Gå till innehåll

L3314 Drivkärra "nr20"


Gäst Teddan

Rekommendera Poster

  • Svar 75
  • Skapat
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Gäst Teddan

Mårten har rätt utväxling på hans.  Grejorna slits hårdare ja. Ska kolla upp det lite närmare under veckan. 

Nån som har en komplett bakklump liggandes med friska lameller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Teddan
Snyggt Teddan' date=' så kul att få se pärlan din rulla igen. Någonstans har jag hört att dessa kärror ska ha samma utväxling som C202 och varför vet jag inte, har de4 något att göra med bättre driv i terrängen?

De blir spännande att följa din renovering av karrosen, bra jobbat.
[/quote']

Tack Sören! Det stämmer ang 202:an. Pratade med Rickie ikväll och han är sugen på min klump om det är så att utväxlingsskillnaden ligger där och inte i fördelningslådan. 

Den har en lägre utväxling eftersom den tillhörde en brandvalp och de hade lägre utväxlingar för bättre driv i terrängen.

Teddan2011-04-17 20:44:03

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Teddan
Nu har jag köpt, hämtat och monterat bakaxeln från annonsen. 

Den är odiffad och satt på en civilare från 1963. 

Nr20NyAxel09.jpg

Nr20NyAxel10.jpg


Det verkar inte vara något glapp vid trumbromsen eller vid pinjonglagret. 
Men jag undrar vad ny tycker om spelet som syns på filmen. Kan ni tolka nåt ang skicket av kronhjulet?


Nr20NyAxel02.jpg

Nr20NyAxel03.jpg

Nr20NyAxel04.jpg

Nr20NyAxel05.jpg

Nr20NyAxel06.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Teddan

Nu blir det att drar av navarna och flytta över trummorna och diffklumpen (med lameller) från släpets original axel. Sen ska axelhuset inkl pinjongen och kronhjulet (6.16 utväxling) till en glad och trevlig Ricke och en visst valp 6x6 projekt.

Nr20NyAxel01.jpg

Nr20NyAxel07.jpg

Nr20NyAxel08.jpg

Teddan2011-08-10 00:37:16

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Teddan
Eftersom forumet var nere så var det bara att åka ut till garaget och mecka istället. PDT_Armataz_02_09.gif

Fick loss bromsskölden och drivaxlarna i ett stycke från kärrans original axel för att flytta över till den ny gamla med rätt utväxling. Sen fick jag bort den korta ifrån den nygamla men INTE den långa... Rullagerbanan VÄGRAR att släppa sig. Jag satt på trumman bak o fram för att få lite mer slagyta. Alla här säger att det är bara att ta i.... Så jag gjorde det.
1104271.jpg
1104272.jpg

Innan jag drog så sprejade jag med rostlösningsmedel så får vi se om det hjälper nåt. En sak jag märkte var att rullbanan från den sida jag lyckades få loss var ganska missfärgat, ganska svart. Har antagligen gått varmt eller?

Tips välkomna! 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst TobbeE_87

Ja jä-lar, ja tror den sitter fast...PDT_Armataz_02_03.gif PDT_Armataz_02_10.gif De går inte å komma åt å värma med nåt lämpligt, eller gör de kanske ingen skillnad? Tankar från en okunnig valp-pilot PDT_Armataz_02_15.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Teddan
Ja jä-lar' date=' ja tror den sitter fast...[img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_03.gif[/img] PDT_Armataz_02_10.gif De går inte å komma åt å värma med nåt lämpligt, eller gör de kanske ingen skillnad? Tankar från en okunnig valp-pilot PDT_Armataz_02_15.gif

Den idén står på tur. Annars om jag kunde få bort de små dreven in i klumpen, fast drivaxeln är kvar, så skulle jag kunna knacka ut den med en järnstång genom den andra axel enda. Men det verkar inte heller lätt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var rädd om min axel!! =)

Tror inte det går att få ur dreven i mitten utan att lyfta ur klumpen.. Jag skulle försöka att värma runt lagerbanan till att börja med. Försök att lägga i mellan något så du kommer åt med 1 kofot från varje håll så den blir som en 2-armad avdragare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Teddan
Var rädd om min axel!! =)

 

Rickie den här som bråkar är den 500krs axel jag köpte före helgen. Din axel är fabriksny och det var hur lätt som helst att dra av trummorna samt axlarna på din!

När jag drog av trummorna från kärrans axel så var jag bemött av endast spindelnät. Insidan såg ut som den rullade precis av produktionslinjen! HELT smuts och rost fri! En finare axel hade du aldrig hittat. PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dexxas

Om du har tillgång till en elsvets,svetsa en sträng inne i lagerbanan och låt den kallna.

Av värmebehandlingen så krymper lagerbanan och lossnar enklare,och eventuell Loctite har brunnit bort.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Teddan
Om du har tillgång till en elsvets' date='svetsa en sträng inne i lagerbanan och låt den kallna.

Av värmebehandlingen så krymper lagerbanan och lossnar enklare,och eventuell Loctite har brunnit bort.
[/quote']

Jag var inne på det också men jag har ingen svets och firman som bruka hjälpa mig var stängt. Men jag kom på att jag har en Dremel!
Dremel.jpg

Gjorde 2 snitt utan att röra axelhuset för att sen knäcka ut de 2 triangel bitarna.

Nu drar SMYPM och jag till Bålsta för lite lördags mek! Har vi tur blir det en ny liten film av drivkärran med rätt utväxling.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Nu drar SMYPM och jag till Bålsta för lite lördags mek! Har vi tur blir det en ny liten film av drivkärran med rätt utväxling.

 

Morgonpigga pojkar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Nu drar SMYPM och jag till Bålsta för lite lördags mek! Har vi tur blir det en ny liten film av drivkärran med rätt utväxling.

 

Vad är detta? Flagga för filmvisning och sen inte leverera. Ett mycket allvarligt forumbrott!

 

Hoppas det gick bra i lordags och får ni ordning på kärran är jag mycket nyfiken på om det blir nån skillnad på framkomligheten med 6x6.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Teddan

Ber om ursäkt men det var Calle11s fel. Han kom med sin "high carb" diet med kaffe och munkar.

Det kommer att ta lite tid nu eftersom jag måste byta packbox vid medbringaren. Den visade sig att inte vara i bra skick alls. PDT_Armataz_02_06.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...