Gå till innehåll

Ljungby hjullastare frågor


Gäst samlarsaker

Rekommendera Poster

Gäst samlarsaker

Hjälper en kompis att titta på en hjullastare.

Maskinen är en Ljungby L15 från början på 2000-talet

 

Alla Instrumenten är "döda" Men det ser jag inte som något omöjligt problem, då jag gillar att felsöka el & elektronik iaf.

snabbkoll visade att alla säkringar var hela iaf.

 

Någon som vet om Deutz motorer är bra, det sitter en sådan i maskinen iaf. (Jag trodde det satt en volvo eller scania men jag hade fel, såg jag)

 

Parkeringsbromsen är kass. lätt eller svårt att byta? 

 

Oljan i lådan är röd och fin luktar inte bränt.

 

Har ej prokört maskinen ännu.

Såg att det fanns en grön strömbrytare med bokstaven "A" i ett "kugghjul" Betyder det automatläge på lådan?. "växelspaken" har läge 1-4. och det finns en digital display som visar vilken växel som ligger i.

 

Tipps om vanliga fel mottages tacksamt

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok Ljungby är inga dåliga maskiner, har tyvärr inte nån erfarenhet av jus Ljungby, då jag kör volvo lastarePDT_Armataz_02_02.gif automat är det, parkerings bromsen brukar gå på kardanaxeln och är inte särskilt svår att fixa.

Deutz motorer får nog anses höra till de bästa, 4 - takt motorns ur fadet Otto började där en gång i tiden.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

ja om just den maskinen är det kanske svårt att utala sej. Har kört några Ljungby maskiner, och om jag fick välja vilken hjullastare jag skulle köra, så kommer den 2a direkt efter Volvo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

På jobbet bytte dom bort L70:n mot en Ljungby, och den verkar funka bra. Men när jag tittade in i motorrummet satt det en Scaniamotor där! Finns kanske fler motoralternativ i dom.

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst RecAsh

Har kört en lite äldre L17 den med Scania och en lite nyare L18 den med Deutz dom nya sitter det Mercedes i. iaf så är Deutz motorerna jäkligt bra.

Knappen med A har jag för mig är olika lägen för frikoppling när man bromsar.

Har inte skruvat med dom så bromsarna vet jag inget om, men L17 var det dåliga färdbromsar på(hårda)

sen den var ny.

Tycker att Ljungbyn är bekvämare, smidigare och har bättre sikt än Volvo(har kört L90 och L120).

 

Hjälper en kompis att titta på en hjullastare.

Maskinen är en Ljungby L15 från början på 2000-talet

 

Alla Instrumenten är "döda" Men det ser jag inte som något omöjligt problem' date=' då jag gillar att felsöka el & elektronik iaf.

snabbkoll visade att alla säkringar var hela iaf.

 

Någon som vet om Deutz motorer är bra, det sitter en sådan i maskinen iaf. (Jag trodde det satt en volvo eller scania men jag hade fel, såg jag)

 

Parkeringsbromsen är kass. lätt eller svårt att byta? 

 

Oljan i lådan är röd och fin luktar inte bränt.

 

Har ej prokört maskinen ännu.

Såg att det fanns en grön strömbrytare med bokstaven "A" i ett "kugghjul" Betyder det automatläge på lådan?. "växelspaken" har läge 1-4. och det finns en digital display som visar vilken växel som ligger i.

 

Tipps om vanliga fel mottages tacksamt

 
[/quote']
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Terfelt

Det tyckte säkert min kollega också som år 2001 hade bytt 19 avgasystem och 17 kylare på

sin Volvo El 70c årsmodell -97...

 

Deutz 4 och 5 cylindriska motorer vibrerar mer än nåt annat!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ricke
Det tyckte säkert min kollega också som år 2001 hade bytt 19 avgasystem och 17 kylare på

sin Volvo El 70c årsmodell -97...

 

Deutz 4 och 5 cylindriska motorer vibrerar mer än nåt annat!
Min första spontana tanke när jag läser detta är att han kan inte vara klok om han inte söker lite efter källan till att det vibrerar så pass att 19 avgassystem och 17 kylare byts på 4 år.. Det blir lite av grejen att "byt avgassystem och kolla soppan" Låter helt otroligt osannolikt! nästa fundering: varför byter man inte bort maskinen efter 3-4:e bytet som borde varit under samma år... Knasigt!

 

Sen trodde jag bara volvomaskinerna hade volvomotorer.. PDT_Armataz_02_40.gif Men jag kan ha fel..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...