan undrar jag om det kan vara så att den gröna lampan, som jag tror indikerar att tillräcklig värme uppnåtts, tänds på din? Det skulle kunna vara så att det inte går att köra steg2 på bränslepumpen om inte steg1 är uppfyllt. Men då kanske den borde stänga av sig själv efter 3 minuter pga dålig värme. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst apkne Postad 19 Januari , 2011 Rapport Share Postad 19 Januari , 2011 Ja ska fundera lite på det där, ska först ta och koppla förbi termistorn så att det inte är den som det är fel på. Sen så tar jag väl en felsökning stegvis till jag hittar det som gör att pumpen går ner i hastighet efter 30 - 60 sek vid andra värmeläget. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.