Gå till innehåll

Skattebefriad ?


Gäst VOLVO C202

Rekommendera Poster

Gäst VOLVO C202

Ni som är proffsen kan ni besvara på denna fråga,

1. jag har kollat på om a-traktor förblir skattebefriad om den är över 30 år, min c202:a är en 79:a och då är den 32 år men ska registera om den till a-traktor förblir den skattebefriad då ? PDT_Armataz_02_04.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara "riktiga" traktorer som blir skattebefriade efter 30 år, A-traktorer och äldre traktorer som körs yrkesmässigt är fortfarande skattepliktiga enligt info från maskinisten.net

 

Om du inte har råd att betala skatten så håller jag med Eile, sälj den- för skatten är den lilla kostnaden på ett fordon som används. Men om jag var du och inte hade råd så skulle jag hålla på och bygga på den och fixa till den inför 18-årsdagen och sen köra den som en bilfahrer.gif

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst VOLVO C202

Nej aldrig den är underbar.

ingen tar den då åker dom på plytet PDT_Armataz_02_01.gif

Vi får se det ånar sig säkert PDT_Armataz_02_02.gif

Iden från början var att jag skulle köra den tills jag blir 18

och sen göra om den till bil igen

 

VOLVO C2022011-01-25 16:52:42

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

I länken http://www.skatteverket.se/privat/skatter/biltrafik/fordonsskatt.4.18e1b10334ebe8bc80003864.html står bland annat

 

Om en bil har byggts om till motorredskap eller traktor (s.k EPA- eller A‑traktor) är fordonet skattepliktigt. Detta gäller även om tjänstevikten är högst 2 000 kg eller om traktorn används som en traktor skatteklass II.

personbilar, lastbilar och bussar som enligt vägtrafikregistret är av fordonsår som är 30 år eller äldre och som inte används i yrkesmässig trafik

 

Eftersom inget står om att traktorer äldre än 30 år skulle vara skattebefriade tolkar jag det som att din 202 skulle vara skattebelagd. Jag sökte också på Motorhistoriska Riksförbundets (MHRFs) hemsida och hittar ingen info gällande just traktorer.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst AlterEgo
Eftersom inget står om att traktorer äldre än 30 år skulle vara skattebefriade...

 

Mina 50-talstraktorer är i alla fall skattebefriade... Men dom går som Traktor klass 1 (jordbrukstraktor). Klass 2 är trafiktraktorer och då kanske det är annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars betalar du skatten bara. Kan inte handla om mer än max 500 spänn. Liten kostnad i sammanhanget. Bensinräkningen per månad borde ju sluta på bra mycket mer.

 

 

 

PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst VOLVO C202

500 PDT_Armataz_02_08.gif va nä det kan väll inte stämma men det vore bra om det är så men jag har redan räknat ut bensin priset det landar på ca, 550 kr per månad fram och tillbaka till skolan varje dag men jag har bara 6km till & från skolan, plus helg-åkning det är ganska najs, och jag hittar inte på jag lovar PDT_Armataz_02_02.gif

 

Detta är uträkningen =

tankutrymme- 51 L

6 km om dan

ca 31 dagar på en månad

ca 1,5 L om dan

 

så att en tank i månaden räcker & det är gött PDT_Armataz_02_03.gif

VOLVO C2022011-01-27 18:43:25

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 km till skolan!

Och du skall åka bil?

När det finns gröna cyklar, eller vita blixten på vintern.

Du vill väl ha någon form av acceptabelt hälsotillstånd när du når vuxen ålder?

Om inte annat för att orka köra gröna bilar?

PDT_Armataz_02_12.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst VOLVO C202

Ja men jag ska åka mest på vintern & på regniga  dagar men resten cyklar jag såklart, det är samma som nu åker buss på vintern & regniga dagar cyklar resten av dagarna PDT_Armataz_02_02.gif  

VOLVO C2022011-01-27 19:51:49

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

500 PDT_Armataz_02_08.gif va nä det kan väll inte stämma men det vore bra om det är så men jag har redan räknat ut bensin priset det landar på ca' date=' 550 kr per månad fram och tillbaka till skolan varje dag men jag har bara 6km till & från skolan, plus helg-åkning det är ganska najs, och jag hittar inte på jag lovar [img']smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img] Detta är uträkningen =tankutrymme- 51 L6 km om danca 31 dagar på en månadca 1,5 L om dan så att en tank i månaden räcker & det är gött PDT_Armataz_02_03.gif

 

 

 

Kollade runt lite på andra traktorer och de hade ca 500 kr i skatt per år.

 

 

 

Tror du har räknat lite väl optimistiskt vad gäller förbrukningen dock.

 

Beror ju på hur du löser hastighetsbegränsningen, men om du ligger och tokvarvar i dina 30 blås så tror jag förbrukningen lär vara närmare 2.5liter än 1.5liter, om jag känner min B20 rätt.

 

Låt säga att du åker varje dag, dvs ca 20 dgr i månaden innebär ca 12 mil i skolresor. 12mil * låt oss säg iaf 2 liter = 24 liter

 

24 liter * 13kr/liter = 312kr. Då har du ju 51-24 liter kvar på full tank= 27 liter = 351kr, alltså 13,5 mil i månaden till övriga resor, dvs, ca 1.7 mil per helgdag.

 

Så lite kunde jag inte körde när jag tagit körkort, men du kanske fixar det. PDT_Armataz_02_02.gif Glöm inte alla sommarkvällar, cruisingar, brudskjutsar osv PDT_Armataz_02_03.gif

 

PDT_Armataz_02_41.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 km till skolan!Och du skall åka bil?När det finns gröna cyklar' date=' eller vita blixten på vintern.Du vill väl ha någon form av acceptabelt hälsotillstånd när du når vuxen ålder?Om inte annat för att orka köra gröna bilar?[img']smileys/PDT_Armataz_02_12.gif[/img]

 

 

 

 

Klart han ska åka traktor! Inte blir man extremfet och handlingsförlamad för att man kör till skolan. Jag körde moppe precis överallt mellan 15-17 år och jag orkar minsann köra gröna bilar idag PDT_Armataz_02_03.gifPDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en traktorregistrerad valp på blocket, prova om han kan svara på frågan om skatten. Nu är den diesel så vikten är kanske inte samma som din, men det kan inte skilja så mycket. Han borde ju veta en del om ämnet.

Det hade varit kul om du fick reda på hur det ligger till.

Länk till skatteverket om vilka fordon som skall betala skatt.
Om en bil har byggts om till motorredskap eller traktor (s.k EPA- eller A‑traktor) är fordonet skattepliktigt. Detta gäller även om tjänstevikten är högst 2 000 kg eller om traktorn används som en traktor skatteklass II.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, terrängkörningen är inte gratis ;)

 

Nej jag är inte säker, men plocka lite reg.nr från blocket och kolla på transportstyrelsens hemsida, fråga på annat fordon.

 

Jag gjorde en snabb koll och ingen traktor jag kollade upp hamnade över 500 spänn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...