Gå till innehåll

Valpen lever!


Gäst goethe

Rekommendera Poster

Gäst goethe

Hmm nu sjönk oljetrycket igen, ned till 1

 

PDT_Armataz_02_06.gif

 

Jag har tappat ut oljan för att se om det verkar finnas bensin eller vatten i den. Såg dock inget direkt, oljan är dock mörk och med små bubblor. Hur ser oljan ut om den blandas med vatten?

 

Tog bort vippqrmsbryggan också men jag märkte ingen skillnad mellan bultarna. Det ska väl inte sitta någon packning mellan brygga och topplocket?

 

Har ett hål på topplocket ovanför mitten av grenroret, ska sitta nagot där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingen packning.  Bubblor i oljan?   smaka på den smakar den bensin eller bara gott? mycket bubblor tyder på kompläck eller bensin, börjar den byta färg mot grå begie är det vatten och glykol i oljan.  kollade du så toppen var plan innan du drog ihop motorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64
Såg dock inget direkt' date=' oljan är dock mörk och med små bubblor. [/quote']

 

Det skulle kunna vara att pumpen suger luft. Jag tänkte på det Hasse skrev om packningarna till oljepumpen. Iofs tycker jag trycket borde bli oregelbubdet men det kan vara värt att kolla.

 

Har ett hål på topplocket ovanför mitten av grenroret' date=' ska sitta nagot där?[/quote']

 

Sitter hålet på sidan? Det finns ett hål för en pinnbult som används till en del grenrör tex till en B20 med Strombergförgasare men inte till insuget för Zenithförgasaren. Det funkar utan att det sitter en skruv där om det nu är det hålet du menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst goethe
ingen packning.  Bubblor i oljan?   smaka på den smakar den bensin eller bara gott? mycket bubblor tyder på kompläck eller bensin' date=' börjar den byta färg mot grå begie är det vatten och glykol i oljan.  kollade du så toppen var plan innan du drog ihop motorn?[/quote']

 

Det var ganska så lite bubblor, skulle nog säga en normal nivå för olja med tanke på att den "åker" i luften ganska så långt från oljetråget ner till kärlet. Smakade olja, inte bensin. Svart är det snarare än grå beige, men visst, den är inte vanligt oljefärgad.

Kollade bara med ögonmått på toppen, tog inga exakta mått.

 

Åke:

Ska kolla det! Angående pinnbultshålet så hade du rätt, rekade runt bland andra grenrör och det var ett som fäste där.

 

Hur som haver så har jag nu tagit loss vippbryggan och inspekterat den. Tagit loss oljetråget och oljefiltret och sprutat med tryckluft i oljekanalerna. Tog även loss oljerenarenarens filter och tog bort lite skräp från det.

Fyllde på med olja och trycket gick upp till drygt 4. Men det gjorde det som sagt förra gången jag bytte olja också, ska se om det går ner när jag tar en tur med den. Men att den går upp så där borde väll tyda på att pumpen inte suger i sig luft?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64
Men att den går upp så där borde väll tyda på att pumpen inte suger i sig luft?

 

Jag håller med dig. Problemet borde komma med en gång känns det som.

 

En annan fundering. Jag kanske har läst lite dåligt och missat något men jag minns inte att jag sett något om det. När trycket har gått ner till 1, du har stannat motorn, låtit den kallna och startar igen. Ligger den då kvar på 1 redan från start?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst goethe
Men att den går upp så där borde väll tyda på att pumpen inte suger i sig luft?

 

Jag håller med dig. Problemet borde komma med en gång känns det som.

 

En annan fundering. Jag kanske har läst lite dåligt och missat något men jag minns inte att jag sett något om det. När trycket har gått ner till 1' date=' du har stannat motorn, låtit den kallna och startar igen. Ligger den då kvar på 1 redan från start?

 

 

[/quote']

 

Ska testa!

Var ute och körde med den nu och efter ca 1-2 km sjönk trycket till 1.

Lättast blir väl om jag först tar loss oljepumpen och inspekterar den? Annars blir det väll topplocket som får hoppas loss och inspekteras, kan inte komma på något annat produktivt att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När larmar lampan på 0,5 -0,8 eller ?   Då räcker väl 1 bar för dig om den inte bonkar i lagren,  för du menar väl att ett 1 bar bara är vid tomgång och en 4-5 bar på normalt arbetsvarv.  Hur bra oljetryck hade du innan, ramarna är väl inte bytta och var de slitna innan så är de ju slitna nu oxå.eile2011-03-13 18:36:31

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

konstant 1 kg genom hela registret då försöker den ju reducera men tappar volym, oljan går väl först till ram och vev .   hur mycket lossade du i botten?  fick du rätt lager?  på 1 kg får du väl knappt upp något till viparmsbryggan det ska skvätta rejät.  hur mäter du trycket? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64
Var ute och körde med den nu och efter ca 1-2 km sjönk trycket till 1.

 

OK, trycket kommer altså tillbaka när motorn är kall. Vet du vad det var för olja i den innan du bytte och vilken olja har du nu?

 

Jag tänker så här: Om motorn är allmänt sliten och punpen börjar få svårt att hålla trycket uppe kanske det faktiskt var så att det var en tjockare olja i den för att kompensera det, 20W-50 eller liknande. Häller man i vanlig 10W-30 eller liknande kanske den är för tunn för att ett slitet system ska kunna hålla trycket uppe.

 

Det förklarar visserligen inte varför den håller ett konstant tryck på 1kg oavsett varvtal som varm men det var en fundering som dök upp.

 

Ake642011-03-13 19:33:30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst goethe

Jag mäter med hjälp av den inbyggda mataren på instrumentpanelen.

 

Nedtill lossade jag bara vevstakslagren och satte i nya som var för standard b18, ska se om jag har kvar dom gamla. så ska jag mäta dom så att vi kanske kan se om verkligen var original.

 

Bytt filter har jag gjort men där kan vall inte felet ligga?

 

När jag blåste tryckluft genom oljepumpen så sprutade det efter lite sttetande ut olja genom hålet för oljefiltret, tyckte. nästan den var tjockare än vanlig olja av någon anledning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst goethe

 

Var ute och körde med den nu och efter ca 1-2 km sjönk trycket till 1.

 

OK' date=' trycket kommer altså tillbaka när motorn är kall. Vet du vad det var för olja i den innan du bytte och vilken olja har du nu?

 

Jag tänker så här: Om motorn är allmänt sliten och punpen börjar få svårt att hålla trycket uppe kanske det faktiskt var så att det var en tjockare olja i den för att kompensera det, 20W-50 eller liknande. Häller man i vanlig 10W-30 eller liknande kanske den är för tunn för att ett slitet system ska kunna hålla trycket uppe.

 

Det förklarar visserligen inte varför den håller ett konstant tryck på 1kg oavsett varvtal som varm men det var en fundering som dök upp.

 

[/quote']

 

Hade samma innan, swedols 10w40, ibland okq8 10w30.

Gick ut och provstartade den nu och trycket gick upp till runt 3 ganska så omedelbart.

Jag blir inte riktigt klok på det här... Kan det vara så att det kommer vatten i oljan kanske? När valpen då har stått ett tag så flyter vattnet upp ovanpå oljan och pumpen pumpar då endast oljan som ligger lite lägre. När sedan oljan åkt runt och blandat sig med vattnet så sjunker trycket. Lösningen på det skulle liga kring topplocket. Om det vore bensin som läckte in i ovanstående scenario skulle bensinen blandas med oljan och trycket skulle vara lågt även från början.

 

Har för mig att tidigare idag när jag hade trycket uppe kring 4-5 efter oljebytet, när jag stängde av motorn så fortsatte det ligga i top ca 1 sekund och sedan när det sjönk så hörde jag ett "kluck" eller ungefär som när det låter när man häller olja ur en dunk. Detta ljud inträffade vid ca 3 och 1 på mätaren. Vet inte om det är något men jag kände inte igen ljudet, om det är någon suspekt backventil eller liknande som är trasig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför blåste du tryckluft genom oljepumpen?  gissar att du blåste upp rejält med skit och avlagringar i pumpen,   lossa botten på pumpen  lossa fjädern och reduceringen kulan kolla även rörens oringar.    

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst goethe
varför blåste du tryckluft genom oljepumpen?  gissar att du blåste upp rejält med skit och avlagringar i pumpen' date='   lossa botten på pumpen  lossa fjädern och reduceringen kulan kolla även rörens oringar.    [/quote']

 

Tänkte att det kunde glidit ner massa skit i pumpen och så tänkte jag att jag hellre blåser ut det än att det ska ligga där och skräpa. Oljan skulle väll ändå behöva ta samma väg som luften och hindrena skulle säkert blockera oljan förr eller senare. Fast problemet var detsamma innan så jag gissar att luften varken gjorde gott eller ont.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Hade samma innan' date=' swedols 10w40, ibland okq8 10w30.[/quote']

 

Då kan vi utesluta det i alla fall. Vatten i oljan kan du säkert också utesluta. Med så mycket vatten som det skulle gå åt för att ställa till det med oljetrycket skulle du för det första se det genom att nivån skulle stiga betydligt (det gäller för övrigt om det vore bensin med) och för det andra skulle du se det på oljan i sig. Den skulle vara grå/brun nånting och mera likna någon otäck variant av O'boy än olja.

 

Annars finns det ett enkelt sätt att ta reda på om det finns vatten i oljan. Ta lite olja i en tesked och elda med en tändare under skeden. Det börjar fräsa om det finns vatten i den och enligt uppgift ska det gå att höra redan vid så små mängder vatten som 0,5 promille.

 

Men vad kan ditt problem vara? Något hände ju vid reparationen och frågan är om du inte är inne på rätt spår med att kolla upp toleranserna på lagren du bytte ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst goethe

Har inte måtten på de vevstakslager jag satte i men de gamla var 2 mm tjocka och mätt tvärs över bågen är det 58 mm. Någon som vet om det ar standard?

 

Såg på ett forum en som hade liknande problem och han bytte kamaxellager och det löste sig, men de kan väl inte pajat av det jag gjort?

 

Ska tydligen finns en ventil till kamaxeldrevet också, kan jag komma åt och se om den är igen från oljetråget?

 

Här är en med samma problem.

 

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/viewtopic.php?f=2&t=9802goethe2011-03-13 22:13:09

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen
Ja om du har en över dim på lagrena som satt i, så kan ju en del av ljuden man hör på filmen kunna komma från vevstakslagrena då orginal är mindre.
Då får vi hoppas vevstaken klarat sej PDT_Armataz_02_14.gif
Ja pumpen skall ju inte bara sluta fungera,om du inte lossat den. kugghjulen i dem är av stål och klarar ganska stora toleranser innan de ger upp helt, 
Kommer att tänka på en motor som inte gav riktigt tryck för mej, där var själva tappen som även driver fördelaren och går till oljepumpen, och drivs av kammen, gått sönder. 
Den är ju slipad för att passa i ett spår i själva pumpen, där var den skadad och gav tryck i bland då den fick fäste och pumpen jobbade, men så slirade den då själva tappen var skadad och trycket försvan nästan helt.

Det är ju tråkigt när sådant här händer, men ändå lite intressant för man lär sej ofta något nytt som kan fela.
Skulle gärna varit med och rotat i den motorn, lite långt att åka bara.
Du får se det som ett lärnings projekt, när du får fart på allt har du ju kollat igenom den motorn ett antal gånger och vet hur de ser ut och fungerar sedan. och förhoppningsvis skall den gå ett tag sen PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skåne

Plocka av hela fördelaren med fästplattans två skruvar, sedan kan man dra upp axeln med en spetsig-smal tång. Kuggarna till drevet är snedskurna så man vrider lite på tången samtidigt som man drar uppåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst goethe

Hur är det, när jag sätter tillbaka den sedan, måste jag ha koll på hur alla kuggar sitter och så för att tändingen ska vara rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst goethe

Gjorde nu ett test, i vanlig ordning gick trycket upp till 4 men det försvinner väll om jag kör en tur.

 

Men till det viktiga; det sprutar inte ut någon olja från vipparmsbryggan. Det är helt torrt så vitt jag kan se. Lättar jag däremot på bulten näst längst bak som håller bryggan i locket så sprutar det upp olja ur hålet, men så snart jag drar åt bulten igen (läs inte dra åt, snarare skruva några varv) så blir det stopp.

Så ska det väll ändå inte göra? För oljan ska väll spruta runt vid vipparmarna någonstans?

Alla de fyra bultarna som håller bryggan är mer eller mindre lika långa, skiljer någon mm mellan vissa. Tog den kortaste när jag satte fast bryggan. För visst är det något fel på vipparmsbryggan då?

Kan inte se men eventuellt är det väll kanske så att det är skräp i vipparmsbryggans oljekanaler så att det blir stopp där? Alltså att det inte är bulten som är problemet utan kanalerna, oljan strömmar då upp när jag lättar på bulten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skåne

Ja just det, vrid motorn till ÖD-övredödläge, fördelararmen-rotorn skall peka på ettans cylinder-märkning, ett litet hack i fördelarhusets kant. Hacket i drevet är förskjutet likaså underdelen på fördelaren. Hacket sitter inte i centrum så fördelare och drevet kan bara sitta på ett sätt, om man har motorn i ÖD. Om man sätter det fel är det ett halvt varv fel på tändningen och det hör du meddetsamma för då baktänder det rejält.

Ibland får man vrida lite på fördelararmen för att hitta rätt läge. När läget är rätt går det lätt att få fördelaren på plats utan våld allting skall gå lätt.

Om det blev rörigt ställ följd frågorPDT_Armataz_02_02.gif.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Janne H

Vrid remskivan (mao vevaxeln) på vevaxeln så du kommer till märkningen 10 grader före ÖD på remskivan. då skall rotorn peka på tändkabeln till första cylindern (sitter ett märke på kanten på fördelaren) om inte vrid ett varv till så du kommer till det läget, då har du nollställt tändningen. Ta bort fördelaren och vad mer du skulle göra.

Vid återmontering så ska fördelare och rotor hamna i samma läge, mao försök få kuggar med mera stämma till utgångsläget.

Under tiden får du med andra ord inte vrida på remskiva vevaxel.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...