Gäst Puppe Postad 17 April , 2011 Rapport Share Postad 17 April , 2011 Ser bra ut! Grattis! Konstigt med utväxlingen. Borde ju slita på grejerna med olika utväxlingar. Är det samma sak på Mårtens terrängsläp? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 17 April , 2011 Rapport Share Postad 17 April , 2011 Mårten har rätt utväxling på hans. Grejorna slits hårdare ja. Ska kolla upp det lite närmare under veckan. Nån som har en komplett bakklump liggandes med friska lameller? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 17 April , 2011 Rapport Share Postad 17 April , 2011 Snyggt Teddan' date=' så kul att få se pärlan din rulla igen. Någonstans har jag hört att dessa kärror ska ha samma utväxling som C202 och varför vet jag inte, har de4 något att göra med bättre driv i terrängen? De blir spännande att följa din renovering av karrosen, bra jobbat.[/quote'] Tack Sören! Det stämmer ang 202:an. Pratade med Rickie ikväll och han är sugen på min klump om det är så att utväxlingsskillnaden ligger där och inte i fördelningslådan. Den har en lägre utväxling eftersom den tillhörde en brandvalp och de hade lägre utväxlingar för bättre driv i terrängen. Teddan2011-04-17 20:44:03 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 18 April , 2011 Rapport Share Postad 18 April , 2011 Problemet är nu löst tack vore Skåne annonstips! Jag hämtar nya bakaxeln under veckan... http://www.blocket.se/stockholm/Valp_och_suzuki_413_33022616.htm?ca=23_11&w=3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 23 April , 2011 Rapport Share Postad 23 April , 2011 Nu har jag köpt, hämtat och monterat bakaxeln från annonsen. Den är odiffad och satt på en civilare från 1963. Det verkar inte vara något glapp vid trumbromsen eller vid pinjonglagret. Men jag undrar vad ny tycker om spelet som syns på filmen. Kan ni tolka nåt ang skicket av kronhjulet? http://www.soost.com/tgb/Nr20/Glapp.mov Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 23 April , 2011 Rapport Share Postad 23 April , 2011 Nu blir det att drar av navarna och flytta över trummorna och diffklumpen (med lameller) från släpets original axel. Sen ska axelhuset inkl pinjongen och kronhjulet (6.16 utväxling) till en glad och trevlig Ricke och en visst valp 6x6 projekt. Teddan2011-08-10 00:37:16 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 27 April , 2011 Rapport Share Postad 27 April , 2011 Eftersom forumet var nere så var det bara att åka ut till garaget och mecka istället. Fick loss bromsskölden och drivaxlarna i ett stycke från kärrans original axel för att flytta över till den ny gamla med rätt utväxling. Sen fick jag bort den korta ifrån den nygamla men INTE den långa... Rullagerbanan VÄGRAR att släppa sig. Jag satt på trumman bak o fram för att få lite mer slagyta. Alla här säger att det är bara att ta i.... Så jag gjorde det. Innan jag drog så sprejade jag med rostlösningsmedel så får vi se om det hjälper nåt. En sak jag märkte var att rullbanan från den sida jag lyckades få loss var ganska missfärgat, ganska svart. Har antagligen gått varmt eller? Tips välkomna! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TobbeE_87 Postad 27 April , 2011 Rapport Share Postad 27 April , 2011 Ja jä-lar, ja tror den sitter fast... De går inte å komma åt å värma med nåt lämpligt, eller gör de kanske ingen skillnad? Tankar från en okunnig valp-pilot Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst petewedi Postad 27 April , 2011 Rapport Share Postad 27 April , 2011 Du måste lossa muttrarna först Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 27 April , 2011 Rapport Share Postad 27 April , 2011 Du måste lossa muttrarna först Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 27 April , 2011 Rapport Share Postad 27 April , 2011 Ja jä-lar' date=' ja tror den sitter fast...[img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_03.gif[/img] De går inte å komma åt å värma med nåt lämpligt, eller gör de kanske ingen skillnad? Tankar från en okunnig valp-pilot Den idén står på tur. Annars om jag kunde få bort de små dreven in i klumpen, fast drivaxeln är kvar, så skulle jag kunna knacka ut den med en järnstång genom den andra axel enda. Men det verkar inte heller lätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ricke Postad 27 April , 2011 Rapport Share Postad 27 April , 2011 Var rädd om min axel!! =) Tror inte det går att få ur dreven i mitten utan att lyfta ur klumpen.. Jag skulle försöka att värma runt lagerbanan till att börja med. Försök att lägga i mellan något så du kommer åt med 1 kofot från varje håll så den blir som en 2-armad avdragare... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 27 April , 2011 Rapport Share Postad 27 April , 2011 Var rädd om min axel!! =) Rickie den här som bråkar är den 500krs axel jag köpte före helgen. Din axel är fabriksny och det var hur lätt som helst att dra av trummorna samt axlarna på din! När jag drog av trummorna från kärrans axel så var jag bemött av endast spindelnät. Insidan såg ut som den rullade precis av produktionslinjen! HELT smuts och rost fri! En finare axel hade du aldrig hittat. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst smypm Postad 27 April , 2011 Rapport Share Postad 27 April , 2011 Tycker mig se att min stora avdragare står och skäms i hörnet på en av bilderna. /M Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 27 April , 2011 Rapport Share Postad 27 April , 2011 Nä då Mårten. Den gjorde et fint jobb med trummorna. Men att för att dra av rullbanorna så är den för stor. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 28 April , 2011 Rapport Share Postad 28 April , 2011 SÅDÄRJA! Nu är axeln borta... Nu är det bara lagerbanan som kvarstår. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ryden Postad 28 April , 2011 Rapport Share Postad 28 April , 2011 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 28 April , 2011 Rapport Share Postad 28 April , 2011 Tror inte att dynamit hjälper. Lagerbanan från den andra sida var väldig missfärgad så jag undrar inte om de har gått väldigt varma. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dexxas Postad 30 April , 2011 Rapport Share Postad 30 April , 2011 Om du har tillgång till en elsvets,svetsa en sträng inne i lagerbanan och låt den kallna. Av värmebehandlingen så krymper lagerbanan och lossnar enklare,och eventuell Loctite har brunnit bort. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 30 April , 2011 Rapport Share Postad 30 April , 2011 Om du har tillgång till en elsvets' date='svetsa en sträng inne i lagerbanan och låt den kallna. Av värmebehandlingen så krymper lagerbanan och lossnar enklare,och eventuell Loctite har brunnit bort.[/quote'] Jag var inne på det också men jag har ingen svets och firman som bruka hjälpa mig var stängt. Men jag kom på att jag har en Dremel! Gjorde 2 snitt utan att röra axelhuset för att sen knäcka ut de 2 triangel bitarna. Nu drar SMYPM och jag till Bålsta för lite lördags mek! Har vi tur blir det en ny liten film av drivkärran med rätt utväxling. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst petewedi Postad 30 April , 2011 Rapport Share Postad 30 April , 2011 Nu drar SMYPM och jag till Bålsta för lite lördags mek! Har vi tur blir det en ny liten film av drivkärran med rätt utväxling. Morgonpigga pojkar! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 30 April , 2011 Rapport Share Postad 30 April , 2011 Japp! Vi fick även en Calle11 och en Oliver på köpet idag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst smypm Postad 1 Maj , 2011 Rapport Share Postad 1 Maj , 2011 Nu drar SMYPM och jag till Bålsta för lite lördags mek! Har vi tur blir det en ny liten film av drivkärran med rätt utväxling. Morgonpigga pojkar! Jag var där' date=' men att bli beskylld för att vara morgonpigg.....[img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_05.gif[/img] Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 2 Maj , 2011 Rapport Share Postad 2 Maj , 2011 Nu drar SMYPM och jag till Bålsta för lite lördags mek! Har vi tur blir det en ny liten film av drivkärran med rätt utväxling. Vad är detta? Flagga för filmvisning och sen inte leverera. Ett mycket allvarligt forumbrott! Hoppas det gick bra i lordags och får ni ordning på kärran är jag mycket nyfiken på om det blir nån skillnad på framkomligheten med 6x6. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 2 Maj , 2011 Rapport Share Postad 2 Maj , 2011 Ber om ursäkt men det var Calle11s fel. Han kom med sin "high carb" diet med kaffe och munkar. Det kommer att ta lite tid nu eftersom jag måste byta packbox vid medbringaren. Den visade sig att inte vara i bra skick alls. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.