Gå till innehåll

L3314 Drivkärra "nr20"


Gäst Teddan

Rekommendera Poster

  • 3 months later...
  • Svar 75
  • Skapat
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Dags att uppdatera lite:

Det visade sig att min reservaxel var bara skrot! Lagerbanan som jag hade så svårt att få ut var en annans dålig lagning. Verkade som att lagret hade skurit för en tidigare ägare och de inte kunde hittade de korrekta hjullager. De svarvade då upp axel för att sen sätta ditt ett lager som var för stor....

Detta innebär att jag är nu tillbaka till min original axel. Den har fått en ny pinjong och kronhjul som jag beställde här: http://eastcoastgearsupply.com/i-132982-motive-dana-44-ring-pinion.html 

Jag beställde denna också men det visade sig att de hjullagren som föjlde med var av en större diameter:
Ska ringa till de och se om inte man kan skicka tillbaka de stora för att få de korrekta. Kan East Coast sätta ihop samma kit fast med de hjullagren som Valpen ska ha så kan det vara ett bra ställe för att få en hel renoveringskit till Valpens bakaxel!

Axeln är komplett igen MED rätt utväxling and funkar skitbra!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när Fotovalpens kaross är hos plåtverkstaden så lägger jag all min tid på att renovera drivkärran.

Det jag gör nu är att riva upp trägolvet som är spontade furubrädor på 23x90mm. Jag är inne på att köra takplåt under ett nytt golv för att få flaket mer vattentät vid ev bad.... Det enda är att jag får köra med lite silver tejp runt skarvarna till flakets bakdörr.

Oliver dammsuger.
IMG_1211.jpg

Kappning av de gamla rostiga bultar som håller golvet fast mot karossen.
IMG_1213.jpg

IMG_1214.jpg


Upprivningen...
IMG_1225.jpg

NU för kvällens stora fråga. Om jag ska få bästa möjliga resultat med slutlackningen hos en lackerare måste man få bort ALL färg ner till plåten? Är missfärgad metall pga rost OK?
IMG_1226.jpg

IMG_1228.jpg

Jag har kört med en slipmaskin och 180 papper. Den röda färgen som är kvar sitter VÄLDIGT fast! Det måste kunna funka att ha det kvar väl?
IMG_1229.jpg



Teddan2011-08-10 00:35:52
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Det är väl lite beroende på vad den ska lackas med. Det finns ju färger som går att måla direkt på rost men de får inte samma finish som billack.

 

För att få bort all rost är det nog blästring som gäller men stålborste till vinkelslip tycker jag fungerar bra om färgen har rostskydd. Annars får det ju att slipa ner all plåt tills rosten är borta med slipskiva eller flapdisk.

 

Alltså, ska släpet bli helt och rent eller blankpolerat?

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kärran blir billackad sen i en matt eller halvmatt grafitgrå färg, samma som Valpen sen. 

Om jag får bort rosten kan den färgen som sitter bra vara kvar då?

Teddan2011-08-10 09:58:07

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Kärran blir billackad sen i en matt eller halvmatt grafitgrå färg' date=' samma som Valpen sen. 

Om jag får bort rosten kan den färgen som sitter bra vara kvar då?

[/quote']

Ja det beror på vad du lackerar över med, vissa lösningsmedel är så starka att de löser upp färgen under.
kolla med han som skall lacka först så ni slipper göra jobbet två gånger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Tack. Köpte en färgbortagnings gelé och stålborst till skruvdragaren idag. Jag slipper bort allt och grundmålar. Tips om en bra grundfärg som en billackerare skulle gilla? Vanlig Kallgalv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat Teddan. Gammal färg som sitter bra är den bästa grunden, och den har nog suttit på i många år så de är nog inget problem med att den nya färgen ska påverka den gamla. Annars är en 2 K grund för industri en bra grund för våra bilar, vi använder den på våra skogsmaskiner, och dom får en massa stryk men färgen sitter.

De blir spännande att se din nya kaross på den kanonfina ramen du har.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Om du inte tycker borrmaskinsborsten går tillräckligt fort så kan jag rekommendera en till vinkelslip istället, den snurrar fortare så det tar bättre. jag hittade min på jula men den verkar inte finnas på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Sören!

Det är full rulle nu! Bilens kaross är på verkstaden och jag kör på med kärran. Känns otroligt bra!

Om man grundmålare med 2K grunt är det viktigt att lacka den på riktigt omgående eller kan man vänta ett tag om man håller den ren?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte tycker borrmaskinsborsten går tillräckligt fort så kan jag rekommendera en till vinkelslip istället' date=' den snurrar fortare så det tar bättre. jag hittade min på jula men den verkar inte finnas på nätet.

[/quote']

Köpte en slippapers skiva till vinkelslipen också.... Är lite rädd bara att man går på med nåt som är överaggresiv. Vill helst ha lite plåt kvar. PDT_Armataz_02_10.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teddan, Jag har behållit den gamla färgen under som grund, precis som den gode Sören skriver. Funkar kanonPDT_Armataz_02_02.gif

 

Angående den rost du har kvar på plåten så kan jag varmt rekommendera en slipskiva från Biltema, har inte nån katalog framför mej nu- men om jag säger Hrrmmm, "negerkrull-skiva" Så förstår du när du ser den. Helt suverän till såna jobb.

 

__________________________________________________________________________________

 

 

VARNING

 

____________________________________________________

 

Men nu blev jag lite orolig när jag fick se din vinkelslip! Sätt genast tillbaka en skiva med rätt diameter och lova att sätta dit sprängkåpan igen.

 

Jag kan lista en massa skäl till att det är totalt livsfarligt att göra som du gjort.

 

Alla vinkelslipar har ungefär samma pereferihastighet- alltså den fart som skivar jobbar med mot godset. Och en mindre maskin med mindre skiva måste gå fortare för att avverka lika bra som en stor på grund av det högre varvtalet då skivan är mindre. Den skivan du har i nu, är konstruerad för ett betydligt lägre varvtal än vad din maskin snurrar med, Så får du ett kast- så kan skivan splittras och vad som händer med dom kroppsdelar som är ivägen så vill jag inte tänka på.

 

Jag är bara rädd om dej Teddan, så ta inte illa upp.

 

MVH//ROBBAN C
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har gamla färgen under så thinnertorka den och lägg 2 K över den och de sitter som bara f.n

Om du ska använda den sen du grundat så hoppas jag du lagdt grunden tjokt för du behöver slipa den före topplack för grund har en yta som är "grov" att topplacken ska få ett så bra fäste som de går.

Kul objekt du har, lite avis faktisk PDT_Armataz_02_26.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK OBELIX!!! Jag byter genast! Tog den bara för att alla mina andra tog slut. (Lovar att inte vara hetsig längre) PDT_Armataz_02_15.gif

Jag har redan hamnat på akuten en gång pga renoveringen med en hjärnskakning och en fin fraktur på käken.
(Vet dock inte hur det kunde vara en hjärnskakning eftersom misstaget var HELT pga att jag inte hade någon hjärna vid ögonblicket)PDT_Armataz_02_16.gif

Teddan2011-08-10 21:48:47
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har gamla färgen under så thinnertorka den och lägg 2 K över den och de sitter som bara f.n

Om du ska använda den sen du grundat så hoppas jag du lagdt grunden tjokt för du behöver slipa den före topplack för grund har en yta som är "grov" att topplacken ska få ett så bra fäste som de går.

Kul objekt du har' date=' lite avis faktisk [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_26.gif[/img]

Kanon tips, tack! 

Kan inte jag skicka upp mitt "avis projekt" till dig för lackning Sören? Då kan du tjäna lite pengar och bli ännu mer avis när du har köra hela ekipaget tillsammans? PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig Obelix' date=' en sprängd skiva är livsfarligt, vem vet var den träffar. Kalla kårar......[/quote']

 

Ja det ska man ta på allvar. Jag hade en arbetskamrat som lämnade denna världen just pga det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman
Om du inte tycker borrmaskinsborsten går tillräckligt fort så kan jag rekommendera en till vinkelslip istället' date=' den snurrar fortare så det tar bättre. jag hittade min på jula men den verkar inte finnas på nätet.

[/quote']

Köpte en slippapers skiva till vinkelslipen också.... Är lite rädd bara att man går på med nåt som är överaggresiv. Vill helst ha lite plåt kvar. PDT_Armataz_02_10.gif

 

Den tar rätt bra men inte då att plåten äts upp allt för fort. Krullet som obelix tipsar om tycker jag funkar bra men de slits fort så det kan bli rätt dyrt. en stålborste till vinkelslipen håller väldigt länge men kostar inte så mycket mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spännderade förmiddagen med att strippa bort ALL färg. Färg bortagnings gelét jag köpte funkade riktigt bra!

Det enda är att den torkar ut ganska fort också och då stelnar all färg igen...PDT_Armataz_02_13.gif Annars var det bara att stryka på vänta 30 minuter för att sen skrapa eller spola rent.

IMG_1251.jpg

IMG_1252.jpg


Nu har jag fått dubbelt så mycket plats på garaget när kompisen flyttade ut. Spred ut mina saker för att organisera om när jag upptäckte olika köp som jag hade glömt bort! PDT_Armataz_02_10.gif

En spriljans ny vattenpump tex...
IMG_1249.jpg

Någon som har själva ställningen liggandes som de vill sälja?
IMG_1250.jpg

Teddan2011-08-11 22:05:59
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Det har tyvärr inte hänt så mycket i nästan ett år. Mest PGA den plåtklåparen som höll på att lura mig på en jävla massa pengar.

Den tråden finns här: http://www.terrangbi...__fromsearch__1

 

Efter senaste inlägget så har jag flyttat projektet till en egen garaget på samma området. Lite surt med 2600kr i månaden men det gör att jag vill bli klara snabbare.

 

Nya garaget:

garaget01.JPG

 

Med plats för hela ekipaget och lite till:

garaget02.JPG

 

Men nu är jag på G igen och idag har jag strippat kärran av all extra färg och skit inför leverans till blästringsfirman. Den ska blästras, grundas och lackas i svart 2K.

 

Nr20_01.JPG

 

Länk till tråden om den stora renoveringen: http://www.terrangbil.com/forum/index.php?/topic/4517-fotovalpen-20-renovation/

Redigerad av Teddan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...