Gäst samlarsaker Postad 4 Mars , 2011 Rapport Share Postad 4 Mars , 2011 Hjälper en kompis att titta på en hjullastare. Maskinen är en Ljungby L15 från början på 2000-talet Alla Instrumenten är "döda" Men det ser jag inte som något omöjligt problem, då jag gillar att felsöka el & elektronik iaf. snabbkoll visade att alla säkringar var hela iaf. Någon som vet om Deutz motorer är bra, det sitter en sådan i maskinen iaf. (Jag trodde det satt en volvo eller scania men jag hade fel, såg jag) Parkeringsbromsen är kass. lätt eller svårt att byta? Oljan i lådan är röd och fin luktar inte bränt. Har ej prokört maskinen ännu. Såg att det fanns en grön strömbrytare med bokstaven "A" i ett "kugghjul" Betyder det automatläge på lådan?. "växelspaken" har läge 1-4. och det finns en digital display som visar vilken växel som ligger i. Tipps om vanliga fel mottages tacksamt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst lfca Postad 4 Mars , 2011 Rapport Share Postad 4 Mars , 2011 Ok Ljungby är inga dåliga maskiner, har tyvärr inte nån erfarenhet av jus Ljungby, då jag kör volvo lastare automat är det, parkerings bromsen brukar gå på kardanaxeln och är inte särskilt svår att fixa. Deutz motorer får nog anses höra till de bästa, 4 - takt motorns ur fadet Otto började där en gång i tiden. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 5 Mars , 2011 Rapport Share Postad 5 Mars , 2011 Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med några tips om maskinen men det finns ett bra forum för såna om du inte skulle hitta svaren här. www.maskinisten.net Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 5 Mars , 2011 Rapport Share Postad 5 Mars , 2011 ja om just den maskinen är det kanske svårt att utala sej. Har kört några Ljungby maskiner, och om jag fick välja vilken hjullastare jag skulle köra, så kommer den 2a direkt efter Volvo Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 5 Mars , 2011 Rapport Share Postad 5 Mars , 2011 På jobbet bytte dom bort L70:n mot en Ljungby, och den verkar funka bra. Men när jag tittade in i motorrummet satt det en Scaniamotor där! Finns kanske fler motoralternativ i dom. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst RecAsh Postad 21 Mars , 2011 Rapport Share Postad 21 Mars , 2011 Har kört en lite äldre L17 den med Scania och en lite nyare L18 den med Deutz dom nya sitter det Mercedes i. iaf så är Deutz motorerna jäkligt bra. Knappen med A har jag för mig är olika lägen för frikoppling när man bromsar. Har inte skruvat med dom så bromsarna vet jag inget om, men L17 var det dåliga färdbromsar på(hårda) sen den var ny. Tycker att Ljungbyn är bekvämare, smidigare och har bättre sikt än Volvo(har kört L90 och L120). Hjälper en kompis att titta på en hjullastare. Maskinen är en Ljungby L15 från början på 2000-talet Alla Instrumenten är "döda" Men det ser jag inte som något omöjligt problem' date=' då jag gillar att felsöka el & elektronik iaf. snabbkoll visade att alla säkringar var hela iaf. Någon som vet om Deutz motorer är bra, det sitter en sådan i maskinen iaf. (Jag trodde det satt en volvo eller scania men jag hade fel, såg jag) Parkeringsbromsen är kass. lätt eller svårt att byta? Oljan i lådan är röd och fin luktar inte bränt. Har ej prokört maskinen ännu. Såg att det fanns en grön strömbrytare med bokstaven "A" i ett "kugghjul" Betyder det automatläge på lådan?. "växelspaken" har läge 1-4. och det finns en digital display som visar vilken växel som ligger i. Tipps om vanliga fel mottages tacksamt [/quote'] Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst clas1113 Postad 21 Mars , 2011 Rapport Share Postad 21 Mars , 2011 Vad gäller Deutz motorn har jag idel lovord att säga. Har två maskiner med dessa motorer och är helnöjd. /Clas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Terfelt Postad 21 Mars , 2011 Rapport Share Postad 21 Mars , 2011 Det tyckte säkert min kollega också som år 2001 hade bytt 19 avgasystem och 17 kylare på sin Volvo El 70c årsmodell -97... Deutz 4 och 5 cylindriska motorer vibrerar mer än nåt annat! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ricke Postad 21 Mars , 2011 Rapport Share Postad 21 Mars , 2011 Det tyckte säkert min kollega också som år 2001 hade bytt 19 avgasystem och 17 kylare på sin Volvo El 70c årsmodell -97... Deutz 4 och 5 cylindriska motorer vibrerar mer än nåt annat! Min första spontana tanke när jag läser detta är att han kan inte vara klok om han inte söker lite efter källan till att det vibrerar så pass att 19 avgassystem och 17 kylare byts på 4 år.. Det blir lite av grejen att "byt avgassystem och kolla soppan" Låter helt otroligt osannolikt! nästa fundering: varför byter man inte bort maskinen efter 3-4:e bytet som borde varit under samma år... Knasigt! Sen trodde jag bara volvomaskinerna hade volvomotorer.. Men jag kan ha fel.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.