Gå till innehåll

2,8 liter/mil


Gäst Beau

Rekommendera Poster

På sistonde har valpen varit svårstartad och dragit 2,8 liter /mil på långkörninhg landsväg med 4-hjulsdrift.

Motorn har gått bra inga svaghetstecken i uppförsbackar. Normalt. En morgon ville den inte starta alls. Det var brytarna som hade 0 gap. Brytarspetsarna filades och gapet sattes med ögonmått till 0,5 mm. 

Bilen startade på första försök.

Kan brytarspetsar med nära noll i gap påverka bensinförbrukningen?

Tomgången var dålig och justerades (höjdes). Dock reagerade inte förgasaren alls på nålmunstycket luft/bensinblandning. Ingen skillnad oavsett läge. Konstigt!

Nya packningar och membransats till ekonomiventilen inköptes från Förgasartecknik. Rekommenderas.

Komplett packningssats 58:- ny membransats 100:-

Membranet var sprucket i övrigt inga andra fel på munstycke eller accelerationspump.

Dags att kolla om gasspjällaxeln var glapp. Och det var den rejält! Dessutom hade täckbrickan över spjällaxelns infästning ramlat av så att motorn fick extra luft.

Jag har en annan Zenithförgasare liggandes med täckbricka, men jag vill använda det gamla flottörhuset med sin blandningskammare på reservförgasaren. 

 

P3010001förg.jpg

 

 

Här syns hur glapp spjällaxeln är och att täckbrickan saknas.

 

 

P3010002förg.jpg

 

Talade på telefon med Gunnar på Förgasarteknik. Enligt honom ökar inte bensinförbrukningen p.g.a. att motorn får extra luft.

 

Vad är det då? Är det nära 0 i avstånd på brytarspetsar? Eller är det sprucket membran till ekonomiventilen?

Eller att tändningen blev fel då brytaravståndet blev nära noll?

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Roysan

Jag har en sådan bil. En av cylindrarna tappar kompression efter en tid och man får ställa om ventilspelet då och då. Vad som sker är att ventilerna äter sig ner och tätar ej.

För en tid sedan hade BEAU en tråd här och berättade att han hade låtit renovera toppen på sin 9033.

Och berättade att det blev liv i motorn och att bensinen räkte mycket längre.

Jag har själv kaffat en beg topp som jag lämnat in för ventilsipning och planing.

Motorsliparen gör något bredare tätningar på ventilerna och de skall hålla bättre. Man kan även få inpressade hårdare ventilsäten. Knappast nödvändigt för en bil man kör så lite.

Det kostade 1400 kr och en beg topp får man för några hundralappar.

Jag hoppas kunna få tid i vår att sätta på den nya toppen på min bil, och återkommer då med rapport.

 

Att slipa med slippasta och för hand, ja men det är nog mer en konstgjord andning.

 

Kolla ventilspelen så att inte en ventil liggger öppen hela tiden. Om motorn går på tre blir den förstås svagare men drar mycket soppa.

 

Klart att fel brytaravstånd ger mycket fel tändning. Kanske 10 grader fel tändningstid.

På en modern bil talar man om tiondels grader.

det är mycekt nog att med bladmått ställa in brytarspetsarna och se till att de har rena och plana kontaktytor. Eftrer detta bör man ställa in tändtiden med lampa.

Hur mycket det påvarkar bränsleförbrukningen är en bra fråga. Men alla saker måste ju vara rätt i tur och ordning.

Fel tändning som man kompenserar med fel tändförställning och fel förgasarinställning etc blir ju bara mer fel totalt.

 

Således måste man gå från botten med allt i tur ochy ordning:.

1. Brytaravståndet med bladmått

2. Tändtiden med lampa

3. Tändstiften, med bladmått

4. Ventilspelen

5. Förgasaren

 

Jag tror att toppen är viktigare att ha i bra skick än att kolla kolvringar.

 

de

Roy

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bytt till en annan renoverad förgasare. Får se hur det funkar. Lättstartartad är den i alla fall. Skall kolla ventilspel och tändning senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Roysan

Jo Janne H så uppfattar jag saken.

Med med de få mil man kör med valpen och man kan ju bruka blyersättningsmedel, så är det kanske inte lönsamt. Kommer inte ihåg vad det skulle kosta men motorrenoveraren hade styckpris för det jobbet.

 

de

Roy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Har en kompis som bor uppe i Sandviken, 

Hans gamla volvo som han enbart körde med till jobbet fick jag byta och eller justera just brytarspetsarna på i tid och o tid, det kunde skilja upp till en liter milen från jag plockade bort de gamla, smorde min axeln med fett och satte i nya och justerade dem.
Så när bilen började dra över 1.5 Liter milen ringde han för då visste vi ju båda vad som var på G.
Tror att den axeln var lite skadad för det gick inte många veckor innan det var dags för justering av brytarna och byte vart det flera gånger om året, så den slet ned delen som låg an mot axeln och gör så brytarna öppnar.

Nu var det en 245a
men att få en B 18 som är felinstäld att dra så mycket är inte svårt, var nog där och nosade i bland när man kört för länge utan att kolla upp den i bland när jag körde mycket med min förra valp

Hoppas du får ordning på det Jonas PDT_Armataz_02_30.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Roysan

Ang brytarspetsarna, så minns jag tiden med bil som hade sådan tändning, man jusfterade brytarna väldigt ofta i försök att hålla bilen i gott trim.

Jag minns att jag kom fram till att  det fanns olika mterial i den lilla plastklack som släpar mot kammaxeln i fördelarhuset. en del plastklackar slets ner fort, andra påverkades inte alls.

Plastklacken kunde vara vit, (teflonliknande), brun eller av vävarmerad brun bakelit. visst gäller att smöra kamaxeln. Men klackens material har stor betydelse, vilken som var bäst minns jag inte.

På min välp nu har jag brun plast, men den körs så lite att phenomenet inte märks.

 

Mitt tips är att köpa på sig brytarspetsar medans de finns att köpa överhuvudtaget. TIll B18 finns ännu på BILTEMA. En vacker dag finns de inte. 5 - 10 st lär räcka lifvet ut för både mig och bilen......

Visst kan man fräsa en egen teflonbit som då skulle gå länge, dvs renovera brytarna, visst kan man fila kontaktyytorna många ggr.

 

Med fräsh kondensator håller brytarnas kontaktytor bättre.

 

Den som har isär fördelarhuset, eller renoverar ett fördelarhus som reservdel, bör polera kamaxelns nockar.

Se till att det finns en oljefilt i axeln som gör att det "väter" ut olja.

Jag har sett fördelare med en släpfilt som skall hålla kammaxeln smörd.

 

de

Roy

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst goethe

Minns att jag hade samma problem på en Puchmoped från 70-talet. Brytarens klack slets ner med en hiskelig hastighet, trots att axeln var i fint skick och ramlagrena vobblade inte heller. Lösningen efter  många brytarbyten blev ett tunt tunt lager fett på axeln och att investera i brytare som var av lite bättre kvalitet, efter det gick moppen felfritt i många hundra mil.

 

Ja just det, när man köper brytare och kondensator till valpen (3314), är det bara att köpa de som sitter på vilken B18 som helst?

goethe2011-03-03 10:22:01

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst goethe

Från 1964 är min läckerbit. Biltema verkar ha dragit in tillverkningen av brytarna till B18 eller? står att de har utgått. Fungerar det med brytare från en amazon, årsmodell kring 64?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PDT_Armataz_02_23.gif Med renoverad förgasare är jag nu nere i 1,6 liter/mil. Med nya brytarspetsar och rätt ställd tändning kan jag nog få ner förbrukningen ett par tiondelar till.

Sista veckan har jag demonterat 4 st Zenithförgasare och renoverat en. Alla förgasarna hade en sak gemensamt; membranet till ekonomiventilen var kass. Antingen sprucket eller stenhårt så det inte kunde röra sig. Rekommenderar alla Valpägare att inspektera membranet. Sitter lättåtkomligt bakom ett trekantigt lock på vänster sida.

 

 

Beau2011-03-03 22:21:48
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...